Polkupyöräetu

Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 596
Vuoden alusta polupyöräetu on 1200 euroon asti työntekijälle verovapaa. Kiinnostaisi tietää, kuinka moni tämän edun on saanut ja miten se käytännössä on järjestetty? Onko omavastuu? Miten kalliin pyörän ja mistä olette hankkineet? Kuuluuko huollot etuun? Jnejne.
 
Tuon 1200€ edun voi jaksottaa useammalle vuodelle. Esim. 3 vuoden sopparilla saat 3600€ fillarin verovapaasti.
 
Tuon 1200€ edun voi jaksottaa useammalle vuodelle. Esim. 3 vuoden sopparilla saat 3600€ fillarin verovapaasti.

Ymmärrän kyllä eli etu on verovapaa työntekijälle enintään 1200 euroon asti per vuosi. Kyselin siis ihan mielenkiinnosta, miten tuota on eri firmoissa tarjottu? Eli liisataanko pyöriä vai ostetaanko ne suoraan ja miten kulut jaetaan työntekijän ja työnantajan välillä? Kuuluuko huollot? Voiko pyörän lunastaa itselle X vuoden päästä? Miten toimitaan työntekijän irtisanoutuessa jnejne.
 
Ymmärrän kyllä eli etu on verovapaa työntekijälle enintään 1200 euroon asti per vuosi. Kyselin siis ihan mielenkiinnosta, miten tuota on eri firmoissa tarjottu? Eli liisataanko pyöriä vai ostetaanko ne suoraan ja miten kulut jaetaan työntekijän ja työnantajan välillä? Kuuluuko huollot? Voiko pyörän lunastaa itselle X vuoden päästä? Miten toimitaan työntekijän irtisanoutuessa jnejne.
Mitä oikein haet kysymyksilläsi? Käytäntöjä lienee useita. Jos firmalla on rahaa tai tilaa poistoille tms., niin pyörä saatetaan ostaa omaksi. Jos taas kyseessä on iso firma, niin tuskin haluavat omistaa/hallinnoida satoja pyöriä itse, vaan ne leasataan ulkopuolelta. Joillakin huollot kuuluu, toisilla ei. Irtisanoutumisen jälkeen etu ei luonnollisesti ole käytettävissä. Pyörän lunastuksesta itselle täytyy tällöin neuvotella sen omistajan kanssa, joka voi olla (entinen) työnantaja tai leasing firma. Paras on, jos lunastuspykälä on valmiiksi neuvoteltu.

Menee nyt vähän vieraalle foorumille ohjailuksi, mutta fillarifoorumilla on jo jonkin verran eri konkeloita ja kokemuksia käsitelty:
 
Kyllä meillä tuo tarjottiin muutamille työntekijöille ihan ikäänkuin "palkankorotuksena". Eli saa valkata itselleen haluamansa fillarin, yritys maksaa siitä 3600€ ja työntekijän palkasta vähennetään loput jos hinta ylittyy. Kun pyörät saapuivat (tietysti eri aikoihin malleista ja merkeistä riippuen), ne lähti työntekijöiden mukaan eikä niitä ole töissä kyllä näkynyt. En sitten tiedä jos joku irtisanoutuu ennen vuotta 2023 niin miten toimitaan, mutta oletuksena pyörät omat työntekijöiden omaisuutta ja niitä kohdellaan sen mukaan.
 
Mitä oikein haet kysymyksilläsi? Käytäntöjä lienee useita. Jos firmalla on rahaa tai tilaa poistoille tms., niin pyörä saatetaan ostaa omaksi. Jos taas kyseessä on iso firma, niin tuskin haluavat omistaa/hallinnoida satoja pyöriä itse, vaan ne leasataan ulkopuolelta. Joillakin huollot kuuluu, toisilla ei. Irtisanoutumisen jälkeen etu ei luonnollisesti ole käytettävissä. Pyörän lunastuksesta itselle täytyy tällöin neuvotella sen omistajan kanssa, joka voi olla (entinen) työnantaja tai leasing firma. Paras on, jos lunastuspykälä on valmiiksi neuvoteltu.

Menee nyt vähän vieraalle foorumille ohjailuksi, mutta fillarifoorumilla on jo jonkin verran eri konkeloita ja kokemuksia käsitelty:

Voiko tuota enää selvemmin kysyä. Kysyn juuri niitä "useita käytäntöjä". Olen täysin tietoinen, että niitä on useita. Olen myös täysin tietoinen, että vaihtoehtoja toteuttaa tuo on lukematon määrä. Kysynkin kokemuksia. Vastaukseksi ei oikeastaan ole mikään vastaus, vaan kertomus siitä, minkä kaikki jo tietävät. Kiitos kuitenkin linkistä, käyn sielläkin tsekkaamassa.

Kyllä meillä tuo tarjottiin muutamille työntekijöille ihan ikäänkuin "palkankorotuksena". Eli saa valkata itselleen haluamansa fillarin, yritys maksaa siitä 3600€ ja työntekijän palkasta vähennetään loput jos hinta ylittyy. Kun pyörät saapuivat (tietysti eri aikoihin malleista ja merkeistä riippuen), ne lähti työntekijöiden mukaan eikä niitä ole töissä kyllä näkynyt. En sitten tiedä jos joku irtisanoutuu ennen vuotta 2023 niin miten toimitaan, mutta oletuksena pyörät omat työntekijöiden omaisuutta ja niitä kohdellaan sen mukaan.

Kiitos, tämä oli juurikin sitä mitä hain eli omakohtainen kokemus. Osaatko sanoa, maksaako firma huolloista? Saiko pyörän ostaa mistä firmasta tahansa vai pitikö käyttää yhtä liikettä?
 
Meillä on halutessaan etu käytössä osana palkkaa eli vähennetään bruttopalkasta ja joutuu maksamaan nykytulkinnalla sivukulut edun osuudesta. Leasingmalli Vapaus.io -palveluntarjoajan kautta. Meillä ei tarvinnut firman hallintoa asialla rasittaa millään tavoin vaan kaiken sai hoitaa suoraan itse Vapauden kanssa.

Itse hommasin neljän vuoden sopimuksella sähkömaasturin lisävarusteineen ja 12e/kk huoltosopimuksella. Tuolla sain optimoitua arvon juuri alle 100e/kk ja tuossa sisällä toki siis myös leasingmaksua noin 20e/kk. Karkeasti noin 65e/kk nettona taitaa olla nyt vaikutus tuosta sopimuksesta eli sopimusaikana tulee maksettavaa reilu 3000e ja sopimuskauden lopussa pyörän saa lunastaa itselleen 15 % jäännösarvolla. Tuo prosentti vaihtelee vapaudella riippuen sopimuksen kestosta. Sinänsä kovin suurta säästöä tuossa ei enää saa rahallisesti kokonaisuudessaan tuon uuden sivukulujen tulkinnan ja melko korkeiden leasingmaksujen takia, mutta eipä tarvitse kerralla sitoa montaa tonnia kiinni pyörään ja vapaudella sopimuksessa myös jatkotakuu koko sopimusajaksi, jonka osalta odotan mielenkiinnolla, jos on tarpeen käyttää sähköjärjestelmän korjaukseen esim. neljäntenä vuonna. Tuo on itselleni ainakin selvä etu, josta olen valmis maksamaankin. Itse ehdin tehdä sopimuksen siis ennen verottajan päivitettyä tulkintaa, mutta epäilen että olisin samaan ratkaisuun päätynyt joka tapauksessa, ehkä hieman pidemmällä pohdinnalla vaan.

Vapaudella saa kolmen kuukauden maksua vastaan halutessaan milloin vain sopimuskauden aikana palauttaa pyörän ja lopettaa sopimuksen. Irtisanoutuessa tuon joutuu maksamaan, ja jos työsuhde muusta syystä loppuu niin meillä firma maksaa tuon ellei sitten halua itse lunastaa pyörää Vapaudelta. Vakuutuksessa meillä taisi olla myös useamman satasen (edit. tarkastin, 340e) omavastuu, itse en pyörää säilytä kuin kotona sisällä tai työpaikalla lukittuna autohallissa. Kauppapyörä on itselläni erikseen.

Tuossa perusasiat pyritty kertomaan meidän firman ja oman työsuhdepyöräkuvion osalta. Jos kiinnostaa tietää lisää, niin kysyä voi toki, niin yritän vastailla.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on halutessaan etu käytössä osana palkkaa eli vähennetään bruttopalkasta ja joutuu maksamaan nykytulkinnalla sivukulut edun osuudesta. Leasingmalli Vapaus.io -palveluntarjoajan kautta. Meillä ei tarvinnut firman hallintoa asialla rasittaa millään tavoin vaan kaiken sai hoitaa suoraan itse Vapauden kanssa.

Itse hommasin neljän vuoden sopimuksella sähkömaasturin lisävarusteineen ja 12e/kk huoltosopimuksella. Tuolla sain optimoitua arvon juuri alle 100e/kk ja tuossa sisällä toki siis myös leasingmaksua noin 20e/kk. Karkeasti noin 65e/kk nettona taitaa olla nyt vaikutus tuosta sopimuksesta eli sopimusaikana tulee maksettavaa reilu 3000e ja sopimuskauden lopussa pyörän saa lunastaa itselleen 15 % jäännösarvolla. Tuo prosentti vaihtelee vapaudella riippuen sopimuksen kestosta. Sinänsä kovin suurta säästöä tuossa ei enää saa rahallisesti kokonaisuudessaan tuon uuden sivukulujen tulkinnan ja melko korkeiden leasingmaksujen takia, mutta eipä tarvitse kerralla sitoa montaa tonnia kiinni pyörään ja vapaudella sopimuksessa myös jatkotakuu koko sopimusajaksi, jonka osalta odotan mielenkiinnolla, jos on tarpeen käyttää sähköjärjestelmän korjaukseen esim. neljäntenä vuonna. Tuo on itselleni ainakin selvä etu, josta olen valmis maksamaankin. Itse ehdin tehdä sopimuksen siis ennen verottajan päivitettyä tulkintaa, mutta epäilen että olisin samaan ratkaisuun päätynyt joka tapauksessa, ehkä hieman pidemmällä pohdinnalla vaan.

Vapaudella saa kolmen kuukauden maksua vastaan halutessaan milloin vain sopimuskauden aikana palauttaa pyörän ja lopettaa sopimuksen. Irtisanoutuessa tuon joutuu maksamaan, ja jos työsuhde muusta syystä loppuu niin meillä firma maksaa tuon ellei sitten halua itse lunastaa pyörää Vapaudelta. Vakuutuksessa meillä taisi olla myös useamman satasen (edit. tarkastin, 340e) omavastuu, itse en pyörää säilytä kuin kotona sisällä tai työpaikalla lukittuna autohallissa. Kauppapyörä on itselläni erikseen.

Tuossa perusasiat pyritty kertomaan meidän firman ja oman työsuhdepyöräkuvion osalta. Jos kiinnostaa tietää lisää, niin kysyä voi toki, niin yritän vastailla.

Kiitos! Kysyn siis, koska työntekijät ovat moista etua toivoneet ja mietin, miten sellainen toteutettaisiin. Tietysti niin, että se on työntekijälle houkutteleva ja pidetty etu mutta toisaalta myös sitouttaisi dopivasti - jos mahdollista.
 
Kiitos! Kysyn siis, koska työntekijät ovat moista etua toivoneet ja mietin, miten sellainen toteutettaisiin. Tietysti niin, että se on työntekijälle houkutteleva ja pidetty etu mutta toisaalta myös sitouttaisi dopivasti - jos mahdollista.
Varmaan riippuu firman koosta, kuinka paljon hallinnollista hommaa tuosta haluaa / pystyy itse hoitamaan vai kannattaako tuo ulkoistaa jollekin palveluntarjoajalle. Ei siinä mitään häviä ainakaan, jos olet yhteydessä vaikka tuonne Vapauteen ja pyydät heiltä esittelyn palvelustaan?

Edit. Ja toki tuon kun tarjoaa sopivassa välissä palkankorotuksena tai osana korotusta nykyisen palkan päälle, niin tuo on vähän houkuttelevampi työntekijän näkökulmasta, kun jää nuo palkan sivukulut tuosta osuudesta vielä pois.
 
Meillä tuo etu otettiin GoByBiken kautta. Siellä on hyvät laskurit, mistä näkee kustannukset. Firma ei laittanut mitään ylimääräistä, mutta sekin on mahdollista.

Yritys teki sopimuksen gobybiken kanssa ja sen jälkeen työntekijät hoitivat loput. Pyörän valinnan sai tehdä mistä vaan ja työntekijät itse neuvottelivat hinnan ja lisävarusteet, eli tinkaus onnistuu. Maksimi hinta oli 4000, mutta kalliimmankin voi ottaa, pitää vaan maksaa ylimenevä osa heti.

Itse otin pyörän Canyonilta. Jos pyörän lunastaa liisarin lopuksi, loppu maksu on 5% kauppahinnasta.
 
Meillä tuo etu otettiin GoByBiken kautta. Siellä on hyvät laskurit, mistä näkee kustannukset. Firma ei laittanut mitään ylimääräistä, mutta sekin on mahdollista.

Yritys teki sopimuksen gobybiken kanssa ja sen jälkeen työntekijät hoitivat loput. Pyörän valinnan sai tehdä mistä vaan ja työntekijät itse neuvottelivat hinnan ja lisävarusteet, eli tinkaus onnistuu. Maksimi hinta oli 4000, mutta kalliimmankin voi ottaa, pitää vaan maksaa ylimenevä osa heti.

Itse otin pyörän Canyonilta. Jos pyörän lunastaa liisarin lopuksi, loppu maksu on 5% kauppahinnasta.

Tämä vaikuttaa nopealla tutkimisella tosi hyvältä ratkaisulta sekä työnantajalle että työntekijälle. Pitääpä olla tuonne yhteydessä.
 
onko jo kertynyt hyviä kokemuksia? ties jo sopimukset päättyneet onnellisesti? suosittelisitteko tätä vielä? onko vinkkejä antaa?
kuinka pitkä diili on tullut versus pyöränhinta? - huomaan että siinä on eroa ainakin vapauden hinnastolla:
SOPIMUSKAUSI
43kk / 100€
KERTAKAUPPAHINTA
3 570 €
eli 4300e soppari eikä suinkaan pyörän ovh hinta 3570e. olenko ymmärtänyt oikein. eli 36k sijaan sitoudutaan 43kk.
Eikä tässä myös työntekijä häviä eläkekertymässä 100€ per kk.?yms yms jos jää työttömäksi niin 100e vähemmän olet ns tienannut rahaa.

Itseäni mietityttää huoltoasia. jos pyörä toimii kuten voi olettaa ei huoltoa juuri tarvitse. En itse ainakaan ole pyöriäni huollattanut. Mutta onko tässä ollut teillä sopimus että tulee huoltaa "merkkihuollossa"? jos itse ostan pyörän, niin se on oma asia huoltaa jos tässä on pakko, niin se on negatiivinen asia.

ja jos täyttä sopimuskautta pysty olemaan työnantajalla, niin pyörä jää vuokrapyörä tasolle mikä iso pettymys. Tuskin voi saada järkevään hintaa sovittua. eihän se olisi ko firman etu ollenkaan. koska kesken jäännessä ei tule edes sitä veroetua edes. eli se taitaa olla menetetty tapaus näissä pitkissä diileissä isolla todennäköisyydellä.

Laskeskelin että tämä leikki ei kannattaisi jos et saa alennusta mutta itse saisit jostakin pyörästä jostain muualta. ja taso pitäs olla -15% ale.
katsoin tuon GoByBiken käyteyt pyörät myös, niin niissä haisi kyllä ylisuuret ovh hinnat 4200 kun 3699 monessa pyöräliikkeessä yksi fillari.
Kauhean innoissani en itse ole vaikka tällaista etua on tyrkyllä.

tää vapaus firma näyttää googlen mukaan tekevän tuntuvaa tappiota joka vuosi. lieneekö rahoitus järjestetään omistajilta isolla korolla? josta rahanteko varmistettu gayman saarille?. GoByBike tuore firma vasta 1 tilikausi ilmoitettu julki.
 
Mä vaihdoin vuoden vaihteessa yksityisyrittäjäksi ja lunastin polkupyöräedupyörän itselleni, myin sen firmalle ja otin omaan käyttöön uudestaan pyöräetuna.

Suurin tuska tuossa oli asian hoitaminen Vapauden kanssa, jonka asiakaspalvelu on esimerkillisen surkeaa. Tosin niin se tuppaa useilla start upeilla olemaan.

Kustannusmielessä ei varmaan optimaalisin ratkaisu mutta tuo nyt oli aika pieni juttu kokonaisuudessa.
 
Mä vaihdoin vuoden vaihteessa yksityisyrittäjäksi ja lunastin polkupyöräedupyörän itselleni, myin sen firmalle ja otin omaan käyttöön uudestaan pyöräetuna.

Suurin tuska tuossa oli asian hoitaminen Vapauden kanssa, jonka asiakaspalvelu on esimerkillisen surkeaa. Tosin niin se tuppaa useilla start upeilla olemaan.

Kustannusmielessä ei varmaan optimaalisin ratkaisu mutta tuo nyt oli aika pieni juttu kokonaisuudessa.
pystytkö vähän avaamaan %, € mitä tuo lunastus about oli. eli voiko tuota lunastusta mitenkään pitää järkevänä normalai case:nä. Sun case on taas niin poikkeava kun sulla oli hihassa mahdollisuus jälleenmyydä ja omalle firmalle vielä.. Pikkasen eri kuvio mitä perusduunari case
 
pystytkö vähän avaamaan %, € mitä tuo lunastus about oli. eli voiko tuota lunastusta mitenkään pitää järkevänä normalai case:nä. Sun case on taas niin poikkeava kun sulla oli hihassa mahdollisuus jälleenmyydä ja omalle firmalle vielä.. Pikkasen eri kuvio mitä perusduunari case

Tietty, sopimuksen pituus oli 60kk, alku 17.2.2022, alkuperäinen kokonaishinta oli 4779€, kuukausittainen raha-arvo oli 97,54€, lunastushinta oli 4077,05€ ja lunastuspäivämäärä oli 1.1.2023

Näköjään aika hyvin linjassa tuo lunastushinta kokonaispituuteen.

Samalla tavalla se menee perusduunarillakin jos itselleen haluaa pyörän lunastaa kesken kauden.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 619
Viestejä
4 493 819
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom