Polttoaineen hinta

Kysyntä kasvaa kesällä. Sen lisäksi Iran-sekoilut vaikuttaa nyt ja viiveellä.

Diesel-kuskeille voimia arkeen!
Nimenomaan. Iranin tilanne tuntuu jatkuvan samanlaisena. Markkinat odottavat, että Hormuzinsalmi saadaan pian auki, mutta jos ei saada, niin raakaöljyn hinta hyökkää nousuun.
 
Nimenomaan. Iranin tilanne tuntuu jatkuvan samanlaisena. Markkinat odottavat, että Hormuzinsalmi saadaan pian auki, mutta jos ei saada, niin raakaöljyn hinta hyökkää nousuun.

Hyökkää nousuun , ehkä vähemmän voimakas ilmaisu kuvaa paremmin, hinnat laskee, jos toivoa aukaisusta, ja sitten kun toivo katoaa , niin nousee, tuota se sahaa, ja aukaisu, pysyvä mihin luotetaan saa sitten muutosta, eli hintoja alas.

Jos mailmalla ei tapahtdu muuta erikoista, salmen tilanne jäätyy, niin sitten mennään näillä hintatasoilla, perustelen ajatusta sillä että hintataso vastaa kulutusta ja tarjontaa, kartellit murtuneet, ja muualla lisätään tuotantoa, ja kuljetusreittejä. Jos ei muita yllätyksi ja salmiaukeaa jossain lähitulevaisuudessa, niin sen merkitys voi olla iso, kun markkinoille tulee salmen täydeltä tarjontaa. (mitä ei reitetti muualta).

Pahinta öljyntuottajille olisi se että samaan syssyyn Ukrainaan rauha ja putin alkaisi palaileen markkinoille.
 
1780556274406.png
(Tankille-äppi)

Viimeksi olin juuri myöhässä, enkä siis tankannut ensinkään, joten nyt kävin ihan aamusta jo asialla, että ei osu 30 sentin nousu kohdalle. Etanoliakin osin tankkaan kyllä.
 
Jos mailmalla ei tapahtdu muuta erikoista, salmen tilanne jäätyy, niin sitten mennään näillä hintatasoilla
Sellaisia arvioita on esitetty, että jos tilanne jatkuu tällaisena, eli salmi pysyy enemmän tai vähemmän kiinni vielä pitkään, niin raakaöljyn hinta voi nousta vielä kymmeniä dollareja. Tämä siis perustuu siihen, että nyt maailmalla on käytetty ns. varmuusvarastoja, jotka alkavat huveta kovaa vauhtia.
 
Sellaisia arvioita on esitetty, että jos tilanne jatkuu tällaisena, eli salmi pysyy enemmän tai vähemmän kiinni vielä pitkään, niin raakaöljyn hinta voi nousta vielä kymmeniä dollareja. Tämä siis perustuu siihen, että nyt maailmalla on käytetty ns. varmuusvarastoja, jotka alkavat huveta kovaa vauhtia.
Joo, USA on myynyt varmuusvarastoistaan markkinoille paljon öljyä, ja toisaalta Kiina on ostanut normaalia vähemmän (eli käytännössä käyttänyt omia varastojaan). Aiemmin näin arvion, että jos Hormuzinsalmen sulku jatkuu syyskuulle, niin varastotasot maailmalla menevät niin alas, että öljyn hinta raketoi. Varmaan merkittäviä hinnannousuja tapahtuu jo ennen sitä.

Öljy-yhtiöiden pomot ovat jo varoitelleet hintojen noususta.
 
Joskus oli lähinnä tietyt 1-2 viikonpäivää, kun oli halvinta. Käppyröiden mukaan ainakin juuri nyt hinta kiertää pari päivää nopeammin korkeimmasta hinnasta matalimpaan. Tosin E85 on nähtävästi laskenut jo viikon putkeen.
 
Sellaisia arvioita on esitetty, että jos tilanne jatkuu tällaisena, eli salmi pysyy enemmän tai vähemmän kiinni vielä pitkään, niin raakaöljyn hinta voi nousta vielä kymmeniä dollareja. Tämä siis perustuu siihen, että nyt maailmalla on käytetty ns. varmuusvarastoja, jotka alkavat huveta kovaa vauhtia.

Nousua laimentaa se että kysyntä rajaa hinnan nousua, eli länsimailman öljyriippuvuus aiempia kriisejä pienempi, osa kulutuksesta ei ole hinnalla millä hyvänsä. Sama myös kehittyvissä maissa, siellä vain osa kulutuksessa hinnalla millä hyvänsä, ja nyky hintataso heiluu sillä rajalla missä kulutusleikkaantuu.

Samaanaikaan kaikkialla muualla paitsi venäjällä lisätään tuotantoa, asiakkaat tehostaa, vaihtaa jne.

Totta että jotkin tahot puhuneet että tulee hintapomsu jos varastojen käyttövähenee, tästä vähän eri näkemyksiä, jos markkinoille tarjotun öljyn määrävähenee niin en kiistä hintapomppuja ja vaikka hinnat pysyisi, niin onhan se rankkaa silti siellä missä nyt mennää jo yli.

Lokistiikkaa muutettu, varmaan alkaa olla se tehty mikä nopeaa, sama tuotannon lisäyksessä, riittääkö paikkaa varastoelvytystä yhdessä kulutusoptimointien kanssa.


Epävarmuus säilyy niin pitään kun nuo erikoiset sekoilee. Tiedä mitä ensiviikolla.
 
Täällä euroopassa dieselin hinta reilusti alle suomen. 1.65e- 1.8e paikkeilla virosta itävaltaan. Italiassa 1.9e.

Täällä ei kartellit hinnottele kuten suomessa
 
Tänään CM Kuopio pihassa 95 1.94,kun tulin kaupasta pois olikin hinta jo 2,16
 
Täällä kehien sisällä myöskin pompsahtivat juuri ~kaikilla hinnat maagisesti melko samanaikaisesti. On tässä joku koira haudattuna.

Jotain uutisia ? jos siis pomsahtai luokkaa muutamantunnin sisään. Hintatietojen vaihto on kielletty, hinnoittule periaatteiden jakaminen on kielletty, mutta yhtiöt kerää kilpailijoiden hintatietoa (mm ostavat palveluna) ja toki modernin algoritmit omasta datasta tunnistavat jos kilpailia muuttanut hintaa.
Jos jotain uutista, mailmalta tulevaa, niin periaatteissa ei kai eroja, tyyliin jos täydennys maksaa enemmän, niin miksi myydä halvemmalla, jos huomenna saa enemmän, jos huomenna saa halvemmalla, niin sitten seuraataan alaspäin, jos asiakkaita ei käy.


Saattaahan verotuskin vaikuttaa.

Vaikuttaa, verot, veroluenteiset, jakeluvelvoitteet, ja siellä missä oli, Lucoil niin yhden kilpailijan poistuminen.



Neste takoo ennätyslukemia, eli verotus ei oo mielestäni syypää.

q1 lopulla alkoi trumpin Iranin erikoinen, varastot pomppas, Nesteen tulos taitaa tulla uusituvista, öljytuotteista, en nyt tiedä miten vähittäismyynti, balttiassa sillä asemia.

Uusituvat ilmeisesti vähän piristyneet Trumpin erikoisen myötä (vai onko kertonut?), vaikka jakeluvelvoitetta pienennetty joissain maissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jotain uutisia ? jos siis pomsahtai luokkaa muutamantunnin sisään. Hintatietojen vaihto on kielletty, hinnoittule periaatteiden jakaminen on kielletty, mutta yhtiöt kerää kilpailijoiden hintatietoa (mm ostavat palveluna) ja toki modernin algoritmit omasta datasta tunnistavat jos kilpailia muuttanut hintaa.
Ei varmaan uutisia. Kapitalistisen hintakilpailunhan pitäisi pitää palvelut ja hinnat kilpailukykyisinä. Jos nuo harvat toimijat sanattomin sopimuksin käärivät maksimaaliset voitot, niin ei oikein toteudu. Vrt. se itku kotimaisilta perinteisiltä ketjuilta, kun Lidl tuli tänne. Nyt se Lidl on osa kertsiä varmaan :D
 
Ei varmaan uutisia. Kapitalistisen hintakilpailunhan pitäisi pitää palvelut ja hinnat kilpailukykyisinä. Jos nuo harvat toimijat sanattomin sopimuksin käärivät maksimaaliset voitot, niin ei oikein toteudu. Vrt. se itku kotimaisilta perinteisiltä ketjuilta, kun Lidl tuli tänne. Nyt se Lidl on osa kertsiä varmaan :D

Ei ne tarvi sanattomia sopimuksia.

Yritys maksimoi hinnan, tuote missä lähinnä kilpaillaan hinnalla, niin kilpailia myy sitten senverran halvemmalla että asiakkaat käy sille, no toinen juoutuu myös laskemaan, jossain on alaraja, jonka tuntumaa kilpailijakin jää. Toimii toiseenkin suuntaan, jos kilpailia nostaa hintaan, niin halvemmalla myynyt nostaa myös.

Joillain asemilla polttoaineen hinnalla vedetään asakkaita muiden palveluiden luokse, jonka turvin voidaan mennä alle kipupisteen.

Eli kuluttaja, asiakas on se minkä pitää äänestää halvempaa. Myyjä yrittää sitouttaa kuluttajaa kalliimpaan hintaa, muilla eduin, ostohyvityksin, määräalennuksin.

Teboilinnin lopetettua polttoainemyynti, niin hintavaikutusta tutkittiin, nosti alueelisia hintoja siellä missä kilpailu kongreettisesti väheni.

Jäljelle käytännössä jäi kolme suurta jakeliaa, josta S-ryhmän ABC ja Anttosen ST1llä on yhteisyritys NEOT polttoaineen toimittajana. Neste taasen toimitaa muillekkin (aikanaan myös Teboilille). Tomittanut myös SEOlle, SEO kai sitten neljäntenä jonkinkokoisena ketjuna, tosin harvemmn hintasotaan osallistuu.
 
Neste takoo huipputulosta näillä bensanhinnoilla. Eikö niiden öljy tule Norjasta joten sotasekoilut, eivät heihin vaikuta yhtään muuten kuin tietysti positiivisesti kun voivat laittaa hinnan pilviin.
 
Neste takoo huipputulosta näillä bensanhinnoilla. Eikö niiden öljy tule Norjasta joten sotasekoilut, eivät heihin vaikuta yhtään muuten kuin tietysti positiivisesti kun voivat laittaa hinnan pilviin.
Öljyn hinta on melko globaali, eli kyllä Neste maksaa markkinahintaa öljystä. Sitä en tiedä kuinka paljon Neste on suojannut ostojaan halvemman öljyn aikana, eli millaista futuurikauppaa se on käynyt ennen Iranin kriisiä.

Jalostusmarginaali kuitenkin pääasiassa kasvaa, mitä kalliimpaa öljy on. Eli käytännössä öljynjalostajat tekevät sitä suurempaa tiliä, mitä kalliimpaa raakaöljy on. Yksinkertaistettuna kalliimmasta tuotteesta voi vetää enemmän välistä.
 
Neste takoo huipputulosta näillä bensanhinnoilla. Eikö niiden öljy tule Norjasta joten sotasekoilut, eivät heihin vaikuta yhtään muuten kuin tietysti positiivisesti kun voivat laittaa hinnan pilviin.

En nyt löytänyt ajantaisia lähteitä, mutta venäjän tuontia (Suomeen) on korvattu pohjanmereltä (mm Norja), pohjois-amerikasta, ja persianlahti ei vanhoissa uutisissa esiintynyt. Eli saatavuudesta ei ilmeisesti kärsi. (Neste kai aina joka iso jalastoja Suomessa, Anttosen fosiili jalostamo Ruotsissa.)

Muun uutisoinnin perusteella jalostamo katteiden kerrottu parantuneen, ilmeisesti taustalla se että markkinoilta poistunut jalostamoita ja osalla raaka-aine saatavuus häiriöitä (yleensä ja sopivuuden suhteen erikseen).

Nesteellä uusituva on se mihin panostanut ja se välillä mateli, mutta se siis yhtiön syömähammas, uutisointi vähän ristiriitaista mitä trumpin erikoinen vaikuttaa, mailmalla on lisätty uusituvan käyttöä, mutta toistaala myös kohde markkinoilla jakeluvelvoitetta pienennetty. Mutta öljynhintojen nousun luulisi nostavan myös uusiutuvien hintoja. Mutta sitä taasen syö mahdollinen raaka-aineiden hintojen nousu.

Q1 loppuun sattu tuo Iranin isku, mikä pompautti varastojen arvot, eli tällä neljänneksellä tuskin isosti nousee, mutta tuskin isosti laskeekaan.
 
Lainauslinkisä,el käsitteli Nesteen Q1 tulosta.
Käyttökatetta paransivat erityisesti uusiutuvat polttoaineet, joista yhtiö onnistui saamaan aikaisempaa paremman hinnan. Uusiutuvien polttoaineiden vertailukelpoinen myyntimarginaali pomppasi vuoden takaisesta 310 dollarista tonnilta 856 dollariin.

Mainittiin jakeluvelvoite, ja yleisesti mailmanmarkkinahintojen nouse ja sitä kautta varastojen arvojen nousu. marginaalit kasvo muissakin. Kasvu ennustettiin kertaluenteiseksi,

Uusituvien osalta artikkellissa nähdään riskejä jakeluvelvoitteiden pienentämisen myötä.

Omaa mutua: Varastojen osalta korkeiden hintojen aikaan on vastaavasti alenemis riski, tosin se riski tainnut pitkittyessä vähentyä. Ja omalla mutulla lasku voi olla rauhallisempi, perustelen sillä että salmen avaaminen ei hetkessä täytä varastoja ja hintojen laskiessa käyttö lisääntyy. ja tarpeeksi laskiessa varastoja aletaan täyttään, joten jalosteiden ns ylitarjontaan menee hetki. Jakeluvelvoitteitakin lisätään kun foosilihinnat laskee.
 
En nyt löytänyt ajantaisia lähteitä, mutta venäjän tuontia (Suomeen) on korvattu pohjanmereltä (mm Norja), pohjois-amerikasta, ja persianlahti ei vanhoissa uutisissa esiintynyt. Eli saatavuudesta ei ilmeisesti kärsi. (Neste kai aina joka iso jalastoja Suomessa, Anttosen fosiili jalostamo Ruotsissa.)
Sekä hinta että saatavuus on raakaöljyssä globaalieja asioita. Jos maailmalla on pulaa, niin siitä on silloin pulaa, riippumatta siitä onko yksittäinen hankintapaikka konfliktialueella vai ei. Pääasiassa Nesteen käyttämä raakaöljy tulee Norjasta ja Briteistä, joitain eriä myös jenkeistä.
 
Sekä hinta että saatavuus on raakaöljyssä globaalieja asioita. Jos maailmalla on pulaa, niin siitä on silloin pulaa, riippumatta siitä onko yksittäinen hankintapaikka konfliktialueella vai ei.

Persianlahti meni kiinni käytännössä yllättäen, ne jalostamot jotka oli sen toimitustenvarassa joutuivat etsimään uusia toimittajia, uudet kuljetukset. Maalikkona mutuilen että tällä kertaa Nesteen asema parani, jäikö myös jalostamo kapasiteettia sulun taase. joka vielä oma lisä.

Kun venäjältä tuontia alettiin laittaan kiinni, niin sen vaikutukset Nesteelle oli ihan toisenlaiset, nyt Ukrainan asettamien "pakotteiden" myötä haasteissa on ne jotka oli vielä venäjän tuonnin varassa. (No ovat saanneet tähän astia etua)
 
Tänään 1,969e/l oli kun kävin kyldyyrikeikalla katsomassa valokuvia.
En tosin tankannut.
 
Tänään ajaessani pikku kylän läpi, Seolla 95 2,07€/l ja 98 2,17€/l

Eli oli tuo 1,97€ ihan ok hinta tähän kohtaan?
 
On. Kolmas kerta kun näen alle 2e viikon sisään.
Tosin ei paljoa iloa kun auton tankki liki täynnä kalliimpaa...
 
Jos joskus putoo alle 1,90€/L niin tuntuu halvalta. Silloin, kun nousi siihen, tuntui kalliilta.
 
Nyt kun diili Iranin kanssa on taas ihan just tulossa, niin raakaöljyn hinta on tipahtanut alle 90 taalan, mikä tarkoittaa sitä, että bensan hinnan pitäisi painua alle kahteen euroon. Toki tuuliviiri kääntyy nopeasti ;)
 
Nyt kun diili Iranin kanssa on taas ihan just tulossa, niin raakaöljyn hinta on tipahtanut alle 90 taalan, mikä tarkoittaa sitä, että bensan hinnan pitäisi painua alle kahteen euroon. Toki tuuliviiri kääntyy nopeasti ;)
Suomessa just ostettiin kallista ainetta tankit täyteen joten mennään pitkään yli 2e hinnoilla.
 
Nyt kun tuli ainakin välirauha, niin nähdäänkö pumpuilla nopea ja suuri hintojen lasku? Arvaan, että hidas ja ei-niin-suuri, koska kartelli.
 
Nyt kun tuli ainakin välirauha, niin nähdäänkö pumpuilla nopea ja suuri hintojen lasku? Arvaan, että hidas ja ei-niin-suuri, koska kartelli.
Juu, ei laskenut hinta nopeaan vaan kävi päinvastoin. Aamulla sa menovettä Helsingissä vielä 1,901 hintaan ja puolen päivän aikaan hinta pompsahti jokaisella asemalla 2.239eur 95E laatu siis.
 
Juu, ei laskenut hinta nopeaan vaan kävi päinvastoin. Aamulla sa menovettä Helsingissä vielä 1,901 hintaan ja puolen päivän aikaan hinta pompsahti jokaisella asemalla 2.239eur 95E laatu siis.
Jeah, näin tapahtui. Ja taas about kaikilla samaan aikaan. Positiivisesti ajatellen saattaapi n. neljän vuorokauden päästä saada bensaa jopa hintaan 1,8x n. päivän ajan.
 
Ei tosiaan vielä näy Trumpin diili mittarilla, tankkasin dieseliä launtaina Helsingissä hintaan 2,01, tänään ohi ajaessa samalla asemalla hinta 2,29. Ei nyt sinällään yllätä.
 
Juu, ei laskenut hinta nopeaan vaan kävi päinvastoin. Aamulla sa menovettä Helsingissä vielä 1,901 hintaan ja puolen päivän aikaan hinta pompsahti jokaisella asemalla 2.239eur 95E laatu siis.
Juhannusviikko, niin voi olettaa että pysyykin korkealla koko loppuviikon.

Nää on ihan jokavuotisia lomakauden juttuja, se kulloinkin "korkean" taso toki sitten vaihtele vuodesta toiseen, tänä jussina sitten 2,3 ilmeisesti... Itsehän täytin Jerrykannun jo Sunnuntaina tän takia, niin sai menoliikenteen munkkikahvit säästettyä :D.
 
Itse en usko, että tuossa USA:n ja Iranin touhussa olisi vielä päästy ratkaisuun. Seuraavat pari kuukautta setvitetään sopimuksen yksityiskohtia, ja en ihmettele, jos sopua ei synny, koska tällä hetkellä näyttää Trumpin kannalta nololta.

Vaikka kaikki menee putkeen, niin ei kannata odottaa polttoaineiden hintojen laskevan nopeasti entiselle tasolle, koska maailmalla erinäiset öljyvarastot ovat nyt varsin vajaita, ja niiden täyttäminen uudestaan lisää öljyn kysyntää ja pitää hintoja korkealla.
 
Itse en usko, että tuossa USA:n ja Iranin touhussa olisi vielä päästy ratkaisuun. Seuraavat pari kuukautta setvitetään sopimuksen yksityiskohtia, ja en ihmettele, jos sopua ei synny, koska tällä hetkellä näyttää Trumpin kannalta nololta.

Trumppi voi tehdä mitä vain, mutta Trumppi vaikuttaa nyt olevan siinä tilanteessa että "rauhaa" tarvitsee ja ei varaa sitä riskeerata. Israelin ruodussa pysyminen on hyvin epävarmaa, ja Iran lempiteroristit provosoi Israelia, joten olen kovin yllättynyt jos tässä palattaisiin edes muutamankuukauden takaiseen tilanteeseen.

Vaikka kaikki menee putkeen, niin ei kannata odottaa polttoaineiden hintojen laskevan nopeasti entiselle tasolle, koska maailmalla erinäiset öljyvarastot ovat nyt varsin vajaita, ja niiden täyttäminen uudestaan lisää öljyn kysyntää ja pitää hintoja korkealla.

Tämä vähän sumuista, olen samaa mieltä, mutta jos venäjä ei tule ostavana markkinolle, niin muistaa että tiettävästi jossain Kiinassa oli varastot hyvin täynnä ja tekevät arviota millä hintaan kannattaa täyttää. Jos mailmalla uskotaan lahden toimitusten palautuvan pikkuhiljaa ennalleen, niin jokin aika menee että lokistiikka ketju normalisoituu, niin jos huomenna halvempaa, niin miksi varastoida kalliimpaa.

Jos Iran tulee markkinoille aiempaa vapaammin, jos muualla paitsi venäjällä tuotantoa lisätty, ja lisäykset työnalla.

Niin meillä voisi valtio tasoittaa kuoppasta hintakehitystä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 065
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom