Pitäisikö modeemin toimia oletus asetuksilla?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Kyseessä kiinteä yhteys ja linja pätkii. Pitäisikö yhteyden toimia ilman että joutuu käyttämään esim. stability adjustmenttiä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Modeemin malli kannattaisi varmaan kertoa ensimmäisenä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Olisiko antaa kuvakaappausta laitteen käyttöliittymän traffic manager DSL Spectrum sivulta(Ohjekirja sivu 31). Ainakin antaisi jonkinlaista kuvaa linjanlaadusta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Signal to noise ratio pitäisi mennä näin:

6dB or below SNR is bad, you will experience no sync, or intermittent sync problems
7dB-10dB is fair but does not leave much room for variation in conditions
11dB-20dB is good with little or no sync problems (if no large variation)
20dB-28dB is excellent
29dB or above is outstanding

Ei tuo mielestäni erikoiselta näytä, en tosin expertti ole asiassa.

Mietin tässä että onkohan pitkäkin matka operaattorilta reitittimeen kyseessä? Tuon matkan pystyisi teoreettisesti laskemaan jos olisi line attenuation tiedossa. Tuo saattaa löytyä laitteen loki-tiedoista.

Nämä ADSL ja VDSL tuotteet on joillekin asioille häiriöherkkiä, toki matka operaattorille myös vaikuttaa nopeuteen. Liitin kuvan omasta Fritzboxin reitittimestä, Telian VDSL2-liittymästä.
VDSL.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Dl snr oli alimmillaan 3.9db stability adjustment pois päältä. Jos siihen laittaa 10db tippuu modeemi silti päivittäin linjalta.

Matkaa on vajaa 500m. Operaattori syytti aikaisemmin modeemia pätkimisestä. Yhteys siis toimi pitkä aikaa, mutta nyt taas pätkii asetuksien säädöistä huolimatta. Kiinnostaisi tietää voiko operaattori vaatia asiakkaan osaavan säätää esim snr rajoja?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
254
Dl snr oli alimmillaan 3.9db stability adjustment pois päältä. Jos siihen laittaa 10db tippuu modeemi silti päivittäin linjalta.

Matkaa on vajaa 500m. Operaattori syytti aikaisemmin modeemia pätkimisestä. Yhteys siis toimi pitkä aikaa, mutta nyt taas pätkii asetuksien säädöistä huolimatta. Kiinnostaisi tietää voiko operaattori vaatia asiakkaan osaavan säätää esim snr rajoja?
Onko tuo muuten mitenkään jatkettu seinässä olevan puhelinpistokkeen/RJ45/RJ11 jälkeen eli jatkokaapelilla? RJ45 on myös mahdollinen tapa korvata tuo vanha puhelinpistoke. Toki tuon vaihtamista ei voi edellyttää. Hyötyä tuosta vaihdosta ei tainnut omalla kohdalla olla suurta eroa mihinkään.

Ei operaattori voi edellyttää muuta asiakkaalta kuin laitteen kytkemistä virtajohdolla seinään sekä puhelinkaapelin liittämistä seinään. Edellyttäen että reititin on operaattorilta peräisin->asetukset valmiina. Jos reititin on itse muualta hankittu, niin sitten asia on asiakkaan ongelma puhelinpistokkeesta eteenpäin.

Tosin reitittimessäkin voi olla ongelmia. Nuo Asus:n laitteet kauhean erikoisia ole tuolta omalta ohjelmistoltaan. Käytin aikanani 3G:tä ja 4G:tä RT-N56U:lla vakio ohjelmisto oli tuolloin epävakaa kikkare. "Korjasin" tuon custom firmwarella, mutta noita ei taida olla saatavana noille DSL-laitteille. Vuoden alussa kun VDSL2:n sain tähän nykyiseen asuntoon, niin katselin noita Asus:n reitittimiä, mutta päädyin sitten tutkittuani tähän Fritzboxiin. Itse olen ollut ihan tyytyväinen tuohon mutta aina voi sattua kehnoja tuotteita kohdalle.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
31
Itsellä sama laite ja Telia Operaattorina yritin useamman päivän tuota yhteyden katkeilua korjata tuloksetta vaihdoin takaisin operaattorin Zyxeliin jolla ei kyseisiä pätkimisongelmia ole (muita ongelmia sitten tosin) eli jokseenkin susi näyttäisi olevan ainakin Telian kanssa.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Ei siellä tarvitse olla kuin yksi huono liitos, niin se aiheuttaa jo ongelmia linjaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 431
Viestejä
4 199 204
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom