Mainos Ping ja etäisyys ovat pelaajan pahimmat viholliset

Liittynyt
18.05.2018
Viestejä
46



Tämä on Netgearin kanssa toteutettu kaupallinen yhteistyö:

Surkealla pingillä pelaavia röyhkeitä vastustajia vastaan pelaaminen saattaa olla joskus todella turhauttavaa. Markkinoiden ensimmäisen geosuodattavan pelireitittimen avulla voit valita vastustajasi.

Vaikka hankkisit markkinoiden tehokkaimman pelikoneen ja liittäisit sen salamannopeaan gigabitti-internettiin, rajoittavat pelaamista silti viimekädessä valonnopeus ja internetin infrastruktuuri.

Tietokoneen laskentatehosta riippumatta se ei voi lähettää dataa nopeammin kuin kuituoptiset kaapelit ja internetin solmukohdat sallivat. Mitä kauempana vastapelaaja ja pelipalvelin sijaitsevat, sen kauemmin datalta kuluu aikaa kulkea edestakaisin. Kyseistä viivettä kuvataan lähes kaikille pelaajille tutulla ja miltei hartaan tärkeällä termillä "ping". Rajoitus on toki teknisesti ja tieteellisesti täysin selitettävissä ja perusteltavissa, mutta se ei tarkoita sitä, että me pelaajat suhtautuisimme siihen tyynen neutraalisti. Korkea ping on aiheuttanut monta turhautumista ja tunteenpurkausta (lue: rage quit ja tietokonetarvikkeiden sekä muun peliympäristön tuhoamista), ja parempi verkkopelikokemus on kaikkien jatkuva tavoite.


Pelipalvelimien käyttöjärjestelmä


Kun kaikki muu on tehty, optimaalisen pelikokemuksen viimeinen tehostuskeino on pyrkiä lyhentämään fyysistä tiedonsiirtoetäisyyttä, jonka datan pitää kulkea internetissä. Siihen ei pelaaja juuri ole pystynyt vaikuttamaan, ei PC:llä eikä pelikonsoleilla.

Kaksi vannoutunutta e-urheilijaa, joiden sydän sykkii tietokoneille ja pelaamiselle, päätti omistautua optimaalisen pingin metsästykselle. Noin kymmenen vuoden kehitystyön tuloksena syntyi verkkoreitittimien käyttöjärjestelmä – DumaOS.



Esimerkki DumaOS-dashboardista - käyttäjä voi itse valita näkymän ja mihin tietoihin keskitytään eniten.

DumaOS-on nimensäkin mukaisesti kehitetty tietokoneen käyttöjärjestelmän tapaan, mutta räätälöity pelireitittimien tarpeisiin. Se merkitsee sitä, että kukin toiminto toimii omana sovelluksenaan käyttöjärjestelmässä, jolloin toimintoja on paljon helpompi päivittää ja lisätä ilman, että reitittimen perusohjelmistoa pitää muuttaa. Se merkitsee myös sitä, että pelaaja saa käyttöönsä useampia ja tehokkaampia työkaluja, joilla voi ohjata ja valvoa verkkoa - sekä myös pingiä.

DumaOS:n avulla käyttäjä voi luoda ja räätälöidä oman dashboardinsa eli hallintapaneelin samaan tapaan kuin tietokoneessa työpöydän. Aloitusnäytöltä näkee suoraan, eniten kaistaa käyttävät yksiköt, reitittimen prosessorikuorman, langattoman verkon tilan tai senhetkisen pingin. Käyttäjä voi vapaasti valita, mitkä arvot näytetään ja mitkä tuodaan korostetusti esille. Sama koskee myös pelaamista – pelin aikana voi näyttää esimerkiksi senhetkisen pingin, jolloin on aina tiedossa, miten hyvin järjestelmä kulloinkin suoriutuu.


Suodata ja estä vastapelaajat, joilla on korkea ping


Geo-suodattimen perusajatuksena on esittää ne neljä tekijää, jotka aiheuttavat viivettä, sekä vähentää niiden vaikutusta pelikokemukseen. Suurin syy viiveeseen on etäisyys palvelimeen ja vastapelaajiin, jota ongelmaa DumaOS ja Geo-suodatin korjaavat eri tavoin pelistä riippuen.
Suodatustila

Geo-suodattimeen voi asettaa maantieteellisen etäisyyden, jonka säteen sisältä palvelimet valitaan. Suodattimessa on esiasetetut profiilit monille suosituimmista konsolipeleistä, mutta asetuksia voi myös määrittää ja muokata juuri omiin tarpeisiin sopivaksi.​


Spectating Mode

PC-pelaajat voivat usein valita, millä alueella tai jopa millä palvelimella halutaan pelata. Jos PC-pelissä on tämä toiminto, sopiva tila on Spectating Mode. Reititinohjelmistossa voi esimerkiksi tarkistaa jo PUBG-lobbyssa nykyisen palvelimen pingin ja valita, halutaanko jatkaa peliä vai yhdistää uuteen palvelimeen. Joissakin peleissä voi jopa nähdä muiden, samaan palvelimeen liittyneiden pelaajien pingit. Sen ansioista on mahdollista muodostaa yleiskuva vastapelaajien mahdollisesta vaikutuksesta pelikokemukseen.​

Vaikkakin Geo-suodatin toimii lähes automaattisesti, on sen lisäksi mahdollista sekä estää että hyväksyä valittuja palvelimia sekä omalle palvelimella liittyviä pelaajia maantieteellisestä sijainnista riippumatta



Jokainen reitittimeen liitettävä yksikkö, olipa yhteys langallinen tai langaton, määritetään omin säännöin ja perusoletuksin. Kun reitittimeen liittää pelikonsolin, Geo-suodatustoiminta on kätevä, kun taas monet PC-pelit, kuten PUBG, Fortnite (PC:llä) ja Dota 2, osaavat itse valita alueen/palvelimen, jolloin Spectating Modesta on suurin hyöty.


Ota internetliittymä täyteen hallintaasi


DumaOS ei ratkaise pelkästään ulkoista etäisyysongelmaa vaan valvoo myös sisäverkkoa. Moni on saattanut manata yhtäkkiä huonontunutta pingiä ja lagaavaa pelikokemusta. Se saattaa hyvinkin johtua saman talouden muista yksiköistä ja jäsenistä. Jo se, että vaikkapa puoliso alkaa striimata Netflixiä, voi aiheuttaa näkyvän eron, puhumattakaan siitä, että joku alkaa ladata isoa tiedostoa tai päivittää Steam-pelejään. Pingi kasvaa dramaattisesti, ellei käytössä ole tehokasta quality-of-service-toimintoa, joka rajoittaa määrättyjen laitteiden käyttämän kaistanleveyden. Anti Bufferbloat -tekniikka, jolle on haettu patenttia, on NetDumasin jatkokehitys QoS:lle, ja siinä voi täysin vapaasti asettaa erillisiä rajoituksia latausnopeuksille kumpaankin suuntaan kaikille laitteille. Uniikki toiminto on kehitetty erityisesti nykyaikaisille internetyhteyksille, joissa lataus palvelimelta on usein nopeampi kuin lataus palvelimelle.



Anti Bufferbloatin avulla voi itse priorisoida asetukset niin, etteivät verkon muut yksiköt kuluta tarpeettoman paljon kaistanleveyttä.

Jos haluaa tehdä määritykset yksilötasolla pelisuorituskyvyn varmistamiseksi, voi käyttää myös Device Prioritisation -ominaisuutta. Siinä määritetään helpolla vedä ja pudota -käyttöliittymällä sallitut latausnopeudet kumpaankin suuntaan kullekin liitetylle laitteelle. On esimerkiksi mahdollista varata suuremman osan kaistanleveyttä tietokoneelle, jolla pelataan tai striimataan ja jolla sekä käyttäjän että striimin seuraajien käyttäjäkokemus on kriittinen.


DumaOS-käyttöjärjestelmän tausta


Kaikki alkoi rakkaudesta videopeleihin ja erityisesti Halo 2:n verkkopelaamisesta opiskelija-asunnon rajallisessa verkossa. Netduman toimitusjohtaja Luke Barlow tutustui yrityksen perustajaan Iain Fraseriin Nottinghamin yliopistossa 2005. Kumpikin halusi pelata Halo 2:a kilpailutasolla, mutta he saivat huomata, ettei opiskelija-asuntojen liittymien ominaisuudet olleet riittävät; viiveet ja korkea ping estivät hyvän pelikokemuksen. Kun Iain oli saanut tietojenkäsittelytieteen väitöskirjatyönsä valmiiksi, alkoi työ lag-demoneja vastaan. Kaksikko oivalsi, että verkkoreitittimen räätälöity ohjelmisto ratkaisisi ongelmat. Vuonna 2014 julkaistiin Netduma R1 -reititin, jossa käytettiin Netduman ohjelmistoa. Riisutusta designistaan huolimatta se otettiin erittäin hyvin vastaan peliyhteisössä. Vuonna 2018 julkistettiin Netgearin ja Netduman kumppanuusohjelma, jonka puitteissa DumaOS:ää jatkokehitetään ja Nighthawk Pro Gaming XR500 -pelireitittimessä otetaan käyttöön Netduman pelioptimoitu ohjelmisto (yhtiön motto on ”Dominate Lag”) tehokkaana pakettina laajemmalle kohdeasiakasryhmälle.



Duma OS:n kuvaruutukaappauksia


Integroitu VPN-palvelu pelaajille


Suorituskyvyn lisäksi turvallisuus on nykyään yksi tärkeimmistä tekijöistä pelaajille ja internetin käyttäjille. DDoS-hyökkäysten (hajautettu palvelunestohyökkäys) vaikutusten minimoimiseksi ja identiteetin suojaamiseksi käytetään usein VPN-palveluja. Virtual Private Network (VPN) on palvelu, jossa liitytään erilliselle palvelimelle ja saadaan tilapäinen julkinen IP-osoite. VPN:n aktivoimiseen vaaditaan useimmiten ohjelmiston asennus usealle laitteelle, tai sitten kaikki liikenne välitetään usein hitaamman VPN-palvelimen kautta.

DumaOS:ssä on integroitu pelaajille suunnattu VPN-palvelu, jossa voi aktivoida VPN:n erityisesti haavoittuvimmille sovelluksille ja yksiköille. Palvelun käyttöönottoon vaaditaan useimpien VPN-toimintojen tapaan VPN-palvelun tilaus, mutta yleisesti varmoja peli- ja twitch-palvelimia käyttämällä se ei milloinkaan vaikuta pelikokemukseen negatiivisesti. Ominaisuus on kätevä kuuluisuutta saaneille striimaajille, joilla hyökkäysten uhka on kasvanut, mutta myös tavallisille pelaajille, jotka haluavat lisäturvaa ilman suorituskyvyn heikkenemistä.



DumaOS Hybrid-VPN otetaan käyttöön vain liikenteelle, joka ei vaikuta pelikokemukseen.

Tärkeintä on, että pelikokemuksesta tulee paras mahdollinen, ja DumaOS:n ominaisuudet ja toiminnot auttavat kohti tätä tavoitetta. Seuraavassa on pikavinkit pohdittavista asioista verkkopelikokemusta optimoitaessa:


1. Rakenna tasapainoinen pelitietokone

Rakenna pelitietokone harkiten valituista komponenteista - näytönohjain on yleensä tärkein, kun peliin halutaan korkea ruudunpäivitysnopeus. On kuitenkin tärkeää muistaa valita myös suorituskykyinen prosessori ja muistit, jotta ruudunpäivitysnopeus pysyy vakaana myös silloin, kun muita toimintoja suoritetaan taustalla.​

2. Valitse sopiva internetliittymä

Usein liittymän valintaa rajoittavat vuokranantajan tai taloyhtiön tekemät valinnat. Hyvään pelikokemukseen ei tarvita pelkästään korkeaa kaistanleveyttä vaan myös matala latenssi. Kuitu- ja kaapeliverkoissa on useimmiten matala latenssi, kun taas ADSL/VDSL-liittymissä ja varsinkin langattomissa liittymissä on merkittävästi korkeammat latenssit, jotka vaikuttavat pingiin negatiivisesti.​

3. Optimoi kotiverkkosi

On suositeltavaa ostaa tehokas reititin, jossa on mielellään kehittyneet mahdollisuudet laitteiden internetyhteyden hallintaan ja optimointiin sekä kaistanleveyden varaamiseen ensisijaisesti pelilaitteille. Optimiolosuhteiden saavuttamiseksi kannattaa myös liittää konsoli tai pelitietokone Ethernet-kaapelilla suoraan reitittimeen. Kuitenkin myös etenkin uusimmilla langattomilla Wi-Fi-standardeilla (802.11ac) saadaan aikaan erittäin korkea tiedonsiirtonopeus ja matala latenssi, joilla suurin osa tavallisista pelaajista pärjäävät oikein hyvin.​

4. Nauti pelaamisesta

On monia pelejä, jotka verkkokokemuksen rajoituksista huolimatta saavat pelaajat palaamaan taistelukentille innostuneena kerta toisensa jälkeen. Kun on tehnyt kaiken mahdollisen "kotirintamalla", ovat mahdollisuudet vähintään yhtä hyvät kuin muilla pelaajilla. Pelaaminen on mahtavaa, ja kun on tehnyt kaiken mitä voi, on aika nauttia lempipelien pelaamisesta parhaana mahdollisena kokemuksena!​





Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Miten muka voi suodattaa yksittäisiä vastustajia pois moninpeleistä? Voinko suodattaa kaikki pelaajat pois lipunryöstö-tyyppisessä pelimuodossa ja kävellä itsekseni ryöstämään lipun ilman vastarintaa? Tai suodattaa kaikki pois CS:ssä ja plantata pommin kaikessa rauhassa?
Vastustajien toimet tulee melkein joka ikisessä pelissä keskitetyltä serveriltä kaikille pelaajille, jolloin yksittäisen pelaajan suodattaminen pelistä on täysin mahdotonta.
Ainoa tapaus jossa pelaajien suodatus varmaan toimii, on jos pelaaja itse toimii hostina pelissä, johon muut liittyvät. Ja sellaisia pelejä ei taida kovin paljoa olla, ainakaan niitä joissa pingillä olisi hirveästi väliä.
Noh ihan hyvä joka tapauksessa että asiat kehittyy. Reitittimien käyttöliittymät on usein aika surkeita, tämä taitaa olla vähän graafisempi ja käyttäjäystävällisempi.
 
Viimeksi muokattu:

ViiloPelho

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
50
Miten muka voi suodattaa yksittäisiä vastustajia pois moninpeleistä? Voinko suodattaa kaikki pelaajat pois lipunryöstö-tyyppisessä pelimuodossa ja kävellä itsekseni ryöstämään lipun ilman vastarintaa? Tai suodattaa kaikki pois CS:ssä ja plantata pommin kaikessa rauhassa?
Vastustajien toimet tulee melkein joka ikisessä pelissä keskitetyltä serveriltä kaikille pelaajille, jolloin yksittäisen pelaajan suodattaminen pelistä on täysin mahdotonta.
Ainoa tapaus jossa pelaajien suodatus varmaan toimii, on jos pelaaja itse toimii hostina pelissä, johon muut liittyvät. Ja sellaisia pelejä ei taida kovin paljoa olla, ainakaan niitä joissa pingillä olisi hirveästi väliä.
Noh ihan hyvä joka tapauksessa että asiat kehittyy. Reitittimien käyttöliittymät on usein aika surkeita, tämä taitaa olla vähän graafisempi ja käyttäjäystävällisempi.
Kaupallinen. Yhteistyö. Tuli vain Mieleen että huomioitko nuo sanat?

Niinhän sitä aikoinaan Soneralla ollessani sanottiin, että emme kilpaile hinnalla, vaan myymme mielikuvia. :rofl:
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Voi, kun saisi vanhan kunnon Matchmaking Server Pickerin CS:GO:hon toimimaan ja pääsisi noista entisen Neukkulan alueen sekä Osmaanien valtakunnan kansalaisista eroon.. Voisi vaikka maksaakin!!
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Kaupallinen. Yhteistyö. Tuli vain Mieleen että huomioitko nuo sanat?

Niinhän sitä aikoinaan Soneralla ollessani sanottiin, että emme kilpaile hinnalla, vaan myymme mielikuvia. :rofl:
Kyllä luin joo, mutta ihmettelen vaan kun tuossa puhutaan ihan puuta heinää.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Niin, mielikuvat ja mainostaminen. :D
Valheellinen mainostaminen vaan on laitonta. Tuossa tosin periaatteessa puhutaan totta, mutta kyseessä on erittäin harvinainen tilanne nykyään. Vähintäänkin moraalisesti arveluttavaa puhua siitä että FPS-peleissä pystyisi suodattamaan lagaavat pelaajat pois. Kuinka moni pyörittää kotonaan CS- tai BF1- tai jotain muuta vastaavaa serveriä?
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Bigfootin pingin tappajakortit ovat valitettavasti eellä :cigar:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Suurin syy viiveeseen on etäisyys palvelimeen ja vastapelaajiin, jota ongelmaa DumaOS ja Geo-suodatin korjaavat eri tavoin pelistä riippuen. ...
Vaikkakin Geo-suodatin toimii lähes automaattisesti, on sen lisäksi mahdollista sekä estää että hyväksyä valittuja pelaajia ja palvelimia maantieteellisestä sijainnista riippumatta
Tämä kohta on silkkaa huijausta ja antaa sen käsityksen, että jokainen voi nyt poistaa kaikki lagaavat pelaajat mistä tahansa pelistä julkisella/kaupallisella serverillä pelatessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
126
Tämä kohta on silkkaa huijausta ja antaa sen käsityksen, että jokainen voi nyt poistaa kaikki lagaavat pelaajat mistä tahansa pelistä julkisella/kaupallisella serverillä pelatessa.
Kyllähän tuossa edeltävässä tekstissä kerrotaan että vaihtaa serveriä kun tietyt kriteerit täyttyy ja jälkeen tulevasta tekstistä kyllä selviää ettei toimi ihan missä tahansa pelissä. Mutta hieman kyllä selkeämmin voisi tuon kirjoittaa, mutta näin mä sen ainakin ymmärsin.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
@Kepe Tämä video itseasiassa jäi puuttumaan jutusta, nyt se on lisätty sinne ja tekstiä vielä tarkennenttu. Kyseessä siis localhost-palvelin, josta voit blokata liian kaukaa tulevat yhteydet eli pelaajat.

 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
@Kepe Tämä video itseasiassa jäi puuttumaan jutusta, nyt se on lisätty sinne ja tekstiä vielä tarkennenttu. Kyseessä siis localhost-palvelin, josta voit blokata liian kaukaa tulevat yhteydet eli pelaajat.

No nyt on teksti todenmukaisempi eikä harhaanjohtava :tup:
Eli yksittäisiä pelaajia voi blokata vain jos itse hostaa serveriä tuon reitittimen kautta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 029
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom