Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 615
Onko joku kokeillut tehdä valurautapannulla pizzaa? "cast iron pan pizza" kun laittaa googlen hakuun niin tulee aikalailla esimerkkejä.

Suomeksi kun laittaa valurauta pannupizza niin tulee kanssa pari hyvää linkkiä:

Muutaman kerran tein, en toki valurautapannulla vaan hiiliteräksellä. Vaati vähän paistelua.



Tuosta otin ohjeita, pienellä induktiolla oli vähän hankala tuo pohja, nii tein sit esipaistot uunissa viimisellä kerralla.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 678
Huomasin pettymyksekseni että K-Citymarketin finax -00 jauhojen hinta pompannut 2,7e-> 3,1e.
Ostin silti, italianjauhojen hinta kun on mitä on...
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 678
Ramlösalla näyttäis olevan melko halpaa 00-jauhoa 2,69€/2kg. Onko kukaan kokeillut sitä?
On, se kun on juuri se mistä puhuin, että hinta noussut. ;-) Hyvä jauho. Se violettipussikin on hyvä, vaatii vaan vielä pidemmän "kouluttamisen"

1674073568933.png
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
525
Onko joku kokeillut tehdä valurautapannulla pizzaa? "cast iron pan pizza" kun laittaa googlen hakuun niin tulee aikalailla esimerkkejä.

Suomeksi kun laittaa valurauta pannupizza niin tulee kanssa pari hyvää linkkiä:

Tuommoisella tehty useamman kerran pannupizzaa ja deep dishiä, ihan hyvin toimii. Rasvaa vaan hyvin ennen kuin sinne taikinan laittaa niin irtoaa sitten kypsänä helposti. Meitä laiskotti niin ei jaksettu mitään custom pannupizza taikinaa tehdä vaan ihan normireseptillä ja myös käytettiin Lidlin taikinapalloja, hyviä tuli silti. Kauan tarvitsee toki uunissa pitää että taikina kypsyy täytteiden alta, taisi olla joku 40-45minsaa, ei tehty mitään esikypsennystä pelkän pohjan kanssa. Me ei siis tehty mitään pannunpohjalla makaavaa pikkupizzaa vaan semmosia missä oli koko pannun täydeltä tavaraa jota söikin sitten 5-6 henkeä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 678
Olen tehnyt. Kahden kerran jälkeen ajattelin että osaan, ja kolmannella mokasin että nauratti.
Tai maito vaan oli erilaista. Kokeiluna, kokemuksena kannattaa, rahallisesti ei tietenkään.

Jos ei mozzarellaa tule, niin ricottaa tai "kotijuustoa" siitä tulee kuitenkin helpostikin.
Eli ihan toki on syötävää tuloksena.
 
Liittynyt
11.11.2018
Viestejä
189
Onko joku kokeillut tehdä valurautapannulla pizzaa?
Juu, tulee tehtyä kerran kuussa tai kahdessa. Muistaakseni olen ketjussa joskus aiemmin jakanutkin kokemuksiakin. Laitan taikinan kylmälle ja öljytylle pannulle, pannu levylle ja täytteet päälle sitten kun öljy alkaa kuplimaan. 6-8min pannulla, sitten 10min uunissa. Irtoaa hyvin ja pohja on todella rapea.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
821
Ensimmäinen Poolish taikina ja ihan ok lopputulos. Kastikkeen tekoon tarvitsee jatkossa panostaa enemmän. Muuten käntyn koostumus alkaa olemaan oikeanlainen. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan Poolish taikinaa. On helppo tehdä ja käsiteltävyys huippu luokkaa.

IMG_20230118_185310.jpg

IMG_20230118_190123.jpg

IMG_20230118_190945.jpg
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 678
Perjantaina oli pizzapäivä, 8 palloa väsättiin pitsoja, Fazerin kallis jauho oli kokeilussa. Oli kyllä mukava käsiteltävä.

_1190552.JPG
_1190557.JPG
_1190560.JPG
kuvia vasta kun "kaik on ohi"
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 678
Varmaan ihan sama vehje. Ei ainakaan ihan kauhhia panostus jos tuollaista kokeilee.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
819
Onko kukaan vääntänyt "minipizzoja"? Mietin et jos ens kerralla tekis samalla pakkaseen tommosta nopeaa iltapala naposteltavaa. Noi tulee nopeasti airfryerissa, ku ottaa pakkasesta.
Meneekö liian säätämiseksi, vai onistuukohan helposti heittää lapiollinen pieniä uuniin ja kerralla kaapaista pois. Noita tuskin tarvitsee kuitenkaan alkaa kääntelemään
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 678
Kivoja, ajatuksena, mutta miksei samantein isoa roomalaista al tagliota ja leikkaa saksilla sopivia paloja säilöön?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 678
...aivan, hyvä huomio, tosin ei sitäkään joka paikkakunnallla ole.

Ei myöskään Puuiloa, jossa pellettivastaavaa tyrkyllä samassa hintaluokassa:
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
410
Tuommoisella tehty useamman kerran pannupizzaa ja deep dishiä, ihan hyvin toimii. Rasvaa vaan hyvin ennen kuin sinne taikinan laittaa niin irtoaa sitten kypsänä helposti. Meitä laiskotti niin ei jaksettu mitään custom pannupizza taikinaa tehdä vaan ihan normireseptillä ja myös käytettiin Lidlin taikinapalloja, hyviä tuli silti. Kauan tarvitsee toki uunissa pitää että taikina kypsyy täytteiden alta, taisi olla joku 40-45minsaa, ei tehty mitään esikypsennystä pelkän pohjan kanssa. Me ei siis tehty mitään pannunpohjalla makaavaa pikkupizzaa vaan semmosia missä oli koko pannun täydeltä tavaraa jota söikin sitten 5-6 henkeä.
Todella ronskisti tosiaan öljyä pannulle. Meikäläinen on yleensä lämmittänyt eka pizzaa levyllä, pizza kun on kasassa, pannu siis levylle, levy täysille, kun alkaa öljy rätisemään pohjan alla, niin siirto uuniin, jossa 225 ja n.20min. Lopputulemana aivan järkyttävän upean rapea pohja. Toimii hyvin ihan peruspohjillakin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Mutti tomaattisoosia, cheddar juustoraastetta, tonnikalaa öljyssä, airfryerissa esikypsennettyä pekonia ja mozzarellaa.

Tehty Pirkka Parhaat 250g pizzapalloon



DSC05230.JPG DSC05233.JPG DSC05222.JPG
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
111
Ensimmäiset testaukset kaasu-uunilla ikinä. Osa reunoista kärtsäsi vähän liikaa, mutta loppua kohti parani.

Taikina oli Caputon Cuotoista tehtyä ja 48h kylmäkohotettu.

189ED462-2393-4DE3-9EA2-AD1EE236BED1.jpeg

DA1292FA-51A1-4C2D-886E-06F9ABCA6B5E.jpeg

B64F7F40-92F2-4406-B40A-FB553B0DCD73.jpeg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
191
Ostin tuollaisen Maku pitsateräksen ja ohjeiden mukaan pesin sen ja öljysin kevyesti oliiviöljyllä. Se taisi olla virhe, koska ensilämmityksen aikana alkoi savuttaa niin että oli pakko keskeyttää lämmitys. Millä tuollainen hiiliteräslevy pitäisi käsitellä ennen pitsanpaistoa vai tarvitseeko millään? Ohjeessa kuitenkin sanottiin että voitele kasvisöljyllä ja kuumenna tunti ennen käyttöä
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Millä tuollainen hiiliteräslevy pitäisi käsitellä ennen pitsanpaistoa vai tarvitseeko millään? Ohjeessa kuitenkin sanottiin että voitele kasvisöljyllä ja kuumenna tunti ennen käyttöä
No, en tiedä mitä siinä ohjeessa tarkalleen sanotaan, mutta yleensähän nuo rasvapoltetaan ennen käyttöönottoa ja siihen ei oliiviöljyä suositella. Rasvapoltossa käryä kyllä syntyy, käytit sitten mitä tahansa rasvaa.

Tässä toisen merkin käyttöohjeesta:
  1. Pese paistoteräs huolellisesti astianpesuaineella ja harjaa huolellisesti pesusienen karkealla puolella. Huuhtele lämpimällä vedellä ja kuivaa hyvin. (Voit käyttää paistoterästä vaikka uunissa, niin että paistoteräs on varmasti kunnolla kuiva.)
  2. Laita paistoteräs liinan tai paperin päälle ja levitä öljyä paljain käsin joka paikkaan.
  3. Pyyhi kaikki öljy pois paistoteräksen pinnasta talouspaperilla tai puuvillakankaalla niin hyvin kuin saat.
  4. Laita paistoteräs ritilän päälle uuniin ja laita uuni lämpenemään täydelle teholle 250–275 astetta.
  5. Kun uuni on lämmin, laita kello hälyttämään tunnin päähän.
  6. Sammuta uuni ja jätä paistoteräs jäähtymään pariksi tunniksi, älä avaa uunia.
  7. Toista ainakin kerran.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Tulipas hienoisena heräteostoksena hommattua tuo Grillikaupan Kobe uuni kun edukkaasti sai.
Jäntskättää kuinka sillä kiekkoja saakaan.
Taikina on ollu itelle se suurin ongelma, mutta sain kaverilta tommosen vm. -87 olevan leipäkoneen niin sillä saa näppärästi tehtyä taikinan eikä tarvii kiroilla vaivaamisen kanssa. Saa ihan eri malliin lätyksi kun käsin tehdyn. En vaan osaa tehdä kunnollista taikinaa.

Mutta kattoo nyt mitä tosta tulee, ainakaan ei tarvii tuskailla grillin kanssa enää. Ja saa kunnolla tasaisen kuuman lämmön.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 678
Joo, se "tasainen lämpö" voi jäädä kuitenkin soveltamiseksi, on uuni mikä tahansa, kyllä omakin sähkökäyttöinen vaatii sen vähintään yhden 180 asteen käännön. Ja mitä taikinaan tulee, ei niitä tarvitse vaivata, jos on aikaa. En minäkään muuta tee kuin sekoitan sekaisin ja annan olla, pari kolme vuorokautta jääkaapissa, sitten pallotetaan ja seuraavana päivänä tehdään pitsat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Joo, se "tasainen lämpö" voi jäädä kuitenkin soveltamiseksi, on uuni mikä tahansa, kyllä omakin sähkökäyttöinen vaatii sen vähintään yhden 180 asteen käännön. Ja mitä taikinaan tulee, ei niitä tarvitse vaivata, jos on aikaa. En minäkään muuta tee kuin sekoitan sekaisin ja annan olla, pari kolme vuorokautta jääkaapissa, sitten pallotetaan ja seuraavana päivänä tehdään pitsat.
Ei mutta jos grilliin vertaa missä yrittänyt tähän mennessä tehdä. Sähköuunia en ole viittiny rääkätä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 678
Kyllä mä rääkkäisin, muta kun se ei yllä kuin hikiseen 250 asteeseen,
joten piti ostaa pitsauuni, se sentään vääntyy 500 asteeseen...

_1190740.JPG _1190741.JPG
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 678
Noo, katotaan ny, meidän soppari on sama kuin ollut pitkään, ja on sitä ensi elokuuhun...Jos meidän uunikin olisi kaasulla, kuten liesi, mä veikkaan että tulisi kalliimmaksi kuin sähköllä. Ja käyhän porukka saunassakin...
ja jotkut ostaa jopa syöppöjä näytönohjaimia!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
No pizzakiven lämmitys uunissa ei ole ihan nopee juttu eikä näillä sähkönhinnoilla halpakaan. Kaasu maksaa "vaan" 17snt/kwh..
 
Liittynyt
22.03.2018
Viestejä
82
20230205_180306.jpg
Pannupizza kokeilu. Tein perjantaina taikinan erikoisvehnäjauhoista kun muuta ei ollut. Maku oli kyllä ihan hyvä 2vrk kylmäkypsytyksen jälkeen. Kastikkeeksi tällä kertaa mausteisempi nopesti keitetty tomaattikastike. Täytteinä mozzarella, cheddar, parmesan, Tammelan porsaan savurouhe ja punasipuli.

5min esipaisto hellalla ja sitten 12min 225C uunissa. Kerrankin sain kotiuunissa tehtyä pohjasta rapean, oikeastaan se paloi paikoitellen joten lyhyempi esipaisto riittää. Täytteitä olisi pitänyt uskaltaa lyödä enemmän kun pohjakin oli näin maksimaalinen.
Tulee kyllä jatkossakin tehtyä kotona nimenomaan pannupizzaa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 678
No pizzakiven lämmitys uunissa ei ole ihan nopee juttu eikä näillä sähkönhinnoilla halpakaan. Kaasu maksaa "vaan" 17snt/kwh..
Joopa, tosin kotiuunissa pitsakivi ei edes toimi, grillissähän ongelmatiika onkin päinvastainen, kun alalämpöä olisi muillekin jakaa.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 678
Ah, Lidlissä tuli käytyä...oiskohan syytä pistää taikina muhaamaan?
Oli tuossa toki muutakin:

Biolan pienoiskasvihuone
chileille.

Italiamo jäätelö
kahvi-
-sitruuna
Italiamo salame Napoli
Italiamo Pecorino Romano
Salami Ventriciana
Scamorza juusto
Mascarpone gorgonzola juusto
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Ah, Lidlissä tuli käytyä...oiskohan syytä pistää taikina muhaamaan?
Oli tuossa toki muutakin:

Biolan pienoiskasvihuone
chileille.

Italiamo jäätelö
kahvi-
-sitruuna
Italiamo salame Napoli
Italiamo Pecorino Romano
Salami Ventriciana
Scamorza juusto
Mascarpone gorgonzola juusto
Mitenhän tää liittyy pizzan valmistukseen?
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 678
Näiltä osin yhtä paljon kuin kommenttisikin ;-)

Ah, Lidlissä tuli käytyä...oiskohan syytä pistää taikina muhaamaan?

Italiamo salame Napoli
Italiamo Pecorino Romano
Salami Ventriciana
Scamorza juusto
Mascarpone gorgonzola juusto
 
Liittynyt
24.11.2020
Viestejä
87
Kiva että löytyi tämmöinenkin ketju! Viime kesänä ostin pizzauunin, ooni koda 16. Sillä on nyt tullut kaikki pizzat tehtyä ja tavalliset uunipizzat sekä valmispizzat on kokonaan jäänyt pois pöydältä.

2-3x kuukaudessa tulee lättyjä tehtyä ja tähän mennessä olen käyttänyt pelkästään valmiita pakastepizzapullia. Denniksen omat havaittu parhaimmiksi (maku, koko ja käsiteltävyyys), fazerin omat täyttä paskaa. Pirkka parhaat ihan ok myös. Nyt olen miettinyt jos alkaisi opettelemaan taikinoiden tekemistä itse. Tomaattikastike olisi myös kiva opetella tekemään, tähän mennessä olen käyttänyt muttin pizzsoossia jota olen tuunannut valkosipulimurskalla, sokerilla ja basilikalla.


Laitetaan vielä kuva ensimmäisestä pizzasta minkä koskaan olen oonilla tehnyt :)


F7149B7D-0944-4886-9B23-F78743C6558B.jpeg
899AE363-C0E0-4C63-A1A0-54614EF7A2B6.jpeg
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Ostettu Italialaisia juttuja ja OskuK pohti pitäisiköhön laittaa pizzataikinaa tulemaan.
No kyllä mä nyt sen verran osaan lukea, mutta kelasin vähän herätellä että tuossa mennään kyllä jo täysin turhan ei lisäarvoa tuovan ja topikin nimenkin rajaaman aiheen ulkopuolella. Ymmärrät varmaankin itsekin, että "pitäsköhän laittaa pizzataikina muhaamaan" ei nyt vaan oikein ole sisällöltään minkäänlainen järkevä panostus asiapitoiseen topikkiin.
 

sivusilmin

Tukijäsen
Liittynyt
15.04.2022
Viestejä
86
Enkö vaan osaa vai onko nuo pakastetaikinat tosi vaikeita venytellä käsin ilman kaulinta?
 
Liittynyt
24.11.2020
Viestejä
87
Enkö vaan osaa vai onko nuo pakastetaikinat tosi vaikeita venytellä käsin ilman kaulinta?
Kokemukseni mukaan fazerin pallot on kaikista mahdottomia mutta kyllä niissäkin onnistuu kun tarpeeksi sulattaa ja nostattaa. Denniksen pakastetaikinat otan edeltävänä iltana sulamaan jääkaappiin. Voitelen muoviboksin oliiviöljyllä, nakkaan pallon sisään, kansi kiinni ja jääkaapin hyllylle. Aamupäivällä / noin 4h ennen pitsan tekoa nostan boksit jääkaapista keittiönpöydälle. Pirkkaparhaat pizzataikinaa joutuu pitämään 5-6h pöydällä ja fazeria vielä enemmän. Tuossa yläpuolella laittamassani kuvassa on denniksen taikina mikä oli 12h + 5h.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Ymmärrät varmaankin itsekin, että "pitäsköhän laittaa pizzataikina muhaamaan" ei nyt vaan oikein ole sisällöltään minkäänlainen järkevä panostus asiapitoiseen topikkiin.
Ajattelin, että se anti oli nuo tällä hetkellä Lidlistä löytyvät Italia-tuotteet. Kyllähän täällä keskustellaan ja kertoillaan muistakin täytteistä, niin en tuota nyt häiritsevänä tai silmään pistävänä kokenut.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
821
@Azathoth Tee taikina itse. On parempaa, helpompi käsitellä ja reunat kohoaa aivan eritavalla. Itse aloitin perus taikinoista, ja nyt toinen kierros Poolish esitaikinalla. Poolish on sen verran helppo, että suosittelen kaikille. Pieni purkki jääkaappiin 16-24h ja seuraavana päivänä leipasee taikinan kasaan. Toisena päivänä taikina, kohotus, pallotus ja teko ottaa kaikkineen 2-3h. Varsinaista työaikaa ei kulu juuri laisinkaan. Kannattaa katsoa vaikka Viton Poolish videoita YouTubesta. Viton sanoin: Voila!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
@Azathoth Tee taikina itse. On parempaa, helpompi käsitellä ja reunat kohoaa aivan eritavalla. Itse aloitin perus taikinoista, ja nyt toinen kierros Poolish esitaikinalla. Poolish on sen verran helppo, että suosittelen kaikille. Pieni purkki jääkaappiin 16-24h ja seuraavana päivänä leipasee taikinan kasaan. Toisena päivänä taikina, kohotus, pallotus ja teko ottaa kaikkineen 2-3h. Varsinaista työaikaa ei kulu juuri laisinkaan. Kannattaa katsoa vaikka Viton Poolish videoita YouTubesta. Viton sanoin: Vola!
Taikinan tekoa ei kantsi tosiaan pelätä. Itsekin lähes peukalo keskellä kämmentä aloittelin nämä pizzataikina hommat.
Vitolla hyvää juttua ja tullut hänen ohjeillakin tehtyä Poolishia ja taikinaa.

Suomeksi jos haluaa niin suosittelen Pizzanpaistajien Minustako mestaripaistaja? kirjaa. Löytyy aika kattavasti ja esim. Prismasta taisin itse ostaa. Siinä on hyvät ohjeet poolishiin ja muuhun.

Jos haluaa enemmän ohuempaa niin tullut kokeiltua jokusen kerran ihan Pirkka Parhaat & Pizzanpaistajat Keskivahva pizzajauho pussin ohjeen mukaan. Ainut ero itsellä että teen siitä 5 palloa (enkä 4) ja sitten kun palottanut niin laitan vielä yhdeksi yöksi jääkaappiin.

Nyt eilen tuli itseasiassa poolish tehtyä ja tänään menee sitten palloksi asti ja huomenna paistoon.

ps. en ole mitenkään muuten pizzanpaistajiin liittyvä henkilö, kuin että olen fb ryhmän jäsen. En saa provikkaa tai mitään. Noi on musta hyviä tuotteita.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
@Azathoth Tee taikina itse. On parempaa, helpompi käsitellä ja reunat kohoaa aivan eritavalla. Itse aloitin perus taikinoista, ja nyt toinen kierros Poolish esitaikinalla. Poolish on sen verran helppo, että suosittelen kaikille. Pieni purkki jääkaappiin 16-24h ja seuraavana päivänä leipasee taikinan kasaan. Toisena päivänä taikina, kohotus, pallotus ja teko ottaa kaikkineen 2-3h. Varsinaista työaikaa ei kulu juuri laisinkaan. Kannattaa katsoa vaikka Viton Poolish videoita YouTubesta. Viton sanoin: Vola!
Missäs olis hyvä kirjallinen ohje asiasta?
Tällainen löytyy pitsanpaistajilta:

Onko hyvä vai löytyykö jostain parempaa? Sen verran vanha kääpä, että tykkään huomattavasti enemmän kirjoitetuista ohjeista kuin videoista.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
821
Missäs olis hyvä kirjallinen ohje asiasta?
Tällainen löytyy pitsanpaistajilta:

Onko hyvä vai löytyykö jostain parempaa? Sen verran vanha kääpä, että tykkään huomattavasti enemmän kirjoitetuista ohjeista kuin videoista.
No vaikka tässä yksinkertainen ohje.

Poolish esitaikina:

200g vettä
200g 00-jauhoja
5g hunajaa
5g kuivahiivaa

1. Sekoitus
2. 15min. lepoa
3. Sekoitus, jonka jälkeen 60min. RT kohotus ilmatiiviissä rasiassa
4. CT jääkaapissa 16-24h

Seuraavana päivänä taikina:

300g jauhoja (hienoja, vaikka Manitoba)
300g vettä
15-20g suolaa
200g jauhoja (00-jauhoja, vaikka Caputo Cuoco)

1. Sekoita esitaikina ja jauhot
2. Lisää sekoitettu vesi ja suola liuos
3. Taikinan teko, 10min. vaivaus/yleiskone
4. 60min. lepoa liinan/kelmun alla RT
5. Pallotus, 4x noin 260g palloja
6. Nosta pallot öljyttyinä vaikka uunipellille ja kelmuta ne tiiviisti (muuten pallon pinta kuivuu) Pallotettuina 1-2h kohotus RT
7. Pohjien pyörittely

Käytä pohjien pyörittelyssä/käsittelyssä Semolina, Durum tai maissijauhoja.
 
Liittynyt
24.11.2020
Viestejä
87
ps. en ole mitenkään muuten pizzanpaistajiin liittyvä henkilö, kuin että olen fb ryhmän jäsen. En saa provikkaa tai mitään. Noi on musta hyviä tuotteita.
Joo nuo pirkka x pizzanpaistaja -tuotteet on kyl tosi jees. Varsinkin valmis tomaattisoossi, pizzakala ja kinkkulastu.

@J-R5 Kiitos rohkaisusta. Seuraavalla kerralla teen itse ja raportoin tulokset tänne. Oletko (tai onko kukaan muu) pakastanut noita itse tehtyjä palloja? Ja jos on niin miten ovat sulatuksen jälkeen toimineet. Meinaan vaan kun usein tuo lättyjen tekeminen tulee aikalyhyellä varoitusajalla, tyyliin vaimo torstaina ilmoittaa että huomenna haluaa töiden jälkeen pizzaa tai vanhemmat soittaa perjantaina iltapäivällä että ovat viikonloppuna tulossa kylään. Siksi olen tähän mennessä suosinut noita pakastepullia kun ovat toimineet hyvin lyhyellä varoitusajalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
399
Joo nuo pirkka x pizzanpaistaja -tuotteet on kyl tosi jees. Varsinkin valmis tomaattisoossi, pizzakala ja kinkkulastu.

@J-R5 Kiitos rohkaisusta. Seuraavalla kerralla teen itse ja raportoin tulokset tänne. Oletko (tai onko kukaan muu) pakastanut noita itse tehtyjä palloja? Ja jos on niin miten ovat sulatuksen jälkeen toimineet. Meinaan vaan kun usein tuo lättyjen tekeminen tulee aikalyhyellä varoitusajalla, tyyliin vaimo torstaina ilmoittaa että huomenna haluaa töiden jälkeen pizzaa tai vanhemmat soittaa perjantaina iltapäivällä että ovat viikonloppuna tulossa kylään. Siksi olen tähän mennessä suosinut noita pakastepullia kun ovat toimineet hyvin lyhyellä varoitusajalla.
Olen pakastanut itsekin. Olisinko edellisenä päivänä ottanut sulamaan jääkaappiin pakkasesta ja sit 2-3h ennen paistoa huoneenlämpöön. Pakkaseen pistänyt yksittäin pakatuissa minigripeissä ja sitten siirtänyt ilmatiiviiseen pakasterasiaan.

Laiskana oon myös käyttänyt noita pirkka parhaat pizzanpaistajat pakastepullia ja siinä pussissa taisi sulatukseen olla ohjeet.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
821
No vaikka tässä yksinkertainen ohje.

Poolish esitaikina:

200g vettä
200g 00-jauhoja
5g hunajaa
5g kuivahiivaa

1. Sekoitus
2. 15min. lepoa
3. Sekoitus, jonka jälkeen 60min. RT kohotus ilmatiiviissä rasiassa
4. CT jääkaapissa 16-24h

Seuraavana päivänä taikina:

300g jauhoja (hienoja, vaikka Manitoba)
300g vettä
15-20g suolaa
200g jauhoja (00-jauhoja, vaikka Caputo Cuoco)

1. Sekoita esitaikina ja jauhot
2. Lisää sekoitettu vesi ja suola liuos
3. Taikinan teko, 10min. vaivaus/yleiskone
4. 60min. lepoa liinan/kelmun alla RT
5. Pallotus, 4x noin 260g palloja
6. Nosta pallot öljyttyinä vaikka uunipellille ja kelmuta ne tiiviisti (muuten pallon pinta kuivuu) Pallotettuina 1-2h kohotus RT
7. Pohjien pyörittely

Käytä pohjien pyörittelyssä/käsittelyssä Semolina, Durum tai maissijauhoja.
Siinähän sitä. Juuri paistettu 5 pizzaa näillä em. ohjeilla.

IMG_20230210_182844~2.jpg

IMG_20230210_190038~2.jpg

IMG_20230210_192222~2.jpg

Ai saatana kun olikin hyvää. Erityisesti tämä nduja, kinkku, hunaja ja ananas. Ensipuraisulla makeaa ja kohta jo sopivasti polttelee. :drool:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 925
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom