Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tarkistappa mihin olet laittamassa.Jos emolevyssä on 8pin connector ja tuulettimessa 3pin, niin käykö toi 3pin siihe? Ekaa kertaa päivittämässä konetta joten aattelin kysyä
Kiitos avusta. Olen siis vasta suunnittelemassa osia, joilla päivittelisin nykyistä konetta. Emo tulis olemaan varmaan ASRock H510M-HVS. Olin aikaisemmin jo kattonut noita liitäntöjä valmistajan sivuilta, mutta en ollut huomannut että tuossahan on siis 4pin tuuletinliitäntä.
ostaisin minimissään tämän prossunTarkotus oli nykysestä koneesta päivittää prossu, emo ja muisti, eikä hirveesti oo rahaa laittaa tuohon päivitykseen. Nykyinen prossu i3-4170 eli lga 1150 ei siis sopisi tohon emoon
12100f ei ole vain vähän parempi, vaan 48 % tehokkaampi yhden säikeen suorituskyvyssä ja tasoissa mt suorituskyvyssä.Mulla on tällä hetkellä MSI GTX 1650 4gb näyttiksenä ja kun nopeesti netistä katoin niin i5-10400f sopis ton kanssa ihan hyvin. Toi i3-12100f on vähän parempi mutta onko toi sit liikaa tolle GTX 1650:lle?
Ei ne säikeet hyödytä mitään, vaan sen prossun kokonaisnopeus.No.. Datatroniclta saa i5-10400F:n 140€ ja Z490-emolevyn 100€. Mutta se ei vielä riitä ja joutuu hankkimaan muistitkin. Mutta tuon Fortis 3:n voisi jatkokäyttää samoilla kiinnikkeillä, jos emolevyn koristeet ei ota siihen kiinni.
Vähän ollaan @Timo 2 kanssa eri linjoilla. @Timo 2 ottaisi nopeutta (i3-12100F), mutta minulle riittäisi 6 vähän hitaampaa ydintä. @Timo 2 ehdotus on tod.näk. peleissä vähän nopeampi, kun se on nopeampi yhden säikeen suorituskyvyssä, mutta veikkaan ja mutuilen, että siitä i3:sta loppuu säikeet tulevaisuudessa ensin, kun tulee oikeasti raskaita monen ytimen pelejä.
--
..ja virtalähde kannattaa joo joskus päivittää, mutta nyt varmaan on nopea ja halpa päivitys hakusessa. Tämä on minimi, millä uutena menisin. Käytettynä sitten varsinkin Ryzeneitä.
Ei ne säikeet hyödytä mitään, vaan sen prossun kokonaisnopeus.
Tuo tuo testi kertoo vain että ovat tasoissa täydellisesti monelle ytimelle skaalautuvassa kuormassa. Joten en näe mitään järkeä ostaa 10400f prossua. Jos kuorma ei skaalaudukkaan tasaisesti kaikille ytimille, niin tuo 12100f on heti nopeampi. Lisäksi mun alusta mahdollistaa päivittämisen parempiin prossuihin.Ei se ero ole kuin 3%. Ja tuo testi on voitu tehdä oletusasetuksilla, joka on i3:lle suosiollinen (3200MHz DDR4 tai jopa DDR5) ja i5:lle vähän vanhentunut (2666MHz DDR4).
Tuo tuo testi kertoo vain että ovat tasoissa täydellisesti monelle ytimelle skaalautuvassa kuormassa. Joten en näe mitään järkeä ostaa 10400f prossua. Jos kuorma ei skaalaudukkaan tasaisesti kaikille ytimille, niin tuo 12100f on heti nopeampi. Lisäksi mun alusta mahdollistaa päivittämisen parempiin prossuihin.
Juu mutta kannattaako parin kympin takia ottaa selvästi hitaampaa prossua? Mielestäni ei.Tuolla minun setilläni säästää parikymppiä ja prossujäähy käy suoraan (jos emolevyssä ei ole esteitä, se on aika möhkäle). Ei tässä muuta syytä ollut suositella
Siis tuo 12100f ei ole käytännössä missään hitaampi kuin tuo 10400f ja kyllä sä tulevaisuudessa jossain vaiheessa päivität näytönohjainta. Tällöin tuo prossu riittää paremmin tuolle uudelle näytönohjaimelle eikä tarvitse alkaa huonon yhden säikeen suorituskyvyn takia emoa ja prossua päivittää. Korkeintaan ostat uuden prossun, jolloin päivitys on helppoa. Mutta tämä prossun päivityskään ei ole niin tarpeellinen kuin tuolla 10400f prossulla.Näytönohjainta en ole päivittämässä niin mietin että tuleeko tossa bottleneckiä ton i3-12100f:n kanssa
Jos pitää päästä halvalla, niin tämä voisi olla hyvä paketti:Taidan päivittää tohon i3-12100f ja kattoo nyt että minkälaiseen emoon ja muistiin siit rahat riittää
Asensin AK 620 coolerin nyt ,kun käynnistän koneen niin ei pysy käynnissä kuin n,10 sek. missähän mahtaa olla vika? onko viisainmilla tietoa?
Nyt vielä kun vähän myöhemmin katoin uudestaan, että ostasin emoks ton MSI Pro B660-A:n, niin tartteisko tosta sitten päivittää BIOS, jos aatteli käyttää ton i3-12100F:n kanssa?ostaisin minimissään tämän prossun
87,90 € | Intel Core i3-12100F suoritin 12 MB Smart Cache Laatikko
Prosessorit / Intel Core i3-12100F, Intel® Core™ i3, LGA 1700, Intel, i3-12100F, 64-bittinen, 12. sukupolven Intel® Core™ i3datatronic.fi
Muuta jos rahat riittää niin tästä parempaa
163,90 € | Intel Core i5-12400F suoritin 18 MB Smart Cache Laatikko
Prosessorit / Intel Core i5-12400F, Intel® Core™ i5, LGA 1700, Intel, i5-12400F, 64-bittinen, 12. sukupolven Intel® Core™ i5datatronic.fi
Intel Core i5-12600K Alder Lake CPU - 10 ydintä - 3.7 GHz - Intel LGA1700 - Intel Boxed (ilman jäähdytintä)
211,96 € Prosessori (CPU), 3.7 GHz (4.9 GHz Turbo), voi ylikellottaa, 10 ydintä (deca core) / 6 P-ydintä / 4 E-ydintä, 16 säiettä, 9.5 MB L2 / 20 MB MB Smart cache, tukee Dual Channel 3200-DDR4 RAM / 4800-DDR5 RAM, 20 PCI Express Gen 5.0 lanes, LGA1700 socket, sisäänrakennettu Intel Graphics UHD...www.proshop.fi
Ja tämän emon.
MSI PRO B660-A DDR4, ATX-emolevy - 221,90€
Tekniset tiedot :Prosessorituki : Tukee 12. sukupolven Intel Core -prosessoreja LGA1700Piirisarja : Intel B660 Muistituki : 4 x DDR4 DIMM, maks. 128GBwww.jimms.fi
Sekä nämä muistit:
33,90 € | G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS muistimoduuli 16 GB 2 x 8...
Muistit / G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS, 16 GB, 2 x 8 GB, DDR4, 3200 MHz, 288-pin DIMMdatatronic.fi
Tuo 8 pin riittä kyllä prossuille ihan hyvin, ellet ala jotain 12900k prossu reippaasti ylikellottelemaan. Lisäksi b660 emoilla ei prossuja ylikelloteta. Ne boostailee omiaan sen mitä boostailee jäähdytyksen ja jonkin algoritmin mukaan.Ja sitten vielä tuossa emossa on yksi lisä 4-pin ATX connector, jota tartteis pcpartpickerin mukaan ylikellottamiseen ja isompiin näyttiksiin, mutta tuota liitintä ei tuossa mun nykysessä virtalähteessä ole. Ylikellottamista en ajatellu tehä, mutta mietityttää vaan jos tulevaisuudessa aikoo tuota näyttistäkin päivitellä. Korjaa jos oon ihan väärässä.
Ei ole välttämätöntä. Pitäisi toimia suoraan paketista, koska on vain karsittu malli. Mutta jokatapauksessa se bios on ihan hyvä päivittää uudempaan versioon, mutta tämä ei ole vaike rasti kun noudattaa valmistajan ohjeita.Nyt vielä kun vähän myöhemmin katoin uudestaan, että ostasin emoks ton MSI Pro B660-A:n, niin tartteisko tosta sitten päivittää BIOS, jos aatteli käyttää ton i3-12100F:n kanssa?
Se prossun lisävirta ei vaikuta millään tavalla näytönohjaimiin.Ja sitten vielä tuossa emossa on yksi lisä 4-pin ATX connector, jota tartteis pcpartpickerin mukaan ylikellottamiseen ja isompiin näyttiksiin, mutta tuota liitintä ei tuossa mun nykysessä virtalähteessä ole. Ylikellottamista en ajatellu tehä, mutta mietityttää vaan jos tulevaisuudessa aikoo tuota näyttistäkin päivitellä. Korjaa jos oon ihan väärässä.