Postin kulkemisen vaikeus

Aijai nyt meni posti hävittää ilmeisemmin 2kpl 19" auton renkaita o_O Totta ne jossain Oulu Kuusamo välillä on
 
Jos ottaa erehdyksen kautta haltuunsa saaman paketin eikä ryhdy kohtuullisessa ajassa toimiin paketin palauttamiseksi, syyllistyy kavallukseen. Jos esimerkiksi tarjoaa tavaraa myyntiin, rikos toteutuu jo silloin.
Mitähän tässä pitäisi oikeaoppisesti tehdä, jättää paketti automaattiin?

Kävi niin, että omaa lähetystä noutaessa lokerossa oli jonkun muun paketti. Otin sen mukaani ja yritin samantien viedä postin palvelupisteelle. Siellä ei osattu auttaa, vaan kehotettiin soittamaan postiin.

Oli pyhäpäivä eikä asiakaspalvelu toiminut, joten odotin maanantaita. En soittanut vaan jonotin chattiin, jossa kerrottiin, että paketti pitää viedä lähimpään palvelupisteeseen.

Ja niin menin uudestaan postiin viemään pakettia, jossa oltiin edelleen yhtä tietämättömiä.
Lopulta sain paketin jätettyä sinne, mutta olipa homma.

Minulla oli jonkun vieraan ihmisen lähetys hallussani monta päivää postin sekoilun takia.
Mietinpä vain kuinka moni olisi viitsinyt odotella viikonlopun yli, ja soittaa maksulliseen numeroon, sitten vielä asioida jossain palvelupisteellä toistamiseen. Näin niitä paketteja häviää.

En usko, että kaikki palauttaa väärin jaettuja lähetyksiä.
 
Mitähän tässä pitäisi oikeaoppisesti tehdä, jättää paketti automaattiin?

En usko, että kaikki palauttaa väärin jaettuja lähetyksiä.
Ei varmasti palauta, varsinkin kun homma on tehty noin saatanan vaikeaksi ja Postin käyttämä henkilökunta ei ole ohjeistettu toimimaan näissä tilanteissa, vaikka varmasti näitä tulee vuositasolla aika hitsin paljon.

Mutta jos pidät toisen paketin vaan itselläsi tai nakkaat lähimpään roskikseen, varmasti löytyy tahtotilaa ja resursseja selvittää sun henkilöllisyys ja syyttää varkaudesta. Niin se tuntuu vaan toimivan. Itselle tuli pitkään vieraan ihmisen henkilökohtaisia kirjeitä. Kiikutin niitä lähimpään postilaatikkoon ja postin tiskille, mutta kummassakin tapauksessa moitittiin että hei et sä voi näin tehdä, ei meillä ole velvollisuutta näitä ottaa.

Neljännellä kierroksella sanoin että selvä, avaan nämä sitten itse ja luen mitä näissä on kun kerran ovat niin tärkeitä että aina vaan päätyvät haltuuni. Sitten alkoikin se poliisiasialla uhkailu, kirjesalaisuus sitä tätä tota. Jos vaikka ette lähettäisi toisten postia vieraille ihmisille, niin kirjesalaisuus saattaisi säilyä paremmin. :facepalm:

Muoks. tää oli siis aikaa kun vielä Postilla oli oma virallinen toimipiste.
 
Kaiken ne keksii😃.

Lähetys on alle maksimittojen, niin painossa kuin äärimitoissa.

Palvelu on ostettu postilaatikkoon tai oven taakse jaettavana pakettina.

Screenshot_20260603-161835.png
 
Ei varmasti palauta, varsinkin kun homma on tehty noin saatanan vaikeaksi ja Postin käyttämä henkilökunta ei ole ohjeistettu toimimaan näissä tilanteissa, vaikka varmasti näitä tulee vuositasolla aika hitsin paljon.

Mutta jos pidät toisen paketin vaan itselläsi tai nakkaat lähimpään roskikseen, varmasti löytyy tahtotilaa ja resursseja selvittää sun henkilöllisyys ja syyttää varkaudesta. Niin se tuntuu vaan toimivan. Itselle tuli pitkään vieraan ihmisen henkilökohtaisia kirjeitä. Kiikutin niitä lähimpään postilaatikkoon ja postin tiskille, mutta kummassakin tapauksessa moitittiin että hei et sä voi näin tehdä, ei meillä ole velvollisuutta näitä ottaa.

Neljännellä kierroksella sanoin että selvä, avaan nämä sitten itse ja luen mitä näissä on kun kerran ovat niin tärkeitä että aina vaan päätyvät haltuuni. Sitten alkoikin se poliisiasialla uhkailu, kirjesalaisuus sitä tätä tota. Jos vaikka ette lähettäisi toisten postia vieraille ihmisille, niin kirjesalaisuus saattaisi säilyä paremmin. :facepalm:

Muoks. tää oli siis aikaa kun vielä Postilla oli oma virallinen toimipiste.

Onhan mullekin tullut naapureiden postia ja toisinpäin. Jossain kohtaa tuli jotain Elisan laskuja, nimi oli joku oletettavasti afrikkalainen nainen. Osoite oikein kirjoitettu ja tien nimi sen verran harvinainen ettei mikään näppivirhe voi tulla kyseeseen, kun tätä saa tavata sen kolme kertaa aina jos joku kysyy. Ekan kirjeen vein postilaatikkoon ja päälle kirjoitettu "ei asu ko. henkilö täällä".
Sitten seuraava kirje, siitä soitin elisalle ja kysyin että mikä juttu, en muista mitä vastasivat. Tuon ja seuraavan kirjeen avasin, puhelinlaskuja. Oli kai siinä numerokin mutten alkanut mitään soittelemaan. Tarkistin jopa ettei kukaan ole siirtänyt osoitettaan tänne, ei ollut. Muuten jo tiesin ettei sen nimistä ole ikinä asunutkaan täällä. Että se siitä kirjesalaisuudesta jota tuli rikottua.
Loput laskut avaamatta roskiin ja jossain kohtaa niitä ei enää tullut.
 
Onhan mullekin tullut naapureiden postia ja toisinpäin. Jossain kohtaa tuli jotain Elisan laskuja, nimi oli joku oletettavasti afrikkalainen nainen. Osoite oikein kirjoitettu ja tien nimi sen verran harvinainen ettei mikään näppivirhe voi tulla kyseeseen, kun tätä saa tavata sen kolme kertaa aina jos joku kysyy. Ekan kirjeen vein postilaatikkoon ja päälle kirjoitettu "ei asu ko. henkilö täällä".
Sitten seuraava kirje, siitä soitin elisalle ja kysyin että mikä juttu, en muista mitä vastasivat. Tuon ja seuraavan kirjeen avasin, puhelinlaskuja. Oli kai siinä numerokin mutten alkanut mitään soittelemaan. Tarkistin jopa ettei kukaan ole siirtänyt osoitettaan tänne, ei ollut. Muuten jo tiesin ettei sen nimistä ole ikinä asunutkaan täällä. Että se siitä kirjesalaisuudesta jota tuli rikottua.
Loput laskut avaamatta roskiin ja jossain kohtaa niitä ei enää tullut.
Joo, itsellä siis nuo samat kuoret pyörivät kehää, uusia ei lähettäjiltä tullut. Eli osoite oli varmaan vaihdettu oikeaksi mutta vaikka Posti laittoi nuo omaan osoitteenselvitykseensä, niin aina vaan palautuivat mun ovelle. Tietojeni mukaan k.o. henkilö ei ollut siinä asunnossa asunut ainakaan ihan lähimenneisyydessä. Mutta lähettäjiä oli kait useampia joista yksi oli ainoastaan firma minkä tunnistin kuoresta ja olisin voinut soitella sinne. Satunnaiset perintäkirjeet olisinkin varmaan vaan työntänyt paperinkeräykseen sen enempiä miettimättä, viimeistään ekan kierroksen jälkeen.

Joskus joo on tullut viereisten kämppien postiakin luukusta, mutta ne olen käynyt vaan laittamassa postiluukusta sisään ja siinä se. Ei iso vaiva. Yhden kerrostalon vierusnaapurin sähkölaskun kerran vahingossa avasin, kun aivot narikassa luin omia posteja heti töiden jälkeen ja revin vaan kaikki kirjeet auki. Lähinnä ihmettelin miksi ne mulle paperikirjettä tyrkyttää kun kaikki piti olla sähköisenä. Vasta avattua huomasin väärän nimen ja asunnon. Sen vein ihan kädestä pitäen ja pahoittelin avaamista, ei haitannut naapurin kaveria.
 
Onhan mullekin tullut naapureiden postia ja toisinpäin. Jossain kohtaa tuli jotain Elisan laskuja, nimi oli joku oletettavasti afrikkalainen nainen. Osoite oikein kirjoitettu ja tien nimi sen verran harvinainen ettei mikään näppivirhe voi tulla kyseeseen, kun tätä saa tavata sen kolme kertaa aina jos joku kysyy. Ekan kirjeen vein postilaatikkoon ja päälle kirjoitettu "ei asu ko. henkilö täällä".
Sitten seuraava kirje, siitä soitin elisalle ja kysyin että mikä juttu, en muista mitä vastasivat. Tuon ja seuraavan kirjeen avasin, puhelinlaskuja. Oli kai siinä numerokin mutten alkanut mitään soittelemaan. Tarkistin jopa ettei kukaan ole siirtänyt osoitettaan tänne, ei ollut. Muuten jo tiesin ettei sen nimistä ole ikinä asunutkaan täällä. Että se siitä kirjesalaisuudesta jota tuli rikottua.
Loput laskut avaamatta roskiin ja jossain kohtaa niitä ei enää tullut.
Itsellä täysin samanlainen kokemus. Alkoi tulemaan jonkun toisen laskuja, joita aikani jaksoin palautella. Jotkut tuli jopa silti takaisin minun laatikkooni ja lopulta kun aloin heittämään suoraan paperinkeräykseen, niin loppui väärään osoitteeseen tulevat kirjeet. Haemillista että noin mutta minkäs sille mahtaa. Taisin yrittää soittaa laskuttajallekin, mutta he olivat voimattomia koska eivät voineet käsitellä toisen asiakkaan laskutusta kanssani, edes sen vertaa että selvittäisivät oikean osoitteen
 
Itsellä täysin samanlainen kokemus. Alkoi tulemaan jonkun toisen laskuja, joita aikani jaksoin palautella. Jotkut tuli jopa silti takaisin minun laatikkooni ja lopulta kun aloin heittämään suoraan paperinkeräykseen, niin loppui väärään osoitteeseen tulevat kirjeet. Haemillista että noin mutta minkäs sille mahtaa. Taisin yrittää soittaa laskuttajallekin, mutta he olivat voimattomia koska eivät voineet käsitellä toisen asiakkaan laskutusta kanssani, edes sen vertaa että selvittäisivät oikean osoitteen
Sama juttu itselläni joskus ehkä 15v sitten, jotain jonkun toisen laskuja alkoi tulemaan omaan postiluukkuun ja aluksi muutamia pistin takaisin "Ei asu täällä" -kommentin kera mutta kun tuo jatkui, olin yhteydessä Postiin (vai mikähän jakelufirma noita jakoikaan) sekä kirjeiden lähettäjään. Lähettäjä vaan totesi "kiitos tiedosta" mutta ei pystynyt tekemään asialle mitään. Kyllä ne sitten aikanaan loppuivat kun rupesin vaan laittamaan toisen nimellä tulleet laskut paperinkeräykseen. Kai tuohon jonkun ratkaisun saisi aikaiseksi että menisi jonkinlaiseen selvitykseen nuo väärään osoitteeseen jatkuvasti tulevat, ilmeisesti vaan millään toimijalla ei vaan ole kiinnostusta asiaan.
 
Tilasin paketin kotiintoimituksella, paketti lähtikin myyjältä ripeästi ja liikkui myös nopeasti lähimpään postin toimipisteeseen, josta paketit yleensä sitten päätyvät minulle. Noh nyt tämä paketti on ollut siellä toimipisteessä statuksella "rekisteröity" ja mitään ilmoitusta ei ole tullut että pääsisin toimitusaikaa valitsemaan.
Tällävälin eräs toinen paketti joka oli lähetetty päivää myöhemmin ja myöskin kotiintoimituksella eteni vauhdilla tähän samaan toimipisteeseen ja siitä minulle tulikin jo heti aamulla ilmoitus että valitse toimitusajankota. Tässä vaiheessa totesin että aika ottaa yhteyttä aspaan että mikä homma, miksi tämä yksi paketti makaa jo toista päivää tuolla statuksella. Vastaukseksi sain että "se onkin juuri nyt otettu käsittelyyn, että kohta minuun otetaan yhteyttä". Noh eipä ole tuosta paketista vielä mitään kuulunut.

Täytyy vielä katsoa jos olisivat sen verran fiksuja että toisivat sen samalla kuin tuon toisen, josta olen jo päässyt toimitusajan sopimaan, mutta epäilen vahvasti.

Ja lopuksi täytyy sanoa ettei sillä omapostin asiakaschatilla tee yhtään mitään. Koitin tätä ongelmaa ratkoa sieltä käsin, mutta se "AI" ei tuntunut tajuavan ongelmaa ja chatti meni samassa loopissa, kysyen koko ajan vain mitä lähetystä ongelmani koskee.
 
Ja lopuksi täytyy sanoa ettei sillä omapostin asiakaschatilla tee yhtään mitään. Koitin tätä ongelmaa ratkoa sieltä käsin, mutta se "AI" ei tuntunut tajuavan ongelmaa ja chatti meni samassa loopissa, kysyen koko ajan vain mitä lähetystä ongelmani koskee.
Kirjoita siihen chattiin "haluan puhua ihmisen kanssa" tai jotain sinne päin, niin yleensä pääsee nopeasti asioimaan oikean asiakaspalvelijan kanssa. Eri asia on sitten voiko se ihminen siellä muuta kun pahoiteilla, selitellä ja levitellä käsiään.
 
Omapostiin tuli 8.5.2026 ilmoitus kirjeestä:

”Olet saanut OmaPostiin uuden kirjeen. Se on sähköinen kopio kirjeestä, jonka saat paperisena myöhemmin.”

Tämä ei ollut kovin tärkeä kirje vaan Helsingin kaupungin kirjausilmoitus vireille tulleesta asiasta. Olennaista siinä oli asian diaarinumero ja vireilletulopäivä.

En katsonut PDF-kirjettä kovin tarkasti vaan jäin odottamaan paperiversiota. Sitäpä ei kuulunutkaan, ja aloin harmitella, että taas on postia kadonnut.

Oli kuitenkin käynyt niin, että Postin asemesta lähettäjä oli hutiloinut.

Kirje saapui vasta tänään 4.6.2026.

kaupunki-hutiloi.jpg

Kirjettä tutkiessa ilmeni, että lähettäjä oli kirjoittanut kirjeeseen väärän osoitteen — aivan väärän huoneistonumeron — ja Posti oli joutunut jakamaan sen siihen huoneistoon, jonka numero oli osoitteeksi merkitty.

Posti oli kuitenkin epäillyt osoitteen oikeellisuutta ja liimannut kuoreen oheisen tarran. Käytyään väärässä osoitteessa kirje saapui lopulta tänne oikeaan huoneistoon, kun Posti oli sen numeron selvittänyt.

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun Helsingin kaupungin toimijat toheloivat osoitteiden kanssa.

Tapauksesta lähtee nyt tietopyyntö ja valitus kaupunginkansliaan: kuka viranhaltija kirjoitti väärän osoitteen? Vastaukseksi tällaisiin tietopyyntöihin tulee yleensä ”emme tiedä”, koska esimiehet suojelevat hutiloivia alaisiaan, mutta kun valitin eräästä aiemmasta päätöksestä Hgin hallinto-oikeuteen, silloin nimi äkkiä löytyikin ja jouduin ilmoittamaan, että asia raukeaa ja Hgin kaupunki on velvoitettava maksamaan oikeudenkäyntikuluni täysimääräisesti.
 
Sama juttu itselläni joskus ehkä 15v sitten, jotain jonkun toisen laskuja alkoi tulemaan omaan postiluukkuun ja aluksi muutamia pistin takaisin "Ei asu täällä" -kommentin kera mutta kun tuo jatkui, olin yhteydessä Postiin (vai mikähän jakelufirma noita jakoikaan) sekä kirjeiden lähettäjään. Lähettäjä vaan totesi "kiitos tiedosta" mutta ei pystynyt tekemään asialle mitään.
Tuollaiseen tapaukseen voi vain antaa saman neuvon jonka annoin paremmissa piireissä jo viitisen vuotta sitten (Täck över den felaktiga postadressen).

Jos omaan osoitteeseesi alkaa tulla vieraan ihmisen postia, niin peitä vastaanottajan tiedot tummalla, läpinäkymättömällä teipillä mutta jätä lähettäjän (esim. Elisan tai Kelan) tiedot näkyviin ja kirjoita kuoreen: ”Vastaanottaja tuntematon tässä osoitteessa.”

Tällöin kirje ei mene Postin osoiteselvitykseen vaan se palautetaan Elisalle tai Kelalle ja osoiteasiaa aletaan selvitellä siellä. (Oikea osoite voi olla esimerkiksi huoneistossa 35, ja oma huoneistosi on 53. Näppäilyvirhe.)
 
Heh.. Omapostissa paketille arvioitu saapumispäivä tänään. Eikö Posti edes itse tiedä, ettei viikonloppuisin mikään heidän toimesta liiku? :D
 
Itselläni ei ole kertaakaan tullut viikonloppuna vaikka olisi arvioitu toimitus silloin. Nytkin paketti tulossa. Torstai iltana oma postiin viesti, että ei tilaa ja 100m toiseen automaattiin siirtyy. Arvioitu toimitus pejantai. Ei tullut perjantaina, vaihtui toimitus täksi päiväksi, mutta ei ole liikkunut minnekään.
 
Heh.. Omapostissa paketille arvioitu saapumispäivä tänään. Eikö Posti edes itse tiedä, ettei viikonloppuisin mikään heidän toimesta liiku? :D
Kyllä posti Turussa näitä paketteja myös lauantaisin kuskaa. Tiedä riippuuko paikakunnasta ja mihin noita viedään.
 
Heh.. Omapostissa paketille arvioitu saapumispäivä tänään. Eikö Posti edes itse tiedä, ettei viikonloppuisin mikään heidän toimesta liiku? :D

Kyllähän posti lauantaisin paketteja toimittaa.
 
No, eipä ainakaan täällä päin (Vantaa) ole moneen vuoteen mikään lauantaisin liikkunut, eikä tuollekaan paketille ole eilisen lajittelun jälkeen mitään tapahtunut, niin epäilen hyvin vahvasti, että se ennen maanantaita olisi mihinkään siirtymässä. 🤷‍♂️
 
No, eipä ainakaan täällä päin (Vantaa) ole moneen vuoteen mikään lauantaisin liikkunut, eikä tuollekaan paketille ole eilisen lajittelun jälkeen mitään tapahtunut, niin epäilen hyvin vahvasti, että se ennen maanantaita olisi mihinkään siirtymässä. 🤷‍♂️

tuolta näkee esim. mitkä pakettiautomaatit on lauantaitoimituksen piirissä. 20/50 vantaan pakettiautomaateista on merkitty "myös lauantaitoimitukset"

Eipä siinä silti kannata postin toimitusaikarauluun luottaa.
 

tuolta näkee esim. mitkä pakettiautomaatit on lauantaitoimituksen piirissä. 20/50 vantaan pakettiautomaateista on merkitty "myös lauantaitoimitukset"

Eipä siinä silti kannata postin toimitusaikarauluun luottaa.
Juu, "näkee" ja kävin sieltä katsomassakin ja tuossa automaatissa johon ko. paketti on menossa, lukee "myös lauantaitoimitukset", mutta eipä paketti silti ole mihinkään liikahtanutkaan. :D
 
Juu, "näkee" ja kävin sieltä katsomassakin ja tuossa automaatissa johon ko. paketti on menossa, lukee "myös lauantaitoimitukset", mutta eipä paketti silti ole mihinkään liikahtanutkaan. :D
Ne on kumminkin aina täynnä niin se menee jonnekin perseeseen ja se tuo päivän lisää toimitukseen.
 
Tänään piti tulla paketti oven taakse, appiin viesti "pakettisi on toimitettu" ja mitään ei ole oven takana. Saa nähdä tuleeko myöhemmin. Muutama kk aiemmin postilaatikkoon toimitettavasta lähetyksestä tuli appiin viesti, että toimitettu, mutta paketti tuli vasta pari tuntia tämän jälkeen. Merkkaileeko siellä kuskit etukäteen toimitetuiksi mitä ovat viemässä vai mikä?
Jos on pikkupaketteja mitä saat/ollut tälläinen "ongelma" niin niitä jakaa normaali päiväjakelu ja niissä jakajat saattaa merkata ennakkoon kaikki jätetyiks (luovutettu), kuulemma nopeampaa ja helpompaa tehdä näin kun joka oven takana ruveta erikseen merkkaamaan "nyt jätin heikki hirvosen paketin" ja seuraavassa paikassa "nyt jätin jorma jormanaisen". Sen enempää en tiedä, mutta näin olen kuullut jakajilta et ihan hyväksytty tapa tehdä.
Toivoisin, että joku prosessiniilo korjaisi noiden kotijakeluiden homman nopeammaksi. Eilen lajiteltu lähetys Vantaalla aamuysiltä, aikataululyselyä lupailtiin tälle päivälle klo 06 alkaen. Tuli kymmeneltä ja tietty ensimmäinen vapaa aika maanantaina illalla vasta. Hukkaantuu aina vuorokausi vähintään odotteluun ennen kuin voi edes teoriassa miettiä toimitusta, sitten 1-3vrk kun lähetys saapuu. Kyseessä kuitenkin ns. pikatuote (9, 14 ja 21).
Suurin ongelma näissä on se kaluston/kuskien puute, varsinkin kun pakettimäärät vaa lisääntyy ja lisääntyy. Pienemmemmät kotijakelut, alle 35kg 21 paketit siis, jaetaan normaaleilla vuoroilla mitkä ajaa kyseistä aluetta, mut isommat (huonekalut, telvisiot yms) sitten omaa oman(t) vuoronsa joissa sit mennää viemää näitä niinko pääsääntösesti, eikä näitä vuoroja oo esim. täs tampereen alueellakaa ku vissiin kaks tai kolme, ja mitä määrää sitä romua on terminaalilla nii en ihmettele et kestää. Sit vielä kun joutuvat odottamaan et on varmasti kaikki kollit siinä lähetyksessä terminaalissa eikä missään jordaniassa. Ja mitä noihin tulee niin 9-pakettia (aamuksi) ei yksityinen saa edes tilattua, pitäis olla pelkästää b2b lähetys. 14 on vaan mallia mikä käydään kokeilemassa, eikä erikseen avisoida. 21 on ainoa mikä avisoidaan ja kysytään se haluttu toimitusaika. Toki sitten on vielä niinsanottu 00 mikä on "samana päivänä" mut tätäkään ei tarjota yksityisille.
Olin kuvitellut, että Posti käyttäisi ensisijaisesti pakettiin kirjoitettua Helposti-koodia määrittäessään, mikä lähetys on kyseessä. Herbertin tapauksessa vaikuttii taas siltä, että lokero oli ensisijainen eikä Helposti-koodilla ei ollut merkitystä. Koodithan eivät todennäköisesti olleet samat.

Jos nyt kaksi lähetystä päätyykin samaan lokeroon, vieköhän Posti molemmat niiden lähetystietojen mukaan, joilla lokero viimeksi varattiin.
Kyllähän tuo helpostikoodi pitäis tarkistaa et kapulassa ja paketissa olevat on samat. Mut täski mennään tasolle et onko kuljettajalle mainittu asiasta, todennäkösesti on kumminkin linkitetty helpostikoodi, mut tässä tapauksessa värään pakettiin. Ite ruvennu tarkemmin kattelemaan et varmasti vastaa kun tuossa jouluna meinas mennä sekasin koska asiakas itse oli laittanu vääriin lokeroihin lähtevänsä. Eli mallilla lokerossa 1 piti olla paketti ABC ja lokerossa 2 paketti DEF, mutta olikin ristissä (tämä toisin x5) joten kiva näitäkin setviä, tuurilla satuin huomaamaan et ei kapulassa oleva helpostikoodi täsmänny lähetykseen ennenkun ehdin ensimmäistä linkittämään. Ja tuossakin et on löytyny lähtevä paketti pimeenä lokerosta voi olla mallia kans et asiakas B on hakenu tilaamansa paketin sieltä ja ollu samalla lähettämässä niin aatellu ettei hänen tarvitse varata uutta lokera koska "no mullahan on tässä jo valmiiks yks auki". Näitä näkee ns. vitusti, muunmuassa sillä et tuumataan ettei halutakkaan, käydään avaamassa lokero ja lyödään takasin kiinni jolloin lokero vapautuu mutta onkin "varattu" ja tätä tehdään ihan sen takia kun ei jakseta niitä muikkariviestejä et "Haethan lähetyksesi xx.yy mennessä". Ei omaan kaaliin mahdu et miksei siitä voi sitten tehdä kunnollista palautusta vaan pitää aiheuttaa vaivaa niin automaatin täyttäjälle kuin muille mahdollisille asiakkaille jotka onkin varanneet lokeron et saavat sinne laittaa lähetyksensä.
Koodit eivät 100% varmuudella olleet samat, edes se ensimmäinen numero ei ollut sama.

Toisessa oli pelkkä helposti koodi (siinä minkä vastaanottaja sai)

Minun paketissa oli minun yhteystiedot vasemmassa ylhäällä ja vastaanottajan nimi (Suhteellisen isolla fontilla tulostin) ja sitten se Helposti-koodi siinä alla, myös suhteellisen isolla fontilla.
Tulostan aina sen että varmistan ettei tulisi sekaannuksia, noh näemmä turhaan tulostelen.

Tosiaan kuriiri kun on sen xx1 luukun avannut niin ei ole edes nanosekunttia käyttänyt siihen että tarkistaisi sen koodin. Hän on lätkäissyt vain siihen paketin perseeseen suoraan sen GAxxxxxxFI koodin ja "on de road" paketille.
Sijainnin tiedän siitä että ostaja lähetti aika paljonkin kuvia tästä paketista jonka sai ja se mihin se tarra oli lyöty on juuri ensimmäinen kohta kun posteljooni sen luukun avannut joka näkyy.

Se on siis näemmä lähtökohtaisesti oletus, että kun varaat automaatin ja siihen ei varmaankaan sitten tarvitse mitään kirjoitella, kun se lyödään ihan satunnaisesti se tarra siihen kiinni. Oli paketti sitten ihan mikä tahansa. :asif:


Tätä se Postikin ehdotti, mutta ei edes vastaan sanonut kun totesin että jos se aiempi kuriiri ei ole sitä aiempaa Vinted pakettia sieltä napannut matkaan, niin siinähän on se riski että hän sekoittaa ne. Eli se aiempi paketti menee minun vastaanottajalle ja minun kiintolevyt menee sille pehmeää pakettia odottavalle. Tai sitten molemmat menee samaan osoitteeseen.

Näin jälkiviisaana koen että intuitio saatoi olla oikea, millään pahalla tätä kuriiria kohtaan. :thumbsup: Enkä nyt väitä, että se olisi sen yksittäisen kuriirin henkilökohtainen syy, sanoisin että tuo Postin koko systeemi on mätä kun tälläisiä voi edes teoreettisesti sattua. Toki kaikille virheitä sattuu jne. Mutta se että yksittäinen virhe/virheet voi johtaa tälläiseen sotkuun, on kyllä Postin vika.

Nimittäin puhelimessa vielä kertoi, että se xx1 lokeron pitäisi kuriirin tyhjentää ja toimittaa oikein eteenpäin se Vinted paketti.
Tietäisitpä vaan kuinka paljon ihmiset luottaa siihen pelkkään helpostikoodiin. Varmaan 99% mitä pakettiautomaatista ottaa on juurikin pelkällä helpostikoodilla, ja sekin kirjotettu tasolla ties millasila harakanvarpailla et saa välillä arvailla et onko tuo ykkönen, seiska vai A. Jotku koittaa rustata sitä helposti koodia mustalla tussilla mustaan pintaan, tai keltasella yliviivauskynällä maalarinteippiin. Vaikka postin ohjeistus on että olisi varoiksi edes lähettäjän tiedot paketissa niin sen perään voitais kysellä paketin perään et saadaan tiedot oikein, tai palauttaa lähettäjälle et korjaa harakanvarpaas. Näihin kaikkiin kun lisätään välillä se miten ihmiset pakkaakin tavaroita, ne mustat pirkka(yms)-roskapussit on muute iha helveti yleisiä.
 
No, eipä ainakaan täällä päin (Vantaa) ole moneen vuoteen mikään lauantaisin liikkunut, eikä tuollekaan paketille ole eilisen lajittelun jälkeen mitään tapahtunut, niin epäilen hyvin vahvasti, että se ennen maanantaita olisi mihinkään siirtymässä. 🤷‍♂️
Ei tästä ihan hirveän pitkä aika ole, kun mulle tuli noutopisteeseen (k-kauppa) lauantaina paketti noudettavaksi. Ihmettelin kyllä itsekin asiaa, koska tuo oli täysin poikkeuksellista. En nyt sen kummemmin silloin seurannut paketin liikkeitä, että paikattiinko tuossa kenties ylitöinä jotain perjantain toimittamattomia paketteja tms.
Ne on kumminkin aina täynnä niin se menee jonnekin perseeseen ja se tuo päivän lisää toimitukseen.
Joo tää on yks iso vitsi. Mulla monesti lukee, että pakettiautomaatti täynnä ja ohjataan noutopisteeseen, vaikka en ole pakettiautomaattiin edes tilannut. Tuo ei haittaa, koska noutopiste johon ohjautuu on työmatkan varrella.
Mutta sen kerran, kun tilaan jotain sinne pakettiautomaattiin ihan tarkoituksella, niin 9/10 kerrasta se ei sinne mene, vaan se ohjautuu pakettiautomaattia lähimpään noutopisteeseen, joka taas ei ole kulkemani reitin varrella.
 
Ei tästä ihan hirveän pitkä aika ole, kun mulle tuli noutopisteeseen (k-kauppa) lauantaina paketti noudettavaksi. Ihmettelin kyllä itsekin asiaa, koska tuo oli täysin poikkeuksellista. En nyt sen kummemmin silloin seurannut paketin liikkeitä, että paikattiinko tuossa kenties ylitöinä jotain perjantain toimittamattomia paketteja tms.
Joo tää on yks iso vitsi. Mulla monesti lukee, että pakettiautomaatti täynnä ja ohjataan noutopisteeseen, vaikka en ole pakettiautomaattiin edes tilannut. Tuo ei haittaa, koska noutopiste johon ohjautuu on työmatkan varrella.
Mutta sen kerran, kun tilaan jotain sinne pakettiautomaattiin ihan tarkoituksella, niin 9/10 kerrasta se ei sinne mene, vaan se ohjautuu pakettiautomaattia lähimpään noutopisteeseen, joka taas ei ole kulkemani reitin varrella.
Itsellä myös tämän vuoden aikana suurinosa paketeista mennyt eri noutopisteeseen kuin maantieteellisesti olisi järkevää.
Pakettiautomaatti mitä käytän sijaitsee kaupassa jossa on myös noutopiste, kuitenkin paketit ohjautuvat kauempana olevaan noutopisteeseen joka kaiken lisäksi aivan ylikuormitettu huoltoasema. Yleensä aikoina jolloin pääsen hakemaan paketin töissä 1-2 ihmistä jotka hoitavat lisäksi pikaruokalaa, kahvilaa ja kauppaa huoltoaseman ja postin lisäksi, arvatkaa vain onko postin toiminta ykkösenä.

Monesti saapuneet paketit tulevat noudettaviksi kello 21 aikaa, välillä mennyt jopa parikin päivää kunnes paketti noudettavissa, myös haku kestää aina 5-10 minuuttia kun burgerien myynti ajaa edelle.
 
Ei tästä ihan hirveän pitkä aika ole, kun mulle tuli noutopisteeseen (k-kauppa) lauantaina paketti noudettavaksi. Ihmettelin kyllä itsekin asiaa, koska tuo oli täysin poikkeuksellista. En nyt sen kummemmin silloin seurannut paketin liikkeitä, että paikattiinko tuossa kenties ylitöinä jotain perjantain toimittamattomia paketteja tms.
Noutopisteissä kaupan oma henkilökunta hyllyttää paketit ja ilmoitus noudettavissa olevasta paketista lähtee vastaanottajalle sen jälkeen. Joten tuossa on kaksi vaihtoehtoa, joko perjantailta oli jäänyt rullakko purkamatta tai sitten uusia lähetyksiä tuotiin lauantaina.
Itsellä myös tämän vuoden aikana suurinosa paketeista mennyt eri noutopisteeseen kuin maantieteellisesti olisi järkevää.
Pakettiautomaatti mitä käytän sijaitsee kaupassa jossa on myös noutopiste, kuitenkin paketit ohjautuvat kauempana olevaan noutopisteeseen joka kaiken lisäksi aivan ylikuormitettu huoltoasema. Yleensä aikoina jolloin pääsen hakemaan paketin töissä 1-2 ihmistä jotka hoitavat lisäksi pikaruokalaa, kahvilaa ja kauppaa huoltoaseman ja postin lisäksi, arvatkaa vain onko postin toiminta ykkösenä.

Monesti saapuneet paketit tulevat noudettaviksi kello 21 aikaa, välillä mennyt jopa parikin päivää kunnes paketti noudettavissa, myös haku kestää aina 5-10 minuuttia kun burgerien myynti ajaa edelle.
Sama ilmiö on havaittavissa myös täällä lähikaupan noutopisteellä. Saapumisilmoituksia tulee myöhään illalla, kun tekevät postipakettien hyllytystä hiljaisena aikana kaupasssa.
 
Briteistä saapuva IOSS lähetys saapui Suomeen, sai yhden lajittelumerkinnän Rahtitiellä ja sitten.. ei mitään. Muutama viikko meni ja päätin kyselin lähetyksen perään. Postista vastasivat, että lähetyksen tiedoissa jotain puutteita ja jumittaa tullilla, lähtee eteenpäin kun lähtee tai jos tarvitsee itse tehdä jotain, niin siitä kerrotaan. No odottelin lisää, mutta mitään ei tapahdu, edelleen ainoa merkintä seurannassa tuo yksi ja sama lajittelu monen viikon takaa. Päätin kokeilla tullausta vaikka sitä ei saisi tehdä ellei Postilta tule ilmoitusta että tarvitsee tullata. Tullaus meni läpi ja lähetys lähti heti matkaan.

Mitä tästä opimme? Ei varmaan mitään.
 
Briteistä saapuva IOSS lähetys saapui Suomeen, sai yhden lajittelumerkinnän Rahtitiellä ja sitten.. ei mitään. Muutama viikko meni ja päätin kyselin lähetyksen perään. Postista vastasivat, että lähetyksen tiedoissa jotain puutteita ja jumittaa tullilla, lähtee eteenpäin kun lähtee tai jos tarvitsee itse tehdä jotain, niin siitä kerrotaan. No odottelin lisää, mutta mitään ei tapahdu, edelleen ainoa merkintä seurannassa tuo yksi ja sama lajittelu monen viikon takaa. Päätin kokeilla tullausta vaikka sitä ei saisi tehdä ellei Postilta tule ilmoitusta että tarvitsee tullata. Tullaus meni läpi ja lähetys lähti heti matkaan.

Mitä tästä opimme? Ei varmaan mitään.
Sama juttu. Kyseessä varmaan rarewaves, niillä oli joku ongelma ton IOSS hommelin kanssa, oma ja kaverin paketit jumitti 3 viikkoa Rahtitiellä ja juuri kun olin tekemässä omatoimista tullausta, niin tuli ilmoitus että tullaus pitäis tehdä. Rarewavesin IOSS koodilla meni kuitenkin heti läpi.
 
Paketti lähti Puolasta Suomeen 2.6, 4.6 se oli Suomessa. 5.6 paketti saatiin noin 80km päähän, lujille kuitenkin ottaa tuo puuttuva matka koska ei näy. Postin asiakaspalveluun otin kokeeksi yhteyttä ja hyvin nopeasti sai yhteyden, selvityspyyntöä lupasi laittaa.

Aiemmin Japanin paketin kulkua ihmettelin kun se juuttui Rahtitielle mutta kyllä sekin sieltä lopulta tuli. Tämä nykyinen on Parcel Connect -palvelunimellä.
 
Onko joku saanut DHL Kleinpaket palvelulla lähetyksen Saksasta Suomeen? Oma paketti liki kolme viikkoa jo matkalla, mikä mahtaa olla normaali toimitusaika tuossa?

edit: Pikaisen tutkimisen perusteella tuo on tarkoitettu Saksan sisällä liikkuvaan postiin eikä kansainvälisiin lähetyksiin.

edit2: nyt paketin tila muuttunut muotoon "The shipment has arrived in the destination country/destination area" joka on Saksassa, ja sen lisäksi tullut maininta "The shipment will be returned to the original sender."

Mahtaa olla että ovat tyrineet tuossa Kleinpaketin käytössä kun olisi pitänyt olla joku muu? No, katsellaan miten tästä etenee.
 
Viimeksi muokattu:
Ei perkelen FedEx. Kaksi hessua aspassa ensin pokkana selittää, että mene kysymään Tokmannista tiskiltä pakettia, johon paikallisena pystyin jo toteamaan, ettei mitenkään voi olla siellä. Ainoastaan pakettiautomaatti, jonka aspaankin jo soitin ja ihmettelivät FedExin toimintaa.

Sit justiinsa tämmöinen...

1781267875951.png
 
kelen ups ja posti.
Auto levällään keskellä tallia kun osat vihdoinkin valui lähemmäksi hollannista.
ni eikö ups työnnä ne postille ja paketti tuossa ihan muutaman kilsan päässä mutta kotijakelussa vasta maanantaina ja toimitusta ei voi muuttaa...

On tää kumma ku ne ei saa näitä toimiin silleen sujuvasti.
 
Posti on näköjään sitten alkanut ohjaamaan itse ulkomaan paketteja lähellä olevaan Prisman ulkoautomaattiin. Tässä nyt sellainen ongelma, että ilmeisesti lähettäjä on laittanut jotenkin väärässä muodossa puh.nro ja sen seurauksena ei tietenkään tullut omapostiin pakettia näkyviin tai ilmoitusta sen saapumisesta. Sähköpostiin tuli ilmoitus saapumisesta, mutta kun numero ei vastaa lähetyksen tietoja, niin sovellus ei suostu näyttämään lokerokoodia. Paketit lähtee ensi viikolla sitten varmaan takaisin, jos ei saa jotenkin vaihdettua numeroa tai sitten siirettyä toiseen toimipisteeseen. Ihan vitun hienoa toimintaa taas postilta.

Onko muilla posti alkanut laittamaan ulkomaan läehtyksiä automaattiin? Oma noutopiste -toiminto poistui viime vuonna, niin ilmeisesti mitään automaattista tapaa ohjata paketteja haluttuun noutopisteeseen ei ole enää olemassa. Joissakin paketeissa tulee ilmoitus, että voi vaihtaa, mutta tämä pitää melko nopeasti tehdä, jos ei tule posti sovelluksessa ilmoitusta niin tämä aikaikkuna menee helposti ohi.
 
Posti on näköjään sitten alkanut ohjaamaan itse ulkomaan paketteja lähellä olevaan Prisman ulkoautomaattiin. Tässä nyt sellainen ongelma, että ilmeisesti lähettäjä on laittanut jotenkin väärässä muodossa puh.nro ja sen seurauksena ei tietenkään tullut omapostiin pakettia näkyviin tai ilmoitusta sen saapumisesta. Sähköpostiin tuli ilmoitus saapumisesta, mutta kun numero ei vastaa lähetyksen tietoja, niin sovellus ei suostu näyttämään lokerokoodia. Paketit lähtee ensi viikolla sitten varmaan takaisin, jos ei saa jotenkin vaihdettua numeroa tai sitten siirettyä toiseen toimipisteeseen. Ihan vitun hienoa toimintaa taas postilta.

Onko muilla posti alkanut laittamaan ulkomaan läehtyksiä automaattiin? Oma noutopiste -toiminto poistui viime vuonna, niin ilmeisesti mitään automaattista tapaa ohjata paketteja haluttuun noutopisteeseen ei ole enää olemassa. Joissakin paketeissa tulee ilmoitus, että voi vaihtaa, mutta tämä pitää melko nopeasti tehdä, jos ei tule posti sovelluksessa ilmoitusta niin tämä aikaikkuna menee helposti ohi.

Tällaisessa ei tarvetta draamalle, soitto postin palvelunumeroon on riittänyt, niin ovat vaihtaneet lähetykseen merkityn vastaanottajan puhelinnumeron sellaiseksi kuin soittaja pyytää.
 
Posti on näköjään sitten alkanut ohjaamaan itse ulkomaan paketteja lähellä olevaan Prisman ulkoautomaattiin. Tässä nyt sellainen ongelma, että ilmeisesti lähettäjä on laittanut jotenkin väärässä muodossa puh.nro ja sen seurauksena ei tietenkään tullut omapostiin pakettia näkyviin tai ilmoitusta sen saapumisesta. Sähköpostiin tuli ilmoitus saapumisesta, mutta kun numero ei vastaa lähetyksen tietoja, niin sovellus ei suostu näyttämään lokerokoodia. Paketit lähtee ensi viikolla sitten varmaan takaisin, jos ei saa jotenkin vaihdettua numeroa tai sitten siirettyä toiseen toimipisteeseen. Ihan vitun hienoa toimintaa taas postilta.

Onko muilla posti alkanut laittamaan ulkomaan läehtyksiä automaattiin? Oma noutopiste -toiminto poistui viime vuonna, niin ilmeisesti mitään automaattista tapaa ohjata paketteja haluttuun noutopisteeseen ei ole enää olemassa. Joissakin paketeissa tulee ilmoitus, että voi vaihtaa, mutta tämä pitää melko nopeasti tehdä, jos ei tule posti sovelluksessa ilmoitusta niin tämä aikaikkuna menee helposti ohi.

Täällä ainakin osa sisäautomaattiin tilatuista paketeista on pistetty Postin toimesta ilman mitään kysymisiä menemään ulkoautomaattiin. Aika vi***umaista kun jotain virvokkeita vaikka tilannut, niin talvipakkasilla pistävät ne ulos menemään ja ne on pakko hakea tunneissa kun ne on saapuneet ulkolokerikkoon etteivät jäädy pilalle.
 
Tällaisessa ei tarvetta draamalle, soitto postin palvelunumeroon on riittänyt, niin ovat vaihtaneet lähetykseen merkityn vastaanottajan puhelinnumeron sellaiseksi kuin soittaja pyytää.
Onko näin? Ainakin muutoma vuosi sitten eivät suostuneet vaihtamaan numeroa kuin lähettäjän pyynnöstä. Pitänee maanantaina olla yhteydessä aspaan, huomasin eilen vasta vähän ennen klo 18, niin en ehtinyt saada ketään kiinni ennen aspan sulkeutumista.
 
Onko näin? Ainakin muutoma vuosi sitten eivät suostuneet vaihtamaan numeroa kuin lähettäjän pyynnöstä. Pitänee maanantaina olla yhteydessä aspaan, huomasin eilen vasta vähän ennen klo 18, niin en ehtinyt saada ketään kiinni ennen aspan sulkeutumista.
Ainakin chatissa olen muutamaan kertaan vaihtanut vastaavassa tilanteessa (väärä email ja väärä puhnro).
 
Onko näin? Ainakin muutoma vuosi sitten eivät suostuneet vaihtamaan numeroa kuin lähettäjän pyynnöstä. Pitänee maanantaina olla yhteydessä aspaan, huomasin eilen vasta vähän ennen klo 18, niin en ehtinyt saada ketään kiinni ennen aspan sulkeutumista.

Kokemusta on alle vuoden sisällä kaksi kertaa
 
Eikö postin pakettiin enää voi tulostaa osoitekorttia? Toridiilin kautta luodut tiedot ja ei löydy enää omapostin puolelta lähetyksen tiedoista mahdollisuutta tulostaa osoitekorttia paketin päälle, pelkällä helposti-koodilla siis mennään.
 
Eikö postin pakettiin enää voi tulostaa osoitekorttia? Toridiilin kautta luodut tiedot ja ei löydy enää omapostin puolelta lähetyksen tiedoista mahdollisuutta tulostaa osoitekorttia paketin päälle, pelkällä helposti-koodilla siis mennään.
Toridiilistä en tiedä mutta ainakin pari viikkoa sitten vielä pystyi ihan tavalliseen postipakettiin tulostamaan pakettikortin. Olisikohan tuossa taas joku aivopieru että lähettäjä ei näkisi vastaanottajan tietoja tms?

Itse en ole tuohon pelkkään Helposti-koodiin luottanut joten ainakin itse haluan tulostella Postin lappusen paketin kylkeen niin eivät sekoile sen paketin kanssa niin paljoa.
 
Toridiilistä en tiedä mutta ainakin pari viikkoa sitten vielä pystyi ihan tavalliseen postipakettiin tulostamaan pakettikortin. Olisikohan tuossa taas joku aivopieru että lähettäjä ei näkisi vastaanottajan tietoja tms?

Olen muutamia Toridiili-paketteja lähettänyt, ja niihin tulee tosiaan enää vain Helposti-koodi. Vien nämä aina lähipostiin (asiamiesposti), koska sellainen onneksi vielä on.

Siellä pakettiin tulostetaan tarrat ja lähettäjälle asiakaskuitti, joissa näkyy vastaanottajan tiedot.
 
Kysyn ihan typeriä, koska en oo vuosiin lähettänyt yhtään mitään tavaraa mihinkään. Toi helposti koodi tuli nyt selväksi että siellä tulostellaan jos asiamiesposti on. En tiedä onko mulla sellaista täällä jossain, K-market ehkä?
Mikä se postin lappunen sitten on, ei kai sentään että printterillä joku A4 josta teippaillaan lähetykseen osoite tai mitä siinä onkaan.
Joskus ennen oli R-kioski vielä, niin sillon ei tarvinu paljoa miettiä. Nyt oon ihan kujalla näitten kanssa, jos pitäis lähettää jotain.
 
Kysyn ihan typeriä, koska en oo vuosiin lähettänyt yhtään mitään tavaraa mihinkään. Toi helposti koodi tuli nyt selväksi että siellä tulostellaan jos asiamiesposti on. En tiedä onko mulla sellaista täällä jossain, K-market ehkä?

Mikä se postin lappunen sitten on, ei kai sentään että printterillä joku A4 josta teippaillaan lähetykseen osoite tai mitä siinä onkaan.
Lähetyksen kylkeen kirjoitat vähintään vastaanottajan nimi sekä helposti-koodi.

Jos olet epävarma omien harakanvarpaiden tunnistettavuudesta, niin vie lähetys palvelutiskille, josta saat heti kuitin mukaasi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 282
Viestejä
5 246 671
Jäsenet
83 465
Uusin jäsen
Suksiboksi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom