Takuut: korjaukset, vaihdot ja hyvitykset
Tilanne: Kuulokkeet ostettu 1.5v sitten, valmistajan takuu 1v, power ei ala korjaamaan. EUn alueella on voimassa myyjää koskeva lakisääteinen takuu jonka aika on 2 vuotta.
Otteita tekstistä
"Vähän yli vuosi sitten ostettu tietokoneeni ei enää käynnisty. Myyjänkin mielestä laite on viallinen, mutta hän ei suostu korjaamaan sitä maksutta, sillä valmistajan takuu on voimassa vain vuoden. Mitä voin tehdä?
Takuu, jota myyjä tarkoittaa, on valmistajan tietokoneellesi antama kaupallinen takuu. Tällä ei ole mitään tekemistä myyjää velvoittavan, kaksi vuotta voimassa olevan lakisääteisen takuun kanssa.
Jos myyjänkin mielestä tietokoneesi on viallinen, hänen on korjattava se tai vaihdettava se uuteen veloituksetta. Myyjän tehtävänä on selvittää asia valmistajan kanssa."
"Ostin Ranskassa toimivalta myyjältä tuotteen, joka osoittautui vialliseksi. Myyjänkin mielestä tuote on viallinen, mutta hän ei suostu korjaamaan sitä maksutta, sillä valmistajan takuu on umpeutunut. Tuotteen ostosta on kuitenkin kulunut alle kaksi vuotta. Onko tämä laillista?
EI. Myyjä sekoittaa tuotteen lakisääteisen takuun ja kaupallisen takuun keskenään. Lakisääteisen kahden vuoden takuuajan aikana myyjän on korjattava tuote tai vaihdettava se uuteen maksutta tai annettava tuotteen hinnasta hyvitystä."
"Uuden nahkasohvani väri on alkanut haalistua, vaikka se on ostettu vasta muutama kuukausi sitten. Myyjä väittää, että syynä on oma hikoilemiseni, mikä ei vaikuta uskottavalta. Mitä voin tehdä?
EU:n lainsäädännön mukaan kahden vuoden takuu
koskee kaikkia EU:n alueella toimivilta ammattikauppiailta ostettuja uusia tuotteita. Kahden vuoden takuuaikana myyjä vastaa kaikista tuotteessa ilmenevistä vioista. Sohvaa on siis voitava käyttää normaalisti ilman, että siihen tulee vikoja.
Nahka on kuitenkin herkkä materiaali, jota hiki tai väärien puhdistusaineiden käyttö vahingoittaa helposti. Tällaisissa tapauksissa myyjän on ostohetkellä kerrottava sinulle, vaatiiko tuote tietynlaista hoitoa."
Powerin asiakaspalvelu sanoi että kuulokkeilla on vain 1v takuu koska ovat "kuluva" tuote, puhelimilla yleensä 2v. Sitten käskivät laittaa sähköpostia (miksi, juurihan soitin?). No pistin sitten asiakaspalveluun vielä viestiä, saa nähdä kauanko menee että vastaavat.
Miten sohvalla voi olla 2v takuu ja kuulokkeilla ei? Jos power ei hyväksy korjaamista/vastaavaa tuotetta/rahojen palautusta niin mihinkäs tästä kannattaa lähteä valittamaan.
Tilanne: Kuulokkeet ostettu 1.5v sitten, valmistajan takuu 1v, power ei ala korjaamaan. EUn alueella on voimassa myyjää koskeva lakisääteinen takuu jonka aika on 2 vuotta.
Otteita tekstistä
"Vähän yli vuosi sitten ostettu tietokoneeni ei enää käynnisty. Myyjänkin mielestä laite on viallinen, mutta hän ei suostu korjaamaan sitä maksutta, sillä valmistajan takuu on voimassa vain vuoden. Mitä voin tehdä?
Takuu, jota myyjä tarkoittaa, on valmistajan tietokoneellesi antama kaupallinen takuu. Tällä ei ole mitään tekemistä myyjää velvoittavan, kaksi vuotta voimassa olevan lakisääteisen takuun kanssa.
Jos myyjänkin mielestä tietokoneesi on viallinen, hänen on korjattava se tai vaihdettava se uuteen veloituksetta. Myyjän tehtävänä on selvittää asia valmistajan kanssa."
"Ostin Ranskassa toimivalta myyjältä tuotteen, joka osoittautui vialliseksi. Myyjänkin mielestä tuote on viallinen, mutta hän ei suostu korjaamaan sitä maksutta, sillä valmistajan takuu on umpeutunut. Tuotteen ostosta on kuitenkin kulunut alle kaksi vuotta. Onko tämä laillista?
EI. Myyjä sekoittaa tuotteen lakisääteisen takuun ja kaupallisen takuun keskenään. Lakisääteisen kahden vuoden takuuajan aikana myyjän on korjattava tuote tai vaihdettava se uuteen maksutta tai annettava tuotteen hinnasta hyvitystä."
"Uuden nahkasohvani väri on alkanut haalistua, vaikka se on ostettu vasta muutama kuukausi sitten. Myyjä väittää, että syynä on oma hikoilemiseni, mikä ei vaikuta uskottavalta. Mitä voin tehdä?
EU:n lainsäädännön mukaan kahden vuoden takuu
Nahka on kuitenkin herkkä materiaali, jota hiki tai väärien puhdistusaineiden käyttö vahingoittaa helposti. Tällaisissa tapauksissa myyjän on ostohetkellä kerrottava sinulle, vaatiiko tuote tietynlaista hoitoa."
Powerin asiakaspalvelu sanoi että kuulokkeilla on vain 1v takuu koska ovat "kuluva" tuote, puhelimilla yleensä 2v. Sitten käskivät laittaa sähköpostia (miksi, juurihan soitin?). No pistin sitten asiakaspalveluun vielä viestiä, saa nähdä kauanko menee että vastaavat.
Miten sohvalla voi olla 2v takuu ja kuulokkeilla ei? Jos power ei hyväksy korjaamista/vastaavaa tuotetta/rahojen palautusta niin mihinkäs tästä kannattaa lähteä valittamaan.