Pikatestissä Motorola Moto G5

Arvostele artikkeli

  • 5 - Erinomainen

    Ääniä: 8 57,1%
  • 4 - Hyvä

    Ääniä: 6 42,9%
  • 3 - Kohtalainen

    Ääniä: 0 0,0%
  • 2 - Heikko

    Ääniä: 0 0,0%
  • 1 - Täydellinen alisuoritus

    Ääniä: 0 0,0%

  • Ääniä yhteensä
    14

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 268

Motorolan vuonna 2013 julkaisema ensimmäisen sukupolven Moto G oli todellinen myyntimenestys ja se nousi yrityksen kaikkien aikojen suosituimmaksi älypuhelinmalliksi. Motorolan siirryttyä Lenovon omistukseen menestysreseptin fokus kuitenkin hieman katosi, jonka myötä seuraavan sukupolven Moto G –mallien koko alkoi kasvaa ja käyttäjien arvostamat nopeat ohjelmistopäivitykset alkoivat viivästyä pahasti.

Moto G:n viidennen sukupolven malli esiteltiin helmikuun lopulla MWC-messujen yhteydessä kahtena eri versiona. Edullisempi Moto G5 –perusmalli sijoittuu 199 euron hinnallaan houkuttelevaan alle 200 euron luokkaan ja paremmin varusteltu Moto G5 Plus puolestaan tarjoaa edistyneempiä teknisiä ominaisuuksia 299 euron suositushintaan.

Viime vuoden malleihin nähden uusi Moto G5 sijoittuu hinnaltaan ikään kuin Moto G4:n ja Moto G4 Playn väliin. Markkinoille tullessaan Moto G4 maksoi 249 euroa ja Moto G4 Play noin 160 euroa. Moto G5:n myynti alkoi Suomessa maaliskuun alkupuolella ja Moto G5 Plussan puolestaan muutamia viikkoja myöhemmin huhtikuun alussa.

Tutustumme tässä pikatestissä uuteen Moto G5 –malliin lyhyehkön runsaan viikon testijakson myötä saatujen käyttökokemuksien pohjalta. Moto G5 Plus testataan mahdollisuuksien mukaan myöhemmin erillisessä artikkelissa.

Lue artikkeli: Pikatestissä Motorola Moto G5 -älypuhelin
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 268
Joku kysyi pari viikkoa sitten kumman ottaisin: Moto G5:n vai Huawei Honor 7 Liten. Nyt kun olen kokeillut molempia päivittäisessä käytössä, niin valitsisin Moto G5:n. Valinta on tiukka ja kyse on osin myös henkilökohtaisista mieltymyksistä, mutta ohjelmistopuolen toteutus kallistaa vaa'an Motolle.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 174
;)Onko mitään järkeä ehdottaa 2000 watinlämpölamppua stimuloimaan auringonpaistetta jossain pienessä komerossa?
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 268
;)Onko mitään järkeä ehdottaa 2000 watinlämpölamppua stimuloimaan auringonpaistetta jossain pienessä komerossa?
Pikatestien tapauksessa ei, koska työmäärä täytyy saada pysymään järjellisenä, mutta varsinaisissa testiartikkeleissa jotain vastaavaa voisikin koittaa, jos ulkona ei satu olemaan riittävän kirkasta testien aikaan :tup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
857
Moto G sarjan laitteille voi antaa miinuksen ohjelmistopäivityksistä. G4 ja G3 ovat saaneet päivityksiä vain n. puolen vuoden välein ja loppuvat kun seuraavan vuoden malli julkaistaan.

Tämä laittaa käyttäjän haavoittuvaan asemaan varsinkin Androidin tietoturvapäivitysten osalta jotka pitäisi saada kuukausittain.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Moto G sarjan laitteille voi antaa miinuksen ohjelmistopäivityksistä. G4 ja G3 ovat saaneet päivityksiä vain n. puolen vuoden välein ja loppuvat kun seuraavan vuoden malli julkaistaan.

Tämä laittaa käyttäjän haavoittuvaan asemaan varsinkin Androidin tietoturvapäivitysten osalta jotka pitäisi saada kuukausittain.
No eipä se juuri parempaa ole monella muullakaan, joten ei ole juuri mitään uutta.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 268
Moto G sarjan laitteille voi antaa miinuksen ohjelmistopäivityksistä. G4 ja G3 ovat saaneet päivityksiä vain n. puolen vuoden välein ja loppuvat kun seuraavan vuoden malli julkaistaan.

Tämä laittaa käyttäjän haavoittuvaan asemaan varsinkin Androidin tietoturvapäivitysten osalta jotka pitäisi saada kuukausittain.
Moto G -mallien ohjelmistopäivitykset ovat olleet viime aikoina retuperällä (kuten artikkelissakin mainittiin), mutta ei tuosta voi oikein laitteelle antaa ennakkoon miinusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
305
Itse antaisin tässäkin hintaluokassa miinuksen siitä ettei käytössä ole USB C -liitin tai langatonta latausta.
Muuten asiallinen artikkeli. Luulin pikatestin tarkoittavan vain muutamaa kappaletta tekstiä, mutta sitä olikin kiitettävä määrä.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 268
Itse antaisin tässäkin hintaluokassa miinuksen siitä ettei käytössä ole USB C -liitin tai langatonta latausta.
Muuten asiallinen artikkeli. Luulin pikatestin tarkoittavan vain muutamaa kappaletta tekstiä, mutta sitä olikin kiitettävä määrä.
Pikatesti tarkoittaa io-techin kielellä tosiaan sitä, että tuotetta on testattu lyhyemmän aikaa, eikä jutussa käydä kaikkia asioita (ainakaan niin syvällisesti) läpi, kuin miten täysimittaisessa testissä käydään. Vaikka itse jutusta sitä ei välttämättä niin hahmota, on työmäärä näissä pikatesteissä yleensä 30-50 % täysimittaisen testiartikkelin työmäärästä.
 
Liittynyt
14.04.2017
Viestejä
1
Minulla on ollut tuo moto 5 käytössä vajaan kuukauden. Muuten olen puhelimen hinta/laatu suhteeseen tyytyväinen ja allekirjoitan arvion. Mutta akun kesto on heikohko. En pelaa kännykkällä. Luen uutisia yms. Selaan nettiä. Akku ei kestä edes yhtä päivää. Minulla on kaksi muuta kännykkää käytössä: Samsung s5neo ja sony xperia x, niissä akku kestää samalla käytöllä jopa seuraavaan päivään. Moto on kuitenkin hyvä puhelin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
486
Omaan silmään puhelin näyttää aivan Samsungin halppispuhelimilta muutaman vuoden takaa. Ei lähellekään Motorolan aikaisen Moto G:n tyylikkyyttä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 528
Joku kysyi pari viikkoa sitten kumman ottaisin: Moto G5:n vai Huawei Honor 7 Liten. Nyt kun olen kokeillut molempia päivittäisessä käytössä, niin valitsisin Moto G5:n. Valinta on tiukka ja kyse on osin myös henkilökohtaisista mieltymyksistä, mutta ohjelmistopuolen toteutus kallistaa vaa'an Motolle.
Onkos tuo sulavampi käytössä kuin tuo Honor 7 Lite (siis lähinnä responsiivisempi komentoihin)? Itse ostin sen varaluuriksi ja olin yllättynyt mitä 150€ hinnalla saa.

Lähinnä itseäni häiritsi Huawein ohjelmistoon tekemät huononnukset verrattuna puhtaaseen androidiin, muutenhan tuo Honor 7 Lite on hintaisekseen ihan voittajapuhelin.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 268
Onkos tuo sulavampi käytössä kuin tuo Honor 7 Lite (siis lähinnä responsiivisempi komentoihin)? Itse ostin sen varaluuriksi ja olin yllättynyt mitä 150€ hinnalla saa.

Lähinnä itseäni häiritsi Huawein ohjelmistoon tekemät huononnukset verrattuna puhtaaseen androidiin, muutenhan tuo Honor 7 Lite on hintaisekseen ihan voittajapuhelin.
En ole rinnakkain vertaillut, mutta taitaa olla aika samaa luokkaa. Ei valittamista sen suhteen.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
79
Nykyään kyllä peruskäytössä pärjää hyvin halvallakin puhelimella jos ei tarvitse ykköstason kameraa ja pelitehoja. Äiteelle tuo honor 7 lite tuli suositeltua ja iso yllätys mitä sillä rahalla sai.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 284
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom