Polttoaineiden päästökauppa valmisteilla – miten käy litrahinnan?

Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Virkamiehet alkavat valmistella kansallista tieliikenteen päästökauppaa, Autoliittoa huolettaa uhka polttoaineiden litrahintojen karkaamisesta.

Liikenteen päästöjen suitsiminen etenee eri keinojen tarkasteluilla. Tähän liittyen liikenne- ja viestintäministeriö asettaa poikkihallinnollisen virkamiestyöryhmän arvioimaan ja valmistelemaan kansallisen tieliikenteen päästökauppaa. Työ liittyy fossiilittoman liikenteen tiekartan valmisteluun, josta Moottori on uutisoinut useaan otteeseen aiemmin.

Fossiilittoman liikenteen tiekartta -sanakolmikko tarkoittaa keinokokoelmaa, jonka avulla on määrä puolittaa kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä ja muuttaa liikenne nollapäästöiseksi viimeistään vuoteen 2045 mennessä.

Jakeluoikeuksia huutokaupalla

Liikenteen päästökauppa tarkoittaisi sitä, että valtio huutokauppaisi bensiinin ja dieselin jakeluoikeuksia. Päästökauppajärjestelmässä polttoaineen jakelija ostaisi valtiolta säännöllisesti järjestettävistä huutokaupoista myytävää fossiilista polttoainemäärää vastaavan, hiilisisältöön sidotun jakeluoikeuden. Huutokaupattavien oikeuksien määrä supistuu vähitellen niin, että päästökauppa täydentää muita keinoja riittävästi päästövähennystavoitteen saavuttamiseksi vuoteen 2030 mennessä.
.


Kaikenlaista älytöntä ne suunnittelee. Näinköhän tuon myötä pienemmät toimijat lähtee markkinoilta kokonaan ja jäljelle jää vain muutama iso, jonka myötä hinnat karkaa käsistä.
 
Tulevaisuudessa tärkein salakuljetustuote Venäjältä tulee olemaan bensiini. James Bond leffassa kokaiinia liuotettiin bensiiniin huumeen salakuljetettavaksi. Vihreät haluavat laillistaa huumeet, joten salakuljetammeko jatkossa bensiinia, joka on liuotettu kokaiiniin
 
Käy kuten sähköverkon myynnin kanssa Carunalle: ei vaikuta mihinkään (paitsi hinnat nousee hiilivapaan hillittömästi). :)
 
Suomen haitallisista kasvihuonepäästöistä neljä viidesosaa aiheutuu muualta kuin liikenteestä.

Mitenkä käy esim. ammattiliikenteen, siellä ei kai vielä ole vaihtoehtoja fossiiliselle dieselille.
 
Viimeksi muokattu:
Päästökaupan vaikutus polttoaineen litrahintoihin on lopulta aika pieni. 1 litra bensaa tuottaa palaessaan n. 2kg CO2 päästöjä. Jos päästöoikeustonnin hinta on 50e, niin se tarkoittaa 10snt korotusta bensan litrahintaan.
 
Päästökaupan vaikutus polttoaineen litrahintoihin on lopulta aika pieni. 1 litra bensaa tuottaa palaessaan n. 2kg CO2 päästöjä. Jos päästöoikeustonnin hinta on 50e, niin se tarkoittaa 10snt korotusta bensan litrahintaan.
No tuo on heittämällä 2 - 4 euroa satasella lisää kustannusta esim. tavaran kuljetuksessa. Tuon kun kertoo sitten kaluston määrällä ja ajetuilla kilsoilla, sekä sillä perinteisellä "kerrannaisvaikutuksella" (ei se autokaan tehtalla maksa kuin 10000 eur mutta joku pyytää täällä kaupassa 25000 siitä :D ), niin äkkiä siinä joku sentti taas siirtyy leivän, maidon, lihan, kalan, tms hintaan ja sitten kun ostat "kaikkea yhden" kun käyt kaupassa niin alkaa sekin vuositasolla tuntumaan.

Eihän se sähkön siirtohintakaan noussut kuin "pari senttiä", mutta... :D
 
Bensan myynti on äärettömän kilpailtu ala, toisin kuin sähkönsiirto. Jättäisin nuo suoraan vertaamatta, kun jälkimmäinen puhdas monopoli ja ensin mainittu on totaalisen kilpailtu ala jossa ketjut ja yksittäiset yrittäjät tappelevat myynneistä ja kävijöistä keskenään.
 
Bensan myynti on äärettömän kilpailtu ala, toisin kuin sähkönsiirto. Jättäisin nuo suoraan vertaamatta, kun jälkimmäinen puhdas monopoli ja ensin mainittu on totaalisen kilpailtu ala jossa ketjut ja yksittäiset yrittäjät tappelevat myynneistä ja kävijöistä keskenään.
Polttoaineen hinnat on lähempänä kartellia ja kaikki mitkä laitetaan lisää näkyy suoraan hinnassa joka heilahtaa hieman korkeintaan öljyn markkinahinnan mukaan.
 
On myös erittäin kilpailtua. Ihme vihjailua, ettei näkyisi hinnoissa, sehän koko päästökaupan tarkoitus on, että polttoaineiden hinnat nousevat merkittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Ihme vihjailua, ettei näkyisi hinnoissa, sehän koko päästökaupan tarkoitus on, että polttoaineiden hinnat nousevat nerkittävästi.

Monellakohan on tilanne sama kuin itselläni, on aikalailla sama mitä se polttoaine maksaa koska ne liikkumiset paikasta toiseen on joka tapauksessa tehtävä omalla autolla. Jokainen euro joka menee polttoaineeseen on suoraan pois muusta kulutuksesta.
 
Monellakohan on tilanne sama kuin itselläni, on aikalailla sama mitä se polttoaine maksaa koska ne liikkumiset paikasta toiseen on joka tapauksessa tehtävä omalla autolla. Jokainen euro joka menee polttoaineeseen on suoraan pois muusta kulutuksesta.
Mutta ehkä osa niistä ei aivan pakollisista ajoista saattaisi jäädä pois tai vaikka vaihtua siihen sähköautoon joskus? Onhan tuossa nyt taustalla muutakin kuin vaan kiusaksi löpön hinnan nostaminen.

Jos omalla autolla on nyt km hinta 30 senttiä, niin dieselin hinnan nosto 2€/L ei nostaisi tuota kuin 4 senttiä. Ei vielä tule konkurssia.
 
Joissain asiayhteyksissä vihreät demonisoivat polttomoottori autot, mutta sitten on myös näitä täysin autottomia utopioita. Olen sitä mieltä, että sähköauto on vain vihervasemmiston keppihevonen. Vihreiden suurempi tavoite on päästä kaikista autoista eroon ja kaikki asumaan slummiin.

Ensiksi verotetaan bensat sille tasolle, että joko ajaminen loppuu tai pakollinen sähköauton osto. Sitten kun kaikki tai suurin osa ovat sähköautoon siirtyneet, niin niille isketään sellainen verotus että tuntuu
 
Mielenkiintoista nähdä, miten tämä näkyy vaikkapa etanolin tai biodieselin osuudessa polttoaineen myynnistä. Jos tuo co-pohjainen korotus on tarpeeksi, niin biokomponenttien lisääminen alkaa näkyä jo kilpailuetuna. Riippuu tietysti laskentatavasta, paljonko noiden päästöiksi lasketaan.
Nythän esim. etanolilla ajaminen alkaa olla kannattavuuden rajoilla ja vaikkapa Nesteen MyDieselin hinta on karannut täysin käsistä.
 
Vihreät haluaa kunnista ”Viidentoista minuutin kuntia”, joissa luonto, työt ja palvelut ovat vartissa saavutettavissa ilman autoa.
– Vihreä kunta on paikka, jossa jokainen voi kokea kuuluvansa osaksi yhteisöä. Jossa palvelut ovat kävely-, pyöräily- tai bussi- tai metromatkan päässä kotiovelta ja harrastaminen on tehty helpoksi kaikille vekaroista vaareihin. Jossa kirjasto toimii yhteisenä olohuoneena ja kulttuurikeskuksena. Luonto on lähellä ja ihan kaikkien saavutettavissa, Ohisalo sanoi.
– ’Viidentoista minuutin kunta’ on mahdollista toteuttaa kaupunkien lisäksi lukuisissa taajamissa ympäri Suomen, hän arvioi.


15 min kunnat...
 
Viimeksi muokattu:
Moni tosiaan unohtaa sen, että kun niitä sähköautoja sitten alkaa olemaan enemmän ja polttomoottoriautot katoavat joskus niin ne hävinneet verot on saatava jostain takaisin, eli sitten aletaan verottamaan sähköautoja. Jos polttoaineiden hinnat nousee niin kalliiksi, että veropohja alkaa häviämään niin mitä luulette että käy?
 
Autoilu kallistuu Suomessa lähivuosina tuntuvasti, kun Sanna Marinin (sd) hallituksen ilmastopäätökset alkavat vaikuttaa.
Perussuomalaiset ovat rummuttaneet väitettä kiihtyvällä voimalla – viimeksi torstaina eduskunnan kyselytunnilla – kuntavaalien lähestyessä ja erityisesti niin, että PS:n maalitauluna on ollut hallituspuolue keskusta.
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen panee lisävaihteen silmään, kun keskusta puolustautuu PS:n väitteitä vastaan.
– Tehdään asia nyt kerralla ja toivon mukaan lopullisesti selväksi. Hallitus, jossa keskusta on mukana, ei poliittisin päätöksin nosta bensan ja dieselin hintaa. Piste, Kurvinen paaluttaa lauantaina julkaistussa Ilkka-Pohjalaisen kolumnissaan.
Sanna Marinin (sd) hallitus nosti bensiinin ja dieselin valmisteverotusta 6–7 senttiä litralta viime elokuun alusta.
Miten se oli, kepuun voi luottaa aina.. :D
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 640
Viestejä
4 537 678
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom