Pintanaarmujen hävitys tietokonekotelosta

Liittynyt
10.08.2021
Viestejä
3 622
Millä tavalla sinä yrittäisit hävittää pintanaarmuja tietokonekotelosta? Jos kyseessä olisi vaikka tavanomainen umpinainen mustanvärinen kotelo, joka on teräksestä valmistettu ja sivupaneelit ohutta peltiä.

Harvoin saa hankittua käytettyä tietokonetta tai pelkkää koteloa täysin priimassa kunnossa ja naarmut saattavat olla aika ikävän näköisiä esim. sivupaneeleissa.

Minulla on nyt yksi harvinainen ja melko vanhahko kotelo, muuten ihan hyvässä kunnossa, mutta sivupaneeleissa olevat naarmut ottavat vähän päähän.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 106
Millä tavalla sinä yrittäisit hävittää pintanaarmuja tietokonekotelosta? Jos kyseessä olisi vaikka tavanomainen umpinainen mustanvärinen kotelo, joka on teräksestä valmistettu ja sivupaneelit ohutta peltiä.

Harvoin saa hankittua käytettyä tietokonetta tai pelkkää koteloa täysin priimassa kunnossa ja naarmut saattavat olla aika ikävän näköisiä esim. sivupaneeleissa.

Minulla on nyt yksi harvinainen ja melko vanhahko kotelo, muuten ihan hyvässä kunnossa, mutta sivupaneeleissa olevat naarmut ottavat vähän päähän.
Riippuen naarmujen koosta ja paikasta ovatko miten näkyvillä, voi käyttää ihan vaikka mustaa tussia.
 
Liittynyt
10.08.2021
Viestejä
3 622
Riippuen naarmujen koosta ja paikasta ovatko miten näkyvillä, voi käyttää ihan vaikka mustaa tussia.
Tätä tapaa olen joitakin kertoja käyttänyt, mutta noinkaan ei saa kovin hyvää tulosta aikaiseksi. Yleensä se tussin tekemä jälki erottuu siitä itse maalipinnasta.

Sain jonkin vinkin, että jollain karkeammalla liinalla ja WD-40:llä (tai CRC:n vastaavalla?) hieromalla voisi saada pois, mutta onkohan tuo sitten hyvä vinkki... Tuleeko tämän lisäksi jotain muuta mieleen?
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 106
Tätä tapaa olen joitakin kertoja käyttänyt, mutta noinkaan ei saa kovin hyvää tulosta aikaiseksi. Yleensä se tussin tekemä jälki erottuu siitä itse maalipinnasta.

Sain jonkin vinkin, että jollain karkeammalla liinalla ja WD-40:llä (tai CRC:n vastaavalla?) hieromalla voisi saada pois, mutta onkohan tuo sitten hyvä vinkki... Tuleeko tämän lisäksi jotain muuta mieleen?
Mites auton maalipintoihin käytettävä korjauskynä?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
583
Mattaa pellit karhunkielellä ja vedä mustalla spraylla, päälle vaikka 2k lakkaa niin kestää hieman kolhujakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 308
Joskus ajattelin jonkun vanhan kopan vetää dc-fixillä, mutta jäi ajatuksen asteelle. Ehkä tuo voisi kyljissä toimiakin.
 
Liittynyt
10.08.2021
Viestejä
3 622
Joskus ajattelin jonkun vanhan kopan vetää dc-fixillä, mutta jäi ajatuksen asteelle. Ehkä tuo voisi kyljissä toimiakin.
Tämä voisi kyllä olla se viimeinen oljenkorsi jos menee kusemaan muut vaihtoehdot. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 308
Tämä voisi kyllä olla se viimeinen oljenkorsi jos menee kusemaan muut vaihtoehdot. :D
Tämähän se...Tietty jos on pölytön ja lämmin tila, niin kai se ihan paukkupurkillakin saattaa onnistua. Itse koitin joskus keväällä/alkukesästä jotain vanhaa koteloa maalata ulkona ja eihän siitä priimaa kyllä tullut, kun oli täynnä ötököitä ja jotain siitepölypaskaa. :-D
 
Liittynyt
10.08.2021
Viestejä
3 622
Myllytä kotelo eli koneellisesti kiillotat tai käytä korjausvahaa/naarmunpoistajaa.
Tuota Turtle Wax Scratch Remover naarmunpoistaja 100 ml | Motonet Oy voisi olla kyllä ihan hyvä testata, tuskin turha hankinta muutenkaan jos vaikka joskus auton kanssa tarvitsee. Ei hinnalla pilattu jos toimii.

Katsotaanpa jos käyn jo joskus tässä lähipäivinä noutamassa jo pelkästä mielenkiinnosta. Voisi testata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Tai sitten ohuella siveltimellä mustaa maalia
Se maali ei ole täysin mustaa, varsinkin kuluneissa. Itse pienet jäljet ulkoovessa turvalukon hajottua vedin surutta pienoismalleihin tarkotetulla maalilla, jota vähän sävytin ostamalla kaksi eriväristä purkkia. Silti, maksoi noin kympin ja sai lähi-Prismasta.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
304
Parhaat tulokset saa luonnollisesti joko myllyttämällä tai sitten ihan uudelleenmaalaamalla, mutta nopeampi ja halvempi kikka ainakin pienemmille alueille on varovasti permanent tussilla värjääminen (kannattaa käyttää suurennuslasia tai luuppia ja yrittää pitää väri vain ja ainoastaan vaurioalueella) --> heti perään alueen hieraiseminen/pyyhkäiseminen sormella --> lopuksi CRC:llä kostutetulla liinalla pyyhkiminen. Naarmun eriväriset kohdat peittyvät tussilla ja sormella hierominen levittää hieman sitä osaa väristä, joka tulee väistämättäkin ehyelle pinnalle. Viimeisetkin sävyerot yleensä häviävät sitten sillä, että pyyhkii pinnan CRC:llä kostutetulla nukkaamattomalla liinalla. Tämä ei kuitenkaan poista väriä itse vaurioalueen "rotkosta" ellei sitten oikein liuota vauriokohtaa CRC:ssä :lol:. Niin ja sitten kun sitä CRC:tä levittelee pinnalle niin sävyero (ja ero kiilteessä) käsittelemättömille pinnoille tulee olemaan melkoinen, eli käytännössä täytyy sitten käsitellä koko paneeli/kotelo CRC-liinalla.

Tätä metodia olen käyttänyt hyvällä menestyksellä pienille naarmuille, isommat vaativatkin sitten usein jo sen uudelleenmaalauksen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 580
Viestejä
4 204 835
Jäsenet
70 919
Uusin jäsen
XJX0

Hinta.fi

Ylös Bottom