Playstation 5 ja Playstation Portal liittäminen

Terve,

Olen tietokonehommien kanssa aivan kädetön ja nyt tarvitsisin apua. Pitäisi saada pojalle toimimaan juuri ostettu Playstation Portal kotona olevan Playstation 5 pelikonsolin kanssa. Sen verran olen selvittänyt tätä jo unettomia öitä että nyt se on ilmeisesti kiinni jostain NAT numerosta? Näyttää olevan NAT3 tuo netin joku numero ja se on kuulemma se syy miksi PS5 konsoli kyllä käynnistyy etänä horrostilasta PS Portalilla mutta PS Portal epäonnistuu joka kerta yrittäessään yhdistää sitä. Mikä neuvoksi? Nettinä on taloyhtiön reititin johon tulee netti seinästä sellaisesta puhelinpistokkeesta. Nopeus on 11 Mbit (tai mikä yksikkö nyt onkaan). Joka tapauksessa PS5 on kytketty Cat6 netti kaapelilla ohjeiden mukaisesti tähän reitittimeen. PS Portalin päässä käytetään omasta puhelimestani jakamaa WiFi Hotspot nettiä joka on nopeudeltaan n. 100 Mbit. Nämä molemmat annetut nopeudet ovat siis mitattuja, ei teoreettisia.

Nyt yritän ymmärtää internetin ja reitittimen sielunmaisemasta jotain että minun pitäisi reitittimen ip osoite laittaa netin verkkohakukenttään josta löytyisi joku kirjautumissivu reitittimen "sisäiseen olemukseen" ja sieltä voisi jollain asetuksilla kuulemma vaihtaa tämä NAT numero. Mutta kun yritän kaikilla eri selaimilla ja http:// etuliitettäkin käyttäen etsiä hakukoneesta niin tulee vain että virheellinen verkko osoite.

Onko laitteisto liian vanhaa ja pitääkö jokin kallis operaattoreiden nörtti hommata tähän asentamaan laitteistoja vai millä helkutilla ton aparaatin saa toimimaan kun menee omakin hermo kun laite ei ollut mikään halpa.

Hmm...

Ei Network adress translatio -tiedonsiirto kerrosta tarvita, kodin sisällä (ei julkinen) toimivaan viestintään. Se tietääkseni on lähinnä estämässä ulkopuolista Internettiä (julkinen verkko) näkemästä kotiverkossa olevien laitteiden IP-osoitteita.

Vai jaatko puhelimen internet-yhteyden portalille, ja sitten internetin kautta yrität saada yhteyden kotiverkossa olevaan Playstation konsoliin.... sitten tarvitset kyseisen ei niin tietoturvallisen NAT:in (1 tai 2 ei 3). Taloyhtiön toimittamassa reitittemessä luultavasti on jossain kohdin lappu missä näkyy konfigurointi webbisivun IP-osoite ja käyttäjätunnus ja salasana. Intenetin kautta ei varmaankaan ole Portal kovin käytettävällä tasolla, sisään syötettävien komentojen viiveen takia.

Viimeksi muokattu:
Näetkö jostain ps5 ip osoite ja portal ip osoitteet? Nämä toivottavasti olisivat muuten samat mutta viimeinen neljäs numero eri, jos näin ei ole niin laitteet ovat eri verkoissa ja eivät näe toisiansa.

Millainen purkki sinulla on missä ps5 on kiinni? Onko wifi saman purkin kautta missä ps5:en on kiinni?

Niin siis anteeksi vain epäselvä tekstini mutta PS5 on siis tosiaan kotona, ja PS Portalin olisi tarkoitus olla tarvittaessa mukana esim. autossa, mökillä jne. jossa netti jaetaan puhelimen WiFi hotspotilla. PS5 on kotona samassa Telewell merkkisessä WiFi palikassa kiinni johdolla mistä myös langattomana toki siihen saisi sen yhteyden, joskin hieman hitaampana kun on pari seinää välissä.

Muuan internet guru tähän väliin neuvoikin että minulla oli väärä ip osoite jolla hain hakukoneesta. Piti tietokone avata ja sieltä monen mutkan kautta löytää jokin komentokehote rivistö johon piti laittaa jokin koodi ja painaa enter. Sieltä näki tietystä kohtaa sen oikean ip osoitteen. Jolla sitten hain hakukoneesta ja sehän toimikin. Siitä ankaran etsinnän kautta käyttäjänimi ja salasana reitittimelle ja sieltä myös aikani etsittyä löysin annettujen neuvojen mukaisia kohtia kuten UPNP, DMZ ym. minulle hepreaa tuottavia sanoja ja lyhenteitä... Minä ja tietotekniikka, hah, tulee mieleen maallikko joka yrittää purkaa ydinpommia... Mutta ohjeet olivat ilmeisen hyvät. Tosin niiden mukaan tätä NAT tyyppiä ei saisi muutettua sittenkään koska taloyhtiön verkossa on kuulemma luultavasti käytössä jokin CGNAT??

... Sen verran sain suomennosta että menee ilmeisesti kuitenkin jonkin uuden kotinetti laitteen ostopuuhiksi, ei tullut halvaksi tämä hankinta. Olisiko jollain suosituksia taajama-alueelle sopivista laitteista?

Mikähän reititin kyseessä.

Yksi asia mikä kannattaa tarkistaa että jos PS5 on aiemmin yhdistetty langattomasti reitittimeen, mutta sitä WLAN yhteyttä ei ole poistettu langallisen yhteyden käyttöönoton jälkeen niin voi aiheuttaa ongelmia.

• Ensure my PS5 was on a wired connection.
  • Go into the connection settings and forget the wireless connection (wifi)
  • PS5 is set to Rest Mode with Remote Play enabled
Ja mitähän kaikkea sieltä reitittimen päästä sitten onkaan menty sörkkimään, reitittimen tehdasasetusten palautus olisi hyvä lähtökohta tässä tilanteessa.

Niin siis anteeksi vain epäselvä tekstini mutta PS5 on siis tosiaan kotona, ja PS Portalin olisi tarkoitus olla tarvittaessa mukana esim. autossa, mökillä jne. jossa netti jaetaan puhelimen WiFi hotspotilla. PS5 on kotona samassa Telewell merkkisessä WiFi palikassa kiinni johdolla mistä myös langattomana toki siihen saisi sen yhteyden, joskin hieman hitaampana kun on pari seinää välissä.

Muuan internet guru tähän väliin neuvoikin että minulla oli väärä ip osoite jolla hain hakukoneesta. Piti tietokone avata ja sieltä monen mutkan kautta löytää jokin komentokehote rivistö johon piti laittaa jokin koodi ja painaa enter. Sieltä näki tietystä kohtaa sen oikean ip osoitteen. Jolla sitten hain hakukoneesta ja sehän toimikin. Siitä ankaran etsinnän kautta käyttäjänimi ja salasana reitittimelle ja sieltä myös aikani etsittyä löysin annettujen neuvojen mukaisia kohtia kuten UPNP, DMZ ym. minulle hepreaa tuottavia sanoja ja lyhenteitä... Minä ja tietotekniikka, hah, tulee mieleen maallikko joka yrittää purkaa ydinpommia... Mutta ohjeet olivat ilmeisen hyvät. Tosin niiden mukaan tätä NAT tyyppiä ei saisi muutettua sittenkään koska taloyhtiön verkossa on kuulemma luultavasti käytössä jokin CGNAT??

... Sen verran sain suomennosta että menee ilmeisesti kuitenkin jonkin uuden kotinetti laitteen ostopuuhiksi, ei tullut halvaksi tämä hankinta. Olisiko jollain suosituksia taajama-alueelle sopivista laitteista?
Kuulostaa jossain määrin vaaralliselta jos vain naivisti laittaa ps5:en näkymään internettiin. Internetistä voi kuka vaan koputella ps5:sta jos et tee jotain extra suojauksia kuten ssh-tunnelointia. Portalissa on tuki sonyn omalle pilvipalvelulle(joskin maksullinen). Cloud streaming for PS5 games on PlayStation Portal Remote Player

Juu en kyllä ala maksamaan erikseen mistään Playstation premium palvelusta käyttääkseni samoja pelejä jotka olen jo kerran ostanut PS5 konsolille. Rahaa meni silti, operaattorin neuvojen mukaan olen ostanut 2 uutta 5G netti laitetta lisää, ZTE modeemi ja TP LINK reititin kun niistä on kuulemma hyötyä muutenkin netinkäyttöön nyt ja tulevaisuudessa. Ja täysin turhaan meni nekin rahat. Kaikkien ohjeiden mukaan tehty mitä neuvottu, operaattorilta sai julkisen ip osoitteen pakettiin ja edelleen se konsoli sanoo että se NAT on 3. Huomenna lähtee palautukseen kaikki nettilaitteet ja tuo PS Portal. Ei voi olla tuollaisesta jokaiselle suunnatusta laitteesta noin vaikea saada toimivaa. Ihan turha kapistus jonka kanssa vain menee hermot. Vaikeaksi on tietotekniikka tehty nykyihmiselle kun pitäisi olla jokin ydinfyysikko jotta osaisi edes pelikonsolin käynnistää.

Juu en kyllä ala maksamaan erikseen mistään Playstation premium palvelusta käyttääkseni samoja pelejä jotka olen jo kerran ostanut PS5 konsolille. Rahaa meni silti, operaattorin neuvojen mukaan olen ostanut 2 uutta 5G netti laitetta lisää, ZTE modeemi ja TP LINK reititin kun niistä on kuulemma hyötyä muutenkin netinkäyttöön nyt ja tulevaisuudessa. Ja täysin turhaan meni nekin rahat. Kaikkien ohjeiden mukaan tehty mitä neuvottu, operaattorilta sai julkisen ip osoitteen pakettiin ja edelleen se konsoli sanoo että se NAT on 3. Huomenna lähtee palautukseen kaikki nettilaitteet ja tuo PS Portal. Ei voi olla tuollaisesta jokaiselle suunnatusta laitteesta noin vaikea saada toimivaa. Ihan turha kapistus jonka kanssa vain menee hermot. Vaikeaksi on tietotekniikka tehty nykyihmiselle kun pitäisi olla jokin ydinfyysikko jotta osaisi edes pelikonsolin käynnistää.
Kyllä sillä ne sinun ostamat pelit toimivat ilman lisämaksuja. Se pilvipalvelu mahdollistaa semmoisten pelien pelaamisen mitä et ole ostanut omaksi ja pelaamisen pitäisi niissä toimia verkon yli suoraan.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
308 683
Jäsenet
83 349
Uusin jäsen
okutara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom