[Projekti] Ncase M1 + erillinen kotelo vesijäähdytykselle

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Moi,

eipä ole tullut vastaan täällä vastaavaa rakennelmaa vielä tällä foorumilla.

Projekti alkoi vanhojen osien seisottua tarpeeksi kauan nurkissa ja niistä osasta päästyäni eroon päätin rakentaa toimiston koneen uusiksi. Hallituksen toiveena oli saada mahdollisimman pieni tietokone työpöydälle, päädyin tilamaan mustan Ncase M1:n joka vapautui juuri Tullin huomasta ja saapuu lähiaikoina.

Tarkoitus siis asentaa jäähdyttimet (2x240), pumppu ja Aquacomputerin ohjaus erilliseen boksiin, joka on kiinni pöydällä olevassa tietokoneessa ainoastaan kahdella letkulla ja yhdellä USB-johdolla Aquacomputerin ohjaukseen.
Kotelona toimii vanha Coolermasterin Elite kotelo, joka on maalattu joskus:


Esteettisyys on hallitukselle tärkein pointti tässä buildissa, joten tuo kotelo verhoillaan piiloon vanerin taakse. Tässä ensimmäinen versio, kotelo työnnetään takaosasta laatikon sisään:


Ilma imetään takaa/alta suodattimen läpi ja boksi sijoittuu työpöydän alla olevien pukkijalkojen tasolle.

Maalaan M1:n rungon 2K-maalilla valkoiseksi ja teen sivuikkunan toiseen kylkeen. Projektin väriteemaksi tulee musta/valkoinen/sininen. MODDIY valmisti kokonaan valkoisen johtosarjan, se saapunee ensi viikolla. M1:n sisälle rakennan loopin kovilla putkilla, nesteen väriksi tulee sininen, liittimet mustia ja 150 mm säiliön POM-osat valkoiset.

Palaan asiaan kun osia valuu kotiin asti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Tänään sain jäähdytykselle tulevan kotelon jo melkein valmiiksi:


Kantta vaille valmis, muutin hieman koko suunnitelmaa. Jätin Coolermasterin kotelon pois ja radit tulee kiinni alumiinilevyihin ja levyt tippuu sisäpinnoilla oleviin uriin. Näin saan tiivistettyä koko radiaattorin pinnan ja ei tarvi tehdä turhia väliseiniä ilman ohjaukseen.

EK:n paketti saapui myös, sisältäen liittimiä, letkua, kovat putket ja valkoisen säiliön:


Huomenna Postiin putkahtaa MODDIYn kaapelisarja, joten kokoaminen alkaa olla Ncasea vailla valmis. Ja se seikkaileekin jossain Etelä-Suomessa Postin toimesta. Keskiviikkona tullasin sen ja vapautui Tullista. Sen jälkeen pyörinyt useamman toimipaikan väliä Helsingissä ja lähtenyt viimein matkaan, johonkin. Kyselin asiaa Postilta ja paketti on hukassa. Tuli Taiwanista kolmessa päivässä ja Posti pyörittänyt sitä jo 4 päivää. Saas nähdä milloin putkahtaa perille, onneksi on postivakuutettu lähetys.

Palaan taas asiaan kun edistystä tapahtunut.

edit: Ncase oli liikkunut yön aikana lähimpään kaupunkiin, saan sen tänään kätösiini ja purettua maalausta varten.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Noniin, kotelo saapui perille ja meni purkuun samantien.


Tartuntahionta tehty ja maalattu, odottelen kuivumista. Vaihdoin 2K-maalin 1K-maaliin nopeamman kuivumisajan takia. Pieniä ongelmia oli ruiskun kanssa, maalin joutui ohentamaan luvattoman ohueksi kylmän maalaustilan takia. Puolihyvä pinta tuli, katsotaan jos joutuu hiomaan ja maalaamaan uudestaan.

MODDIYn kaapelisarja saapui myös, laitan niistä kuvaa myöhemmin.

Demcifilteriltä lähti suodatinsarja tilaukseen, tekevät juuri M1een sopivia.

Demcifilter

Palataan taas asiaan kun on asiaa.
 
Viimeksi muokattu:

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Hyvältä näyttää ja kuulostaa. Otahan kuvaa maalauksen jäljestäkin, kunhan maali kuivuu. :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Maalit kuivuneet ja pientä kasausta tehty. Ja ensimmäinen isompi tenkkapoo tuli vastaan:


EKn GPU-blokin liitinosa työntyy kotelosta ulos, GPU on Asus Strix 1070. Tuolle jos en ratkaisua löydä, siirtyy projekti kyllä kaapin perälle odottamaan uutta intoa. Heti en sopivaa komponenttia löytänyt EKn kaupasta.

Palaan taas kun asiaa.

edit: Strixin piirilevy on kuin onkin vakio 1070 isompi, reilun sentin. Pitää vaihtaa ilmeisesti korttia.

edit2: Strixi lähti myyntiin ja uutta haen heti kun sopiva löytyy. Hetki sitten lähti tilaukseen myös Mayhemsin Extreme White Pastel + pari pulloa sinistä, tahraamatonta, väriä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Projekti jatkuu, valkoinen väri sopii hyvin rungolle. Säästelen järkkärillä otettuja kuvia valmistumiseen, perunalla otetut saa riittää tässä vaiheessa.



Tuossa sihtaan säiliötä paikalleen, powerin rautaan tulee alumiinilevy, johon säiliö kiinnittyy. Alkuperäinen suunnitelma oli laittaa se etulevyn sisäpuolelle.



Mutta se tulee liian eteen jos kylkeen tulee ikkuna, pastellinsininen neste jää piiloon ikkunan reunan taakse.

Putkia suunnittelen siten että säiliön kamerasta kauempi liitin on poisto ja se menee suoraan kotelon takalaidassa kameraa lähempänä olevaan liittimeen luotisuoralla putkella. Siksi sihtaan säiliön paikalleen nyt tarkkaan.

Säiliön kameraa lähempi liitin menee GPUlle ja siitä CPUlle ja kotelosta ulos. Saa nähdä miten putkien taivutus onnistui, ekaa kertaa niitä vääntelemässä.

I'll be back.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Päivitellään tilannetta ilman kuvia tällä kertaa.

Uusi Gigabyte 1070 G1 lähti tilaukseen, siihen EKn blokki ja valkoinen backplate. Samalla tulee Alphacoolin pikaliittimet ulkoisen yksikön helppoon irrottamiseen.

Mayhemsin Extreme Pastel White saapui kahden sinisen tahraamattoman väripullon kanssa ja Demcifilterit vapautui tullista myös. Turhaan otin kaksi pulloa tuota väriä, 3 tippaa vesilasissa muutti veden jo tumman siniseksi.

Jäähdytyskotelo valmistuu ensi viikolla, teen sille kevyen tasoituksen ja vedän valkoisen maalin päälle.

Jospa tämä tästä taas etenisi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Vähän huono olen päivittämään tätä projektia. Projekti kun ei varsinainen show-case ole, niin ei viitsi liian tarkkoja kuvia laittaa, vaan tulee ihan peruskäyttöön toimiston pöydälle.

Uusi Gigabyten G1 saapui ja siihen blokki + backplate. Backplaten maalasin samalla valkoisella mitä muut osat kotelossa.

Putket sain kanssa äsken valmiiksi, vähän oli eka kertalaisella tekemistä noissa. Mutta ihan kohtuulliset putkitukset tuli, paremminkin olisi voinut mennä. ATX-kaapeli tuli 10cm liian lyhyt, sen takia tuolle kopan etureunassa tuollainen syherö. En sitä viitsi enää selvittää, otan käyttöön tälläisenaan.



Nyt käyn ulkoisen yksikön kimppuun, sain sen ulkopinnoilta valmiiksi. Enää täytyy asentaa sisälle 2 x 280 radit, D5-pumppu ja Aquaero L5 ohjaamaan koko pakettia.



Palataan taas kun asiaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Ulkoinen jäähdytysyksikkö kasattu ja toiminnassa, samoiten koppa.



Jätän projektin tähän, kaikki on paikallaan ja toiminnassa. Kuvia saa kysellä jos kiinnostaa. Aquaeroon tulee vielä 2m USB-jatkokaapeli, saa dataa koneelle asti. Samoiten molex-johto, saa virrat Aquaeroon koneen käynnistyessä, nyt on erillisellä molex-virtalähteellä. ATX-kaapeli on 10cm liian lyhyt, jäi vähän huonosti tuonne etureunaan. Mutta antaa olla siellä, pääasia että toimii.

Realbenchiä ajoin 15min ja CPUn lämmöt korkeimmillaan 63C. Näyttis pysyy rasituksessa nätisti alle 40C.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
19
Tuosta ulkoisesta jäähdytysyksiköstä olisi kiva nähdä kuvia miten ne osat sinne on laitettu. Hieno projekti.
 

kobedih

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 111
Ulkoinen jäähdytysyksikkö kasattu ja toiminnassa, samoiten koppa.



Jätän projektin tähän, kaikki on paikallaan ja toiminnassa. Kuvia saa kysellä jos kiinnostaa. Aquaeroon tulee vielä 2m USB-jatkokaapeli, saa dataa koneelle asti. Samoiten molex-johto, saa virrat Aquaeroon koneen käynnistyessä, nyt on erillisellä molex-virtalähteellä. ATX-kaapeli on 10cm liian lyhyt, jäi vähän huonosti tuonne etureunaan. Mutta antaa olla siellä, pääasia että toimii.

Realbenchiä ajoin 15min ja CPUn lämmöt korkeimmillaan 63C. Näyttis pysyy rasituksessa nätisti alle 40C.
Onko jäähdytysyksiköstä heittää kuvia?
 
Liittynyt
10.05.2017
Viestejä
54
@Gobi Onko jäähdytysyksikkö vielä käytössä? saisiko kuvia?
Onko pikaliittimet toimineet hyvin?
Itse olen ajatellut edetä samalla tavalla, jos saisin käsiini Ncasen kopan:vihellys:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
@Gobi Onko jäähdytysyksikkö vielä käytössä? saisiko kuvia?
Onko pikaliittimet toimineet hyvin?
Itse olen ajatellut edetä samalla tavalla, jos saisin käsiini Ncasen kopan:vihellys:
On käytössä huomiseen asti, tosin nykyinen kotelo on Phanteks Evolv Shift. Saksasta tulee Mo-Ra3 420 LT jäähdytin, tuo olisi alunperin pitänyt ostaa. Pieni kotelo sopii todella hyvin tuollaisen ulkoisen radin kanssa yhteen, suosittelen hankkimaan tuo Mo-Ran. Laitan uudesta jäähystä kuvia vesijäähdytysketjuun jahka saan sen kasaan.

Nuo metalliset pikaliittimet on vähän raskaat, kannattaa hankkia EKn muovisia. Kotelon takaseinään läpiviennit letkuille ja pikaliittimet ulkoisen radin ja kotelon väliin. Tosin jos ei konetta siirtele ei nuo pikaliittimet ole pakolliset, helpottavat kyllä puhdistusta ja täyttöä.
 
Liittynyt
10.05.2017
Viestejä
54
On käytössä huomiseen asti, tosin nykyinen kotelo on Phanteks Evolv Shift. Saksasta tulee Mo-Ra3 420 LT jäähdytin, tuo olisi alunperin pitänyt ostaa. Pieni kotelo sopii todella hyvin tuollaisen ulkoisen radin kanssa yhteen, suosittelen hankkimaan tuo Mo-Ran. Laitan uudesta jäähystä kuvia vesijäähdytysketjuun jahka saan sen kasaan.

Nuo metalliset pikaliittimet on vähän raskaat, kannattaa hankkia EKn muovisia. Kotelon takaseinään läpiviennit letkuille ja pikaliittimet ulkoisen radin ja kotelon väliin. Tosin jos ei konetta siirtele ei nuo pikaliittimet ole pakolliset, helpottavat kyllä puhdistusta ja täyttöä.
Okei! kiitos vinkeistä. Oletko sattumoisin myymässä/myynyt tuon ncasen kopan? mikä versio se oli ja mikä sai vaihtamaan kotelon tuohon phanteksiin? Olen sitäkin (shiftiä) katsellut, mutta ncase viehätää omaa silmää enemmän :D
Itse ajattelin laittaa "päällekkäin" pari pienempää jäähyä ja siihen tuulettimet+sormisuojat (tuulettimet siis tulisi ulommille reunoille ja yhdet tuulettimet väliin) ja kahva, eli jäähdytysyksikkö olisi pystymallinen helposti siirrettävä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Okei! kiitos vinkeistä. Oletko sattumoisin myymässä/myynyt tuon ncasen kopan? mikä versio se oli ja mikä sai vaihtamaan kotelon tuohon phanteksiin? Olen sitäkin (shiftiä) katsellut, mutta ncase viehätää omaa silmää enemmän :D
Itse ajattelin laittaa "päällekkäin" pari pienempää jäähyä ja siihen tuulettimet+sormisuojat (tuulettimet siis tulisi ulommille reunoille ja yhdet tuulettimet väliin) ja kahva, eli jäähdytysyksikkö olisi pystymallinen helposti siirrettävä.
Ncase on myyty, V5 oli. Ncasen jälkeen kone oli ruuvattu työpöydän alle, testipenkkiin. Oli siellä nätisti piilossa, mutta halusin taas koneen pöydälle joten hankin tuon Shiftin. Välissä ehdin tilata Ghost S1n, mutta toimitusvaikeudet sai perumaan tilauksen. Tuossä Shiftissä on pieni jalanjälki, samaa kokoa Ghostin kanssa. Korkeussuunnassa vie enemmän tilaa, mutta katto on siinä rajana.


Mulla vapautuu tuossa 2 x EK CE 280 radit jos kiinnostaa. Laitan ne myyntiin kun Mo-Ra on iskussa
 
Liittynyt
10.05.2017
Viestejä
54
Ncase on myyty, V5 oli. Ncasen jälkeen kone oli ruuvattu työpöydän alle, testipenkkiin. Oli siellä nätisti piilossa, mutta halusin taas koneen pöydälle joten hankin tuon Shiftin. Välissä ehdin tilata Ghost S1n, mutta toimitusvaikeudet sai perumaan tilauksen. Tuossä Shiftissä on pieni jalanjälki, samaa kokoa Ghostin kanssa. Korkeussuunnassa vie enemmän tilaa, mutta katto on siinä rajana.


Mulla vapautuu tuossa 2 x EK CE 280 radit jos kiinnostaa. Laitan ne myyntiin kun Mo-Ra on iskussa
Juujuu. Kiitän tarjouksesta, mutta ensin kokeilen 2x240, kun yksi sellainen on jo omasta takaa. päivittelyä isompaan vasta, kun/jos saan GPU:n vesille.
Ensin pitäisi tosin saada tuo koppa, mutten viitsisi sfflabilta, kun kopan hinnaksi tulisi niin pirun korkea postikulujen ja tullien takia...:rolleyes:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Juujuu. Kiitän tarjouksesta, mutta ensin kokeilen 2x240, kun yksi sellainen on jo omasta takaa. päivittelyä isompaan vasta, kun/jos saan GPU:n vesille.
Ensin pitäisi tosin saada tuo koppa, mutten viitsisi sfflabilta, kun kopan hinnaksi tulisi niin pirun korkea postikulujen ja tullien takia...:rolleyes:
Nälkä kasvaa syödessä, sano minun sanoneen. :D

Omani tilasin suoraan Ncaselta, eivät olleet silloin vielä yhdistyneet SFFLabsin kanssa. On hinnat nousseet jonkun verran näköjään ja toimitus näyttäisi kestävän hitaimmalla/halvimmalla joitakin viikkoja. Kannattaa tsekata tuo Ghost S1, niitäkään ei nyt ihan heti saa, mutta hinta taitaa olla samoissa Ncasen kanssa.
 
Liittynyt
10.05.2017
Viestejä
54
Nälkä kasvaa syödessä, sano minun sanoneen. :D

Omani tilasin suoraan Ncaselta, eivät olleet silloin vielä yhdistyneet SFFLabsin kanssa. On hinnat nousseet jonkun verran näköjään ja toimitus näyttäisi kestävän hitaimmalla/halvimmalla joitakin viikkoja. Kannattaa tsekata tuo Ghost S1, niitäkään ei nyt ihan heti saa, mutta hinta taitaa olla samoissa Ncasen kanssa.
"Nälkä kasvaa syödessä, sano minun sanoneen." ....juu en epäile hetkeäkään....:lol::lol:
Olen tuota Ghostiakin katsellut, mutta siinä tuo customloopin teko alkaisi olemaan jo taidetta ja siihen en ala (..ainakaan vielä ":D") Tuo ncasen vesitys näyttää olevan hiukan helpompaa ja itse tykkään muutenkin sen toteutuksesta vrt ghost, vaikka ghost onkin jykevän ja seksikkään näköinen :).
Harmi sinänsä kun täälläkin ostajia olisi kourallinen ncaselle, niin en taida ihan heti tätä kohdetta saada hyppysiini:btooth:
Komean toteutuksen olit saanut aikaan tuolle kopalle!;)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
"Nälkä kasvaa syödessä, sano minun sanoneen." ....juu en epäile hetkeäkään....:lol::lol:
Olen tuota Ghostiakin katsellut, mutta siinä tuo customloopin teko alkaisi olemaan jo taidetta ja siihen en ala (..ainakaan vielä ":D") Tuo ncasen vesitys näyttää olevan hiukan helpompaa ja itse tykkään muutenkin sen toteutuksesta vrt ghost, vaikka ghost onkin jykevän ja seksikkään näköinen :).
Harmi sinänsä kun täälläkin ostajia olisi kourallinen ncaselle, niin en taida ihan heti tätä kohdetta saada hyppysiini:btooth:
Komean toteutuksen olit saanut aikaan tuolle kopalle!;)
Olet varmaan jo katsonut tätä, mutta Ebayssa on yksi myynnissä:

Neu & Original verpackt! NCASE M1 Mini-ITX Mini-PC Gamer Gehäuse silber | eBay
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 458
Viestejä
4 162 682
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom