Power koittaa luistaa EUn lakisääteisestä takuusta

su-

Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
39
Takuut: korjaukset, vaihdot ja hyvitykset

Tilanne: Kuulokkeet ostettu 1.5v sitten, valmistajan takuu 1v, power ei ala korjaamaan. EUn alueella on voimassa myyjää koskeva lakisääteinen takuu jonka aika on 2 vuotta.

Otteita tekstistä

"Vähän yli vuosi sitten ostettu tietokoneeni ei enää käynnisty. Myyjänkin mielestä laite on viallinen, mutta hän ei suostu korjaamaan sitä maksutta, sillä valmistajan takuu on voimassa vain vuoden. Mitä voin tehdä?
Takuu, jota myyjä tarkoittaa, on valmistajan tietokoneellesi antama kaupallinen takuu. Tällä ei ole mitään tekemistä myyjää velvoittavan, kaksi vuotta voimassa olevan lakisääteisen takuun kanssa.

Jos myyjänkin mielestä tietokoneesi on viallinen, hänen on korjattava se tai vaihdettava se uuteen veloituksetta. Myyjän tehtävänä on selvittää asia valmistajan kanssa."

"Ostin Ranskassa toimivalta myyjältä tuotteen, joka osoittautui vialliseksi. Myyjänkin mielestä tuote on viallinen, mutta hän ei suostu korjaamaan sitä maksutta, sillä valmistajan takuu on umpeutunut. Tuotteen ostosta on kuitenkin kulunut alle kaksi vuotta. Onko tämä laillista?

EI
. Myyjä sekoittaa tuotteen lakisääteisen takuun ja kaupallisen takuun keskenään. Lakisääteisen kahden vuoden takuuajan aikana myyjän on korjattava tuote tai vaihdettava se uuteen maksutta tai annettava tuotteen hinnasta hyvitystä."

"Uuden nahkasohvani väri on alkanut haalistua, vaikka se on ostettu vasta muutama kuukausi sitten. Myyjä väittää, että syynä on oma hikoilemiseni, mikä ei vaikuta uskottavalta. Mitä voin tehdä?
EU:n lainsäädännön mukaan kahden vuoden takuu
ico-external-link.png
koskee kaikkia EU:n alueella toimivilta ammattikauppiailta ostettuja uusia tuotteita. Kahden vuoden takuuaikana myyjä vastaa kaikista tuotteessa ilmenevistä vioista. Sohvaa on siis voitava käyttää normaalisti ilman, että siihen tulee vikoja.

Nahka on kuitenkin herkkä materiaali, jota hiki tai väärien puhdistusaineiden käyttö vahingoittaa helposti. Tällaisissa tapauksissa myyjän on ostohetkellä kerrottava sinulle, vaatiiko tuote tietynlaista hoitoa."

Powerin asiakaspalvelu sanoi että kuulokkeilla on vain 1v takuu koska ovat "kuluva" tuote, puhelimilla yleensä 2v. Sitten käskivät laittaa sähköpostia (miksi, juurihan soitin?). No pistin sitten asiakaspalveluun vielä viestiä, saa nähdä kauanko menee että vastaavat.

Miten sohvalla voi olla 2v takuu ja kuulokkeilla ei? Jos power ei hyväksy korjaamista/vastaavaa tuotetta/rahojen palautusta niin mihinkäs tästä kannattaa lähteä valittamaan.
 
Suomessa on virhevastuu, vetoa siihen.

Riippuen tietty siitä, ettet ole itse paskonut niitä kuulokkeita, se kun ei mistään selvinnyt.
 
Suomessa on virhevastuu, vetoa siihen.

Riippuen tietty siitä, ettet ole itse paskonut niitä kuulokkeita, se kun ei mistään selvinnyt.
Ai sekö pitää vielä erikseen kirjoittaa, kohta varmaan pitää todistaakin :D

Kyllä vituttaa jos nykyään satasen nappikuulokkeiden elinikä on vuosi ja sille ei voi edes mitään. En koskaan tule ostamaan yhtäkään jaybirdin tuotetta uudestaan. Harmi sinänsä koska ääni on hyvä mutta akunkesto on tunnin treeni ja kotiinpalatessa on akku tyhjä, sitten vielä tämä kaupanpäälle.
 
Ai sekö pitää vielä erikseen kirjoittaa, kohta varmaan pitää todistaakin :D

Kyllä vituttaa jos nykyään satasen nappikuulokkeiden elinikä on vuosi ja sille ei voi edes mitään. En koskaan tule ostamaan yhtäkään jaybirdin tuotetta uudestaan. Harmi sinänsä koska ääni on hyvä mutta akunkesto on tunnin treeni ja kotiinpalatessa on akku tyhjä, sitten vielä tämä kaupanpäälle.

Tuo takuu koskee sitä, että laitteessa on ostohetkellä ollut jo virhe: jos alle 6 kk, niin katsotaan automaattisesti myyjän vastuuseen kuuluvaksi, jos yli 6kk, niin ostajan pitää näyttää virheen olemassaolo.
 
Tuo takuu koskee sitä, että laitteessa on ostohetkellä ollut jo virhe: jos alle 6 kk, niin katsotaan automaattisesti myyjän vastuuseen kuuluvaksi, jos yli 6kk, niin ostajan pitää näyttää virheen olemassaolo.
Selvästi siinä on ollut virhe kun 1.5v jälkeen ei enää käynnisty lainkaan. On ollut netissä muillakin.
 
No näyttövastuu on sinulla.

e. Aikaisemmassa viestissä mainittu kuluttajaneuvoja on oikea osoite

Ei tuossa käytännössä mitään näyttövastuuta ole. Laite on toimi, ei merkkejä väkivallasta-> laitteessa on virhevastuun mukainen vika. Yksinkertaista?
 
No näyttövastuu on sinulla.

e. Aikaisemmassa viestissä mainittu kuluttajaneuvoja on oikea osoite
Väärin. Mitään muuta näyttöä ei tarvita kuin tuotteen, kuluttajan toimista riippumaton, rikkoutuminen ennen oletetun eliniän loppua. Eli kyse on virhevastuusta. Kuluttajaviranomainen kertoo kauanko kuulokkeiden pitää vähintään kestää ja jos ei kestä niin myyjä tai valmistaja korvaa. Kuluttajaviranomainen lisäksi vie asian oikeuteen jos asia ei etene. Kuluttajaviranomaisen puolto johtaa 99.9% kuluttajan voittoon tapauksessa.
 
Väärin. Mitään muuta näyttöä ei tarvita kuin tuotteen, kuluttajan toimista riippumaton, rikkoutuminen ennen oletetun eliniän loppua. Eli kyse on virhevastuusta. Kuluttajaviranomainen kertoo kauanko kuulokkeiden pitää vähintään kestää ja jos ei kestä niin myyjä tai valmistaja korvaa. Kuluttajaviranomainen lisäksi vie asian oikeuteen jos asia ei etene. Kuluttajaviranomaisen puolto johtaa 99.9% kuluttajan voittoon tapauksessa.

Nimenomaan: sun pitää näyttää, että et ole itse rikkonut. Ja se virhevastuun aikaraja on ainakin se mainittu 2 vuotta.

e. Ja sen takia se kuluttajaneuvoja on edelleenkin oikea osoite.
 
Liikkeet yleensä vitkuttelee niin kauan kun mahdollista. Mitä nopeammin mainitsee kuluttajasuojan tai heihin ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamies niin johan alkaa tapahtumaan.

Sama laulu kuultu useasti Iphoneiden kanssa, kun applen takuu on vain 12kk..
 
Tässä jotain hyödyllistäkin.


Tämä osuus ilmeisesti joltain perävalotakuukaupalta? Täysin väärää tietoa.

Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa

Linkistäsi:

3. Kuuden kuukauden virheolettama
Tavaran virheellisyyttä arvioidaan sen perusteella, millainen tavara oli, kun se luovutettiin ostajalle. Myyjä vastaa virheestä, joka on ollut tavarassa luovutushetkellä, vaikka virhe ilmenisi vasta myöhemmin.

Kuluttajan on osoitettava, että tavarassa on virhe. Jos virhe ilmenee kuuden kuukauden kuluessa tavaran luovutuksesta, virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä ja kuuluvan myyjän vastuulle. Vastuusta vapautuakseen myyjän pitää kumota virheolettama eli osoittaa, että tavara oli luovutettaessa virheetön.
 
Linkistäsi:

3. Kuuden kuukauden virheolettama
Tavaran virheellisyyttä arvioidaan sen perusteella, millainen tavara oli, kun se luovutettiin ostajalle. Myyjä vastaa virheestä, joka on ollut tavarassa luovutushetkellä, vaikka virhe ilmenisi vasta myöhemmin.

Kuluttajan on osoitettava, että tavarassa on virhe. Jos virhe ilmenee kuuden kuukauden kuluessa tavaran luovutuksesta, virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä ja kuuluvan myyjän vastuulle. Vastuusta vapautuakseen myyjän pitää kumota virheolettama eli osoittaa, että tavara oli luovutettaessa virheetön.
Juurikin tuo osuus kumoaa väittämäsi. Kuluttaja osoittaa tuotteen virheellisyyden ihan sillä, että tuote ei toimi.
 
Juurikin tuo osuus kumoaa väittämäsi. Kuluttaja osoittaa tuotteen virheellisyyden ihan sillä, että tuote ei toimi.

Aloittajalla on ollut kyseinen tuote 1,5 vuotta. Virhevastuu ei koske tavaran yleistä toimimattomuutta, vaan sitä, että tuotteessa on ollut virhe jo ostohetkellä, joka ilmenee myöhemmin. Jos ei toimi alle 6kk päästä ostosta, niin silloin oletuksena on tavaran virheellisyys jo ostohetkellä.
 
Aloittajalla on ollut kyseinen tuote 1,5 vuotta. Virhevastuu ei koske tavaran yleistä toimimattomuutta, vaan sitä, että tuotteessa on ollut virhe jo ostohetkellä, joka ilmenee myöhemmin. Jos ei toimi alle 6kk päästä ostosta, niin silloin oletuksena on tavaran virheellisyys jo ostohetkellä.
Koittaisit nyt edes lukea sen läpi. Ihan selvästi todistustaakka myyjällä.
Kulutustavaroiden kauppaa ja takuuta koskevan EY-direktiivin 1999/44/EY mukaan myyjä vastaa tavaran virheestä, jos virhe ilmenee kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta. Suomen lakiin kahden vuoden määräaikaa ei kuitenkaan ole otettu. Tätä perustellaan lakia koskevassa hallituksen esityksessä sillä, että kestokulutustavaroiden piilevä virhe voi ilmetä myöhemminkin. Lain perustelujen mukaan on kohtuullista, että myyjä vastaa esimerkiksi ajoneuvossa, rakennusmateriaalissa tai kodinkoneessa alun perin olleesta valmistusvirheestä, vaikka virhe ilmenisi vasta yli kahden vuoden kuluttua tavaran luovutuksesta. Käytännössä ostajan on sitä vaikeampi osoittaa tavarassa myyjän vastuulla olevaa virhettä, mitä pidempi aika on kulunut myyntihetkestä.

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuissa on kodinkoneiden, kuten pesukoneiden, televisioiden ja tietokoneiden osalta vakiintunut käytännöksi, että tavaran on kestettävä enemmän kuin kaksi vuotta. Kun tavara on ollut käytössä yli neljä vuotta, sen vioittumista ei yleensä pidetä virheenä. Kun vika on ilmennyt selvästi yli kahden vuoden jälkeen ja ennen neljän vuoden ikää, kuluttajan on yleensä osallistuttava korjauskuluihin.

Jos kodinkone vioittuu 2 – 4 vuoden välillä, sen mahdollinen virheellisyys joudutaan arvioimaan tapauskohtaisesti. Arviointikriteerejä ovat tällöin mm. tavarasta annetut markkinointitiedot, se, mikä tavara on kyseessä ja mikä on ollut sen hinta, vian luonne ja merkitys, tavaran käyttötapa ja määrä sekä vian ilmenemisajankohta 2 – 4 vuoden välillä.

Myös vian laadulla on virhearvioinnissa merkitystä. Esimerkiksi jos jääkaapin termostaatissa ilmenee vika neljän vuoden käytön jälkeen, sitä ei yleensä pidetä virheenä. Sen sijaan, jos vika ilmenee kompressorissa, kyse voi olla virheestä, koska kompressorilta voidaan odottaa jopa yli neljän vuoden ikää.

Kuluttajariitalautakunta on lisäksi vakiintuneessa ratkaisukäytännössään katsonut, että jos tavarassa ilmenee vika tai puute selvästi ennen tavaran tavanomaisen käyttöiän päättymistä eikä myyjä esitä mitään selvitystä sen tueksi, että vika on aiheutunut ostajan puolella olevasta tai muusta myyjästä riippumattomasta syystä, tavaran oletetaan olevan virheellinen.
 
Nimenomaan: sun pitää näyttää, että et ole itse rikkonut.
Ei pidä. 6kk jälkeen ostajan pitää vain osoittaa, että tuotteessa on virhe (jos kuulokkeet ei käynnisty on se aika selvä virhe). Jos myyjä vikaa selvittäessään havaitsee, että ostaja on tuotteen rikkonut ja pystyy tämän pitävästi osoittamaan, silloin selvitys- ja korjauskuluja voi periä ostajalta:
2. Virheen selvittäminen epäselvissä tilanteissa
[..]
Jos takuuta ei ole annettu tai takuuaika on jo päättynyt, ostajan on osoitettava, että tavara on virheellinen. Jos tavara osoittautuu myyjän tekemässä vian etsinnässä virheettömäksi, ostajalta on mahdollista periä joissakin tilanteissa etsintätyöstä kohtuullinen maksu edellyttäen, että myyjä ja ostaja ovat maksusta etukäteen sopineet.
 
Nimenomaan: sun pitää näyttää, että et ole itse rikkonut. Ja se virhevastuun aikaraja on ainakin se mainittu 2 vuotta.

e. Ja sen takia se kuluttajaneuvoja on edelleenkin oikea osoite.
Ei pidä. Älä viitsi levittää valheita. Se on nimenomaan valmistajan vastuulla osoittaa, että virhe johtui käyttäjästä. Se, että tuote lakkaa toimimasta oletetun eliniän aikana on nimenomaan se virhe jonka kuluttaja voi vaatia valmistajan tai myyjän korvaamaan.
 
Ei pidä. Älä viitsi levittää valheita. Se on nimenomaan valmistajan vastuulla osoittaa, että virhe johtui käyttäjästä. Se, että tuote lakkaa toimimasta oletetun eliniän aikana on nimenomaan se virhe jonka kuluttaja voi vaatia valmistajan tai myyjän korvaamaan.

Katso otsikkoa ja kerro, missä valehtelen.
 
Katso otsikkoa ja kerro, missä valehtelen.

Kas tässä muistutukseksi:

Nimenomaan: sun pitää näyttää, että et ole itse rikkonut. Ja se virhevastuun aikaraja on ainakin se mainittu 2 vuotta.

e. Ja sen takia se kuluttajaneuvoja on edelleenkin oikea osoite.
Näyttövastuu kuluttajan rikkomisesta on myyjällä tai valmistajalla.

Aloittajalla on ollut kyseinen tuote 1,5 vuotta. Virhevastuu ei koske tavaran yleistä toimimattomuutta, vaan sitä, että tuotteessa on ollut virhe jo ostohetkellä, joka ilmenee myöhemmin. Jos ei toimi alle 6kk päästä ostosta, niin silloin oletuksena on tavaran virheellisyys jo ostohetkellä.

Koskee jos tavara lakkaa toimimasta ennen oletetun eliniän loppua.
 
Ei pidä. Älä viitsi levittää valheita. Se on nimenomaan valmistajan vastuulla osoittaa, että virhe johtui käyttäjästä. Se, että tuote lakkaa toimimasta oletetun eliniän aikana on nimenomaan se virhe jonka kuluttaja voi vaatia valmistajan tai myyjän korvaamaan.
Ummm. On aikaa, kun viimeksi tarkastin, mutta ainakin silloin muinoin myyjällä ei tainnut olla näyttövelvollisuutta, mikäli tuotteen porsiessa kuluttaja vetosi virhevastuuseen. Se, että tuote ei kestä oletettua elinaikaa, kuulunee juuri tuohon kuluttajansuojalain tarkoittamaan virhevastuuseen.

Milloinkas tuo on muuttunut?
 
Miksi täällä keskustellaan, kun meidän mielipiteillä ei ole suurta arvoa. Kuluttajaneuvontaan, niinkuin @Eldmor sanoi:
Reklamaatio-apuri

Ja kannattaa tehdä se nyt, joulun jälkeen tuo on varmasti ihan tukossa.
 
Ummm. On aikaa, kun viimeksi tarkastin, mutta ainakin silloin muinoin myyjällä ei tainnut olla näyttövelvollisuutta, mikäli tuotteen porsiessa kuluttaja vetosi virhevastuuseen. Se, että tuote ei kestä oletettua elinaikaa, kuulunee juuri tuohon kuluttajansuojalain tarkoittamaan virhevastuuseen.

Milloinkas tuo on muuttunut?

Eu antaa tuon 2 vuoden takuun, jossa näyttövelvollisuus on myyjällä. Kuluttajansuojalakihan sitten virhevastuun, jossa kuluttajalla on näyttövelvollisuus... tosin se on aika rajallinen kun riittää että asiat osaa sillä tasolla selittää kuin kuluttaja yleensä osaa, eli ei tarvitse olla mikään asiantuntija.
 
Itse otsikkoon vastaten... Power ei ole tässä tapauksessa valitettavasti mikään poikkeus. Vähänkin suuremmilla ketjuilla taitaa olla ihan käytäntö että takuuajanjälkeisiin huoltoihin tms vaaditaan kirjallinen reklamaatio (joka kyllä menee helposti läpi jos tuote ei nyt ole jo selvästi yli noiden aikarajojen eikä muuta epäilyttävää taustalla).

Oma iPhone ja Telia case: 14kk vanhan iPhone 5:n akku turposi ulos puhelimesta. Telia kieltäytyi ottamasta huoltoon koska takuu ei ollut enää voimassa. Pienen väännön ja uhkailun jälkeen "joku" Telialla osasi kertoa että laittaisin kirjallisen reklamaation jonka käsiteltyään huolto onnistuisi. Oli asiakkaan kannalta kyllä tuskallinen kokemus, vaikka asia tulikin lopulta kuntoon. Sama rulianssi on toistunut muutaman muunkin kerran ja mulle on lopulta jäänyt se käsitys että kaikki asiakaspalvelijat tms. eivät tiedä asioista tarpeeksi, tai sitten alemman tason myyjiä on tarkoituksella ohjeistettu väärin.

edit: Muistelinkin että nämä omat reklamaatiot on olleet ihan tällaisia vapaamuotoisia sepustuksia ilman suurempaa dramatiikkaa tai laintuntemusta :rolleyes: Esim oheinen tuherrus meni tuossa iPhone casessa läpi:
REKLA.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vain joku ympäripyöreä vastaus "Kiitos yhteydenotostanne. Voitte asioida kuulokkeiden kanssa myymälässä. Myymälä hoitaa asian takuuehtojen mukaisesti."

1. Kuulokkeet on ostettu nettikaupasta, tämä varmasti selvisi teille tilauksen tiedoista, asuinpaikastani sekä kahdesta puhelinkeskustelusta jotka on tallennettu powerin päässä. Missähän myymälässä minun pitäisi asioida?
2. Viimeksi kun puhelimessa kyselin kuulokkeiden lähettämisestä postin kautta, puhelimessa ollut asiakaspalvelija ei tiennyt tapauksesta mitään edes kysyttyään asiaa toiselta asiakaspalvelijalta, ja sanoi että kuulokkeilla on vain 1 vuoden takuu eikä niitä näinollen voi korjata.

Nyt pitää varmaan laittaa uutta sähköpostia ja odottaa taas viikko vastausta.
 
Kusevat kyllä muroihinsa tällaisella toiminnalla. Pari juttua ollut Amazonin kanssa ja mennyt heittämällä läpi. Myös pari juttua Logitechin kanssa ja ei mitään ongelmaa. Viimeisin kun Logitech vaihtoi G933 kuulokkeet mukisematta uusin (ääni kuului vaimeammin vasemmalta, 23kk ikää).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 843
Viestejä
4 548 917
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom