Onhan toi nyt päivänselvää mitä tapahtuu, kun laitat -18c pizzan +500c hauraalle pizzakivelle....
Ei se niin päivänselvää ole, entäs jos pizza on jääkaappikylmä, lämpötilaeroa on se n. 500 astetta, en usko että 460 vs 440 asteen deltalla kiven ja ruuan välillä on isoa eroa.Onhan toi nyt päivänselvää mitä tapahtuu, kun laitat -18c pizzan +500c hauraalle pizzakivelle....
Eikai tässä kukaan ole ketjua rikkomassa, totesin vain, että eineksen mikrottaminen ei tähän topikkiin kyllä kuulu. Foorumilta löytyy jo valmisruoka ja ruokatuotesuositusketjuja joten eineksistä voi postailla niihin.No älkää nyt rikkoko tätäkin ketjua moneen osaan sen takia onko se alkuperäistä napolilaista ohjetta käyttäen tehty pizza, tai vaikka uunipiirakkapitsa ala kännissä tehty. Eiköhän tää ketju riitä kaikkeen. Vittu joka ketjussa nykyään tappelua.
On se. Sillä noita kiviä on menny paskaksi, kun porukka ei vaan osaa.Ei se niin päivänselvää ole, entäs jos pizza on jääkaappikylmä, lämpötilaeroa on se n. 500 astetta, en usko että 460 vs 440 asteen deltalla kiven ja ruuan välillä on isoa eroa.
Olen kokeillut Oonilla kokeeksi paistaa pizzaa sellaiselle kuivalla valmispohjalla mitä myydään monipakkauksista pakkasessa, ja lisäksi kokeillut kypsentää lidlin ohutta ranskalaista pakastepiirakkaa. Molemmat aika perseestä, en itse ole toistaiseksi keksinyt että kuumalla pizzauunilla saisi lisäarvoa juuri mihinkään muuhun kuin siihen raa-alla pohjalla olevan pizzan valmistamiseen. Pakastepizzakin palaa ennen kuin lämpeää kunnolla vaikka kivi lultavasti säilyisikin ehjänä. Toisekseen Ooni tietty vaatii sen puoli tuntia ja vajaa puoli kiloa nestekaasua lämmetäkseen että siitäkään syystä ei ole optimaalinen ruuan lämmitykseen. Oonilla tehtyjen jämiäkin olen onnistuneesti (omasta mielestä) lämmittänyt crisp platella mikrossa.Mielenkiintoista olisi tietää miten nämä oonit paistaa pakasteet, tuoko lisäarvoa.
Pakastimesta otetussa pizzassa enemmän kosteutta? Tai kosteus haihtuu hieman eri tavalla ja kiveä rasittaa lämpötilavaihtelun lisäksi kosteusvaihtelu?Ei se niin päivänselvää ole, entäs jos pizza on jääkaappikylmä, lämpötilaeroa on se n. 500 astetta, en usko että 460 vs 440 asteen deltalla kiven ja ruuan välillä on isoa eroa.
Mä olen tiputtanut puoleen tai jopa alle. Siltikin se polttimon puoleinen reuna palaa tai melkein palaa ennenkuin pitsaa alkaa uskaltaa kääntää (noin 40sec kohdalla) ettei se vaan hajoa uuniin. Käytännössä pistän aluksi pienelle ja sitten ekan käännön jälkeen nostan. 2,5min about itsellä lätty sisällä ja 4,5-5,5min uuden pitsan teko eli uutta pitsaa sisään 7-8min välein.Mitäs pikku Oonin omistajat ovat lämpötilan säädöstä mieltä?
Tiputatteko puoleen väliin aina kun lätty sisässä ja sitten takaisin maksimiin kun lätty ulkona?
Italialaisissa kaupoissa on paha tapa pistää n. samaa tavaraa moneen paikkaan, ja sen huomasin ettei kaupan oma, itsepakkaama ole välttämättä halpaa, mozzia en katsellut mutta ricottaa oli aika laajalla hintakirjolla, nimetön kaupan oma rasia kalleinta.Miltä mozzarellavalikoima näytti?
Melkein pari viikkoa säilyy ihan avonaisessa kipassakin mitä nyt vähän kuivuu. Tölkkiin ei kannata jättää, tölkistä jää joka tuotteeseen erikoinen sivumaku. Säilyvyyteen vaikuttaa myös se että paljon ”paskaa” siellä kipassa on eli tyyliin jos maistat lusikasta ja otat sillä lisää. Pilaantumisen huomaa kyllä kun väri vaihtuu vihertäväksi ja vähän sitä ennen maustaMitenköhän kauan muuten uskaltaa tuollaista Mutin kastiketta säilyttää jääkaapissa? Perus tuunaukset ja ilmatiiviissä rasiassa.
Tästä uunista löytyy jotain keskustelua myös tarjoussäikeessä. LinkkiOnko kellään käytössä Mustangin Vesuvio 12 pizzauunia? Tuntuu, ettei kivi lämpene tarpeeksi.. Tosin tässä on pohjalla vasta muutama kokeilu pizzojen kanssa, jolloin olen lämmittänyt uunia täydellä höökillä puoli tuntia. En ole mittaillut kiven lämpötiloja. Onko kokemuksia lämpeneekö tuo koko kivi edes tarpeeksi kuumaksi ko. uunissa.
Liian vähällä hapella varmaan sitten palaa. Ei oo sinisyyttä olemassakaan. Pitää katsoa, jossain oli joku kikkakolmonen tuon säätämiseksi...Tarvitaan se ir-mittari, ja muista hommata tarpeeksi ylös yltävä. Itse ostin vahingossa ensin väärään lämpötilaan yltävän. Onko liekki kunnolla sininen? Noissa pulloinhin tungettavissa kaasusäätimissä on myös eroja, jopa yksilöeroja. Mitä enemmän antaa "gramma/tunti", sitä parempi, noin periaatteessa. Lisäksi pienikin tuuli voi pilata koko lämmityksen.
Tuollahan tuo kikka hapen säätämiseksi olikin, kiitos.Tästä uunista löytyy jotain keskustelua myös tarjoussäikeessä. Linkki
Suht hyvällä puukollakin saa jotain aikaseks.Pikku vinkki kaikille jotka tuskastelevat Riitan herkku/Pirkan Parhaat mozzarellapuikkojen raastamisen kanssa niin käyttäkää munakanteletta. Pötköstä sellainen pala mikä sopii leikkuriin ja kahdesta suunnasta leikkaus ja avot! Siistejä joskin vähän isoja mozzarella "ranskalaisia". Pienemmäksikin saa kun leikkaa sen vielä kolmanteen suuntaan. Vois olla pienempääkin mutta kyllä toi aina sen raastimella pelleilyn voittaa.
Saa mutta ne menee nopeasti tahmaseksi ja alkaa leikkuu tökkiä.Suht hyvällä puukollakin saa jotain aikaseks.
Tuo on kyllä totta. Tohon jeesaa kun huuhtasee hanan alla puukkoa välillä.Saa mutta ne menee nopeasti tahmaseksi ja alkaa leikkuu tökkiä.
Deflektori tohon väärinpäin, sen päälle jotain koroke-osia, esim 1,5cm muttereita, sitten sen päälle se pizzakivi ja siihen päälle vasta pizza niin tulee parempi tulos.Kamado + gluteeniton (puuhiilillä). Ei tahdo ottaa reunat tarpeeksi väriä, pohjasta tulee hyvän rapea. Hiilistä hyvä grillin maku
Ihan perinteinen margarita.
![]()
Deflektori on siellä, näkyy vähän huonosti. Tosin oikein päinDeflektori tohon väärinpäin, sen päälle jotain koroke-osia, esim 1,5cm muttereita, sitten sen päälle se pizzakivi ja siihen päälle vasta pizza niin tulee parempi tulos.
Lyöt lämmöt jonnekkin 350c+, mielummin 400c päälle.
Mutta deflektori ritilän päälle.Deflektori on siellä, näkyy vähän huonosti. Tosin oikein päin
Mustang Vesuvio 12 tuli hommattua heräteostoksena 80€, ja toimii. Sittemmin ollut 99€ luokassa tarjoukset. En tiedä paremmasta, joten vaikea verrata mutta tekee ainakin kaiken mitä minä olen pyytänyt. Rakenne on tukeva, pinnat suojattu liialta kuumuudelta ja laadukas tuote ihan kaikkineen.Kokemuksia edullisemmista pizzauuneista? Esimerkiksi Julassa olisi 90 eurolla kaasukäyttöinen uuni tai 50 eurolla grillin päälle laitettava versio. Mitä ongelmia näissä voisi olla?
Väittäsin ettei tuo 50€ grillin päälle laitettava "pizzauuni" voi toimia. "Pizzauuni asetetaan suoraan grilliritilälle, ja se toimii sekä hiili- että kaasugrillissä. Kuumenna sitä noin 10 minuuttia ennen käyttöä saadaksesi parhaat tulokset." Misaanko jotain kun näyttää ettei siinä ole omaa lämmitystä ollenkaan, ja se on vain katollinen pizzakivi?Kokemuksia edullisemmista pizzauuneista? Esimerkiksi Julassa olisi 90 eurolla kaasukäyttöinen uuni tai 50 eurolla grillin päälle laitettava versio. Mitä ongelmia näissä voisi olla?