Pölynimurin "sisätilojen" puhdistaminen, onko vinkkejä niihin käsiksi pääsemiseen?

Liittynyt
26.11.2022
Viestejä
3
Hei,

Ensin vähän taustaa:
Vahingossa pölynimuria käytin jonkin aikaa niin, että pöly meni pölypussista ohi pölynimurin sisään. En tiedä, kuinka kauan imuri tällä tavalla oli käytössä. Siksi vein sen korjaamoon, ja maksoin pitkän pennin moottorin vaihtamisesta Lisäksi jouduin odottamaan korjaamista useamman viikon,, ainakin viisi tai kuusi, ehkä jopa kahdeksan, koska korjaamossa oli henkilöstön vajausta. Mitään viestiä en korjaamosta saanut, en selitystä, en anteeksipyyntöä pitkästä korjausajasta. Kun vihdoin sain pölynimurin takaisin, siihen oli laitettu uusi pölypussi, mutta suodattimet puuttuivat. (Ne olin poistanut viedessäni korjattavaksi, mutten sitä seikkaa enää niin pitkän ajan jälkeen muistanut). Niinpä aloitin iloisesti imuroimisen, huomaamatta, että lisäksi pölypussi oli huonosti paikoillaan, minkä seurauksena pölyä tietenkin taas joutui väärään paikkaan..

Ongelma:
Pölynimuria olen vahingossa käyttänyt ilman pölypussia, hetken myös ilman suodattimia. Imuria käytettäessä siitä tuleva ilma haisee likaiselta imurilta. Haluaisin avata laitteen niin, että pääsisin katsomaan onko pölyä paljon moottorin päällä, ympärillä, jotta voisin sen puhdistaa päällisiin puolin ja arvioida uskallanko käytää sitä, vai pitääkö taas viedä korjattavaksi...

Ja kysymys:
Olen löytänyt ja avannut ruuvit, joilla kansi on kiinni, mutta se ei millään aukea. Ilmeisesti siinä on jokin kikka viitonen, jolla kannen saa auki. Tietääkö kukaan, millä konstilla saan kannen auki rikkomatta sitä?

Imuri on merkiltään Bosch Zoo'o, ehkä viisi (tai jopa kymmenen?!?) vuotta vanha. Vastaava uudempi versio on jokin näistä:

Olisin kiitollinen, jos joku osaisi tässä pulmassani auttaa!

T. Maria
 

Liitteet

  • Imuri Bosch Zoo'o.jpg
    Imuri Bosch Zoo'o.jpg
    280 KB · Luettu: 42
Hei,

Ensin vähän taustaa:
Vahingossa pölynimuria käytin jonkin aikaa niin, että pöly meni pölypussista ohi pölynimurin sisään. En tiedä, kuinka kauan imuri tällä tavalla oli käytössä. Siksi vein sen korjaamoon, ja maksoin pitkän pennin moottorin vaihtamisesta Lisäksi jouduin odottamaan korjaamista useamman viikon,, ainakin viisi tai kuusi, ehkä jopa kahdeksan, koska korjaamossa oli henkilöstön vajausta. Mitään viestiä en korjaamosta saanut, en selitystä, en anteeksipyyntöä pitkästä korjausajasta. Kun vihdoin sain pölynimurin takaisin, siihen oli laitettu uusi pölypussi, mutta suodattimet puuttuivat. (Ne olin poistanut viedessäni korjattavaksi, mutten sitä seikkaa enää niin pitkän ajan jälkeen muistanut). Niinpä aloitin iloisesti imuroimisen, huomaamatta, että lisäksi pölypussi oli huonosti paikoillaan, minkä seurauksena pölyä tietenkin taas joutui väärään paikkaan..

Ongelma:
Pölynimuria olen vahingossa käyttänyt ilman pölypussia, hetken myös ilman suodattimia. Imuria käytettäessä siitä tuleva ilma haisee likaiselta imurilta. Haluaisin avata laitteen niin, että pääsisin katsomaan onko pölyä paljon moottorin päällä, ympärillä, jotta voisin sen puhdistaa päällisiin puolin ja arvioida uskallanko käytää sitä, vai pitääkö taas viedä korjattavaksi...

Ja kysymys:
Olen löytänyt ja avannut ruuvit, joilla kansi on kiinni, mutta se ei millään aukea. Ilmeisesti siinä on jokin kikka viitonen, jolla kannen saa auki. Tietääkö kukaan, millä konstilla saan kannen auki rikkomatta sitä?

Imuri on merkiltään Bosch Zoo'o, ehkä viisi (tai jopa kymmenen?!?) vuotta vanha. Vastaava uudempi versio on jokin näistä:

Olisin kiitollinen, jos joku osaisi tässä pulmassani auttaa!

T. Maria
Paria imuria olen joskus korjaillut ja olen todennut nuo yleensä varsin v*ttumaiseksi avata. Ruuvien avaamisen jälkeen saattaa olla vielä kymmeniä klipsejä joiden paikka pitää keksiä ja vieläpä saada klipsit aukeamaan niin ettei jää ihan hirveitä jälkiä kuoriin. Joskus nuo tosin aukeavat yllättävän helpostikin kun vähän avokämmenellä läpsii eri osien sauman viereen. Joku nuolija, muovinen voiveitsi tai vastaava saattaisi myös soveltua avaamiseen, tunkee osien liitoskohdan väliin ja koittaa kammeta varovasti ja samalla kurkkii jos raosta näkyisi niitä klipsejä.

Itse tosin suosiolla pistäisin vanhan imurin SERriin ja ostaisin uuden, uudestaan tuskin ainakaan kannattaa korjaukseen viedä kun äkkiä korjaukset maksavat enemmän kuin uusi imuri.
 
Paria imuria olen joskus korjaillut ja olen todennut nuo yleensä varsin v*ttumaiseksi avata. Ruuvien avaamisen jälkeen saattaa olla vielä kymmeniä klipsejä joiden paikka pitää keksiä ja vieläpä saada klipsit aukeamaan niin ettei jää ihan hirveitä jälkiä kuoriin. Joskus nuo tosin aukeavat yllättävän helpostikin kun vähän avokämmenellä läpsii eri osien sauman viereen. Joku nuolija, muovinen voiveitsi tai vastaava saattaisi myös soveltua avaamiseen, tunkee osien liitoskohdan väliin ja koittaa kammeta varovasti ja samalla kurkkii jos raosta näkyisi niitä klipsejä.

Itse tosin suosiolla pistäisin vanhan imurin SERriin ja ostaisin uuden, uudestaan tuskin ainakaan kannattaa korjaukseen viedä kun äkkiä korjaukset maksavat enemmän kuin uusi imuri.

Kiitos vinkeistä! Taitaa mennä hetkeksi mietintämyssyn alle. Ainakaan en toista kertaa korjattavaksi vie.

Löysin itse asiassa Boschin sivuilta kohdan, jossa käyttöohjeet erikseen kuluttajille ja lisäksi ammattilaisille. Ammattilaisen ohjeet aukeavat vain rekisteröitymällä, eli pitää olla alan yritys. Ilmeisesti sellaisilla ohjeilla saa tietää klipsien paikat ja vinkit niiden aukaisemiseen.

T. Maria
 
Ei kyllä nykypäivänä ole paljonkaan järkeä korjauttaa muutaman satasen vehjettä korjaamossa, kun uuden saa samalla tai halvemmalla usein, ikävä kyllä.
Hajosiko se moottori kokonaan ensimmäisellä kerralla, vai minkä takia se vaihdettiin? Vai vaihdettiinko todella? Ei pieni hetkellinen imurointi ilman suodattimia pitäisi silti saada mitenkään kovin ihmeellistä määrää likaa mihinkään sinne sisälle jäämään niin, että pitäisi taas heti avata, jos sinne menee pölyä sisälle se kyllä melkein tulee puhalluksen mukana myös uloskin jos myös poistoilman suodatin on irti, jos ei ole, kannattaa se ottaa myös irti ja ajaa hetken aikaa tyhjillään ja katsoa jos helpottaa.

Jos kuitenkin purkamaan lähtee, noissa voi olla vielä monta ruuvia kiinni sen jälkeen kun luulee, että on kaikki irti. Esimerkiksi pyörien takana on usenin ruuvit, tai päältä pitää ensin joku lista tai peitelevy kammeta irti, jonka alta löytyy ruuveja. Kun varmasti on kaikki ruuvit irti, sitten vaan kampeamaan osia toisistaan irti varovasti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 680
Viestejä
4 495 819
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom