Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 197
Päätin pistää viikonlopun aikana kotiuunin ja Pizza Pronton parivertailuun, kun oli ylimääräistä aikaa ja kotiuuniin vihdoin käytettävissä (Lidlin) pizzakivi, joka tuli siis samalla kertaa korkattua. Tulokset vähän yllätti, ja lyhyesti ja ytimekkäästi sanottuna...aika leluhan tuo Pronto loppuen lopuksi on.

Tein yhden taikinan, josta kaksi pizzaa. Taikinaan kolmisen desiä kylmää vettä, näppituntumalta jauhoja perään suunnilleen suhteella 3/4 Hungry Chefin pizzajauhoja ja 1/4 Myllyn Paras erikoisvehnäjauhoja, pussi kuivahiivaa, 2tl sokeria, vajaa tl suolaa.

Tomaattikastikeessa ihan vain tomaattipyrettä, Euro-Eastin Grusia-chilitahnaa, srirachaa, suolaa, Poppamiehen nagapyrettä ja notkistettu sitten jalapenoviipaleiden säilöntäliemellä sopivaksi.

Pizza 1: Pizza Pronto 2/3:lle ja kun saavuttanut lämmön pizza sisään ja vehje täysille koko paiston ajaksi, paistoaika 9 min. Täytteinä rouhittua prosciutto crudoa, kirsikkatomaattia, punasipulia, pallomozzarellaa ja sinihomejuustoa. Paiston/kuvan oton jälkeen läimitty vielä rucolaa päälle.

Havaintoja: Reunat ei tosiaan saa tarpeeksi lämpöä, vaikka miten huudattaa vehjettä täysillä. Pronton satelliittilautasmainen kansi peilanneekin ylävastuksen kaiken lämmön keskelle. Yhtään ei auta se, ettei vastus edes kierrä kovin läheltä reunoja. Lämmön keskittyminen keskelle myös kohottaa pizzan ensin keskeltä, jolloin päällä sulavat täytteet haluavat valua alamäkeen reunojen yli kivelle.

Pizza 2: Pizzakivi kylmään kotiuuniin toisiksi ylimmälle tasolle, uuni täysille (260 C). Uuni on hidas kuin saatana, joten lämpötilan saavuttamiseen meni 35 minuuttia. Annoin sitten kiven vielä imeä lämpöä vartin verran, kunnes heitin pizzan kivelle. Itse paistoaika tismalleen samat 9 minuuttia kuin Prontolla. Täytteenä savustettua porsaan selkää pannun kautta paahdettuna, mietoa padron-chilipaprikaa, punasipulia, pallomozzarellaa, sinihomejuustoa ja tuoretta valkosipulia.

Eipä tässä paljon jää jossiteltavaa. Vaikka kotiuuni olevinaan jää sen noin 150 astetta kylmemmäksi kuin Pronto saa sillä siirrettyä selvästi enemmän lämpöä pizzaan samassa ajassa, varsinkin reunoille. Jos ei kauhea kiire ole niin jatkossa Pronto kyllä jää hyllylle, kun pitää pizzaa alkaa paistella. Mutta onhan se kiireessä näppärä pakastepizzoille, nugeteille tai vaikka foliossa killuvalle eineslasagnelle... :rolleyes:
Veikkaa että se pronto saavutti sen kolmosen lämmön jossain 6 minuutin kohdalla jolloin vastukset sammui?
Itse oon johki 1.5 aloittanut paistamisen jolloin päällinen kyllä ehtinyt saamaan tarpeeksi lämpöä.

Mutta joo, pakastepizzoihin sekä pizzerioiden pizzojen uudelleenlämmittämisiin pronto on paras.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Veikkaa että se pronto saavutti sen kolmosen lämmön jossain 6 minuutin kohdalla jolloin vastukset sammui?
Itse oon johki 1.5 aloittanut paistamisen jolloin päällinen kyllä ehtinyt saamaan tarpeeksi lämpöä.

Mutta joo, pakastepizzoihin sekä pizzerioiden pizzojen uudelleenlämmittämisiin pronto on paras.
Ei saavuttanut, vastus pysyi päällä koko paiston ajan. Karvan alle kakkoseen laitoin esilämmityksen ja odottelin kunnes vastus naksahti pois päältä. Kyllä se tosiaan keskelle sitä lämpöä siirtää, mutta taitaa toi kupolin muoto tosiaan olla ongelmana siinä, että reunoille sitä lämpöä ei oikein saa, sen verran iso tuo ero on jopa "viileään" kotiuuniin verrattuna.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
473
En, mutta siis, se kova sitkeä kuori on siis noin kymmenesosan vaan sen pohjan paksuudesta, sekä reunien ihan reunat, ja tuo ei pehmene edes vaikka olis muutaman päivän jääkaapissa ja mikrottelisi...
En omista Brontoa, mutta joskus on tullut semmoinen erittäin sileä pohja. Niitä tuli joskus aikoinaan kaulinta ja leivinpaperia käytettäessä sekä myöhemmin housen pitsapellillä.

Itse sen päässäni ajattelin jotenkin liittyvän siihen alustan sileyteen ja pizzataikinan siihen ”kiinnittämiseen”.

Miten sitten sain omasta mielestä parempaa oli pohjan ja käytettävän pellin jauhotus. En käyttänyt enää samoja manitoba cream jauhoja siihen pellille vaan karkeita jauhoja, koitin jopa mannasuurmoita. Mielestäni pohjista tuli paljon paremmat. Ajattelen sen jotenkin niin, että karkeammilla jauhoilla sinne jää ilmaa väliin joska tekee siitä pohjasta ”epätasaisemman”.

Ne mannasuurimot ei siellä maistuneet yhtään ja idea oli vaan heittää niitä vähän siihen pellille.

Pizzakivellä varmaan ei tarvitse kikkailla kun se kuuma kivi ”polttaa” sen pohjan heti irti alustasta. Noilla kylmillä ja ”hitaasti” lämpeävillä voi olla eri asia kun pohja on sitä kylmää peltiä vasten koko pizzan kasaus ajan, siinä sitten vielä lämpeävät ”samaa” tahtia.

Ei maksa paljoa vaivaa heittää esim niitä mannasuurimoita sinne pohjalle ja koittaa vaikuttaako sinun taikinaan.

Ja tuskin siis vaatii mitään mannaryynejä, veikkaan että taikina minulla ja sinulla jäi liian jauhottomaksi siihen pellille. En silti enää käytä samoja jauhoja pohjan ja pellin välissä kuin taikinan teossa (en käytä myöskään mannasuurimoita).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Mikä teillä on taikinan paino / pizzan koko suhde? Ite oon tehnyt noin 230g taikinasta 30-31cm lättyä ja pohja menee välillä liian ohkaiseksi (hajoaa ooniin) eikä reunat ole lähellekään niin pulleita kuin yllä. Oonin mukana tulleessa pizzaohjeessa puhutaan 160g pallosta, mutta eihän sellaista saa oikein minkään kokoista pizzaa vai pitääkö opetella tekemään taikina paremmin?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Savulohta, meetvurstisuikaletta, ananasta, mozzarellaa, cheddaria, sinihomejuustoa ja pizzapalan päälle poppamiehen vahvaa valkosipulikastiketta.
 

Liitteet

Liittynyt
14.03.2017
Viestejä
87
730AEA10-5055-4E76-B99F-9F4265B4FA47.jpeg

Ensimmäinen läpyskä uudesta uunista ulos. 275c, alalämpö ja kiertoilma saivat aikaan melko hyvän lopputuloksen.
Harmillisesti ei tee enää mieli tilata pitsaa kotiin ja ravintolassakin pääosin joutuu pettymään. ::smoke
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Laitoin nugetteja prontoon. Näiden kanssa näkyy hyvin tuo pronton lämmönjaon epätasaisuus ja keskelle keskittyminen. Etenkin takareuna tuntuu jäävän keskustaan verrattuna todella kylmäksi.

1599929919289.png
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 197
Laitoin nugetteja prontoon. Näiden kanssa näkyy hyvin tuo pronton lämmönjaon epätasaisuus ja keskelle keskittyminen. Etenkin takareuna tuntuu jäävän keskustaan verrattuna todella kylmäksi.

Itselläni ei kyllä tuota ongelmaa ole omassa prontossani, jos jotain niin keskusta on kylmempi kuin reunat.


Mikähän pizzajuusto olisi mahdollisimman lähellä raxin / kotipizzan juustoa mitä saa ihan perus marketista haettua?
Täällä vinkattiin että raxi käyttäisi valion juustoraasteseosta mutta se maksaisi kaupalle tilattuna jo yli 50 euroa ja siihen päälle sit kuinka monta pinnaa kauppa haluaakin voittoa niin se on kyllä poissuljettu...
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Itselläni ei kyllä tuota ongelmaa ole omassa prontossani, jos jotain niin keskusta on kylmempi kuin reunat.


Mikähän pizzajuusto olisi mahdollisimman lähellä raxin / kotipizzan juustoa mitä saa ihan perus marketista haettua?
Täällä vinkattiin että raxi käyttäisi valion juustoraasteseosta mutta se maksaisi kaupalle tilattuna jo yli 50 euroa ja siihen päälle sit kuinka monta pinnaa kauppa haluaakin voittoa niin se on kyllä poissuljettu...
Taitanee olla tuo joo valion raastetta, samaahan saa kyllä pienemmässä pussissa ihan prismoista ainakin, hinta toki aika korkea.
Mutta on kyllä ehdottomasti yksi parhaista juustoista omaan makuun, siihen mozzarellaa kylkeen niin ai että..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Valion kermajuustoraastetta Kotipizzassa muistaakseni käytettiin. Aikanaan siellä jokunen pizza nimittäin tuli opiskeluaikana väännettyä.

Eipä ainakaan omaan makuun osu ollenkaan. Superrasvaista ja mautonta.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 425
Cheddarraaste toimii omaan suuhun hyvin pizzassa. Kannattaa kokeilla, jos haluaa juustossa olevan vähän makuakin. Toisinaan sitten tulee laitettua pallomozzarellaa sen kanssa tai pelkästään, mielellään puhveliversiona. Mozzarellaa raasteena en taas oikein ymmärrä, se on jotain mautonta sinnepäin-jäljennöstä pallotavaraan verrattuna ja emmentalia sisältävät raasteet sopii paremmin gratinointiin kuin pizzaan.
 
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
553
Itse pitkään olen ostanut sekä pallomozzarella ja raastetta siihen vielä kylkeen (vain hiukan täydennykseksi ikään kuin), mutta viime kerralla huomasin että se pallomozarellahan on kilohinnaltaankin halvempaa, joten ensi kerralla aion ostaa pelkästään sitä.
 
Liittynyt
30.11.2018
Viestejä
161
Itse on tullut suosittua Riitan Herkku:n mozarellaa jos raastaa pitää. Heittää pakkaseen 20 minuutiksi ennen raastoa niin vähän jäykistyy vielä ja onnistuu helposti raastaminen. Jos sitten ihan paloina haluaa niin Pirkka Parhaat buffalomozzarella oli ainakin viime kokeilun perusteella ihan toimiva.
Ensikesäksi olisi tarkoitus hommata tuo kaasutoiminen Ooni Koda, tällä hetkellä pizzakivi + 300c ylävastukset kiertoilma käytössä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
Itse on tullut suosittua Riitan Herkku:n mozarellaa jos raastaa pitää. Heittää pakkaseen 20 minuutiksi ennen raastoa niin vähän jäykistyy vielä ja onnistuu helposti raastaminen. Jos sitten ihan paloina haluaa niin Pirkka Parhaat buffalomozzarella oli ainakin viime kokeilun perusteella ihan toimiva.
Ensikesäksi olisi tarkoitus hommata tuo kaasutoiminen Ooni Koda, tällä hetkellä pizzakivi + 300c ylävastukset kiertoilma käytössä.
Tämä Riitan mozzarella ollut kyllä hyvää. Ei ole myöskään niin vetistä kuin monet muut.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
102
Myös pikkumozzarellapallot (Bayreuth, Bellezzini) on todettu hyväksi, ei tarvi pilkkoa tai raastaa ja taisivat olla kilohinnaltaan Riitan herkkua halvempia. Näissä myös hyvää pieni pakkauskoko (100g). 2 pussia riittää hyvin 3 kotitekoiseen pizzaan.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
117
Mä oon nyt kahesti tehny pitsaa silleen et pitsakivi on ollut ihan uunin pohjalla. Uuni täysillä ja keskilämmöllä ja väriä tulee pohjaan ihan hyvin.

IMG_20200912_152400.jpg

IMG_20200912_152448.jpg
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 197
Tuli tossa tehtyä pitkästä aikaa pari pizzaa, valion arkijuustoraastetta nyt sit lopulta ostin siihen, ei se kyllä itseasiassa kalliiksi tule kun 500g paketti maksoi 3,69e prismassa ja siitä meni tasan 100 grammaa kahteen pizzaan.
En jaksanut tapella pronton kanssa (kova sitkeä pinta pohjan päällä, josta olen täällä kysellyt monesti enkä ole osannut ratkaista) joten pistin ihan old school tyylillä eli 2 pizzakiveä uuniin ja uuni täysille (300c) ja kiertoilma päälle, annoin jonkun 45min yhteensä lämmitä.
Taikina tuli pakkasesta, jos nyt oikein muistan (ja luultavasti muistan koska ei sisältänyt lainkaan kuplia sulatuksen ja lämpimässä pitämisen jälkeen) oli hiivaton taikina.

Sen verran tossa tuli mokattua että unohdin pistää juustot ennen tonnikalaa joten juustot tuli nyt päälle.





pizza1.jpg


pizza2.jpg


pizza3.jpg


Tällä kertaa vaimon pizzaan (se missä pikkutomaatteja) tuli jostain syystä uunissakin tuo ihmeen sitkeä ja kova pinta pohjan päälle ja reunatkin oli todella sitkeitä, vaimon taikinaan tuli vahingossa vähän jauhoja lisättyä kun venyttäessä ekaa kertaa onnistuin taikinaan saamaan reiän jolloin jouduin tekemään palloksi uusiksi ja mulla oli alustan päällä ollut aika paljon jauhoja, tuo tuli todella vittumaiseksi käsitellä sen jälkeen.

Mutta tuo valion juusto oli tosiaan todella hyvää!
Se on myös sellaista ihan pientä juustopalloa jolla saa tosi tasaisesti juustot päälle.



Ostin eilen torilta testiin leipäkoneen ja ajattelin sillä seuraavaksi kokeilla taikinan tekemistä, olisiko kellään vinkkejä siihen?
 
Liittynyt
09.08.2020
Viestejä
41
Täytyy sanoo, että viimeks kun teki tällä reseptillä pizzataikinan niin tuli oikein hyvä. Tuntuu alussa varsinkin melko kostealta koko taikina, mutta kun jakso vaivata (10min käsin) niin sai aikaseks oikein hyvän sitkon - ei liikaa eikä liian vähän jauhoa. Yleensä oon vaan silmämääräsesti pistäny vettä ja jauhoja, mutta on toi mittaaminen kätevää kun ei tarvii arvuutella sit jälkikäteen mitään. Tästä tulee n. 2 pizzaa.

153g 00-jauhoja
153g puolikarkeaa vehnäjauhoa
suolaa
1-1,5tl kuivahiivaa
1tl oliiviöljyä
200g vettä

Puolikarkeita vehnäjauhoja sitten kun alkaa muotoileen pizzapohjaa, jos sattuu vähän tarttumaan kiinni
 
Liittynyt
06.10.2020
Viestejä
20
Tää ketju on ollut kyllä loistava kun olen pizzaa opetellut paistamaan. Tulee tosi hyviä jo. Ramlösa Manitoba Cream on ollut paras jauho, mutta koittakaapas salaisena kikkana sekoittaa jauhoon noin viidesosa mannasuurimoita. Tulee next level. ;)

Semmoinen uusavuton kysymys, että jos paistaa useamman pizzan putkeen pizzakivellä, niin milläs ne edellisen pizzan jäljiltä jääneet (lapion luistossa auttaneet) jauhorippeet saisi putsattua kuumalta kiveltä pois ennen seuraava pizzaa? Mulla ne mustuu ja alkaa käryttämään sillä välin kun pyörittelen ja valmistelen seuraavaa lättyä... Kylmältä kiveltä ne saa helposti vaikka imuroitua, mutta ei viitsisi lähteä sulattamaan muovia kuumalle...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 197
Mulle on tulossa huomenna Anton Oliver Pizzauuni, mutta käyttöohjetta siinä ei kuulemma ole, niin olisiko täällä kellään sattumoisin tuota laitetta ja ohjekirjaa tallessa?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Tuli perjantaina väkerrettyä mm. tämmöinen pizza.

Kinkkua, pepperonisalamia, ananasta, valkosipulia, sinihomejuustomuruja, Hot Devils jalapenoa, cheddarjuustoraasteetta, emmentaljuustoraasteetta ja italialaisia mozzarellapalloja.

1.jpg


2.jpg
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
817
Semmoinen uusavuton kysymys, että jos paistaa useamman pizzan putkeen pizzakivellä, niin milläs ne edellisen pizzan jäljiltä jääneet (lapion luistossa auttaneet) jauhorippeet saisi putsattua kuumalta kiveltä pois ennen seuraava pizzaa? Mulla ne mustuu ja alkaa käryttämään sillä välin kun pyörittelen ja valmistelen seuraavaa lättyä... Kylmältä kiveltä ne saa helposti vaikka imuroitua, mutta ei viitsisi lähteä sulattamaan muovia kuumalle...
Ite vetelen perus kittilastalla jauhot pois. Käytän tosin grilliä ja ne jauhot palaa samalla kun lentävät kiven päältä. Voisin kuvitella, että joku tuhkaharja voisi pelata jos uunia käytät? Kivi hetkeksi sivuun ja siivous. Tai vaikka uunipelti alle ja harjailee sen päälle?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 197
Vielä epätoivoinen kysely uudelleen, löytyykö keltään Anton Oliver Pizzauunia, käyttökokemusta siitä tai käyttöohjetta?

Siinä kun tulee sekä se normaali pizzakivi, ja sitten sellainen metallinen pelti, ja ton pizzakiven saa pois sen vastuksen päältä nostettua kun on irtonainen niin jos käyttää tuota "peltiä" niin onko se ideana asettaa suoraan vastukselle vaiko pizzakiven päälle?
En tuota lämmitystäkään tajua, kokeilin ensin 10min esilämmittää pelkästään alavastus päällä ja kivi ei lämmennyt kuin 73 asteeseen, sitten pidin vielä liki vartin molemmat vastukset päällä ja kiven lämpö oli vaatimattomat 134 astetta.

Mulla on Pizza Pronto myös ja jos sillä pitäisi 20min esilämmitystä niin se olisi varmaan liki 300 asteinen kivi, ja ton 134 astetta se saisi alle 5 minuutissa...

Kokeilin siis pakastepizzaa tuossa nyt lämmittää (kivellä), pidin 10min esilämmitystä ja sit joku 8min pizzaa siinä päällä, päällinen tuli täysin kypsäksi ja pohja oli aivan muussia- vaikka on siis esikypsennetty lidlin pizzassa se pohja....
Onko tuo vaan ihan paska (helvetin hidas nyt ainakin) vai mitä ihmettä...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
362
Vielä epätoivoinen kysely uudelleen, löytyykö keltään Anton Oliver Pizzauunia, käyttökokemusta siitä tai käyttöohjetta?

Siinä kun tulee sekä se normaali pizzakivi, ja sitten sellainen metallinen pelti, ja ton pizzakiven saa pois sen vastuksen päältä nostettua kun on irtonainen niin jos käyttää tuota "peltiä" niin onko se ideana asettaa suoraan vastukselle vaiko pizzakiven päälle?
En tuota lämmitystäkään tajua, kokeilin ensin 10min esilämmittää pelkästään alavastus päällä ja kivi ei lämmennyt kuin 73 asteeseen, sitten pidin vielä liki vartin molemmat vastukset päällä ja kiven lämpö oli vaatimattomat 134 astetta.

Mulla on Pizza Pronto myös ja jos sillä pitäisi 20min esilämmitystä niin se olisi varmaan liki 300 asteinen kivi, ja ton 134 astetta se saisi alle 5 minuutissa...

Kokeilin siis pakastepizzaa tuossa nyt lämmittää (kivellä), pidin 10min esilämmitystä ja sit joku 8min pizzaa siinä päällä, päällinen tuli täysin kypsäksi ja pohja oli aivan muussia- vaikka on siis esikypsennetty lidlin pizzassa se pohja....
Onko tuo vaan ihan paska (helvetin hidas nyt ainakin) vai mitä ihmettä...
Jos tota sun tekstiäs vertaa esim. tähän: Anton Oliver pizzauuni
Voinee olettaa, että jotain vikaa masiinan lämmönsäädössä. pystytkö testaamaan meneekö se vastus ees sinne luvattuun?

Mistä porukat ostellut jauhot? Tässä nyt pari viikkoa testailun takia käytellyt tota halvempaa manitobaa ja nyt olis hyvä siirtyä tipoihin :) Tulee vaan käytettyä sen verran paljon, että tommoset Prismassa myytävät kilon pussit menis parissa päivässä kun muillekin tulee tehtyä..
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Jos tota sun tekstiäs vertaa esim. tähän: Anton Oliver pizzauuni
Voinee olettaa, että jotain vikaa masiinan lämmönsäädössä. pystytkö testaamaan meneekö se vastus ees sinne luvattuun?

Mistä porukat ostellut jauhot? Tässä nyt pari viikkoa testailun takia käytellyt tota halvempaa manitobaa ja nyt olis hyvä siirtyä tipoihin :) Tulee vaan käytettyä sen verran paljon, että tommoset Prismassa myytävät kilon pussit menis parissa päivässä kun muillekin tulee tehtyä..
Nykyään tulee käytettyä jauhoina Caputon pizzeriaa, saa useasta k-kaupasta ja jos ei saa niin sitten pyytää tilaamaan. On kyllä erihyvä jauho pizza hommiin. Suhteessa 70% 30% caputo/manitoba on tullut paras taikina, hydraatio siellä 62% tienoilla.
Ooni tuli hommattua pari kuukautta sitten, paino on noussut meikällä jostain syystä ja emäntä syyttää pizzaa, mutta mä olen sanonut et syy on liikunnan vähäisyydessä tällä hetkellä kun taloa rakentelee.. :D

E: Vinkvink, jos kilon pussit on liian pieniä niin tilaa kauppiaan kautta 25kg säkki Caputon pizzeriaa.;)

IMG_3325.jpg
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 197
Jos tota sun tekstiäs vertaa esim. tähän: Anton Oliver pizzauuni
Voinee olettaa, että jotain vikaa masiinan lämmönsäädössä. pystytkö testaamaan meneekö se vastus ees sinne luvattuun?

Mistä porukat ostellut jauhot? Tässä nyt pari viikkoa testailun takia käytellyt tota halvempaa manitobaa ja nyt olis hyvä siirtyä tipoihin :) Tulee vaan käytettyä sen verran paljon, että tommoset Prismassa myytävät kilon pussit menis parissa päivässä kun muillekin tulee tehtyä..
Ei tossa ole mitään lämmönsäätöä vastuksessa niin paha sanoa meneekö luvattuun.
Jos tota sun tekstiäs vertaa esim. tähän: Anton Oliver pizzauuni
Voinee olettaa, että jotain vikaa masiinan lämmönsäädössä. pystytkö testaamaan meneekö se vastus ees sinne luvattuun?

Mistä porukat ostellut jauhot? Tässä nyt pari viikkoa testailun takia käytellyt tota halvempaa manitobaa ja nyt olis hyvä siirtyä tipoihin :) Tulee vaan käytettyä sen verran paljon, että tommoset Prismassa myytävät kilon pussit menis parissa päivässä kun muillekin tulee tehtyä..
Tossa laitteessa ei tosiaan ole mitään lämmönsäätöä, on vain valinta että mistä lämmittää (ala, ylä vai molemmat vastukset) ja ajastin.
Tuohon tekstiin suhtautuisin varauksella koska mikään kivi ei instanttina lämpeä, eikä voikaan koska se halkeaisi.
Tossa anton oliverissa on myös irroitettava se kivi ja se alavastus ei ihan kiinni kiveen kuitenkaan osu, että missään 5 minuutissa ei taatusti tuolla uunilla pakastettua pizzaa tehtäisi.
Toki se siitä päältä 5 minuutissa kypsyykin, mutta pohja ei ehdi lämpimään.

En toki sano ettei tässä voi olla vikaa, mutta tämä on liki käyttämätön että aika outoa olisi, kun se vastus kuitenkin lämpeää eli ei ole kokonaan rikki.

Sempä takia niitä ohjeita nyt kaipailen että näkisi mitä siellä sanotaan esilämmityksestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Tää ketju on ollut kyllä loistava kun olen pizzaa opetellut paistamaan. Tulee tosi hyviä jo. Ramlösa Manitoba Cream on ollut paras jauho, mutta koittakaapas salaisena kikkana sekoittaa jauhoon noin viidesosa mannasuurimoita. Tulee next level. ;)

Semmoinen uusavuton kysymys, että jos paistaa useamman pizzan putkeen pizzakivellä, niin milläs ne edellisen pizzan jäljiltä jääneet (lapion luistossa auttaneet) jauhorippeet saisi putsattua kuumalta kiveltä pois ennen seuraava pizzaa? Mulla ne mustuu ja alkaa käryttämään sillä välin kun pyörittelen ja valmistelen seuraavaa lättyä... Kylmältä kiveltä ne saa helposti vaikka imuroitua, mutta ei viitsisi lähteä sulattamaan muovia kuumalle...
Ramlösan Manitoba toimii joko yksin tai sekoituksena. Mannasuurimot sitten muotoilun ja lapioinnin avuksi alle...

Uuneja ja kiviä on varmaan yhtä monta kuin tekkiläisiä, mutta itse tyrkkään kiven alle pellin ja pyyhkäisen ne siihen. Lämmöt laskee hetkellisesti tietenkin, mutta parempi sekin kuin jauhokäry. Suurimot tai muut karkeammat jauhatukset muuten käryävät vähemmän jo lähtökohtaisesti.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
741
Onko täällä kellään Ooni-uunia käytössä. Vähän tekisi mieli hommata sellainen. Kai tuota talvellakin voi ulkona käyttää vaikka pakkasta olisi?
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Onko täällä kellään Ooni-uunia käytössä. Vähän tekisi mieli hommata sellainen. Kai tuota talvellakin voi ulkona käyttää vaikka pakkasta olisi?
Ooni koda on itsellä käytössä.
On kyllä näppärä laitos ja monet pizzat on tullut tuolla paistettua.
Itse paistoin viime talvena pariin otteeseen pizzaa parvekkeella, toimi ihan ok, paistoaika oli hiukan pidempi mitä kesähelteillä.

Ainut mikä tuossa huoletti on tuo pizzakiven kuumennus. Eli se kannattaa säilyttää sisätiloissa ja vasta kun alkaa oonia kuumentamaan vie sen sinne lämpenemään hitaasti. Muutenhan tuo voi haljeta jos kuumenee liian nopeaa.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Ooni koda on itsellä käytössä.
On kyllä näppärä laitos ja monet pizzat on tullut tuolla paistettua.
Itse paistoin viime talvena pariin otteeseen pizzaa parvekkeella, toimi ihan ok, paistoaika oli hiukan pidempi mitä kesähelteillä.

Ainut mikä tuossa huoletti on tuo pizzakiven kuumennus. Eli se kannattaa säilyttää sisätiloissa ja vasta kun alkaa oonia kuumentamaan vie sen sinne lämpenemään hitaasti. Muutenhan tuo voi haljeta jos kuumenee liian nopeaa.
Ja sama myös näin syyskeleillä, ehdottomasti kivi aina sisälle kun tuo pizzakivi on melkeen kuin pesusieni.
Ooni koda soveltuu käytettäväksi myös sisällä, mutta kannattaa tehdä liesituulettimen alla jos sattuu jauhot kärähtämään.
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
133
Vuoden tauon jälkeen ajattelin tehdä kotona pizzaa. San marzanon purkitettuja tomaattteja olin ostamassa, mutta minulle kerrottiin, että ne on loppu joka kaupasta. Onko purkitetut San marzano tomaatit tosiaan niin kiven alla kun myyjä antoi ymmärtää paikallisessa Citymarketissa?

1604335218768.png



Edit: pikagooglauksella tämä tosiaan on kiven alla.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Vuoden tauon jälkeen ajattelin tehdä kotona pizzaa. San marzanon purkitettuja tomaattteja olin ostamassa, mutta minulle kerrottiin, että ne on loppu joka kaupasta. Onko purkitetut San marzano tomaatit tosiaan niin kiven alla kun myyjä antoi ymmärtää paikallisessa Citymarketissa?
Ei oo tosiaan näkynyt oikein missään kaupassa. Ne Muttin kuoritut luumutomaatit on kyllä myös ihan hyviä. Oikein maukasta tulee niilläkin.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Tuban ohjeilla tein taikinan ja tuli kerrankin hyvä. Harmillisesti kiertoilmauuni ei lämpene kuin 275 asteeseen ja kivi jäi hieman liian kylmäksi. Pohja ei ollut ihan niin rapea kuin olisi toivonut.

Tuban taikinalla ensi kerran sitten Kamadossa. (nyt en laiskuuttani sitä lämmittänyt.)
IMG_20201104_110824.jpg
IMG_20201104_111907.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Mainio pizzakivi taas tarjouksessa (kestää grillit ja astianpesukoneet):
Voiskohan tuo olla NY tyylisille pizzoille parempi kuin teräs? Omalla teräksellä tuntuu pohja valmistuvan ennen aikoijaan reunoihin verrattuna. Tietysti esilämmitysajalla, etäisyydellä vastuksiin, lämpötilalla ym:lla voi kikkailla loputtomiin.
 
Liittynyt
12.09.2017
Viestejä
10
Moi!

Millaisilla yleiskoneilla / monitoimikoneilla porukka veivaa taikinoita? Kysyn siksi koska en vielä yleiskonetta / monitoimikonetta omista ja miettinyt että onko noista ihan halvimmista koneista taikinan veivaamiseen? Jäänyt pitsahommat lähiaikoina vähiin , kun ei jaksa enää käsinveivausta ja kiinnostaisi kyllä kovasti taas aloitella uusiksi tämä mukava harrastus!

Esimerkkinä vaikkapa tällainen?

Vai vaatiiko jonkun tietyn tehon , että jaksaa veivata?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 197
Moi!

Millaisilla yleiskoneilla / monitoimikoneilla porukka veivaa taikinoita? Kysyn siksi koska en vielä yleiskonetta / monitoimikonetta omista ja miettinyt että onko noista ihan halvimmista koneista taikinan veivaamiseen? Jäänyt pitsahommat lähiaikoina vähiin , kun ei jaksa enää käsinveivausta ja kiinnostaisi kyllä kovasti taas aloitella uusiksi tämä mukava harrastus!

Esimerkkinä vaikkapa tällainen?

Vai vaatiiko jonkun tietyn tehon , että jaksaa veivata?
Itse teen nykyään leipäkoneella jos teen vaan pari pizzaa, on niin kätevä kun se hoitaa nostattamisen samalla.
 

Fox-x

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Moi!

Millaisilla yleiskoneilla / monitoimikoneilla porukka veivaa taikinoita? Kysyn siksi koska en vielä yleiskonetta / monitoimikonetta omista ja miettinyt että onko noista ihan halvimmista koneista taikinan veivaamiseen? Jäänyt pitsahommat lähiaikoina vähiin , kun ei jaksa enää käsinveivausta ja kiinnostaisi kyllä kovasti taas aloitella uusiksi tämä mukava harrastus!

Esimerkkinä vaikkapa tällainen?

Vai vaatiiko jonkun tietyn tehon , että jaksaa veivata?
Suosittelen ennemmin yleiskonetta, ei noista monitoimikoneista ole pizzataikinan tekoon.
Tällaisella saa jo taikinan aikaiseksi



Edit. Kannattaa katsella myös käytettynä konetta
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179
Moi!

Millaisilla yleiskoneilla / monitoimikoneilla porukka veivaa taikinoita? Kysyn siksi koska en vielä yleiskonetta / monitoimikonetta omista ja miettinyt että onko noista ihan halvimmista koneista taikinan veivaamiseen? Jäänyt pitsahommat lähiaikoina vähiin , kun ei jaksa enää käsinveivausta ja kiinnostaisi kyllä kovasti taas aloitella uusiksi tämä mukava harrastus!

Esimerkkinä vaikkapa tällainen?

Vai vaatiiko jonkun tietyn tehon , että jaksaa veivata?
Itselläni on joku halpa Kenwoodin yleiskone (prospero, eli taitaa olla kenwoodin "halpismalli"?, hinta taisi olla jotain 150e luokkaa) isolla joukolla lisävälineitä, en muista mihin tarkoitukseen koneen alunperin hankin, mutta nykyisin käyttö oikeastaan pelkästään pizzataikinoiden teko.
6 pizzaan tuolla taikinat yleensä kerralla teen, en usko, että kestäisi paljoa isompaa määrää kun tuossakin jo tuntuu aika kovilla käyvän, mutta on laite jo varmaan yli 5 vuotta kestänyt.
Eli halvallakin voi saada ihan hyvää ja nimenomaan jos ei käytetty haittaa niin kannattaa niitä katsella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 308
Viestejä
4 156 943
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom