Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Torstain pizza :hungry:

Yksi purkki tonnikalaa, punaista ja keltaista paprikaa, sipulia, valkosipulia, Hot Devils jalapenoa ja sinihomejuustomuruja.

Tomaattikastikkeena Coppolan tomaattimurskaa paprikalla.

Taikinaan laitoin tonnikalapurkissa olevaa öljyä lorauksen.

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
@living_death Olet ymmärtääkseni tulisen ruuan ystävä? Ainakin näin oletan kuvien perusteella? Voin suositella lämpimästi Heinän Puutarhaa jos haluaa kokeilla tuoreita ja erilaisia suomessa kasvatettuja chilejä pizzassa. Chilit, chilituotteet, chilituottaja, paprikat | Salo, Suomi Toki toukokuussa vasta alkaa uusi kausi, mutta kannattaa ostaa kunhan tulee taas uusi kausi. Nimimerkillä AJi Cristal chilejä vielä parisataa grammaa pakkasessa. Myös tuon puutarhan teettämiä rocota-makkaroita löytyy pakkasesta jokunen paketti.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Kelpais kyl itellekin skidiä living_deathin avustamaa lätyn paistoa.
Go-pro otsaan kiinni ja ennen taikinakippoa - lautanen kuvaa?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
@living_death Olet ymmärtääkseni tulisen ruuan ystävä? Ainakin näin oletan kuvien perusteella? Voin suositella lämpimästi Heinän Puutarhaa jos haluaa kokeilla tuoreita ja erilaisia suomessa kasvatettuja chilejä pizzassa. Chilit, chilituotteet, chilituottaja, paprikat | Salo, Suomi Toki toukokuussa vasta alkaa uusi kausi, mutta kannattaa ostaa kunhan tulee taas uusi kausi. Nimimerkillä AJi Cristal chilejä vielä parisataa grammaa pakkasessa. Myös tuon puutarhan teettämiä rocota-makkaroita löytyy pakkasesta jokunen paketti.
Tykkään kovasti tulisesta pizzasta :hungry:

Paikallisesta Prismasta löytyy harvoin mitään kunnollista jalapenoa, mutta nämä Hot Devils jalapenoviipaleet laittavat suun tuleen ja nenän vuotamaan jos laittaa liikaa.

Devils-Jalapenoviipaleet-3411-320g.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
Hei, mites jos tekee rocoto-chilimakkara täytteistä pizzaa niin miten se olisi hyvä tehdä? Paistaisi makkaraviipaleet ensin pannulla? Suoraan makkara raakana pizzan päälle ja koko komeus uuniin? Pizzakivi käytössä.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 925
Ei hajuakaan pitsakivestä, mutta kun puhe varmaan raakamakkarastan niin kypsentäsin sen ees jotenkin ennen uuniin laittoa. Snadi käyttö pannulla?

Edit: ääh vitut. sanoit viipaleista. raakamakkara hankala viipaloida. menee ennemmin paloiks.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 426
Hei, mites jos tekee rocoto-chilimakkara täytteistä pizzaa niin miten se olisi hyvä tehdä? Paistaisi makkaraviipaleet ensin pannulla? Suoraan makkara raakana pizzan päälle ja koko komeus uuniin? Pizzakivi käytössä.
Minä leikkaisin vielä jääkohmeisena mahdollisimman ohuita siivuja ja laittaisin päällimmäiseksi pizzaan ilman erillistä paistamista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
Jep, kyseessä olevat raakamakkarat ovat nyt pakkasessa. Ne voi leikellä kohtuu helposti enemmän tai vähemmän pieniksi palasiksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Nykyäänhän jalapenon ystäville on saatavilla tuoreitakin jalapenoja suht monesta marketista. Itse tykkään noista jotenkin tekstuuriltaan enemmän kuin noista säilötyistä, vaikka säilöttyjäkin kuluu vähän kaiken kaverina. Jotenkin kun se jalapeno käy uunissa, niin tuore pitää pintansa esim pizzassa paremmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
Nykyäänhän jalapenon ystäville on saatavilla tuoreitakin jalapenoja suht monesta marketista. Itse tykkään noista jotenkin tekstuuriltaan enemmän kuin noista säilötyistä, vaikka säilöttyjäkin kuluu vähän kaiken kaverina. Jotenkin kun se jalapeno käy uunissa, niin tuore pitää pintansa esim pizzassa paremmin.
Juu saa toki. Esim afrikasta tuodaan hyvin paljon ihan ok tasoisia jalapenoja. Ovat todella paljon parempia kuin ne perinteiset "dutch" chilit mitä ihmiset mieltävät ainoina oikeina chileinä ja mitä laitetaan pizzaan kun halutaan vähän tulisuutta. Nämä "hollantilaiset" ovat todella huono chili valinta, mutta jos ei muuta ole toki niitä sitten kannattaa käyttää? Ai miksi ne on huono valinta? Paristakin syystä: "Hollantilaisissa" tulisuus on erittäin pistävää vaikkakin kyseessä on kohtuu mieto chili. Myöskään maku ei ole paras mahdollinen, toki todella pahanmakuisia chilejäkin löytyy, kuten Goat's Weed jonka maistattaminen on chilipiireissä eräänlainen klassikko. Joten jos chilin polte on pistävää, tulisuus on mietoa ja maku kohtuu huonoa niin miksi sitä käyttää? Kalan kanssa erinomainen chili: Lemon drop. Yksi parhaimman makuisista chileistä ja oma suosikkini: Aji Cristal. Hyvä ja erinomaisen makuinen yleischili: Eri jalapeno-lajikkeet.
 
Liittynyt
23.04.2018
Viestejä
105
Anteeksi nyt, mutta "savusuikale" pitäisi kinkunkorvikkeena kieltää, sehän on lähinnä rustomakkaraa, jos sitäkään.
Stop the press! Pizzoja ollaan tehty väärin - savusuikale on tästä eteenpäin kielletty kotikeittiöissä. Onneksi meillä on asiantuntija paikalla ettei satu virheitä :facepalm:

Tai sitten vaan annetaan jokaisen laittaa pizzaansa edelleen mitä ikinä itse haluaa.
Savusuikale on erittäin jees, itsehän laitan sitä kaupan hieman kitkerää tomaattipyrettä pohjalle, koska se on parasta, sekä kaulin taikinan ja lisäksi laitan juuston vielä kaiken muun täytteen päälle.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Ai että, piti ihan rekisteröityä kun löysin tämän ketjun! Olen tehnyt pizzaa kotona nyt reilut puolisen vuotta ja perinteiseen tapaan homma on lähtenyt hiljaksiin vähän laukalle.. Oma mielikuvani kotitekoisesta pizzasta oli myös tuo klassinen 90-luvun peltipizza, jossa on 10 sentin vahvuudelta kaikkea mahdollista täytettä ja lopputulos muistutti enemmän piirakkaa kuin oikeaa pizzaa. Kun vaimo sitten ehdotti pizzan tekoa, niin asetin ehdoksi pizzakiven hommaamisen. Hakemus meni läpi ja ensimmäiset kokeilut tehtiin pakastealtaan valmispohjilla ja perinteisellä määrällä täytettä, eli käytännössä kaikkea mitä kaapista löytyi. Lopputulos oli kuitenkin yllättävän hyvä, joten seuraava luonnollinen steppi oli alkaa hifistelemään erilaisilla pizzapohjilla ja täytteillä ja tällä tiellä ollaan yhä. Sen verran on jauhopeukalo kehittynyt, että kotitekoiset ravintoympyrät hakkaa korttelipizzerioiden tuotokset aivan suvereenisti, joten nämä ovat jääneet täysin historiaan jopa krapulamättönä.

Tällä hetkellä go-to taikina on kylmäkohotettu versio oheisella reseptillä, jonka bongasin jostain pizzamessiaasta kertovasta lehtiartikkelista.

410 g jauhoja (mielellään Tipo 00)
290 g huoneenlämpöistä vettä
11 g suolaa
11 g laadukasta oliiviöljyä
1 g kuivahiivaa

Eli jauhot ja hiiva kulhoon, vesi perään ja sekoitetaan, lisätään suola ja sekoitetaan lisää, kunnes tuloksena on taikinaa. Tämän jälkeen öljy sekaan ja vatvotaan kunnes se on imeytynyt. Nihkein osuus on vaivaaminen, eli otan taikinan pöydälle ja vaivaan yleensä 10-20 min jaksamisesta riippuen, pidempi vaivaus tuntuisi tuottavan paremman sitkon. Tämän jälkeen kohotan taikinaa 30-60 min liinan alla, murjon vielä pari kertaa muodon vuoksi ja heitän jääkaappiin 12-48 tunniksi. Taikinapallon pintaan laitan vielä öljyä, joka ehkäisee kuivan kuoren muodostumista. Ennen H-hetkeä leikkelen taikinan osiksi ja pyörittelen siitä jauhojen kanssa sopivan kokoisia palloja, jotka jätän vielä liinan alle huoneenlämpöön noin tunniksi. Lämmintä taikinaa on helpompi käsitellä ja taikinapallot kerkeävät kohoamaan vielä hieman.

Seuraavaksi pizzakivi uuniin ja uuni niin täysille kuin lähtee. Pohjan tekemisestä sen verran, että trv kvlt-pizzamestari painelee sormilla taikinapalloa keskeltä ulospäin jotta reuna ei litisty ja pysyy kuohkeana. Sen jälkeen venyttelen pohjan lopulliseen kokoonsa ja siirrän jauhotetun pizzalapion päälle. Jos taikina meni nappiin, on pohja parhaimmillaan niin ohut, että sen läpi näkee lukea :cigar2: Ohuella pohjalla ja sopivalla määrällä täytteitä paistoaika on luokkaa 2-4 minuuttia, joka on sähköuunilla ihan OK.

Pizzakastikkeena Muttin valmis pizzakastike on todella hyvä, en ole onnistunut vielä itse tekemään parempaa ja tölkki maksaa vain reilun euron.
Täytteiden suhteen evoluutio on vienyt koko ajan minimalistisempaan suuntaan. Viimeksi hylkäsin kokonaan "pizzajuustot" ja juustoraasteet ja käytän nykyisin pelkkää mozzarellaa ja satunnaisesti parmesaania, jonka laitan suoraan tomaattikastikkeen enkä täytteiden päälle. Omasta mielestäni muiden täytteiden maku pääsee paremmin esiin, kun koko rieskaa ei kuorruta halvalla Rainbow -edamilla. Yleensä uuniin mennessään oman pizzan päällä on vain tomaattikastike, mozzarella, sekä tuoreita kirsikkatomaatteja ja/tai jalapeñoja. Paistamisen jälkeen vielä parmankinkkua ja rucolaa ja se on siinä :drool:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
487
Tein nimenomaisella ohjeella Tipo-00 jauhoista taikinan, eikä se kohonnut lainkaan? Oli 2vrk jääkaapissakin mutta ei sille tapahtunut yhtään mitään siellä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tein nimenomaisella ohjeella Tipo-00 jauhoista taikinan, eikä se kohonnut lainkaan? Oli 2vrk jääkaapissakin mutta ei sille tapahtunut yhtään mitään siellä.
Oot tappanut sit jotenkin hiivan.

Itse totesin, että käsin vaivatessa ja kotiuunissa noi esim ramlösan manitoba creamit on melkeempä parasta jauhoa. Se tipo jää jotenkin jäykäksi ja sitkeeksi reunoista kotiuunissa. Tiedä sitten, onko mun tekniikassa vai jauhojen laadussa toi ongelma. Itse en kyl käytä öljyä taikinassa muuten kuin pyöräytän pallon pinnan ettei tartu kulhoon.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
487
Oot tappanut sit jotenkin hiivan.

Itse totesin, että käsin vaivatessa ja kotiuunissa noi esim ramlösan manitoba creamit on melkeempä parasta jauhoa. Se tipo jää jotenkin jäykäksi ja sitkeeksi reunoista kotiuunissa. Tiedä sitten, onko mun tekniikassa vai jauhojen laadussa toi ongelma. Itse en kyl käytä öljyä taikinassa muuten kuin pyöräytän pallon pinnan ettei tartu kulhoon.
Miten sen voi tappaa tuolla ohjeella? Sitä hämmästelen. Mullakin tuli reunoista sitkeitä eikä ollut lainkaan ilmavia
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Miten sen voi tappaa tuolla ohjeella? Sitä hämmästelen. Mullakin tuli reunoista sitkeitä eikä ollut lainkaan ilmavia
En osaa muuta sanoa kuin että jos ei kohoa niin hiiva ei toimi, ei se sen monimutkaisempaa ole...

Kyllä mulla siis tipo00 jauho kohoaa, mutta sitko on liian kova niin kun uunin kuumuus ei yllä sinne megakuumiin aitoihin pizzauuneihin tasoltaan niin siitä reunasta tulee kohonneenakin tiiviimpi -> vähän pienempisitkoinen jauho auttaa.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Hiivasta sen verran, että avattu kuivahiiva säilyy jääkaapissakin vain muutaman päivän, eli voisiko johtua tästä? Muutaman taikinan onnistunut itsekin pilamaan käyttämällä kuivakaapissa avattuna ollutta kuivahiivaa. Tuloksena erittäin kiinteä köntti jota oli hemmetin vaikea työstää ja reunoista tuli uunissa kivikovat. Tämän jälkeen tajusin googlailla aiheesta ja olen säilyttänyt sen jälkeen avatut kuivahiivapussit pakastimessa.

Yleisesti tuohon Tipo 00-ongelmaan tuntuisi vaikuttavan kunnollinen kohotus, eli esikohotus pöydällä -> jääkaappiin -> viimeinen kohotus ennen pohjan tekoa. Sitkoa kyllä on, mutta kunnolla kohotettua ja ilmavaa taikinaa on paljon helpompi työstää. Mitään muhkeita pullareunoja en ole itsekään onnistunut loihtimaan, mutta tykkään vähän rapeammasta ja maltillisemmasta reunasta muutenkin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Hiivasta sen verran, että avattu kuivahiiva säilyy jääkaapissakin vain muutaman päivän, eli voisiko johtua tästä? Muutaman taikinan onnistunut itsekin pilamaan käyttämällä kuivakaapissa avattuna ollutta kuivahiivaa. Tuloksena erittäin kiinteä köntti jota oli hemmetin vaikea työstää ja reunoista tuli uunissa kivikovat. Tämän jälkeen tajusin googlailla aiheesta ja olen säilyttänyt sen jälkeen avatut kuivahiivapussit pakastimessa.

Yleisesti tuohon Tipo 00-ongelmaan tuntuisi vaikuttavan kunnollinen kohotus, eli esikohotus pöydällä -> jääkaappiin -> viimeinen kohotus ennen pohjan tekoa. Sitkoa kyllä on, mutta kunnolla kohotettua ja ilmavaa taikinaa on paljon helpompi työstää. Mitään muhkeita pullareunoja en ole itsekään onnistunut loihtimaan, mutta tykkään vähän rapeammasta ja maltillisemmasta reunasta muutenkin.
No toi säilyvyys ei kyllä pidä paikkaansa koska mä ainakin laitan sen avatun ja vajaan kuivahiivapussin takasin sinne pakettiin ja käytän loppuun seuraavalla kerralla eikä mitään ongelmia ole ollut. Bissehommissakin oon ottanut käytetyt hiivat talteen ja välillä kuivaillutkin ja ihan hyvin rokkaavat vieläkin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
No toi säilyvyys ei kyllä pidä paikkaansa koska mä ainakin laitan sen avatun ja vajaan kuivahiivapussin takasin sinne pakettiin ja käytän loppuun seuraavalla kerralla eikä mitään ongelmia ole ollut. Bissehommissakin oon ottanut käytetyt hiivat talteen ja välillä kuivaillutkin ja ihan hyvin rokkaavat vieläkin.
Sama täällä ja yhdestä 11g kuivahiivapussista tekee helposti 2-3 pizzataikinaa.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Tuo mainitsemani pari päivää on siis valmistajan mainitsema ns. virallinen totuus. En nyt sano, että esim. 3 päivää on se kriittinen raja jonka jälkeen hiiva lakkaa toimimasta kokonaan, vaikka varmasti teho laskeekin ajan mittaan. Oman kokemukseni perusteella lässähtänyt taikina ja kuivakaapissa X viikkoa / kuukautta auki ollut kuivahiiva korreloivat vahvasti, joten nakkaan avatut pussukat pakkaseen ja taikinat ovat kohonneet ihan normaalisti.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
415
Tuo mainitsemani pari päivää on siis valmistajan mainitsema ns. virallinen totuus. En nyt sano, että esim. 3 päivää on se kriittinen raja jonka jälkeen hiiva lakkaa toimimasta kokonaan, vaikka varmasti teho laskeekin ajan mittaan. Oman kokemukseni perusteella lässähtänyt taikina ja kuivakaapissa X viikkoa / kuukautta auki ollut kuivahiiva korreloivat vahvasti, joten nakkaan avatut pussukat pakkaseen ja taikinat ovat kohonneet ihan normaalisti.
Pakkasessa säilytyksessä itselläkin, kun oli myös ongelmia että taikina ei noussut kunnolla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Tehnyt pitemmän aikaa tällä reseptillä (olikohan joku mukaelma America's test kitchenin parhaasta pizzapohjasta):

180g vettä
130g 00-jauhoa
130g perus vehnäjauhoa
3/4 tl suolaa
1 tl sokeria
1 pussi kuivahiivaa (7grammaa muistaakseni)
3 rkl oliiviöljyä
yleiskoneessa taikinakoukulla 10min

hiiva aktivoidaan 43c vedessä keskenään ainakin 5min (jos ei kupli, niin hiiva on kuollutta: ei jatkoon)

kohotus lämpimässä 1h (yleensä pistän uunin 50c 5min ja luukku auki että vähän jäähtyy, taikina sitten sinne kun valmis), sitten jääkaapissa 24h+, parhaimmillaan viikon tainnut kylmäkohota kun ei oo jaksanu tehdä.

Paras perus marketeista saatava pizzajuusto on kyllä Riitan Herkun mozzarella:

qwe.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
914
Parhaat jalapenot on mun mielestä pelkästään etikkaan/happoon säilötyt. Melkein sanoisin, että säilöntäaine vaikuttaa eniten jalapenojen lopulliseen makuun. Isossa osassa markettien jalapenoista on natriumbentsoaattia (E330), joka homeen muodostumisen lisäksi aiheuttaa myös pistävää makua.

Aika monta eri merkkistä jalapenopurkkia jäi käyttämättä, ennen kun tajusin tuon aineen ja pahan maun välisen yhteyden. Osa ihmisistä ei maista tuota pahana makuna ja kaikki he ovat ilmeisesti töissä elitarviketeollisuudessa...

Meksikosta tulevat ja etikkaan purkitetut jalapenot ei oo koskaan pettäneet.

Anteeksi nyt, mutta "savusuikale" pitäisi kinkunkorvikkeena kieltää, sehän on lähinnä rustomakkaraa, jos sitäkään.
Pääaineena on tietysti savu, joka on viipaloitu?
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Ainakin Prismoista löytyvä Hot Devil's on ollut omasta mielestäni tähän mennessä parasta sen vahvuuden vuoksi. Ei ole mitään "suolakurkkuja".

 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 426
Parhaat jalapenot on mun mielestä pelkästään etikkaan/happoon säilötyt. Melkein sanoisin, että säilöntäaine vaikuttaa eniten jalapenojen lopulliseen makuun. Isossa osassa markettien jalapenoista on natriumbentsoaattia (E330), joka homeen muodostumisen lisäksi aiheuttaa myös pistävää makua.
E330 on sitruunahappo, ei natriumbentsoaatti. Sitruunahappo on varsin yleinen happamuudensäätöaine säilykkeissä. Kumpaa tarkoitat?

Mulle onneksi kelpaa ihan Lidlin Crusti Croc mitkä lie jalapenonviipaleet, ovat aika kustannustehokkaita verrattuina noihin moniin muihin jalapenonviipaleisiin, joiden kilohinta saattaa olla heittämällä useampikertainen. Lidlistä purkin saa alle eurolla. Lisälämpö tuodaan sitten nagalla.
 
Liittynyt
30.04.2019
Viestejä
118
Tämän ketjun innoittamana tuli viime viikolla väännettyä eka taikina itse. Leipomista harrastanut viimeksi varmaan 10v sitten, mutta eihän tämä ole rakettitiedettä.

Resepti oli mukaelma kaikesta, lopullisia mittoja mahdotonta sanoa. Ainut luotettava on 2dl vesimäärä. Pohjasta tuli paiston jälkeen ehkä liiankin rapea oman makuun, eikä kovin maukas (enemmän suolaa ensi kerralla).

Tässä kuitenkin kuva toisen päivän tuotoksesta, ensimmäisen päivän tuotoksia viitsi edes julkistaa :D

Paistoon käytetty clas ohlsonilta ostettua pizzakiveä, uuni 300c.

IMG_20191202_191103_HHT.jpg
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Siitä se lähtee! Sellainen semi-pro tipsi, että pohjan makuun ja koostumukseen vaikuttaa eniten tuo kylmäkohotus. Kriittiseen nälkäänhän tuolla ~24h hautomisajalla ei pizzaa tehdä, joten välillä tehnyt pahimpaan kiukkuun pikataikinan jota olen kohotellut huoneenlämmössä. Tällöin olen lisännyt taikinaan vähän sokeria ja reilummin oliiviöljyä. Rehellisyyden nimissä en tiedä onko sokerilla ja oliiviöljyllä maun kannalta lopulta kamalasti merkitystä, mutta ainakin taikina kohoaa vähän äkäisemmin ja aivan syötävää pizzaa saa noinkin, pohja on vaan eri makuinen.
 
Liittynyt
30.04.2019
Viestejä
118
Siitä se lähtee! Sellainen semi-pro tipsi, että pohjan makuun ja koostumukseen vaikuttaa eniten tuo kylmäkohotus. Kriittiseen nälkäänhän tuolla ~24h hautomisajalla ei pizzaa tehdä, joten välillä tehnyt pahimpaan kiukkuun pikataikinan jota olen kohotellut huoneenlämmössä. Tällöin olen lisännyt taikinaan vähän sokeria ja reilummin oliiviöljyä. Rehellisyyden nimissä en tiedä onko sokerilla ja oliiviöljyllä maun kannalta lopulta kamalasti merkitystä, mutta ainakin taikina kohoaa vähän äkäisemmin ja aivan syötävää pizzaa saa noinkin, pohja on vaan eri makuinen.
Kylmäkohoamassa ensimmäinen satsi kerkesi olla vajaan 24h ja seuraava luonnollisesti vajaan 48h.
 
Liittynyt
05.04.2018
Viestejä
174
Laitanpa nyt omat ohjeet tännekkin kun töissä ei tällähetkellä ole paljoa tekemistä.

Resepti on kahdelle pohjalle

5dl manitoba cream vehnäjauhoa(liila pussi prismassa)
30-40gramma oikeaa voita
puoli+ teelusikallista suolaa
11g kuivahiivapussi
2,5dl vähän kädenlämpösäämpää vettä

1. Voi mikroon ~30sek
2. Vedet, voit ja suolat sekottaa kulhossa
3.Toinen kulho johon sekotat jauhot ja hiivat
4. Kaada jauhokulho vesikulhoon kokoajan sekottamalla, kun taikina on kiinteää heitä käsivispi pois
5.Lisää noin 0.5dl jauhoja taikinan päälle ja pahoinpitele sitä niin että se ei enään tartu mihinkään kiinni.
6. Tee vähä reikiä taikinaan haarukalla ja laita pieni pyyheliina kulhon päälle ja kulho johonki lämpöseen paikkaan jos on lattialämmitys niin sinne. Anna kohota ~2 tuntia ja sitten voi jo ruveta paistohommiin.

Tulee aavistuksen parempaa jos jättää yön yli jääkaappiin mutta ei sillä niin suurta väliä ole, kaikki vieraat aina kehunu pohjaa.

Uuni 300 asteeseen ja paistopohja sinne samalla että lämpenee sekin. Ja kun pizan laittaa täytteineen kuuman paistopojanpäälle niin varmaa joku5-7 minuutia riittää, heti kun juusto jostainkohtaa vaihtaa väriä niin pizza on valmis.

Edit pohja ensin paistopohjalle ja sit täytteet.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Itse käytän taikinanteossa aina sähkövatkainta ja laitan heti kulhoon:
  • 2dl reilun kädenlämpöistä vettä
  • ⅓ tai ½ osa pussi kuivahiivaa (noin 3-5g)
  • 1rkl ruokaöljyä
  • 1 teelusikallinen sokeria ja suolaa
Tämän jälkeen sekoitan ainekset keskenään sähkövatkaimella ja sen jälkeen lisään taikinaan jauhoja vähitellen, kunnes taikina ei vielä tartu pahasti sähkövatkaimen vispilöihin.

Sitten viimeistelen taikinan käsin sopivaksi lisäjauhoilla ja kun valmista, painelen sormilla kulhon reunoista niin, että saan taikinan irtoamaan ja tehtyä siitä tasaisen pallon pyörittämällä taikinaa voimakkaasti kulhon reunoja pitkin.

Lopuksi puuvillaliina taikinakulhon päälle ja 30-45 minuuttia odotusta ennen taikinan venyttelemistä pizza-alustalle.

Jaa, se olisi sitten varmaan lähdettävä kohta tekemään pizzataikinaa :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Ite heitän kulhon vaa-an päälle, punnitsen jauhon sinne, isken kuivahiivan ja suolan (ja jos kiire saada taikinaa niin ripaus sokeria) ja sit punnitsen veden. Sit vaaka kaappiin, lusikalla sekasin kunnes vapaata vettä ei oo ja sit vaan käsivaivaus.
 
Liittynyt
14.06.2019
Viestejä
60
Itse mitoitan taikinan paistopinnan sivuilta löytyvällä laskurilla vaikka en mitään peltipizzaa tee.
Roomalainen peltipizza – Paistopintaa syvemmältä
Tuon laskurin mukainen vesi-jauhosuhde on vetinen n.78% ja voi tuntua jauhoisimpiin taikinoihin tottuneena erittäin hankalalta käsitellä. Tuolta sivulta löytyy myös ohjeet ja video neuvoksi tuohon käsittelyyn.
Suosittelen vahvasti kokeilemaan.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
914
E330 on sitruunahappo, ei natriumbentsoaatti. Sitruunahappo on varsin yleinen happamuudensäätöaine säilykkeissä. Kumpaa tarkoitat?
Sori joo väsyneenä ku kirjottelee ni jälki on mitä on. Natriumbensoaatti on E211. Tuota kun googlailee, niin löytyy ihan tieteellisiä tekstejä, että osa ihmisistä maistaa tuon maun kaiken yli ja toiset ei maista. Esim. nämä Royal 360/175g viipaloitu vihreä jalapeno, royal - foodie.fi ja monet muut jalapenot sekä "peperonit" sisältävät tuota. Jos vahingossa erehdyn ostamaan, niin lentää roskiin heti. Tuskin oon ainut, joka on joskus ihmetellyt jalapenojen outoa makua.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
En ole mikään pizzamestari, mutta omaan makuun ylivertaisesti kaikista paras lihatäyte on ollut poronkäristys. Eli jos jää poronkäristyslihaa yli, niin aivan loistava täyte. Ja siis perinteinen käristys oikeasta porosta, ei mitään pekonia, sipulia tms. turhakkeita sekaan, vain lihaa käristettynä rasvassa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 200
Itse käytän taikinanteossa aina sähkövatkainta ja laitan heti kulhoon:
  • 2dl reilun kädenlämpöistä vettä
  • ⅓ tai ½ osa pussi kuivahiivaa (noin 3-5g)
  • 1rkl ruokaöljyä
  • 1 teelusikallinen sokeria ja suolaa
Tämän jälkeen sekoitan ainekset keskenään sähkövatkaimella ja sen jälkeen lisään taikinaan jauhoja vähitellen, kunnes taikina ei vielä tartu pahasti sähkövatkaimen vispilöihin.

Sitten viimeistelen taikinan käsin sopivaksi lisäjauhoilla ja kun valmista, painelen sormilla kulhon reunoista niin, että saan taikinan irtoamaan ja tehtyä siitä tasaisen pallon pyörittämällä taikinaa voimakkaasti kulhon reunoja pitkin.

Lopuksi puuvillaliina taikinakulhon päälle ja 30-45 minuuttia odotusta ennen taikinan venyttelemistä pizza-alustalle.

Jaa, se olisi sitten varmaan lähdettävä kohta tekemään pizzataikinaa :D

Tuleeko sun kotikokissa olevasta taikinareseptistä minkä verran taikinaa?
Huomenna aion kokeilla väsää sen mukaan, pitäis 2 pizzaa saada tehtyä niin tuleeko siitä sen verran?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 200
Just ton kokoisia, sama alusta, eli pitää ilmeisesti pistää 2x noita määriä, mulla on 7g kuivahiivapusseja, vissii sopiva määrä just tollaseen tuplaan?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Just ton kokoisia, sama alusta, eli pitää ilmeisesti pistää 2x noita määriä, mulla on 7g kuivahiivapusseja, vissii sopiva määrä just tollaseen tuplaan?
Tuplaa määrä ja kun taikina on tehty, jaa ne omiin kippoihin kohoamaan.

Itselläni on nykyään 2kpl noita pizza-alustoita, kun välillä pitää saada tehtyä pari pizzaa kerralla ja eri täytteillä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 403
Viestejä
4 159 911
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom