Prosessori jäähyä vaihtaessa kone ei enää bootannut

Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
59
Terve,
elikkäs vaihdoin tuossa prosessori jäähyn eilen illasta koneesee, mutta nyt koko kone ei suostu enää käynnistymään edes siten, että tuulettimet pyörähtäisi.
Edellistä jäähyä poistaessa tapahtui lisäksi jotain mystistä ja jäähdyttimen mukana nousi prosessori suoraan kannasta vaikka lukitus mekanismi oli alhaalla. Kampesin varovasti ruuvimeisselillä liimoja irti ja putsailin liimat pois asetoonilla. Uusi jäähytin paikalleen ja emolevyn valot syttyvät mutta mitään ei tapahdu. Uutta jäähytintä asentaessa käytin 24pinnisen johdon irti ja laitoin takaisin paikalleen muihin johtoihin en mielestäni koskenut. Käytin virtajohdot irti ja laitoin takaisin paikalleen.

Emolevy asus b550-e
prosessori amd 5600x
power corsair sf 750

kaikki osat koneessa n. viikon käytettyjä uusia osia poislukien tuulettimet

Mistähän tuota ongelmaa kannattaisi lähteä purkamaan? Valot sytttyy emolevyyn, mutta kone ei suostu käynnistymään. Pitäisikö koneen käynnistyä vaikka prosessoria ei olisi edes paikallaan ainakin sen verran että tuulettimet pyörähtäisi? Prosessorin pinnien kuntoa en vielä tarkastellut mutta se olisi varmaan sitten seuraavana kohteena.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 234
Eiköhän se syy pian selviä kun tarkistat, että menikö prosessorin jalkoja mutkalle, mikä yleinen ongelma ollut näissä tapauksissa...
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
59
Taisi vika selvitä. 3 pinniä vissiin mutkalla

IMG_0210.jpg


Vissiin hieman emon nurkka ottanut myös hittiä.

1662578987707.png
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 114
Taisi vika selvitä. 3 pinniä vissiin mutkalla



Vissiin hieman emon nurkka ottanut myös hittiä.

Eivät ole onneksi pahasti vääntyneet, vain hieman. Ne voi yrittää varovasti suoristaa takaisin itse (tai riippuen asuinpaikastasi, esimerkiksi jonkun toisen io-techiläisen toimesta), tämä tosin kannattaa tehdä huolella ja rauhassa. Emolevyn socket ei näytä kovin pahasti myöskään vaurioituneen, vain naarmu muovissa.
AMD prosessoria ottaessa irti socketista, kannattaa jäähyä kääntää myötä- ja vastapäivään, että lämpötahna (ei liima!) antaa hieman periksi.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
59
Joo kitoksia vinkistä. Tuossa tänään lueskelin vähän samaa, etten ihan ensimmäinen ole jolle vastaava juttu on sattunut. Ei kyllä käynyt mielessäkään että prosessori voisi lähteä irti pohjasta kun se kahva väännetään alas. Pk-seudulla asun eli luulisi ainakin Io-techiläisiä asuvan lähistöllä jos joku osaavampi haluaa tarjota apua niin otan mielelläni vastaan
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
147
Joo, AM4 pari kertaa käyny noin, onko huonoo suunnitteluu, vai mitä mutta prossu lähtee turhan helposti mukaan vaikka mitä tekis, onneksi kaikki prosut toiminu vaikka välillä jokunen pinni pitäny suoristaa.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
59
Joo, AM4 pari kertaa käyny noin, onko huonoo suunnitteluu, vai mitä mutta prossu lähtee turhan helposti mukaan vaikka mitä tekis, onneksi kaikki prosut toiminu vaikka välillä jokunen pinni pitäny suoristaa.
Itse oon about 6 kertaa käyttänyt jäähyn irti AM4 kannasta ja nyt kävi eka kerran noin.
Joku heitti vinkiksi, että kandeis vetää cinebench esim läpi ennen irroitusta niin olisi lämpötahnat hieman notkeampia kun on lämmennyt. Vähän jäi ehkä epäselvästi miten se prosessori lukittuu tuohon, että vääntyykö entistä helpommin pinnit jos alkaa pyörittelemään jne kun pinnitkin lämpenee liene samalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 825
Itse olen antanut idlailla biosissa prossun tuuletin irti siihen saakka että siili on niin kuuma että sen irti vääntämiseen tarvii hanskan.

Tälleen tehtynä ei ole koskaan tullut prossu mukana kannasta.
 

DinocideFIN

aka. qnixsuomi
Tukijäsen
Liittynyt
13.05.2022
Viestejä
1 152
Itse oon about 6 kertaa käyttänyt jäähyn irti AM4 kannasta ja nyt kävi eka kerran noin.
Joku heitti vinkiksi, että kandeis vetää cinebench esim läpi ennen irroitusta niin olisi lämpötahnat hieman notkeampia kun on lämmennyt. Vähän jäi ehkä epäselvästi miten se prosessori lukittuu tuohon, että vääntyykö entistä helpommin pinnit jos alkaa pyörittelemään jne kun pinnitkin lämpenee liene samalla.
Ne pinnit on toisella puolella "piirilevyä", kun se lämpö haihdutetaan coolerin puolelle. Ei ne pinnit siitä notkistu.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 768
Joo kitoksia vinkistä. Tuossa tänään lueskelin vähän samaa, etten ihan ensimmäinen ole jolle vastaava juttu on sattunut. Ei kyllä käynyt mielessäkään että prosessori voisi lähteä irti pohjasta kun se kahva väännetään alas. Pk-seudulla asun eli luulisi ainakin Io-techiläisiä asuvan lähistöllä jos joku osaavampi haluaa tarjota apua niin otan mielelläni vastaan
Jos ei techiläisiä löydy, niin tuolla Etusivu yhden AMD-prossun pinnit kävin suoristuttamassa. Itse ekan kerran sain solmuun pinnit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 157
Jos ei techiläisiä löydy, niin tuolla Etusivu yhden AMD-prossun pinnit kävin suoristuttamassa. Itse ekan kerran sain solmuun pinnit.
Minäkin olen saanut (se on oikeasti ylläri, kun lähtee jäähy ja prosessori, vaikka cpu on lukittu kiinni), mutta sain suoristettua itse. Ihan mielenkiinnosta, kuinka paljon maksoi?

Lisäksi, jos löytyy mikä vaan mesta, joka voi korjata katkenneen pinnin kohtuurahalla, niin kiinnostaa erityisesti. Juuri nyt ei ole tarvetta, mutta niitä prosessoreja saa lähes ilmaiseksi välillä, kun tämmöinen juottaminen ei kotona onnistu ..
 
Liittynyt
24.05.2018
Viestejä
418
Cooleri irti ruuveista, ja pikku twisti ennen nostoa ni ei nouse mukana
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
59
Jos ei techiläisiä löydy, niin tuolla Etusivu yhden AMD-prossun pinnit kävin suoristuttamassa. Itse ekan kerran sain solmuun pinnit.
Kiitos vinkistä. Täytynee ensiviikosta kysellä jos ei halukkaita löydy siihen mennessä :) Jonkin sortin korvausta voidaan katsoa mikäli joku halukas ilmoittautuu. Mihin hintaan about ne tuolla oikoi pinnit?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 287
Kiitos vinkistä. Täytynee ensiviikosta kysellä jos ei halukkaita löydy siihen mennessä :) Jonkin sortin korvausta voidaan katsoa mikäli joku halukas ilmoittautuu. Mihin hintaan about ne tuolla oikoi pinnit?
Kannattaa myös huomioida koruliikkeet, kun heilläkin on kykyjä (= sopivat työkalut) ja taitoja fiksata moiset probleemat. Tälläkin palstalla on useita tapauksia, jotka ovat vieneet oman prossun korjattavaksi johonkin koruliikkeeseen ja he ovat, jos muisti nyt pelaa, jopa juottaneet irronneet pinnit takaisin prossuun kiinni. Korujen korjaus about samaaluokkaa tarkkuuden kanssa vs. prossu.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
59
Päivitelläänpä tänne sitten hieman statusta. Elikkäs käytin prossun tuolla AMH69:n suosittelemassa paikassa ja laittoivat heti työnalle jolloin sain takaisin noin 1h päästä. Kotona huomasin ettei pinnit nyt ihan luotisuorat ollut mutta kuitenkin varovasti hieman liikutellen tippui pohjaan asti. Nyt on kone tulilla ja vaikuttaisi toimivan ihan hyvin. Elikkäs case closed prossun pinnit oli mutkalla ja siinä vika. Yksi niistä pinneistä oli maadoitus pinni niin siksi ei varmaan startannut

1664032390121.png
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 304
Viestejä
4 219 445
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom