Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
No joo, tottahan tuo, jos tekee asian mahdollisimman helpoksi, niin kyllähän sitä sitten tekee useammin :D

Ainoaksi ongelmaksi taitaa sitten tulla vain pizzan tuoksusta kateellisiksi tulevat naapurit :smile:
 
Liittynyt
14.07.2017
Viestejä
1 077
Ite menin ja ostin prismasta semmmosen pizzapellin, aika kätevä kun saa siihen muotoiltua helposti sopivan kokoisen lätyn. Motonetistä ostin myös pizzalapion, kun joskus käytän myös ihan pizzakiveä. Pellillä pohja jää ainakin mulla vähän pehmeäksi ja kivellä on rapea. Täytyy kyllä harkita tuota "The Pizza Steel"-pizzapeltiä. Prisman pelti on kestänyt ihan hyvin 300c, vaikka ohjeissa sanottiin maksimilämmöiksi 230c tai jotain sitä luokkaa. Pari kertaa käyttänyt eikä vielä ole mennyt käyräksi.

Tällä viikolla oon tehnyt tämmösiä kiekkoja.

Margherita uunissa


Uunin jälkeen


Kinkku-katkarapu-salami



Kinkku-katkarapu-valkokatkarapu-basilika



Edellisellä sivulla harmittelin kun pohja aina repeili venyttäessä, nämä taikinat tein Dennis-jauhojen ohjeella, annoin olla jääkaapissa vuorokauden ja kaulimella sekä käsin venyttelin, ihan mukavasti venyi muotoonsa.

Ja kyllä tuo ajaa asiansa, että antaa taikinan olla jääkaapissa ainakin vuorokauden, mukavasti oli valmiissa tuotoksissa ilmakuplia. :)
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
@Apinamakina muokkaa viestin kuvalinkeistä http(s) suluissa oleva s-kirjain pois, sillä kuvat ei näy tai liitä kuvat suoraan foorumille, jolloin ne eivät katoa bittiavaruuteen kun palvelu poistaa ne.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Hitto, että on hyvännäkösiä pizzoja :drool:
Onko tämä House pitsanpaistoalusta - Prisma verkkokauppa se pizza alusta, jota käytätte? Tekisi mieli koittaa huomenna ;)
Jep. Samaa käytän ja pitää ostaa vielä toinen, koska usein kun lapset on luonani pitää saada tehtyä oma pizza tykimmillä täytteillä ja mausteilla.

Kurkkaa allekirjoituksen FB-ryhmä. Tänään tuli outo jäsenryntäys ja kohta 300 pizzannälkäistä jäsentä. Perustin ryhmän vasta 29. huhtikuuta 2019.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Ite menin ja ostin prismasta semmmosen pizzapellin, aika kätevä kun saa siihen muotoiltua helposti sopivan kokoisen lätyn.
<snip>
Pellillä pohja jää ainakin mulla vähän pehmeäksi ja kivellä on rapea.
Hitto, että on hyvännäkösiä pizzoja :drool:
Onko tämä House pitsanpaistoalusta - Prisma verkkokauppa se pizza alusta, jota käytätte?
Tuollainen millin paksu, lämpöä pitämätön, lämpöä kestämätön ja reikäinen(!?) alusta on turha ostos vaikka maksaakin vain 7 euroa. Miten tuon edes pitäisi toimia? Esilämmitetyllä uunipellilläkin saa varmasti parempaa.

Mulla ei ole kokemusta kuin tästä yhdestä pizzakivestä Kultakeramiikan Bistro pizzakivi 30cm 25€, mutta voin kertoa että ero uunipeltiin on huima. Pitää lämmön ja paistaa rapeaksi eikä hajoa pienestä kosteudesta. Eron huomaa jo ennen paistoa, tomaattikastike alkaa kuplimaan heti kun pizzan liu'uttaa tulikuumalle esilämmitetylle kivelle, eikä lättyä tarvitse paistaa kuin 4-7 minuuttia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 202
Tuollainen millin paksu, lämpöä pitämätön, lämpöä kestämätön ja reikäinen(!?) alusta on turha ostos vaikka maksaakin vain 7 euroa. Miten tuon edes pitäisi toimia? Esilämmitetyllä uunipellilläkin saa varmasti parempaa.

Mulla ei ole kokemusta kuin tästä yhdestä pizzakivestä Kultakeramiikan Bistro pizzakivi 30cm 25€, mutta voin kertoa että ero uunipeltiin on huima. Pitää lämmön ja paistaa rapeaksi eikä hajoa pienestä kosteudesta. Eron huomaa jo ennen paistoa, tomaattikastike alkaa kuplimaan heti kun pizzan liu'uttaa tulikuumalle esilämmitetylle kivelle, eikä lättyä tarvitse paistaa kuin 4-7 minuuttia.
Onneksi sinä tiedät ilman kokeilua tämän paremmin kuin ne monet- minä mukaanlukien, jotka tuota käyttävät ja pitävät.

Tällä turhalla ostoksella väsää sen pizzan suoraan siihen alustaan ja kiitos ton että se on niin ohut ja täynnä reikiä, tulos on kuin olisi raaka taikina lätätty suoraan ritilän päälle, pohjasta saa siis rapean sen lisäksi että ei tarvitse erikseen hitaasti lämmittää uunia kiven kanssa ja joutua siirtelemään pizzaa paikasta a, kivelle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
Onneksi sinä tiedät ilman kokeilua tämän paremmin kuin ne monet- minä mukaanlukien, jotka tuota käyttävät ja pitävät.

Tällä turhalla ostoksella väsää sen pizzan suoraan siihen alustaan ja kiitos ton että se on niin ohut ja täynnä reikiä, tulos on kuin olisi raaka taikina lätätty suoraan ritilän päälle, pohjasta saa siis rapean sen lisäksi että ei tarvitse erikseen hitaasti lämmittää uunia kiven kanssa ja joutua siirtelemään pizzaa paikasta a, kivelle.
Kaverillani on kaksi tuollaista alustaa ja ovat järkyttävän käteviä pizzan teossa. Pizzan tekee tuohon alustalle, se voi helposti siirtää uuniin ja tuloksena on erittäin rapea pohjainen pizza.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Tuon tyylinen tuli uunin mukana, niin siitä lähti ainakin järkyttävä käry ja alkoi taipumaan, kun laittoi 250 astetta. Housea voisi kokeilla, jos siinä ei ole noita ongelmia.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Onneksi sinä tiedät ilman kokeilua tämän paremmin kuin ne monet- minä mukaanlukien, jotka tuota käyttävät ja pitävät.

Tällä turhalla ostoksella väsää sen pizzan suoraan siihen alustaan ja kiitos ton että se on niin ohut ja täynnä reikiä, tulos on kuin olisi raaka taikina lätätty suoraan ritilän päälle, pohjasta saa siis rapean sen lisäksi että ei tarvitse erikseen hitaasti lämmittää uunia kiven kanssa ja joutua siirtelemään pizzaa paikasta a, kivelle.
Kaverillani on kaksi tuollaista alustaa ja ovat järkyttävän käteviä pizzan teossa. Pizzan tekee tuohon alustalle, se voi helposti siirtää uuniin ja tuloksena on erittäin rapea pohjainen pizza.
En ole tosiaan tuota alustaa koittanut ja sen toimimiseen on niin hankala uskoa että tämä tuntuu jo trollaukselta.

Uskon vasta kun ketjun wanhat ja osaavat pizzan paistajat kertovat sen toimivan. Voi olla että kyse on vain siitä ettei ole päässyt maistamaan kivellä tehtyä ja luulee tuon lyttäämäni alustan olevan hyvä koska ei ole päässyt kokemaan parempaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 202
En ole tosiaan tuota alustaa koittanut ja sen toimimiseen on niin hankala uskoa että tämä tuntuu jo trollaukselta.

Uskon vasta kun ketjun wanhat ja osaavat pizzan paistajat kertovat sen toimivan. Voi olla että kyse on vain siitä ettei ole päässyt maistamaan kivellä tehtyä ja luulee tuon lyttäämäni alustan olevan hyvä koska ei ole päässyt kokemaan parempaa.
Minulla on pizzakivi, johon en sen jälkeen ole enää koskenut kun ton ostin, että se siitä teoriasta. :D
 
Liittynyt
14.07.2017
Viestejä
1 077
Ite tykkään tosta pellistä siksi, koska ei tarvitse esilämmittää uunia yhtä kauan kuin kiven kanssa. Ja saa muotoiltua helposti ison pyöreän lätyn. Ja joskus sitä vaan haluaa tehdä toisella tavalla pizzaa, pakkoko sitä kiveä on koko ajan käyttää? Ehkä joidenkin elitistien mielestä.
Yksi huono puoli tuossa on, mun uunissa se mahtuu vain ylimmälle tasolle. En huomannut mitata uunia ennenkuin ostin.

Eroaako toi sitten jotenkin tavallisesta uunipellistä? Vaikea sanoa, onko noiden reikien tarkotus päästää kuumaa ilmaa virtaamaan että pohjasta tulee rapea?

Omasta mielestäni ei ne kivellä paistetut pohjat niin yltiömäisen parempia ole, kuin pellin päällä paistetut. Ainakaan kotiuuneissa mitkä lämpenee vaan 300C
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Minulla on ollut pizzakivi, se oli "ihan hyvä" ja epäkätevä. Niinkuin @Apinamakina sanoo, sitä pitää lämmittää , sitten ei oikein ollut keinoa ottaa sitä pois uunista, niin pizzalapiolla kerran tiputin hyvän pizzan lattialle. Se sattui sydämeen.

Lisäksi jauhot paloi siihen kiinni ja siinä oli mustia jauholäikkiä kun tarpeeksi pitkään oli käyttänyt. Olisi ehkä pitänyt pestä välillä, mutta se oli iso,painava kivi ja minulla oli pieni lavuaari.

Kävin ostamassa tuommoisen Prisman pizzapellin, se oli halpa ja varmasti riittää minulle. Nyt mietin, käynkö ostamassa 00-jauhoja.. Todennäköisesti en, vaan toimin niinkuin olen aina toiminut: teen ensin jotain, sitten parannan aina tulevilla kerroilla. Agile + Continuous Improvement pizzanpaistossa, ihan CV-kamaa..
 
Liittynyt
14.07.2017
Viestejä
1 077
Minulla on ollut pizzakivi, se oli "ihan hyvä" ja epäkätevä. Niinkuin @Apinamakina sanoo, sitä pitää lämmittää , sitten ei oikein ollut keinoa ottaa sitä pois uunista, niin pizzalapiolla kerran tiputin hyvän pizzan lattialle. Se sattui sydämeen.

Lisäksi jauhot paloi siihen kiinni ja siinä oli mustia jauholäikkiä kun tarpeeksi pitkään oli käyttänyt. Olisi ehkä pitänyt pestä välillä, mutta se oli iso,painava kivi ja minulla oli pieni lavuaari.

Kävin ostamassa tuommoisen Prisman pizzapellin, se oli halpa ja varmasti riittää minulle. Nyt mietin, käynkö ostamassa 00-jauhoja.. Todennäköisesti en, vaan toimin niinkuin olen aina toiminut: teen ensin jotain, sitten parannan aina tulevilla kerroilla. Agile + Continuous Improvement pizzanpaistossa, ihan CV-kamaa..
Sitä pizzakiveä ei tarvitse edes ottaa pois uunista, antaa sen vaan jäähtyä uunin kanssa. Se voi myös haljeta jos jäähdyttää ottamalla sen pois uunista. Ja jos pizzan ottaminen pelkällä lapiolla vaikeaa, niin jotkut grillipihdit auttaa paljon.
Ja noita kiviä ei kai edes saisi millään vedellä putsata, ainakaan ei missään tapauksessa pesuaineilla, muuten seuraava pizza voi maistua fairylle. Ite puhdistan oman kiven käytön jälkeen vaan pyyhkimällä talouspaperilla ne liat mitkä irti lähtee, en pese ollenkaan.
Isoin haitta on tuo, että pitää esilämmittää tunti.

Edit: Tuli vielä mieleen yksi seikka, minkä takia tykkään käyttää pizzapeltiä. Kiven kanssa kun käytän pizzalapiota, laitan sen muotoillun pohjan jauhotetulle lapiolle ja pitää aika nopeasti laittaa täytteet ettei pohja liimaudu kiinni lapioon. Kerran kävi niin että liian hitaasti täyttelin ja kun yritin liu'uttaa lättyä kivelle, se ei hievahtanutkaan. Siinä meni hukkaan se pizza, kun rikkihän se meni kun irrotin sen lapiosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Minulla on ollut pizzakivi, se oli "ihan hyvä" ja epäkätevä. Niinkuin @Apinamakina sanoo, sitä pitää lämmittää , sitten ei oikein ollut keinoa ottaa sitä pois uunista, niin pizzalapiolla kerran tiputin hyvän pizzan lattialle. Se sattui sydämeen.

Lisäksi jauhot paloi siihen kiinni ja siinä oli mustia jauholäikkiä kun tarpeeksi pitkään oli käyttänyt. Olisi ehkä pitänyt pestä välillä, mutta se oli iso,painava kivi ja minulla oli pieni lavuaari.

Kävin ostamassa tuommoisen Prisman pizzapellin, se oli halpa ja varmasti riittää minulle. Nyt mietin, käynkö ostamassa 00-jauhoja.. Todennäköisesti en, vaan toimin niinkuin olen aina toiminut: teen ensin jotain, sitten parannan aina tulevilla kerroilla. Agile + Continuous Improvement pizzanpaistossa, ihan CV-kamaa..
hmm. Meillä on nyt 7v käytetty uunin mukana tullutta pizzakiveä, eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmia. Olenkohan pari kertaa sen pessyt (pelkällä vedellä), mutta en enää viimeaikoina. Tosin uunissa on tosiaan oma vastus tolle kivelle. Kestäähän sen lämmitys 300C jonkin aikaa, mutta eipä pizzanteko mitään ihan adhoc toimintaa ole... Taikinassa menee kauemmin kuin kiven lämmityksessä kuitenkin.

En kyllä myöskään ymmärrä miten pizzalapiolla voi tiputtaa pizzan (varasti yli 100 pizzan kokemuksella). Ihan samalla tavalla se pelti voi lipsahtaa käsistä... Eli ei ole kyllä mikään oikea kiven ongelma.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Grilliin kun kiven liipasee (kaasu) ja pistää 300'C lämpöä niin alkaa tulla 4minuutissa herkullista syötävää :tup:
Vinkki tätä tekniikkaa käyttäville, tarpeeksi vaan durumjauhoa pitsan pohjaan, ehkä hyppysellinen myös kivelle, niin ei nappaa kiinni kiveen.

Kylmään kiveen tarttuu aivan kaikki kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 202
Grilliin kun kiven liipasee (kaasu) ja pistää 300'C lämpöä niin alkaa tulla 4minuutissa herkullista syötävää :tup:
Vinkki tätä tekniikkaa käyttäville, tarpeeksi vaan durumjauhoa pitsan pohjaan, ehkä hyppysellinen myös kivelle, niin ei nappaa kiinni kiveen.

Kylmään kiveen tarttuu aivan kaikki kiinni.
Kaikissa normaaleissa kivissä käsketään pitämään kiveä suht pitkään uunissa (vähintään 20-30min) ennen kuin päälle laitetaan mitään, sekä 4min 300c on aivan liian nopeaa lämmitystä pitsakivelle ja lisää huomattavasti halkeamisen riskiä (sen lisäksi että kivi ei ole varannut tossa ajassa lähellekään tuota 300c lämpöä), esim kiertoilmalla ei saisi käyttää kiveä (tai siis sitten kun lämpö on saavutettu niin saa, mutta ei lämmittäessä) koska muuten uuni lämpeää liian nopeasti ja kivi saattaa haljeta.

Ja aikaisempiin viesteihin:
Kiveä ei saisi ikinä pestä, varsinkaan aineella, mutta myös vesi on kiellettyjen listalla, siitä olisi ideana vain rapsuttaa palaneet pois, kivi imee muuten vettä sisäänsä ja saattaa haljeta kun sitä lämmittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Kaikissa normaaleissa kivissä käsketään pitämään kiveä suht pitkään uunissa (vähintään 20-30min) ennen kuin päälle laitetaan mitään, sekä 4min 300c on aivan liian nopeaa lämmitystä pitsakivelle ja lisää huomattavasti halkeamisen riskiä (sen lisäksi että kivi ei ole varannut tossa ajassa lähellekään tuota 300c lämpöä), esim kiertoilmalla ei saisi käyttää kiveä (tai siis sitten kun lämpö on saavutettu niin saa, mutta ei lämmittäessä) koska muuten uuni lämpeää liian nopeasti ja kivi saattaa haljeta.

Ja aikaisempiin viesteihin:
Kiveä ei saisi ikinä pestä, varsinkaan aineella, mutta myös vesi on kiellettyjen listalla, siitä olisi ideana vain rapsuttaa palaneet pois, kivi imee muuten vettä sisäänsä ja saattaa haljeta kun sitä lämmittää.
oonissa on kivi ja laitos on käyttövalmis luokkaa 10-15min sytytyksestä ja lämmöt on +400C että ei sitä kiveä nyt tartte käsitellä kuin kipeetä pillua :). Olennaista on että se kivi on siellä kyydissä alusta asti.

Oonin ohjeissa myös sanotaan että vedellä voi ihan hyvin pestä, pitää vain olla 100% varma että kivi kuiva ennenkuin sitä alkaa lämmittämään joka onkin melko loogista. Mutta itse en kyllä ymmärrä että miksi sitä kiveä pitäisi pestä, jos siinä on jotain oikeitä kökköjä niin vähän raaputtaa grillilastalla ja muuten tarvittaessa harjaa grillin kolmioharjalla, ei tarvita papereita sun muita himmeleitä...
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Luin nuita pizzakivijuttuja tältä päivältä ja täytyy sanoa että en ymmärrä ollenkaan, eikä nuita ongelmia ole ja olen melkein joka hommasta eri mieltä.

Ero pizzan paistamiseen oikeaa pizzauunia matkivalla kivellä on todella iso. Sen verran iso että mielelläni käyn ostamassa oikeat jauhot, etsin taikinaohjeen ja laitan ne kohoamaan jääkaappiin päiväksi tai pariksi ennen paistamista jotta saan hyvää pizzaa. Ei ole edes hifistelyä! :)D) Mutta muistan ajan kun ostin innoissani 1kg meetwurstia alennuksesta ja mietin että pitäskö tehä pitsaa koska tällä satsilla sen saa hyvin tehtyä. :D

Tuo käyttämäni Kultakeramiikan Bistrokivi (tulen kestävää keramiikkaa) kestää lämpötilan vaihtelut ja pesun 100-0. "Kivi" otetaan ulos uunista pizzan sijoittamisen ajaksi, jne. Vedellä olen pessyt ja ei mitään ongelmia 3 vuoden aikana.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Kaikissa normaaleissa kivissä käsketään pitämään kiveä suht pitkään uunissa (vähintään 20-30min) ennen kuin päälle laitetaan mitään,
Tämähän nyt on itsestään selvyys. Ei se grilli heti +300' ole ja miksi edes laittaa vasta kuumaan grilliin se kivi, pian polttaa sormensa siinä hommassa.
Meillä Mustang merkkinen kivi ja pizzapelti, pelaa kun kone. Huollettu kone.
Aiiivan, täällä menee rapia 10 kiekkoo läpi kun ruetaan tekemään. Sen verran syöjiä talossa ettei kuus pitsaa ole kun näyttää. Parasta on se että jokainen voi valita omat mausteensa. Vuolukana, aura, BBQ, ehkä ananas = nami.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Tuli viime viikolla ostettua Pizze-kirja ja sen innoittamana Ooni Koda. Pakko sanoa että oma pizzanteko sai ihan uuden ulottuvuuden noiden kahden ostoksen takia:tup:
Viikon verran testaillut tuota uunia ja nyt alkaa löytymään jo varmuutta pizzan paistoon.
Ohessa viimeisin pizza, margherita ja pohja tehty Manitoba Cream jauhoihin.
Onpas hyvän näköistä. En tiennytkään, että markkinoille on tullut tuollainen kaasukäyttöinen versio. Pitipä laittaa saman tien tilaukseen, kun näkyy vielä olevan Verkkokauppa.comissa 40€ alennuksessa (230€).
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Pitäisi hommata haljennen pizzakiven tilalle uusi levy. Onkohan alla olevista mihinkään? Ottaisin mieluusti mahdollisimman ison 60cm uuniin, mutta toisaalta matalan, jotta mahtuu uuninaluslaatikkoon uunipeltien kaveriksi.

Shop - The Pizza Steel Company
Emile Henry -pizzakivi, 37 cm, musta 54,90
PizzaPlate pizzalevy grillaukseen PP1001 - Kaikki grillitarvikkeet
Minä ehkä ostaisin Pizza Steelin vaikka se onkin kallein. Levy on todennäköisesti käytössä vuosia tai vuosikymmeniä, joten hinnalla ei ole Keraaminen on muuten ok, mutta se kuumenee hitaasti ja voi haljeta. Gigantin PizzaPlaten tuotetiedot ovat hieman ristiriitaisia, mutta jos paino pitää paikkaansa niin levy lienee n. 4mm paksu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Noista housen pelti vs pizzakivi niin miksei molemmat? Nostaa sen housen pellin siihen kivelle.

Itse käytän kiveä niin että se on pellillä ja teen pizzat leivinpaperille. Kivi pelteineen ulos ja pizzan laahaus siihen päälle tai parilla hengellä nurkista nostaen. Parin minuutin uunissaolon jälkeen nykäisen leivinpaperin välistä pois ja lopuksi haarukalla vetäisen pizzan lautaselle/leikkuulaudalle.

Tuon leivinpaperin voisi varmaan hyvin korvata housen pellillä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Itse saan rapean pohjan Housen pizza-alustalla, kun vedän pari viimeistä minuuttia täydellä 250 asteen lämmöllä kiertoilma päällä. Alkuun paistan pizzat 225 asteessa ylä-ja alalämmöllä.

Alusta on kestänyt tämän hienosti, vaikka ei suositella yli 230 asteen lämpöjä.

Huomenna ehkä pitkästä aikaa pizzapäivä :hungry:
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Pitäisi hommata haljennen pizzakiven tilalle uusi levy. Onkohan alla olevista mihinkään? Ottaisin mieluusti mahdollisimman ison 60cm uuniin, mutta toisaalta matalan, jotta mahtuu uuninaluslaatikkoon uunipeltien kaveriksi.

Shop - The Pizza Steel Company
Emile Henry -pizzakivi, 37 cm, musta 54,90
PizzaPlate pizzalevy grillaukseen PP1001 - Kaikki grillitarvikkeet
Tuli tilattua tuo isoin suorakaiteen mallinen Pizza Steel. Jospa tuo nyt olisi about ikuinen, kun keraaminen halkesi ja kaverilla on mennyt kaksi.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Itse saan rapean pohjan Housen pizza-alustalla, kun vedän pari viimeistä minuuttia täydellä 250 asteen lämmöllä kiertoilma päällä. Alkuun paistan pizzat 225 asteessa ylä-ja alalämmöllä.

Alusta on kestänyt tämän hienosti, vaikka ei suositella yli 230 asteen lämpöjä.

Huomenna ehkä pitkästä aikaa pizzapäivä :hungry:
Rapea pohja pizzassa? Olen kuullut tämän ennenkin, enkä oikein ymmärrä, millainen se on. Niin kuin näkkileipä? Yhdessäkään syömässäni pizzassa oli se sitten tehty kotona tai pizzeriassa, Suomessa tai ulkomailla, ei ole ollut sellaista pohjaa enkä ymmärrä miksi kukaan haluaisikaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Rapea pohja pizzassa? Olen kuullut tämän ennenkin, enkä oikein ymmärrä, millainen se on. Niin kuin näkkileipä? Yhdessäkään syömässäni pizzassa oli se sitten tehty kotona tai pizzeriassa, Suomessa tai ulkomailla, ei ole ollut sellaista pohjaa enkä ymmärrä miksi kukaan haluaisikaan.
Kyllä rapea pohja kuuluu pizzaan. Käypä vaikka nykissä syömässä New York style italiaanolättyä tai vaikkapa rooman levypizzoja. Idea on se että ihan alin kerros taikinaa on rapsakka. Ikäänkuin kuori leivässä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Rapealla pohjalla tarkoitan sellaista, että pizzaslaissin voi ottaa käteen sen hajoamatta mössöksi, eli syödä käsin.

Riippuu tietenkin vähän käytettyjen täytteiden kosteudesta ja määrästä kuinka rapean pohjan saa aikaiseksi.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
120
Tämä The Pizza Steel - Europes #1 Baking Steel oli jossain tämän ketjun aiemmissa viesteissä mainittu. Hankin sen ja ainakin omassa, melko onnettomassa uunissani se on auttanut paistamaan parempipohjaisia (rapeampia) pizzoja. Halvaksi ei voi haukkua ja jos hankkii, niin ei kannata pudottaa varpailleen.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Rapealla pohjalla tarkoitan sellaista, että pizzaslaissin voi ottaa käteen sen hajoamatta mössöksi, eli syödä käsin.

Riippuu tietenkin vähän käytettyjen täytteiden kosteudesta ja määrästä kuinka rapean pohjan saa aikaiseksi.
Italiassa eivät ainakaan "oikeat pizzat" ole tuollaisia.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Suosittelen tutustumaan tarkemmin Italialaiseen pizzakulttuuriin jos mielestäsi on olemassa vain yhtä oikeaa pizzatyyppiä.
Olen aika tarkkaan tutustunut ja viittasin nyt sellaisen perinteisempään napolitaistyyliseen pizzaan. En mihinkään erikoisempiin piirakoihin. Suosittelen tutustumaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
Olen aika tarkkaan tutustunut ja viittasin nyt sellaisen perinteisempään napolitaistyyliseen pizzaan. En mihinkään erikoisempiin piirakoihin. Suosittelen tutustumaan.
Esimerkiksi Roomalainen pizza ei ole mikään erikoinen piirakka, mutta on juuri tuollainen mitä tuossa living_death kuvaili.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 683
Jaahas, alkoi polttelemaan tuo Ooni Koda. Yleensä ikinä tee pizzoja himassa ihan laiskuudesta johtuen + siitä, että uunia ei ole mieltänyt mielekkääksi matalien lämpötilojen takia. Mutta moni vääntää aika kivoja lättyjä tavauunillakin. Ehkä ensin joku pizza steel testiin ja katsoo jaksaako taikinoita itse vääntää vaiko ei.

Tietysti tässä on huolena myös se, että jaksaakin vääntää liiankin usein lättyä. Karisee nopeasti vähän reilun parin vuoden urakka missä lähtenyt 30kg elopainoa. :hungry::D
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 117
Tuntuu, että noita veteen pakattuja mozzarella palloja käytetteäessä tulee pizzaan vähän ylimääräistä vettä päälle, onko vinkkejä muuta kuin perus mozzarella raaste?
 
Liittynyt
31.12.2017
Viestejä
172
Jaahas, alkoi polttelemaan tuo Ooni Koda. Yleensä ikinä tee pizzoja himassa ihan laiskuudesta johtuen + siitä, että uunia ei ole mieltänyt mielekkääksi matalien lämpötilojen takia. Mutta moni vääntää aika kivoja lättyjä tavauunillakin. Ehkä ensin joku pizza steel testiin ja katsoo jaksaako taikinoita itse vääntää vaiko ei.

Tietysti tässä on huolena myös se, että jaksaakin vääntää liiankin usein lättyä. Karisee nopeasti vähän reilun parin vuoden urakka missä lähtenyt 30kg elopainoa. :hungry::D
Täällä polttelee kanssa. :D
Tulisi itselle parvekkeelle, joka ei kommenttejen perusteella olisi ongelma. Hinta kyllä vähän kirpasee, kun pitää kumminkin lisäksi ostaa matalapainesäädintä, pizzalapiota, kaasua.. Vielä ehtii kuitenkin harkita, olisikohan tulevat synttärit hyvä tekosyy itselle :rofl:
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Tuntuu, että noita veteen pakattuja mozzarella palloja käytetteäessä tulee pizzaan vähän ylimääräistä vettä päälle, onko vinkkejä muuta kuin perus mozzarella raaste?
Valutat sen pallon huolellisesti ja vähän varovasti vielä puristelet sitä. Leikkaat siivuiksi ja valutat vielä nekin, jos tuntuu että vettä on yhä. Minulla on kyllä riittänyt tuo valuttaminen ja kevyt puristelu. Kyllä se mitätön ylimääräinen vesi siitä tulikuumassa uunissa haihtuu äkkiä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Mä yleesä siivutan tai revin noi mozzarellapallot ja puristelen varovasti talouspaperilla ja sit laitan jääkaappiin paljaaseen astiaan "kuivahtamaan".
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Esimerkiksi Roomalainen pizza ei ole mikään erikoinen piirakka, mutta on juuri tuollainen mitä tuossa living_death kuvaili.
Rooman parasta antia pizzojen suhteen on muutenkin ne levypizzat
Niin tarkoitinkin nimenomaan perinteistä napolilaistyylistä pizzaa. Piirakalla viittasin nimenomaan siihen roomalaistyyliseen pizzaan. Suurin osa pizzoista lienee kuitenkin enemmän mallia perinteinen. Itse olen syönyt Italiassa PALJON pizzaa ja aika harvasta saa slaissia nostettua ilman, että täytteet tippuvat. Siis - edelleen - ns. normaalipizzasta eikä mistään levypizzasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 914
Onkos jollain heittää todella hyvään gluteenittomaan pizzapohjaan reseptiä? Netistä toki löytyy ohjeita, yksikään ei ole oikein ollut omaan makuun. Jos vaikka vertailukohtana kotipizzan pizzapohja joka omaan makuun on kyllä todella hyvä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 933
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom