Pojalle eka tietokone

Liittynyt
17.12.2020
Viestejä
27
13 v. pojalle pitää hankkia ensimmäinen tietokone. Käyttö tulee olemaan suurimmaksi osaksi pelaamista, luulisin. Forza horizon autopeli pitäisi toimia ainakin ja varmaan joitain muitakin autopelejä.
Kannattaako koota itse vai ostaa valmis? Mahdollisimman edullisesti sellainen kone jota voi sitten tarvittaessa päivittää uusilla osilla.
Tekeekö tällä mitään? Jimm's GtG Economy MiniDesk, pöytätietokone - 659,00€
Parempia ehdotuksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 113
Näytönohjaimia ei saa mistään ja tuo nyt on hädintuskin pelattava noillla integroiduilla ~40fps ja kaikki asetukset low...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 113
1638783335524.png


ja tuolta teran SSD:

Tämä kokoonpano kyllä todella paljon tykkäisi myös jäähystä (30€) ja Windowsin joutuu hankkimaan erikseen, mutta niitä saa kympin hintaluokassa, jos kymppi riittää.

Näytönohjain on edelleen peruna. Sillä ei paljoa pelailla. Tilanne on tämä ja joskus kun poika on 15v, saa semmoisen kaupasta kohtuuhintaan.

--

edit: vaihda virtalähde tuohon, jos ei ole suuria päivityssuunnitelmia yli 500€ näytönohjaimiin:
(laatu-gold, eikä laiteta mitään kolinkkejä, jotka on huonoja)
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 662
13 v. pojalle pitää hankkia ensimmäinen tietokone. Käyttö tulee olemaan suurimmaksi osaksi pelaamista, luulisin. Forza horizon autopeli pitäisi toimia ainakin ja varmaan joitain muitakin autopelejä.
Kannattaako koota itse vai ostaa valmis? Mahdollisimman edullisesti sellainen kone jota voi sitten tarvittaessa päivittää uusilla osilla.
Tekeekö tällä mitään? Jimm's GtG Economy MiniDesk, pöytätietokone - 659,00€
Parempia ehdotuksia?
Tuo Jimmyn kone on käytännössä täysin päivityskelvoton, eikä sen integroidulla kyllä myöskään pelata mitään uudempaa peliä jouhevasti.
1. Virtalähde (450W) liian pieni erillisille näytönohjaimille. Ja koteloon menee vain SFX-standardin virtalähteet jotka maksavat mansikoita verrattuna ATX-standardin virtalähteisiin.
2. Emolevy + prosessori todella köykäiset. 4300GE on 4-ydin TDP-35W prosessori.
3. Massamuisti (240GB) ei riitä yhtikäs mihinkään pelaamiseen, Forza esimerkiksi vie yli 100GB tilaa.
4. Keskusmuisti (8GB) ei myöskään riitä pelaamiseen. Ja kaiken lisäksi sitä on vain yksi kampa joka karsii vielä lisää heikon prosessorin tehoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
AMD Radeon RX 6500XT coming mid-January 2022, RX 6400 in March - VideoCardz.com
Tammikuussa näyttäisi tulevan RX 6500 XT. Edellisten julkaisujen perusteella voisi olettaa, että OVH-hintaisia kortteja on julkaisupäivänä kello 16 ostettavissa Jimm's:illä ainakin 20 minuutin ajan. Ehkä pidempään, koska se on vain 4 GB kortti joka ei niin kiinnosta mainaajia. Hinta? Veikkaan 229. Julkaisupäivä tarkentuu myöhemmin.

Sitä odotellessa voi tietysti koota jonkin budjettikoneen.
PCIe 4.0 on ko. kortille vähäisestä muistin määrästä ja x8-väylästä johtuen suositeltava, mikä kaventaa vaihtoehtoja.

99,90 € | MSI MAG B560M BAZOOKA emolevy Intel B560 LGA 1200 mikro ATX
Kuvausteksti lupailee wifiä, ei ole: https://www.msi.com/Motherboard/MAG-B560M-BAZOOKA Siltikin, kelvollinen emo.
Intel Core i5-11400, halvin hinta 182€
26,90 € | SilentiumPC Fera 5 Suoritin Jäähdytin 12 cm Musta, Teräst...
HyperX FURY Renegade, halvin hinta 71€
PNY CS2130, halvin hinta 42€

Edit: tammikuussa voi tulla myös tämä
Intelin tuleva Core i3-12100 vakuuttaa XFastest-sivuston testipenkissä
E2: hintasäätöä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
826
13 v. pojalle pitää hankkia ensimmäinen tietokone. Käyttö tulee olemaan suurimmaksi osaksi pelaamista, luulisin. Forza horizon autopeli pitäisi toimia ainakin ja varmaan joitain muitakin autopelejä.
Kannattaako koota itse vai ostaa valmis? Mahdollisimman edullisesti sellainen kone jota voi sitten tarvittaessa päivittää uusilla osilla.
Tekeekö tällä mitään? Jimm's GtG Economy MiniDesk, pöytätietokone - 659,00€
Parempia ehdotuksia?
Suosittelen ostamaan pakettikoneen (jos niitäkään saa enää mistään järkevään hintaan). Jos tarvii päivitellä, niin myy koko roskan ja ostaa sitten uuden. Erotus on kuitenkin niin mitätön, että itse kasaamalla nyt ei säästä tulevaisuudessa yhtään mitään.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 205


ja tuolta teran SSD:

Tämä kokoonpano kyllä todella paljon tykkäisi myös jäähystä (30€) ja Windowsin joutuu hankkimaan erikseen, mutta niitä saa kympin hintaluokassa, jos kymppi riittää.

Näytönohjain on edelleen peruna. Sillä ei paljoa pelailla. Tilanne on tämä ja joskus kun poika on 15v, saa semmoisen kaupasta kohtuuhintaan.

--

edit: vaihda virtalähde tuohon, jos ei ole suuria päivityssuunnitelmia yli 500€ näytönohjaimiin:
(laatu-gold, eikä laiteta mitään kolinkkejä, jotka on huonoja)
Tämä on todella paljon parempi lähtökohta koneeseen, kuin tuo Jimmsin valmiskone. Siihen saa sitten aikanaan näyttiksenkin tai sitten ostaa tuolta Myyntifoorumilta jotain tällaista esim. https://bbs.io-tech.fi/threads/geforce-gtx-1650-4gb-gddr5-dp-2-hdmi-ilmajoki.360005/ tai https://bbs.io-tech.fi/threads/asus-gtx-770-directcu-ii-oc-kouvola.359033/ tai https://bbs.io-tech.fi/threads/gtx-770-twin-frozr-2gb-kokkola.358705/
Toinen vaihtoehto ovat tosiaan nuo muut pakettikoneet. Sieltä löytyisi heti esim tämä https://www.gigantti.fi/product/gam...4/acer-nitro-n50-620-pelitietokone-i582561650 hintaan 619 euroa tai tämä https://www.gigantti.fi/product/gaming/pelitietokoneet/311307/hp-pavilion-tg01-2853no-pelitietokone . Näyttää kurantilta. Siihen vain kaveriksi ehkä toinen RAM tikku ja se on valmis käyttöön. Tuolle on vaikea nyt pärjätä itse kasaamalla (ei onnistu samaan hintaan).
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 482
En löytänyt mitään älyttömiä pakettikone tarjouksia, mutta tämä menee ilmeisesti budjettiin? 679e Kuitenkin i5-11400 + GTX1650 super niin tuolla pelaileekin jo jotain. 512GB SSD riittänee alkuun ja toisen 8GB -RAM kamman saanee halvalla tarvittaessa.

Mikäli on hieman venyttää budjettia niin saa suoraan 16GB RAM ja paremmalla GTX1660Super näytönohjaimella 849e.

Jos suoraa heittää 350e lisää budjettiin niin tämä 'paras' -paketti ratkaisu, mikä tullut vastaan. 999e Ryzen 5600G + 16GB + RTX3060. SSD tosin vain 256GB.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 093
Tämä on todella paljon parempi lähtökohta koneeseen, kuin tuo Jimmsin valmiskone. Siihen saa sitten aikanaan näyttiksenkin tai sitten ostaa tuolta Myyntifoorumilta jotain tällaista esim. https://bbs.io-tech.fi/threads/geforce-gtx-1650-4gb-gddr5-dp-2-hdmi-ilmajoki.360005/ tai https://bbs.io-tech.fi/threads/asus-gtx-770-directcu-ii-oc-kouvola.359033/ tai https://bbs.io-tech.fi/threads/gtx-770-twin-frozr-2gb-kokkola.358705/
Toinen vaihtoehto ovat tosiaan nuo muut pakettikoneet. Sieltä löytyisi heti esim tämä https://www.gigantti.fi/product/gam...4/acer-nitro-n50-620-pelitietokone-i582561650 hintaan 619 euroa tai tämä https://www.gigantti.fi/product/gaming/pelitietokoneet/311307/hp-pavilion-tg01-2853no-pelitietokone . Näyttää kurantilta. Siihen vain kaveriksi ehkä toinen RAM tikku ja se on valmis käyttöön. Tuolle on vaikea nyt pärjätä itse kasaamalla (ei onnistu samaan hintaan).
En onnistunut samaan hintaan, vaan pääsin 80 € pakettikoneen alle (puolen teran NVMe:llä). Käyttis puuttuu minun paketista, mutta virtalähteessä on 150 W enemmän. Otin Wifin, koska pakettikoneessakin oli. Jos sitä ei tarvitse, niin rahaa säästyy vielä enemmän.


Älkää kuitenkaan kasatko tuollaista. Se oli vain esimerkkinä, että mitä osat maksavat pakettikonetyylillä, eli kivoja speksejä paperille laadusta/päivitettävyydestä välittämättä.


Tässä on parempia osia, mutta hinta on jo noin 700 € ilman käyttöjärjestelmää ja kasaamista:

Kommentteja:
-Core i5-11400F, nopea 6c/12t etenkin tehorajoja vähän avattuna

-pieni ja hiljainen tornijäähdytin, Spartan 4 (Fera 5 olisi paljon tehokkaampi, mutta vaatii jonkun tilavamman kotelon)

-1000 Gt NVMe SSD, mahtuu pelejä

-ikkunallinen RGB-kotelo, karkaistua lasia

-etupaneeliin yksi 120 mm lisätuuletin pelaamista varten, Arctic P12

-virtalähde Corsair RMx550W Gold, takuu 10 vuotta, kestää päivityksen esim. RTX 3070:een

-GTX 1650 Super 4 Gt (paremmat ovat hyvin kalliita, yksi sauma olisi ostaa ensi kuussa ensimmäisen vartin aikana Jimmsiltä RX 6500 XT suunnilleen samaan hintaan)

-16 Gt dual channel 3600C18, määrä riittää peleihin

-B560M -emolevyllä muistit voivat toimia nopeasti. @Tepe laittoi näköjään B560M Bazookan, mikä on selvästi parempi virransyötöltään. Ota mieluummin se, jos budjetti suinkin sallii.


Näytönohjain on koneen heikoin lenkki.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
826
Tässä oli halvin pakettikone missä 1650 mitä löysin:

Sinänsä jännä, että tuota ei löytynyt pelikoneiden puolelta. Jos laittaa suodattimen päälle, niin tuo katoaa.

Edit: ja kyllä. Häviää tehossa ylempänä oleville, mutta se näkyy myös hinnasta. Edit sen takia, että kyllä sieltä joku muuten tulee pätemään. Ekaksi pelikoneeksi kuitenkin riittävä. :D
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 093
13 v. pojalle pitää hankkia ensimmäinen tietokone. Käyttö tulee olemaan suurimmaksi osaksi pelaamista, luulisin. Forza horizon autopeli pitäisi toimia ainakin ja varmaan joitain muitakin autopelejä.
Kannattaako koota itse vai ostaa valmis? Mahdollisimman edullisesti sellainen kone jota voi sitten tarvittaessa päivittää uusilla osilla.
Tekeekö tällä mitään? Jimm's GtG Economy MiniDesk, pöytätietokone - 659,00€
Parempia ehdotuksia?
Tuossa ylempänä tein 700 euron koneen ilman käyttistä ja kasausta. Nyt höyläsin siitä vielä satasen pois.


-Suorittimen voisi vaihtaa noin 60-80 € kalliimpaan, jolloin saisi 50 % enemmän ytimiä, mistä moni peli hyötyy. Sen voi toki päivittää myöhemminkin. Emolle voi laittaa esim. i7-11700 8c/16t. Tällöin kannattaa ostaa jäähdyttimeksi hiljainen ja tehokas SilentiumPC Fera 5 (27 €), joka mahtuu koteloon.

-GTX 1650

-Kotelo on valkoinen ja ikkunallinen. Takana on valmiiksi 120 mm. Viimeistään mahdollisen tehokkaamman näytönohjaimen myötä kannattaisi lisätä 2 * 120 mm eteen, yht. 10 €

-Emolevy kestää 11. sukupolven 8c/16t ja tukee nopeita muisteja.

-Muistia 16 Gt ja nopeutta riittää, dual channel 3600C18.

-Tallennustilana on 500 Gt NVMe SSD. Noin 40 € kalliimmalla saisi 1000 Gt.

-Virtalähde on huippulaadukas ja äänetön Corsair RMx550W Gold, takuu 10 v.


Pakettikoneen tasoisen 4c/8t/8 Gt/250 Gt/GTX 1650 saa tehtyä alle 500 euroon.

Ylläoleva laadukas ja päivityskelpoinen 4c/8t/16 Gt/500 Gt/GTX 1650 on noin 600 €.

Itse raapisin jostain vielä yhden satasen, jotta saisi laadukkaan ja päivityskelpoisen 6c/12t/16 Gt/500 Gt/GTX 1650 sekä hiljaisen ja tehokkaan tornijäähdyttimen suorittimelle, yht. noin 700 €. Tämä paketti ei muuta päivitystä lähiaikoina tarvitsekaan kuin uuden näytönohjaimen joskus halvalla, ja ehkä kympillä ne 2 * 120 mm tuulettimet eteen.
 
Liittynyt
17.12.2020
Viestejä
27
Kiitos kaikille tähän asti osallistumista pohdintaan :)

Muutamia tarjouksia on tullut yksityisiltäkin ja hyviä vinkkejä komponenttien ostopaikoista. Mieluusti en tilaisi joka osaa eri paikasta, kun toimitusajat vaihtelee jne.. saako kaikkia osia jouluksi ym.

Alla kuvassa jimiltä ostoskoria, jossa ymmärtääkseni kokonainen tietokone. Itse olen pudonnut aikalailla kärryiltä mitä kannattaa ostaa ja mitä ei.. Miltä nuo osat vaikuttaa ja kannattaisiko jotain vaihtaa?

1638951129666.png
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
826
Näytönohjain puuttuu, jos meinaa jotain pelata, niin sellaisen tarvitsee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 113
i5-11400 on integroitu, mutta nyt kannattaa melkein ostaa se AMD, jos integroidulla yrittää pelata. Ihan hatusta, AMD:n integroitu näytönohjain on 2x parempi kuin Intel ja huonompi kuin halvin moderni näytönohjain (RX550, GT1030).

Asian voi ajatella niin, että integroidut näytönohjaimet on lähinnä tarkoitettu 2d-peleihin..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 113
Ei pääse. Osta edes 1050ti. Kuten mainitsin aikaisemmin ketjussa, niin se 549e konepaketti on halvin. Pelkästään näyttis on yli puolet hinnasta.
Käytettynä voisi minulta tulla tuossa alle 600€ hintaluokassa tulla myytäväksi pari konetta lähiaikoina. RX 570, Intel 10th Gen ja myydään AMD:een siirtymisen johdosta. En nyt sano, että minun koneet on parhaita (tai edes hyviä), mutta tähän hintaan kyllä saa käytettynä ihan pätevää pelirautaa.

Lisäksi kannattaa etsiä jotain seuraavista satasella: RX 570, GTX 970, GTX 1050 Ti, GTX 1060 3GB. Ja viidelläkympillä: RX 560, GTX 960, GTX 1050 (ei Ti). En takaa hintatason toteutumista, näytönohjainmarkkinat ovat sekaisin. Näistä jokainen on nopeampi kuin tehokkain integroitu GPU.

Ok, aiemmin vinkatun amd-päivityspaketin toimitusajasta ei ole nyt tietoa :(
Tämä tilalle? MSI B550-A PRO + Ryzen 5 5600X + 16GB DDR4 3200MHz (Bundletarjous!) - 539,90€

Mulla on läppärissä win10, voiko sitä samaa lisenssiä käyttää myös toisessa koneessa?
G on integroitu GPU ja X on tehomalli, jossa ei ole näytönohjainta.

Tuossa aiemman linkityksen syynä oli hinta, mutta pari kymppiä lisää ja saa tällaista:
1638953078731.png


Emolevyssä voi säästää, mutta tuosta tykkään itse, niin linkitin sen tähän.
 
Liittynyt
29.10.2021
Viestejä
21
Miksi tarvii väkisin saada Jimssiltä kasattua kone, kun budjetti ei ilmeisesti anna myöden näytönohaimeen. Varsinkin kun kone tulossa pelikäyttöön, ikää käyttäjällä 13v, varmasti pärjää hyvin alkuun jollain 1650/1660 näytönohjaimella (hp:n paketti koneet jotka linkattu aiemmin). Saat itsellesi vaan päänvaivaa kaupanpäälle kun kasailet paketin integroidulla näytönohjaimella.

Mulla on läppärissä win10, voiko sitä samaa lisenssiä käyttää myös toisessa koneessa?
Et
 
Liittynyt
17.12.2020
Viestejä
27
Ei tarvi väkisin saada jimsiltä mutta itse kootussa houkuttaa se, että voi valita joka komponentin, eikä tarvi tyytyä siihen mitä valmiiseen on laitettu. Toiseksi voisi olla kiva kasata kone pojan kanssa joulunpyhinä, oppisi vähän mitä osia tarvitaan ja mikä mikin on jne. Omat koneet olen aina kasannut itse, nyt on tosin ollut taukoa vajaa 10v. läppärien takia ja itse en pelaa ollenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 113
Vähän olen yrittänyt sivulauseissa sanoa, että erillinen näytönohjain on aina nopeampi. Valitettavasti niiden hinnat ovat nousseet +50% kaupassa ja käytettynä jopa +100% (kyllä, se ylempänä linkitetty GTX 770:kin pitäisi olla 30-35€).

Integroidulla varustettua kokoonpanoa voi päivittää sitten keväällä, jos/kun tulee RX 6500 ja RTX 3050. Se on vaan , että nämäkin pitäisi saada julkaisusta ja julkaisuhintaan (~250€?).

Pakettimikroa ei sitten päivitetä, mutta jos sellaisella selviäisi tämän historiallisesti poikkeuksellisen näytönohjainkriisin yli. Jos olisi ns. normaalit ajat, kaupasta saisi 100-150€ näytönohjaimen, jolla pelaisi pelejä ihan hyvin. Sen verran RX 570 4GB maksoi jouluna 2019 ja nyt siitä saisi voittoa käytettynä, kun markkinoilla on kallista.

Tietenkin, kukaan ei takaa, että asiat palautuvat ennalleen, vaan tämä hintataso voi olla uusi normaali.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Kiitos kaikille tähän asti osallistumista pohdintaan :)

Muutamia tarjouksia on tullut yksityisiltäkin ja hyviä vinkkejä komponenttien ostopaikoista. Mieluusti en tilaisi joka osaa eri paikasta, kun toimitusajat vaihtelee jne.. saako kaikkia osia jouluksi ym.

Alla kuvassa jimiltä ostoskoria, jossa ymmärtääkseni kokonainen tietokone. Itse olen pudonnut aikalailla kärryiltä mitä kannattaa ostaa ja mitä ei.. Miltä nuo osat vaikuttaa ja kannattaisiko jotain vaihtaa?

Jos jotain on heti saatavissa varastosta (Jimm's, Verkkokauppa, Gigantti, Datatronic..) niin kyllä se hyvin ehtii vielä jouluksi. Kun tarkoitus oli ostaa mahdollisimman edullisesti, niin silloin joutuu hyödyntämään tarjoukset joka kaupasta erikseen.

Terainen levy on ihan hyvä valinta, mutta siitäkin voi säästää 25 €:
Western Digital WD Blue SN550 NVMe, halvin hinta 82€
Huonompi jatkuva kirjoitusnopeus, mutta pelivarastoksi ihan hyvä.

En ostaisi hiirtä, jossa ei mainita kytkimien merkkiä:
Corsair Harpoon RGB Pro, halvin hinta 20€

Tuossa Forza Horizon 5 Intelin integroidulla grafiikoilla:



Karua, mutta jos kyseessä on väliaikainen ratkaisu niin ehkä vain on pelattava jotain kevyempää alkuun?

5600G:ssä ei taas ole PCIe nelosta, joka on tuon yllämainitun erillis-Radeonin kanssa olennainen.
Voi tietysti ostaa jotain muuta, jolloin voi unohtaa PCIe4-suosituksen, mutta silloin saa kalliimman ja hitaamman ohjaimen (3 kpl varastossa):
Asus GeForce GTX 1650 DUAL MINI - OC Edition -näytönohjain, 4GB GDDR6 - 289,90€
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 482
Kyllä tuolla budjetilla kannattaa miettiä ottaa tuo Oskun aiemmin linkkaama kone. Mietin itsekin sitä, mutta yleinen kanta tuntuu alkavan foorumilla olemaan jo, että 4-core on liian vähän. Tässä budjetissa se minun mielestä vielä menee. Mikäli sinulla on tuo 800e käytettävissä niin laittaisin itse sen tähän ja sitten päälle tuo 99e 144Hz-näyttö ja muut oheislaitteet sen jälkeen.

Jos pelikelpoista konetta haetaan niin nopeasti sen kasaamisen jälkeen hymy hyytyy, kun suorituskyky on mitä on tuolla integroidulla. Youtubesta (30fps?) on mukava katsella suorituskykyvideoita, mutta kun lyöt sen pelin tuolla Full-HD 144Hz näytölle pyörimään 20-40fps, joissain peleissä vielä 720p? hyytyy se hymy vielä enemmän. Pelkästä kasaamisen ilosta/harjoittelusta hankkisin siihen tarkoitukseen lahjoituksena/SER-osastolta tai Torista jonkun parin tai viidenkympin koneen ja tuon 800e budjetin laittaisin tässä markkinatilanteessa suoraan tuohon pelikelpoiseen konesetuppiin.

Tuossa missä aiemmin ehdoteltiin itsekasaamalla ja GTX1650-ohjaimella niin kannattaa se saatavuus katsoa, ei ainakaan eilen ollut noita 1650-kortteja mihinkään parinsadan pintaan, vaan +-300e.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 205
Samoilla linjoilla noiden muiden kommenttien kanssa tällä hetkellä. Jos itse kasaa niin pitää varautua siihen, että siihen JOUTUU ostamaan sen tällä hetkellä ylihintaisen näyttiksen. Jos haluaa koneen, joka tulee suoraan käyttöön ja sen saa edullisesti niin vaihtoehdot ovat jotkin käytetyt osat TAI valmiskone tällä hetkellä. Itse ei saa nyt kasattua budjettikonetta järkevästi. Jos haluaa mahdollisimman hyvän pelikoneen niin sitten saa kasattua ja noissa tonnin päälle menevissä kokoonpanoissa saa ihan hyviä settejä kasaan jos esim. sillä hetkellä tulee vastaan jokin bundletarjous, jonka sattuu löytämään ja osaa hyödyntää sen nopeasti.

Oman koneen kasaaminen lapsen kanssa on kivaa puuhaa ja tein itsekin saman tänä vuonna pojan kanssa, mutta setin hinnaksi tuli ~1500 EUR. Lähes saman tehoisen laitteen olisin varmaan pystynyt ostamaan tonnilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 113
4-ydin on liian vähän moderneissa peleissä semmoisella 600€+ näytönohjaimella. Sillä kuitenkin pelaa täydellisesti vanhempia pelejä ja vielä toistaiseksi minimit esim. BF 2042:een on AMD:ltä 6-ydin ja Inteliltä 4-ydin :) (ja kirsikkana inteliltä 4c/4t, 4c/8t on jo recommended-tasoa)

Edelleenkin noihin integroituihin saa ostettua erikseen sen näytönohjaimen myöhemmin, mutta niitä ei näköpiirissä ole halvalla, kuin se yksi julkaisu, johon pitäisi ehtiä mukaan. Pakettikoneiden valmistajat eivät maksa 2x hintaa näytönohjaimesta, niin ne ovat alkaneet houkutella monia, mutta päivitettävyys on edelleen lähellä nollaa.

--

Budjettikoneen - tai minkä tahansa alle tonnin koneen kokoaminen on tällä hetkellä näytönohjaimesta kiinni ja niiden markkinat ovat olleet sekaisin koko vuoden - eikä loppua näy.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 093
Ei pääse. Osta edes 1050ti. Kuten mainitsin aikaisemmin ketjussa, niin se 549e konepaketti on halvin. Pelkästään näyttis on yli puolet hinnasta.
Millä tavalla se 549 € on halvin 10105/GTX 1650/8 Gt/250 Gt -koneesta?

Tässä on 515 eurolla 10105/GTX 1650/8 Gt/500 Gt -kone. Joillakin on käyttis omasta takaa/ostavat vitosella lisenssin. Wifi tästä puuttuu, mutta missään ei lukenut sen olevan välttämätön. Jos sitä tarvitsee, niin parilla kympillä saa lisäkortin. Edelleen ollaan alle 549 euron ja omatekoisessa on 500 Gt NVMe vs. pakettikoneen nirkoinen 250 Gt. Pakettikoneen virtalähde on mikälie 310 W. Omatekoisessa on mikälie 500 W. Jos joku oikeasti haluaa tällaisen kasata, niin kannattaa laittaa 20-25 € lisää, niin saa vaikkapa Corsair RMx550W 10 vuoden takuulla. Se kestää vaikka RTX 3070:n toisin kuin pakettimasiinan 310 wattinen.

 

Liitteet

Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 205
Millä tavalla se 549 € on halvin 10105/GTX 1650/8 Gt/250 Gt -koneesta?

Tässä on 515 eurolla 10105/GTX 1650/8 Gt/500 Gt -kone. Joillakin on käyttis omasta takaa/ostavat vitosella lisenssin. Wifi tästä puuttuu, mutta missään ei lukenut sen olevan välttämätön. Jos sitä tarvitsee, niin parilla kympillä saa lisäkortin. Edelleen ollaan alle 549 euron ja omatekoisessa on 500 Gt NVMe vs. pakettikoneen nirkoinen 250 Gt. Pakettikoneen virtalähde on mikälie 310 W. Omatekoisessa on mikälie 500 W. Jos joku oikeasti haluaa tällaisen kasata, niin kannattaa laittaa 20-25 € lisää, niin saa vaikkapa Corsair RMx550W 10 vuoden takuulla. Se kestää vaikka RTX 3070:n toisin kuin pakettimasiinan 310 wattinen.

Tuossakaan setissä ei tuota näyttistä ole oikeasti myynnissä tuohon hintaan valitussa kaupassa
1638979948261.png
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 093
Tuossakaan setissä ei tuota näyttistä ole oikeasti myynnissä tuohon hintaan valitussa kaupassa
Näin on. Arvioitu seuraava erä 23.12. Jouluksi pukinkonttiin tai sitten ei. Pakettikone on varmempi.

Halusin vain osoittaa, että itse tekemällä voi saada halvemmalla ja silti tuplakokoisella NVMe SSD:llä, jos on aikaa etsiä edullista näyttistä.


Edit. Meinasin juuri ehdottaa, että kiireinen voisi vaihtaa tuon epävarman aatonaaton GPUn 60 € kalliimpaan Jimmsin hyllystä löytyvään GTX 1650:een. Omatekoinen olisi silloin ollut 575 €, eli 25 € pakettikonetta kalliimpi, mutta vastaavasti kiintolevy olisi parempi, 500 Gt vs. 250 Gt. Vaan eipä onnistukaan. Joku ehti juuri ostaa Jimmsin hyllyn tyhjäksi. Tilanne elää koko ajan.

Yksi vaihtoehto olisi ajaa aluksi integroidulla (+15 €) ja napata (=Jimms, postiennakko ja tilausrutiinin hierominen 20 kertaa, millä itse ostin 5900X:n ensimmäisen minuutin aikana) tammikuussa RX 6500 XT tai RTX 3050 Ti 2xx eurolla ensimmäisen vartin aikana. Jos ei onnistu, niin sitten väliaikaiseksi satasella GT 1030 2 Gt tai kahdella GTX 1050 Ti 4 Gt tai joku sopiva käytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
826
Halvin pakettikone on se minkä linkkasin. Halvempaa en löytänyt. Operaattoreilla voi olla. Myöskään outlet vaihtoehtoja en katsonut.

Sanoin myös, että tuon pakettikoneen voi myydä jos haluaa päivittää. Ihan saman verran siinä tulee takkiin.

Jos tuotetta ei ole varastossa, niin osat voit saada keväällä.

Oliko sun varsinainen ongelma mikä?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 093
13 v. pojalle pitää hankkia ensimmäinen tietokone. Käyttö tulee olemaan suurimmaksi osaksi pelaamista, luulisin. Forza horizon autopeli pitäisi toimia ainakin ja varmaan joitain muitakin autopelejä.
Kannattaako koota itse vai ostaa valmis? Mahdollisimman edullisesti sellainen kone jota voi sitten tarvittaessa päivittää uusilla osilla.
Tekeekö tällä mitään? Jimm's GtG Economy MiniDesk, pöytätietokone - 659,00€
Parempia ehdotuksia?
Tässä olisi 598,40 €:n paketti GT 1030 2 Gt GDDR5 OC:lla, jos on halua metsästää tammikuussa 200-270 euron uutuusmalleja tai käytettyä. Vielä halvempaa olisi vetää odotteluaika integroidulla, mutta tällä nyt jotenkuten pelaa niihin (Intelin integroituihin) verrattuna.

Koneessa on valmiiksi 6c/12t vs. 549 euron pakettikoneen 4c/8t. Emolevy kestää päivityksen vaikka 11900K asti (ja kellotustakin). Wifi ja BT löytyvät ja muisteja voi ylikellottaa Z590-piirisarjan ansiosta.

Muistit toimivat 16 Gt dual channel 3200C16 vs. pakettikoneen 8 Gt single channel 2666.

Kiintolevy on 500 Gt vs. paketin 250 Gt. Jälkimmäiseen ei montaa peliä mahdu.

Virtalähde on Corsair RMx550W 10v takuulla vs. paketin 310 W nimetön. Ensimmäinen kestää paremmankin näyttiksen, mutta toinen on arvatenkin niin rajoilla kuin mahdollista jo GTX 1650:n kanssa. Suoritintakaan tuskin uskaltaa vaihtaa tehokkaampaan, joten on naimisissa neliytimen kanssa.

Kotelossa on ikkuna ja 2 * 120 mm valmiina. Jos joskus hankkisi 200 W GPU:n, niin sitten voi ostaa 5-10 eurolla 1-2 kpl 120-millisiä lisää.


Pohjat ovat viimeisen päälle kunnossa emoa ja virtalähdettä myöten, eikä 6c/12t:kään pojan tavallisessa pelikäytössä ihan heti rajoita menoa. Parempaa näyttistä vaan, niin tulisi hyvä pelikone.


Pakettikoneeseen nähden:
-suoritinytimiä +50 %
-virtalähteen jatkuva tehonkesto +77 %
-muistia +100 %
-tallennustilaa +100 %
-suorittimen päivitysreitti i9-11900K asti vs. i3-neliydin
-näytönohjaimen päivitysreitti RTX 3070 asti vs. GTX 1650 (ehkä RTX 3050?)
-laadukkaampi emo ja virtalähde

Pakettikoneeseen pitäisi heti alkuun lisätä toinen muistikampa ja vähintään 250 Gt SSD, joista tulee hintaa 70 €. Silloin pakettikoneen hinta on 619 €, eli 20 € enemmän kuin omatekoinen. Niillä saataisiin pakettikoneen miinuksista kaksi muotoon:
-16 Gt dual channel 2666 vs. 16 Gt dual channel 3200C16
-250 Gt NVMe SSD + 250 Gt SSD vs. 500 Gt NVMe SSD

Pakettikoneen valtti on GTX 1650, mikä on karkeasti noin 100 % nopeampi kuin GT 1030 GDDR5 OC. Toisaalta kumpikaan ei ole erityisen hyvä pelinäytönohjain enää vuonna 2022. Jos molemmista vaihtaa näytönohjaimen ja myy vanhat, niin omatekoinen ollee 30-80 € kalliimpi, jos pakettikoneen näyttiksen arvo käytettynä on 50-100 € suurempi kuin omatekoisen koneen.


Tässä vaiheessa 30-80 € suuremman hinnan vastapainoksi saa:

--16 Gt dual channel 2666 vs. 16 Gt dual channel 3200C16

-250 Gt NVMe SSD + 250 Gt SSD vs. 500 Gt NVMe SSD

-suorittimen päivitysreitti i9-11900K asti vs. i3-neliydin

-näytönohjaimen päivitysreitti RTX 3070 asti vs. GTX 1650 (ehkä RTX 3050?)

-laadukkaampi emo ja virtalähde

-suoritinytimiä +50 %

-virtalähteen jatkuva tehonkesto +77 %

-mahtuu tarvittaessa 160 mm korkea tornijäähy, esim. Fera 5


Aika paljon saa hyvää 30-80 € kalliimmalla (jos molemmat heikkotehoiset vaihdetaan 2022 ja vanhat myydään), joten menisin omatekoisella, jos se vain on mahdollista.


Halvin pakettikone on se minkä linkkasin. Halvempaa en löytänyt. Operaattoreilla voi olla. Myöskään outlet vaihtoehtoja en katsonut.

Sanoin myös, että tuon pakettikoneen voi myydä jos haluaa päivittää. Ihan saman verran siinä tulee takkiin.

Jos tuotetta ei ole varastossa, niin osat voit saada keväällä.

Oliko sun varsinainen ongelma mikä?
Ehkä se oli vain sanajärjestyksesi, mikä erehdytti. Luulin sinun tarkoittavan, että kyseinen pakettikone ei ole vain halvin pakettikone, vaan myös halvempi kuin itse metsästetty.

En myöskään ihan ymmärrä mitä tarkoitat sanomalla "ihan saman verran siinä tulee takkiin". Laadukkaalla emolla ja virtalähteellä itse kasattua ei tarvitse myydä, vaan hankkii siihen vain jytymmän i7/i9/RTX 3070 tai myöhemmin RTX 4060 Ti/RTX 4070. Silloin vain vanha prossu/GPU pitää laittaa kiertoon vs. pakettikoneessa koko roska eteenpäin ja kaikki osat uusiksi/uusi pakettikone.

Pakettikoneen 8 Gt ahdistaa heti alkuunsa joissain peleissä (ja single channel 2666). Toisen tikun lisääminen maksaa. Entäs se 250 Gt tallennustila? Senkin laajentaminen maksaa.


Edit. @madi Kiitos kotelohuomiosta. Tuli eilen suhattua kesken viestin mummolan, luistinradan ja pakettiautomaattien väliä, niin ajatus pääsi katkeilemaan osien vaihtuessa.

Korjasin kotelon mATX -> ATX ja muutakin pientä muokkausta. Ne halvat muistit (Crucial 69 €) ehtivät jo loppua, joten jouduin valitsemaan 10 € kalliimmat.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 482
Tässä olisi..
Pikkusen keulii homma, mutta ei se mitään.

Tuossa sun klo 18.10 postaamassa paketissa ei nyt ollut sellaisia osia, mitkä pahemmin puoltaisi kasaamaan itse vs. ostamaan just sen 550e valmis paketin, etenkin kun se GPU puuttui. Kasaamisen 'ilo' kenties?
En tiedä, enkä väitä, että tuo 550e valmis kone olisi hyvä. Siihen kyllä saa lisättyä RAM/SSD samalla lailla kuin itse kasattuun.

Tämä jälkimmäinen paketti oli ihan ok, mutta vertaaminen tuohon 550e pakettikoneeseen taas ei. Puuttuu taas se GPU, jos ajatellaan tuolla aiemmin linkatulla 290e hinnalla, niin 890e kone, jossa GTX1650? Osat oli varmasti ihan hyvät, mutta miksi muuten hyvän koneen kasaisi huonoon koteloon, taakse saa max. 92mm tuulettimen ja sitäkään ei saa mukaan. Lisäksi kotelo on mATX, korissa taas ATX-emolevy.

Markettikoneita ei yleensä kokonaan pysty päivitellä, pois lukien uusimmat Omen ja Legion koneet, löysin kuitenkin tällaisen alennuksesta ja käsittääkseni näissä on ihan standardi osat, korjatkoon joku, jos olen väärässä. Kotelo on huono ja CPU heikompi kuin aiemmin linkatuissa koneissa. Vain 8GB ram ja 256GB SSD, mutta päivitettävyys ja GTX1650S löytyy.

Jos kone kuitenkin täytyy nyt ehdottomasti päästä kasaamaan itse, niin @hsalonen alun perin ehdottamalla 5600G linjalla kannattaa lähteä, sillä pääsee 'alkuun'. Viimeistään resoluutiota tiputtamalla.
@TommiZeliard ehdottama 600e paketti on myös hyvä, kunhan kotelon vaihtaa. Kylkeen vielä LENOVO NVIDIA T400 2GB, 3XMDP (HP BRACKET) niin pystyy jotain pelailemaankin ja ollaan lähellä budjetissa.

Tässä vielä oma 'pirkka' ehdotus. Kotelo on varmaan melkoinen viritys, mutta syönee osat ja löytyy valmiiksi 3xRGB 120m tuulettimia.. tosin molex.. mesh-etupaneeli.
Jos erillisen jäähyn vielä haluaa niin @TommiZeliard ehdottama Spartan 4 MAX EVO ARGB on hyvä ja Fera 5 parempi.
 

Liitteet

Liittynyt
17.12.2020
Viestejä
27
Kohta on pakko painaa paniikissa tilausnappulaa :D kättä vaan syvemmälle taskuun.. Tänään kyllä tilaan ettei vaan lopu kesken. Onko mittään viime hetken huomioita ostoskorin sisäällöstä?

1638996187865.png
 

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 482
Kohta on pakko painaa paniikissa tilausnappulaa :D kättä vaan syvemmälle taskuun.. Tänään kyllä tilaan ettei vaan lopu kesken. Onko mittään viime hetken huomioita ostoskorin sisäällöstä?


Ainahan olisi oleellista, että pääsee kokeilemaan/tietää mikä hiiri sopii, mutta vaihtaisin tuon combon pois.
Esim. hiiri SilentiumPC LIX -pelihiiri, 8000 DPI, musta - 29,90€ tai SteelSeries Rival 3, optinen pelihiiri, 8500 CPI, musta (Tarjous! Norm. 39,90€) - 29,90€

ja näppäimistö nyt sitten vaikka halvin mekaaninen TRUST GXT 863 Mazz, mekaaninen pelinäppäimistö, Outemo Red, musta (Tarjous! norm. 49,9€) - 34,90€

Halvempi emolevy, josta kuitenki löytyy wi-fi? Korjatkoon joku, jos olen väärässä Gigabyte B560 AORUS PRO AX, ATX-emolevy (Tarjous! Norm. 199€!) - 139,00€

Erillinen jäähy, jos siltä tuntuu. Itse laittaisin. SilentiumPC Fera 5 -prosessorijäähdytin - 28,90€

Jos kuitenkin menet tuolla emolevyllä, niin aiemmassa korissasi ollut bundle on samanhintainen kuin tässä olevat. Saat samalla sen iGPU:n samaan rahaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 113
Kohta on pakko painaa paniikissa tilausnappulaa :D kättä vaan syvemmälle taskuun.. Tänään kyllä tilaan ettei vaan lopu kesken. Onko mittään viime hetken huomioita ostoskorin sisäällöstä?

Näytönohjaimen hinnassa on 100€ liikaa, mutta tälle ei ole yhtään mitään tehtävissä. Se on näin muuallakin. Voittaa kuitenkin kaikki integroidut ja ihan hatusta, tuo on 2-3x nopeampi kuin 5600G:n integroitu.

Säästä tuosta paketti ja LP-rauta, niin joku sen ostaa käytettynä, kun se sopii koon ja virrankulutuksen puolesta vanhempiin pakettikoneisiin.

Tätä se on, kun kaupasta ei saa näytönohjaimia kohtuuhintaan.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 093
Kohta on pakko painaa paniikissa tilausnappulaa :D kättä vaan syvemmälle taskuun.. Tänään kyllä tilaan ettei vaan lopu kesken. Onko mittään viime hetken huomioita ostoskorin sisäällöstä?

Hyvä jos ehdit saada halvat muistit, koska nyt niitä ei enää saa. Emossa olisi voinut säästää 60 € ja saada wifillisen Gigabyte Z590 UD:n, jolla kestäisi kellotella jopa 11900K:ta. Muuten näyttää todella hyvältä. Tai no näyttis on 50 € kalliimpi kuin oma 5 v sitten ostettu 1050 Ti isommalla jäähdyttimellä, mutta tilanne on tämä.

Kävin äsken lisäämässä satasen näytönohjaimen pakettiini ja höyläsin kiintolevyn puoliteraiseksi ym. Nyt huomaan, että ei budjettisi kovin tiukka ollut, koska venyit selvästi nopeampaan 11-sarjan suorittimeen ja kunnon kiintolevyyn. Siitä tulee varmasti hyvä pelikone, kunhan vielä joskus saa järkevään hintaan näytönohjaimen, joka on samalla tasolla kuin suoritin.


Näytönohjaintärppejä alkuvuodelle 2022:

5.1.-15.1. (CES 2022) RX 6500 XT 4 Gt (~90-110 % nopeampi kuin GTX 1650) hinta-arvioni julkaisussa 269 €

27.1. RTX 3050 8/4 Gt (~75-100 % nopeampi kuin GTX 1650) hinta-arvioni julkaisussa 229 €

maaliskuussa RX 6400 4 Gt (~60-90 % nopeampi kuin GTX 1650) hinta-arvioni julkaisussa 219 €

huhti-kesäkuussa Intel Xe-HPG 128 EU SKU 6 Gt (~10-80 % nopeampi kuin GTX 1650) hinta-arvioni julkaisussa 199 €

huhti-kesäkuussa RTX 3050 Ti 12/8 Gt (~110-125 % nopeampi kuin GTX 1650) hinta-arvioni julkaisussa 279 €


Pitää olla nopea ja valmistautunut, jos haluaa saada omansa noilla hinnoilla. Alkuryysiksen jälkeen hinnat ovat 350-550 €. Heikoimmat mallit eivät varmaankaan kiinnosta louhijoita, joten pelaajille voi riittää kortteja totuttua paremmin. Myös Intelin tulo markkinoille helpottanee kysyntäpainetta.



Pikkusen keulii homma, mutta ei se mitään.

Tuossa sun klo 18.10 postaamassa paketissa ei nyt ollut sellaisia osia, mitkä pahemmin puoltaisi kasaamaan itse vs. ostamaan just sen 550e valmis paketin, etenkin kun se GPU puuttui. Kasaamisen 'ilo' kenties?
En tiedä, enkä väitä, että tuo 550e valmis kone olisi hyvä. Siihen kyllä saa lisättyä RAM/SSD samalla lailla kuin itse kasattuun.

Tämä jälkimmäinen paketti oli ihan ok, mutta vertaaminen tuohon 550e pakettikoneeseen taas ei. Puuttuu taas se GPU, jos ajatellaan tuolla aiemmin linkatulla 290e hinnalla, niin 890e kone, jossa GTX1650? Osat oli varmasti ihan hyvät, mutta miksi muuten hyvän koneen kasaisi huonoon koteloon, taakse saa max. 92mm tuulettimen ja sitäkään ei saa mukaan. Lisäksi kotelo on mATX, korissa taas ATX-emolevy.

Markettikoneita ei yleensä kokonaan pysty päivitellä, pois lukien uusimmat Omen ja Legion koneet, löysin kuitenkin tällaisen alennuksesta ja käsittääkseni näissä on ihan standardi osat, korjatkoon joku, jos olen väärässä. Kotelo on huono ja CPU heikompi kuin aiemmin linkatuissa koneissa. Vain 8GB ram ja 256GB SSD, mutta päivitettävyys ja GTX1650S löytyy.

Jos kone kuitenkin täytyy nyt ehdottomasti päästä kasaamaan itse, niin @hsalonen alun perin ehdottamalla 5600G linjalla kannattaa lähteä, sillä pääsee 'alkuun'. Viimeistään resoluutiota tiputtamalla.
@TommiZeliard ehdottama 600e paketti on myös hyvä, kunhan kotelon vaihtaa. Kylkeen vielä LENOVO NVIDIA T400 2GB, 3XMDP (HP BRACKET) niin pystyy jotain pelailemaankin ja ollaan lähellä budjetissa.

Tässä vielä oma 'pirkka' ehdotus. Kotelo on varmaan melkoinen viritys, mutta syönee osat ja löytyy valmiiksi 3xRGB 120m tuulettimia.. tosin molex.. mesh-etupaneeli.
Jos erillisen jäähyn vielä haluaa niin @TommiZeliard ehdottama Spartan 4 MAX EVO ARGB on hyvä ja Fera 5 parempi.
Minun mielestäni voi vertailla erihintaisiakin koneita, koska aloittaja ei maininnut tiukkaa budjettia. Tietenkin pitää mainita hinta- ja muistakin eroista. Ensimmäisessä virkkeessäni luki ~600 € ja 200-270 euron näyttiksen metsästys. Olisi sen tietty voinut laskea auki, että vajaat 900 € tulee menemään. Vastaavasti pakettikoneessa pitäisi aika pikapuoliin lisätä toinen muistikampa ja tera tallennustilaa peleille. Silloin pakettikoneen hinta on hieman alle 700 €. Tällöin vastakkain ovat 900 € ja 700 €. Jos raha ei ole ehdottoman tiukassa, niin on hyvä kurkistaa, mitä 200 eurolla saa lisää. Ja sillähän sai:

-hiljaisuutta suoritinjäähyn muodossa
-77 % lisää watteja
-nopeammat muistit, 3200C16 vs. 2666
-laatu emo ja virtalähde
-markkinoiden hiljaisin virtalähde, 10 v takuu
-näyttiksen päivitysreitti RTX 3070 asti vs. GTX 1650 (ehkä RTX 3050?)
-suorittimen päivitysreitti 8c/16t i9-11900K asti vs. i3-4c/8t
-ytimiä heti alkuunsa 50 % enemmän, mikä riittää paljon pidemmälle

P.S. Olis siinä heikossa kotelossa ollut 92 mm vakiona ja olin lisännyt kaveriksi tehokkaan 2000 rpm Arctic P12 RGB:n. Ylhäällä sijaitseva irtalähdekin olisi poistanut osan lämpimästä ilmasta, joten RTX 3070 olisi mielestäni onnistunut kohtalaisesti. Toki kotelon koko oli väärä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
450
Kohta on pakko painaa paniikissa tilausnappulaa :D kättä vaan syvemmälle taskuun.. Tänään kyllä tilaan ettei vaan lopu kesken. Onko mittään viime hetken huomioita ostoskorin sisäällöstä?
Ihan sellainen että otitko tuohon vielä Jimm's koonnin ja testauksen? Jos tulee joululahjaksi niin voi säästyä parilta itkulta ja kirosanalta aattona ottamalla tuon koottuna ja testattuna.

Tuohan tulee sitten tyhjänä, eli siinä ei ole käyttistä. Jos ei itseltä tai kaverilta löydy asennusmediaa ja osaamista niin siitäkin tulee kustannuksia.

Windows 10:n asennusmedian voit tehdä omalla kannettavallasi ja sillä asentaa Windows 10:n tyhjään koneeseen, olettaen että sen osaat tehdä. Windows 10 toimii ilman lisenssin maksua mutta vajavaisesti ja alkaa jossain välissä muistuttamaan lisenssistä. Mutta sillä pääsee kuitenkin alkuun jos ei lisenssiä tule ostettua ihan siiheksi kun kone tulee.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 205
Itse kootaan kone ja asennetaan windows, onnistuu kyllä.

Lisenssi pitää vielä hankkia, torissa on 6-7 euron lisenssejä, esim:

Miten näihin pitäisi suhtautua, kannattaako ostaa?
No täällä ei käsittääkseni suoraan saa laittaa ko. linkkejä, mutta itse ostan suoraan noilta verkkojälleenmyyjjiltä enkä Torista. Samasta paikasta nuo kuitenkin tulevat. Noita erilaisia Windows key-lisenssikauppoja on paljon ja ne ovat niitä samoja kauppoja joista kaikenmaailman muitakin key-lisenssejä ostetaan.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Tuota 1050ti:tä ei voi kyllä hyvällä tahdollakaan sanoa pelinäytönohjaimeksi. Itse kyttäisin hieman tarjouksia, varmasti tulee vielä tarjoukseen oikeitakin pakettikoneita joilla voisi jopa pelatakkin.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
826
Tuota 1050ti:tä ei voi kyllä hyvällä tahdollakaan sanoa pelinäytönohjaimeksi. Itse kyttäisin hieman tarjouksia, varmasti tulee vielä tarjoukseen oikeitakin pakettikoneita joilla voisi jopa pelatakkin.
Niitä tarjouksia olis pitäny kytätä viimeistään bf ja sekin oli liian myöhäistä. Toki joskus ensi vuonna voi ehkä hinnat aavistuksen tippua tai sitten ei
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 113
Itse kootaan kone ja asennetaan windows, onnistuu kyllä.

Lisenssi pitää vielä hankkia, torissa on 6-7 euron lisenssejä, esim:

Miten näihin pitäisi suhtautua, kannattaako ostaa?
Torissa ei ole palautejärjestelmää, mutta jos ovat tuolla vielä ensi viikolla, niin ostaisin pois. Kunhan myyjä ei ole piratoinut noita avaimia, pitäisi olla laillista ja toimivaa lisenssiä tarjolla. Käyttöehtoja tod.näk. rikotaan, mutta lakia ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 113
Tuota 1050ti:tä ei voi kyllä hyvällä tahdollakaan sanoa pelinäytönohjaimeksi. Itse kyttäisin hieman tarjouksia, varmasti tulee vielä tarjoukseen oikeitakin pakettikoneita joilla voisi jopa pelatakkin.
1050 Ti on parempi kuin mikä vaan integroitu. 80% GTX 1650:n pelitehoista, jos joku luku pitää tähän repäistä ja tuokin on Techpowerupista tällä kertaa, eikä päästäni.

Lisäksi GTX 1650 on huonompi kuin RX 570 , joka on GTX 1060 3GB:n tasoa.

--

Tässä nyt edelleen se, että @Osku linkitti tänne tämän (GTX 1650):

Jos AP ostaisi koneen, jossa on 11400F ja GTX 1050 Ti 4GB, niin erot tuohon eivät olisi silmällä havaittavissa. Ja sen näytönohjaimen voi päivittää myöhemmin. @TommiZeliard pisti ylioptimistisen listan, mitä on tulossa ja mihin hintaan. Ainakin Intelin aikataulu ja hinnat eivät tule toteutumaan noin :) Lisäksi CES todennäköisesti vaan julkaistaan noita näytönohjaimia ja ne tulevat saataville joskus tulevina kuukausina. Ja minäkin keksin näitä ennustuksia päästäni, niiden samojen tietojen perusteella. Kyllä niitä uusia kortteja on varmasti tulossa ensi vuonna, mutta hinta ja tarkka julkaisupäivä eivät ole kenellekään täällä selviä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 093
1050 Ti on parempi kuin mikä vaan integroitu. 80% GTX 1650:n pelitehoista, jos joku luku pitää tähän repäistä ja tuokin on Techpowerupista tällä kertaa, eikä päästäni.

Lisäksi GTX 1650 on huonompi kuin RX 570 , joka on GTX 1060 3GB:n tasoa.

--

Tässä nyt edelleen se, että @Osku linkitti tänne tämän (GTX 1650):

Jos AP ostaisi koneen, jossa on 11400F ja GTX 1050 Ti 4GB, niin erot tuohon eivät olisi silmällä havaittavissa. Ja sen näytönohjaimen voi päivittää myöhemmin. @TommiZeliard pisti ylioptimistisen listan, mitä on tulossa ja mihin hintaan. Ainakin Intelin aikataulu ja hinnat eivät tule toteutumaan noin :) Lisäksi CES todennäköisesti vaan julkaistaan noita näytönohjaimia ja ne tulevat saataville joskus tulevina kuukausina. Ja minäkin keksin näitä ennustuksia päästäni, niiden samojen tietojen perusteella. Kyllä niitä uusia kortteja on varmasti tulossa ensi vuonna, mutta hinta ja tarkka julkaisupäivä eivät ole kenellekään täällä selviä.
Edellinen ylioptimistinen lista:
Veikkasin syyskuussa Alder Lakejen hinnoiksi 300, 450 ja 650. Jimmsissä hinnat ovat (ilman integroitua) 309,90, 449,90 ja 659,90. Heittoa 0,10-9,90 €.

Suorituskyky poikkesi Aldereilla -2,8 %, +2,0 % ja +1,5 %, kun laskin 12.10. ja 21.10. tiedoilla/huhuilla/mutulla/koiran avulla.


Ja sitä edellinen:
RX 6600:n halvin hinta oli juuri haarukkani alalaidassa, eli 349 €. Paremmalla jäähyllä maksoi 369 €. Haarukkani oli 349-399 € eri malleille, eli olin jopa vähän pessimistinen:


Me koiran kanssa haudataan kristallipallo ainakin kuukaudeksi sinä päivänä, kun menee arvio pahasti pieleen (>20 %). ;)
 

Liitteet

Liittynyt
17.12.2020
Viestejä
27
Nämä tuli sitten lopulta tilattua, halvat muistit meni sivu suun viivyttelyn takia. viivan alle jäi 993,20

1639071098571.png


Löysinkin täältä pitkän ketjun noista halvoista windows-lisensseistä, halvimpia näyttää saavan n. 2 eurolla. Aika sekavaa :) Pelikoneeseen vaan ei linux taida olla hyvä vaihtoehto..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 113
Edellinen ylioptimistinen lista:
Veikkasin syyskuussa Alder Lakejen hinnoiksi 300, 450 ja 650. Jimmsissä hinnat ovat (ilman integroitua) 309,90, 449,90 ja 659,90. Heittoa 0,10-9,90 €.

Suorituskyky poikkesi Aldereilla -2,8 %, +2,0 % ja +1,5 %, kun laskin 12.10. ja 21.10. tiedoilla/huhuilla/mutulla/koiran avulla.


Ja sitä edellinen:
RX 6600:n halvin hinta oli juuri haarukkani alalaidassa, eli 349 €. Paremmalla jäähyllä maksoi 369 €. Haarukkani oli 349-399 € eri malleille, eli olin jopa vähän pessimistinen:


Me koiran kanssa haudataan kristallipallo ainakin kuukaudeksi sinä päivänä, kun menee arvio pahasti pieleen (>20 %). ;)
Kovin OT:ta, mutta Intelin näytönohjainprojektia olen kovasti katsonut itsellenikin, mutta niillä ei aikataulut pidä ja sitten tulee joku tuhnu, jota ei edes kehdata myydä kuluttajille ja se menee pelkästään OEM-markkinoille. Ja tämä ei ole ennustus, tämä on se, mitä tähän mennessä on tapahtunut Intelin näytönohjainrintamalla. Siksi vähän veikkaan, että tämä menee penkin alle ja ennustuksesi ei pidä paikkaansa joko hinnan (ei ole hintaa kuluttajille, tai se ei ole suhteessa suorituskykyyn) tai suorituskyvyn (samalla hinnalla saa muualta parempaa) suhteen.

Muista sitten vaan veikkaan, että niitä ei ole markkinoilla asti noin nopeasti. Julkaisuaikataulusi on optimistinen. Suorituskyvyssä voit olla lähellä oikeita lukuja. Lisäksi minulla on tuossa on itselläni 350€ RX 6600, niin niitä on saanut tuolla hinnalla. Se menee koneeseen kohta, kunhan saan vanhat RX 570 + Intel-kokoonpanot pois nurkista.

Varsinkin nuo RX 6500:n ja GTX 3050:n jälkeen tulevat, kyllä niitä saa odottaa aikansa. Hyvä, jos edes kesällä ovat ulkona.

Nämä tuli sitten lopulta tilattua, halvat muistit meni sivu suun viivyttelyn takia. viivan alle jäi 993,20



Löysinkin täältä pitkän ketjun noista halvoista windows-lisensseistä, halvimpia näyttää saavan n. 2 eurolla. Aika sekavaa :) Pelikoneeseen vaan ei linux taida olla hyvä vaihtoehto..
Ihan hyviä nuo on. Itse olen kokenut, että Gigantissa on NOS-merkkisiä pelinäppäimistöjä ja hiiriä - ja ne on hyvä diili, kun ne on -50% alennuksessa. Ne on aina joka toinen kuukausi alennuksissa ja ei niitä kukaan normaalihintaan osta.

M.2 SSD:stä en tykkää (hinnan ja mallin puolesta) , GTX 1050 Ti on suhteessa kallis (mutta se on vain näin), mutta muuten näyttää hyvältä. Tuohon voi päivittää sitten, mitä haluaa.

Lisäksi sinulta puuttuu tuosta jäähy, se stock-jäähy on roskaa. Tuo olisi RGB:n puolesta hyvä:
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 205
Kovin OT:ta, mutta Intelin näytönohjainprojektia olen kovasti katsonut itsellenikin, mutta niillä ei aikataulut pidä ja sitten tulee joku tuhnu, jota ei edes kehdata myydä kuluttajille ja se menee pelkästään OEM-markkinoille. Ja tämä ei ole ennustus, tämä on se, mitä tähän mennessä on tapahtunut Intelin näytönohjainrintamalla. Siksi vähän veikkaan, että tämä menee penkin alle ja ennustuksesi ei pidä paikkaansa joko hinnan (ei ole hintaa kuluttajille, tai se ei ole suhteessa suorituskykyyn) tai suorituskyvyn (samalla hinnalla saa muualta parempaa) suhteen.
MooresLawIsDead -kanava kovasti kaavailee, että tuo Intelin tuleva kovempi dGPU menee noin RTX 3070:n tasolle suorituskyvyssä. Sitten on lisäksi tulossa jokin heikompi ja halvempi versio. Odotellaan ja katotaan miten tämä menee.
 
Liittynyt
17.12.2020
Viestejä
27
Jatkan tähän, kun samasta koneesta on kyse ja tarkemmin windowsin perheasetuksista.
Voinko rajoittaa/estää uusien ohjelmien asennuksen suoraan windowsista pojan tililtä vai pitääkö hankkia joku muu softa siihen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 113
Jatkan tähän, kun samasta koneesta on kyse ja tarkemmin windowsin perheasetuksista.
Voinko rajoittaa/estää uusien ohjelmien asennuksen suoraan windowsista pojan tililtä vai pitääkö hankkia joku muu softa siihen?
Poista pojalta vaan admin-oikeudet, niin softien asennus ei onnistu.


Noilla ohjeilla toimii, mutta kannattaa sitten asentaa tarvittava määrä ohjelmia, kun tuommoisen ei-admin accountin käyttö on tuskaa ja aivan varmasti tulee tarvetta jotain asentaa admin-tunnuksilla. Itsellä on jollain asiakkailla non-admin account töissä ja se on tuskaa, ja sattuu.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 311
Viestejä
4 197 665
Jäsenet
70 890
Uusin jäsen
Avaruusteleskooppi Hubble

Hinta.fi

Ylös Bottom