living_death
★ Still alive ™
- Liittynyt
- 15.11.2016
- Viestejä
- 6 881
Aiemmin oli puhetta noista akkujen erottamisesta. Tein sen nyt näin. Kahdella 12V kontaktorilla, toinen saa herätteen takavalosta ja laitoin diodillisen releen kun CAN väylässä ei riittänyt amppeerit kontaktorille muuten. Toinen kontaktori 230V piuhan välissä, eli kun auton saa "tolppaan" niin 230V antaa 12V muuntajan läpi kontaktorilla herätteen.
Menee, 50m2 kaapeli välissä..Eikös tuossa mene aika isoja virtoja akkujen välillä, jos hupiakku on ajeltu tyhjäks ja sit lyödään täys starttiakku siihen kylkeen?
En olisi itse huolissani tuosta kaapelista vaan noista kontaktoreista. Eivät liene suunniteltu dc virran kytkentään.Menee, 50m2 kaapeli välissä..
Niin siis noiden kontaktoreiden ohjaus toimii kyllä hyvin tasajännitteellä, mutta niitä kontaktorin kärkiä joiden kautta siis ohjattava virta kulkee ei liene kovin suurille tasavirroille suunniteltu. Kontaktorissa näkyvä AC-1 arvo 24A tarkoittaa AC-1 tyypin käyttöluokkaa joka on siis ei inductiivinen tai lievästi induktiivinen AC sähköinen kuorma. DC sähkölle on omat DC-numero luokat. Kontaktorien teknisissä tiedoissa voi olla erikseen dc kuorman kestot ilmoitettu.En tiedä joo. Ohjaukset kyllä tulee "suorana" 12V:nä, eikä se muutu, mutta läpikulkeva virta voi olla 9-15V väliltä.. (periaatteessa)
Voi hyvinkin olla, että ko. kytkennässä tulee ongelmia, en ole mikään sähkömies
Hmm. ABB ESB24-22 on kontaktorin malli. Lienee tässä datasheet: http://search-ext.abb.com/library/D...entPartId=&Action=Launch&DocumentRevisionId=-'Niin siis noiden kontaktoreiden ohjaus toimii kyllä hyvin tasajännitteellä, mutta niitä kontaktorin kärkiä joiden kautta siis ohjattava virta kulkee ei liene kovin suurille tasavirroille suunniteltu. Kontaktorissa näkyvä AC-1 arvo 24A tarkoittaa AC-1 tyypin käyttöluokkaa joka on siis ei inductiivinen tai lievästi induktiivinen AC sähköinen kuorma. DC sähkölle on omat DC-numero luokat. Kontaktorien teknisissä tiedoissa voi olla erikseen dc kuorman kestot ilmoitettu.
Kieltämättä olis voinut olla ehkä parempi, en tiennyt että tuollaisia "heavy duty" releitä saa. Plus tohon hintaan.. Kontaktori oli viidenkympin luokkaa
Itse taas olisin huolissani akuista, ei ne mahdottomia latausvirtoja kestä vaikka kaapelit ja kontaktorit ne kestäis.En olisi itse huolissani tuosta kaapelista vaan noista kontaktoreista. Eivät liene suunniteltu dc virran kytkentään.
Todennäköisempi tilanne on kuitenkin se että hupiakku on tyhjä, ja kun täräytät moottorin käyntiin yhdistää tuo rele ne akut yhteen. Jos se hupiakku on aivan kuiva se voi alkaa jopa purkaa sitä ajoakkua sinne, mutta se on melko epätodennäköistä jos autossa on 180A laturi. Tuon pystyy toteamaan siitä että jännite putoaa, käytännössä siis auton käydessä ja larurin toimiessa jos jännite puotaa johonkin luokkaan 12,4V se alkaa jo ottaa ajoakusta virtaa sinne hupiakulle, tuon yläpuolella se ei vielä pura ajoakkua, mutta ei myöskään lataa sitä.Siis eipä tuossa pitäisi liian isoa virtaa tulla muutakuin siinä tapauksessa jos Startti akku on tyhjä ja joudun antamaan kakkos akuta käynnistysvirran startille... Muutenhan sieltä tulee vaan laturin oma latausvirta tai invertterin 15A laturin virta...
Näinhän se että täysikin tyhjentyy ladatessaan tyhjää jos laturin kapasiteetti ylitetään. Ovat poltelleet latureiden diodeja tyhjiä lämpimiä hupiakkuja yhdistellessään käynnistyessä. Tosin halpa hupiakku tuossa ylensä pelastaa kun ei ota isoa latausvirtaa.Okei ihan hyviä tipsejä ja pointteja! Eikö muuten auton käynnistyessä kun akut yhdistyvät niin sillon molemmissa varaus lähde tasaantumaan?
Jos vaikka kuvitellaan, että hupiakku on 40% täynnä ja startti akku on 100% niin eikö ne akkujen yhdistyessä lähde tasaantumaan, eli käytännössä molempien akkujen varaus menee siihen 70% paikkaille? Siis ennenkun latautuvat täyteen..
Normaalisti latausjännite on semmosta 14,6V. Tilasinkin jo heti tuolta ebaysta 200A heady duty releitä 2kpl joilla aion korvata nuo kontaktorit, toistaiseksi ne ei kyllä ole vielä palaneet.
Joo, siis jos vaan yhdistät kaksi akkua toisiinsa niin noinhan siinä käy, mutta jos sulla auto käy, ja jännite pysyy kokoajan tuossa 14,6V tasolla, joka on siis korkeampi kuin kummankaan akun lepojännite, ei se ajoakku lähde purkautumaan hupiakkuun, vaan virta menee laturista sinne hupiakkuun. Vain siinä tapauksessa että auton käydessä jännite putoaa niin alas että se on alhaisempi kuin ajoakun lepojännite se alkaa purkaa sitä ajoakkua sinne hupiakkuun.Jos vaikka kuvitellaan, että hupiakku on 40% täynnä ja startti akku on 100% niin eikö ne akkujen yhdistyessä lähde tasaantumaan, eli käytännössä molempien akkujen varaus menee siihen 70% paikkaille? Siis ennenkun latautuvat täyteen..
Normaalisti latausjännite on semmosta 14,6V. Tilasinkin jo heti tuolta ebaysta 200A heady duty releitä 2kpl joilla aion korvata nuo kontaktorit, toistaiseksi ne ei kyllä ole vielä palaneet.
Kanta-autona jos on minibussi tai henkilöautoksi rekisteröity paku niin siitä voi tehdä edelleen matkailuauton ilman ylläreitä. Paku-paku -> matkailuauto (joka ei täytä ylläolevia vaatimuksia) läväyttää henkilöauton verot päälle ja sit ahistaa.Taisin muistella tilannetta, missä yksi piruparka rakensi vanhan kevyen pakettiauton matkailuautoksi, ja hommasta lävähtikin silmille sitten ilmeisesti normaali täysi autovero, kun laite ei enää ollutkaan pakettiauto, mutta muut matkailuauton ehdot eivät vielä täyttyneet.
Aiemmin tuossa oli vielä sellainen bonus että se autovero piti maksaa sen mukaan mitä siitä olisi mennyt jos se olisi alunperin maahantuodessa mennyt maksuun, eli tuoltakin piruparalta peritiin sitä vuoden 1987 (tjsp) hintaa. Onhan tuo vastaava vero edelleenkin maksettava, mutta se maksetaan saman kaavan mukaan kuin jos auto tuotaisiin käytettynä maahan, eli jossain yli 30 vuotta vanhassa autossa se on jokunen satanen.Näin se taitaa nykyisin olla.
Taisin muistella tilannetta, missä yksi piruparka rakensi vanhan kevyen pakettiauton matkailuautoksi, ja hommasta lävähtikin silmille sitten ilmeisesti normaali täysi autovero, kun laite ei enää ollutkaan pakettiauto, mutta muut matkailuauton ehdot eivät vielä täyttyneet. Eikä auttanut tilanteen peruuttaminenkaan...
Eiköhän se ole kuitenkin kokonaismassa tuo 3500kg, omamassaltaan tuonpainoisia laitteita on esimerkiksi ne 3 akseliset ducatoalustaiset asuntoautot, 80km/h vehkeitä kaikki.Siis tämä autohan on jo katsatettu M1 luokan matkailuautoksi..
Tässä autossa omamassa 3500kg, seisomakorkeus 191cm. Sisätilan pituudesta en osaa sanoa mutta täyttynee.