Pieni mini PC harrasteluun ja säätämiseen 100-200€?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TuBBe
  • Aloitettu Aloitettu
Olen katsellut tässä Rasperry pi 5 pakettia noin 120€ hintaan, tarkoituksena laittaa se kaapin perälle Pi Holen, Syncthingin ja NASsin pyörittelyyn. Mahdollisesti jatkossa voisi tulla valvontakameran NVR softaa tai home assistanttia. Käyttöjärjestelmänä joku graafinen linux. Monessa paikassa suositeltiin rasperryn korvaajaksi erilaisia NUC koneita tai miniPC:eitä, näitä aina välillä hyvissä tarjouksissakin vilahtelee mutta nyt en mitään keskustelua kummemmin näistä löytänyt.

Löytyykö tuohon Rasperryn budjettiin tai vähän päälle jotain järkevää pientä, mahd passiivista konetta jossa olisi raspia enemmän jerkkua moniajoon vai tyydynkö vain raspiin? Nälkähän tässä on syödessä kokoajan ja budjetti sitä mukaan...

Reilu 150 euroa tulee hintaa N95 tai N100 minipc:ille 8GB muistilla. Itse korvasin vanhan raspin N95-koneella vuosi sitten ja on ollut oikein pätevä ja hyvä laite. Näissä on tehoa useimmissa testeissä 2-3 kertaa Raspi 5:n verran.

Tai 16 gigalla edelleen alle 200 euron luokassa.

Tai sitten käytettynä pieniä toimistokoneita kuten Lenovo Thinkcentre Tiny, HP Prodesk/Elitedesk Mini tai Dell Optiplex Micro. Noin 150 eurolla saa esim i5-8500T koneita, joilla ikää viisi vuotta. Nuo ovat laadukkaampaa ja kestävämpää rautaa kuin uudet kiinankoneet ja valmistajan tuki ajurien yms osalta on oleellisesti parempaa. Mutta kun ikää on noin paljon, se aina vähentää luotettavuutta.

Tehoa esim tuossa i5-8500T:ssä on hiukan enemmän kuin N95:ssa ja N100:ssa.

Reilu 150 euroa tulee hintaa N95 tai N100 minipc:ille 8GB muistilla. Itse korvasin vanhan raspin N95-koneella vuosi sitten ja on ollut oikein pätevä ja hyvä laite. Näissä on tehoa useimmissa testeissä 2-3 kertaa Raspi 5:n verran.

Tai 16 gigalla edelleen alle 200 euron luokassa.

Tai sitten käytettynä pieniä toimistokoneita kuten Lenovo Thinkcentre Tiny, HP Prodesk/Elitedesk Mini tai Dell Optiplex Micro. Noin 150 eurolla saa esim i5-8500T koneita, joilla ikää viisi vuotta. Nuo ovat laadukkaampaa ja kestävämpää rautaa kuin uudet kiinankoneet ja valmistajan tuki ajurien yms osalta on oleellisesti parempaa. Mutta kun ikää on noin paljon, se aina vähentää luotettavuutta.

Tehoa esim tuossa i5-8500T:ssä on hiukan enemmän kuin N95:ssa ja N100:ssa.
Kiitos inputista, itsekin olin oma-aloitesti samalla jo löytänyt tieni tuonne ebayn käytettyjen osastolle joissa taitaa paras hinta-laatusuhde tälläiselle harrasteprojektille olla.

Katselin itse, samaa ikähaitaria mutta amd-alusta. Pitänee ottaa selvää kumpi on linuxin kanssa parempi mutta muutenpa se 50/50 taitaa olla, joko nuo lahoaa tai ei piakkoin. N100 olisi 6w tdp vs 35w, mutta luulisi käytön olevan paljon idleä ettei tuo sirkkeli kokoajan huutaisi.

Tätä saa nyt n. 116 euron hintaan (-15e kupongin käyttämisen jälkeen), itsellä näköjään loppusummaksi tuli 114.72e kun käytin samalla noita aliexpressille kertyneitä kolikoita. Minipc:itä vähän aikaa selailleena on hinta aika kelpo mielestäni. N100 / 12GB DDR5 / 512 SSD. 3x4GB Samsung ram on kolvattu kiinni eli sitä ei tarvitse haaveilla laajentavansa, mutta 12GB riittää aika moneen projektiin. Positiivista tässä on se, että tuo N100 prossu vie vähemmän virtaa vs. muut vanhemmat laitteet joista rakentelijat kyhää servereitään. Itse rakennan tästä uuden HA purkin jota luultavasti muuhunkin käytetään.

Viimeksi muokattu:
Hyvään hintaan olet saanut levy ja muisti huomioiden. Mä tilasin just pari päivää sitten ylempänä mainitun GMKtecin G3-mallin 128 eurolla (N100/8 GB/256 GB SSD). Jotenkin meni ihan ohi toi 15 euron kuponki eli mua fiksumpi ostaja sais saman koneen nyt reilulla 110 eurolla. Jos Raspberryyn vertaa, niin tällaiset mini-pc:t tarjoavat kyllä samaan rahaan aika paljon enemmän.

Ja joo, mullakin tulee HA-käyttöön. Olen kyllästynyt siihen, että virtuaalialustan huoltaminen rampauttaa talon, kun HA häviää kuvioista. Aika nopeasti tulee myös perheenjäseniltä palautetta. Nyt siis erillinen laite pelkästään automaatiokäyttöön ilman yhtäkään kikkakuutosta. Frigaten takia ylimitoitin vähän, vaikka Coral auttaakin.

Viimeksi muokattu:
Hyvään hintaan olet saanut levy ja muisti huomioiden. Mä tilasin just pari päivää sitten ylempänä mainitun GMKtecin G3-mallin 128 eurolla (N100/8 GB/256 GB SSD). Jotenkin meni ihan ohi toi 15 euron kuponki eli mua fiksumpi ostaja sais saman koneen nyt reilulla 110 eurolla. Jos Raspberryyn vertaa, niin tällaiset mini-pc:t tarjoavat kyllä samaan rahaan aika paljon enemmän.

Ja joo, mullakin tulee HA-käyttöön. Olen kyllästynyt siihen, että virtuaalialustan huoltaminen rampauttaa talon, kun HA häviää kuvioista. Aika nopeasti tulee myös perheenjäseniltä palautetta. Nyt siis erillinen laite pelkästään automaatiokäyttöön ilman yhtäkään kikkakuutosta. Frigaten takia ylimitoitin vähän, vaikka Coral auttaakin.
Juu, se tarjous oli jonkun aikaa ennen kuin nostivat hieman hintaa, ja näköjään nyt ovat lopettaneet G2:n Suomeen lähettämisen kokonaan ainakin tuon myyjän toimesta. Katselin tuota mainitsemaasi G3:sta myös, ja olisin luultavasti tilannut jos tuossa olisi ollut kaksi lan-paikkaa. Toki esim. usb-adapterilla tuohon G3:seen saa toisen 2.5G piuhan tarvittaessa. G2:n portit on 1G mutta pitäisi riittää hyvin silti tarkoitukseensa, eli toinen reitittimeen ja toisella piuhaa pitkin Zigbee to ethernet alakertaan. Itsellekin tulossa Frigate Coralilla höystettynä uuteen taloon muutaman Reolinkin valvontakameran myötä, saa nähdä millainen säätäminen niissä on sitten kun tavarat saapuu.

Statistiikka

Viestiketjuista
257 514
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom