Pienet kysymykset ruokaan ja juomaan liittyen

Liittynyt
06.01.2019
Viestejä
159
Kuinka kauan lämminsavulohi säilyy jääkaapissa sen jälkeen kun se on avattu?

Tarkemmin tuote tässä: Heimon gourmet n900g savustettu lohifile, vakuumipakattu, heimon gourmet - foodie.fi

edit, Säilyvyyttä avattuna ei lue paketissa.
Noissa lienee suolaa siinä määrin liikaa että vaikka kuinka kauan. Sanoisin että mikäli viimeiseen käyttöpäivään on pari viikkoa niin vähintään viikon.
Jääkaapin kylmimpään osaan säilöön. Eli alahyllylle taakse, uusissa kaapissa tosin taitaa olla ilmankiertoa niin että aika sama mihin laittaa, jokin ropelli siellä.
E: Virallisesti tosin se pari päivää maksimi mutta itse ainakin olen vanhempia syönyt eikä ole massu sekasin mennyt. Leivän päälle kun noita ostellut niin eihän se pakkaus parissa päivässä kulu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.04.2017
Viestejä
9
Onkohan olemassa jotain vanukasjauheita, joista saisi maitoa lisäämällä helposti tehtyä vanukasta? En siis tarkoita proteiinivanukasjauheita, vaan ihan silkkaa hiilarihöttöä.
Ainakin moussejauheita löytyy esim. BlåBandilta ja Dr.Oetkerilta. BlåBandin suklaamoussea ja valkosuklaa-nougatia olen kokeillut ja ne on tosi helppoja ja nopeita, vatkataan vaan maitoon ja jäähdytetään hetki jääkaapissa. Ihan näppärä hätävara kaappiin äkillistä makeanhimoa varten.

TUOTTEET – Blå Band
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Tulee keitettyä riisiä usemman kerran viikossa. Ajattelin oikein hifistellä ja ostaa riisikeittimen. Nopealla googlauksella sain tietooni, että Suomessa ei myydä kuin paskoja lasikantisia vehkeitä. Lasikansi on ilmeisesti jokin tunnistuskikka huonosta keittimestä, koska paremmissa ei ole ikinä lasikantta.

Ilmeisesti Cuckoo on kunnollisista halvin ja Saksan Amazonista sellaisen saisi n. 100 eurolla.
https://www.amazon.de/Kuckuck-Elekt..._n_shipping_option-bin:2019341031,p_89:Cuckoo

Tietääkö joku noista vehkeistä tai ostopaikoista jotain ja osaisi neuvoa mistä saa paremman diilin? Saksasta ostaessa ei ainakaan tarvitse tulleista huolehtia eikä siitä, että sopiiko töpseli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Mahtaako kukaan tietää mistä löytyisi papalo-nimistä korianterinsukuista yrttiä? Papaloa käytetään käsittääkseni varsinkin Väli- ja Etelä-Amerikan keittiöissä.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Mahtaako kukaan tietää mistä löytyisi papalo-nimistä korianterinsukuista yrttiä? Papaloa käytetään käsittääkseni varsinkin Väli- ja Etelä-Amerikan keittiöissä.
Veikkaan, ettei Suomesta mistään kaupasta. Siemenistä voi toki kasvattaa itse. Tosin nekin varmaan pitää tilata ulkomailta. Tai kysele siemeniä myyvistä liikkeistä. Voi löytyä myös nimellä salsakorianteri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Veikkaan, ettei Suomesta mistään kaupasta. Siemenistä voi toki kasvattaa itse. Tosin nekin varmaan pitää tilata ulkomailta. Tai kysele siemeniä myyvistä liikkeistä. Voi löytyä myös nimellä salsakorianteri.
Tähän lopputulemaan olen itsekin päätynyt. Kiitokset vinkeistä. Pitää vielä etsiä tuolla salsakorianteri-nimellä, josko tärppäisi. Muussa tapauksessa ei auta kuin alkaa itse kasvattamaan, jotta pääsisi maistamaan :eat:
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
914
Tietäisikö joku kunnon ohjetta ranch-kastikkeen tekemiseen itse? Mieluiten niin, että olisi itse myös kokeillut reseptiä. Jos tietää jonkun valmistuotteen, niin voi ehdottaa myös.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 348
Saako suomessa jääjogurttia ruokakaupasta?

Entä onko helsingissä yhtään youghurt shoppia? Ymmärsin eräästä jenkkileffasta ja netistä että jenkeissä on siis subway/spice ice tyylisiä jugurttipaikkoja, joissa valitaan ensin joku makupohja, ja sit siihen päälle voi lastata karkkia, rouhetta jne jne. Eli sama asia kuin jäätelö mutta tuotteena vain jäädytetty jugurtti
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Saako suomessa jääjogurttia ruokakaupasta?

Entä onko helsingissä yhtään youghurt shoppia? Ymmärsin eräästä jenkkileffasta ja netistä että jenkeissä on siis subway/spice ice tyylisiä jugurttipaikkoja, joissa valitaan ensin joku makupohja, ja sit siihen päälle voi lastata karkkia, rouhetta jne jne. Eli sama asia kuin jäätelö mutta tuotteena vain jäädytetty jugurtti
frozen yogurt helsinki - Google-haku
Kyllähän noita näyttäisi olevan, useimmat taitavat tarjoilla muutakin kuten jäätelöä jne mutta ainakin Jogo ja Yobot ovat ilmeisesti ihan jääjogurttimestoja
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Tuli tällainen uutinen Suomen roskakaloista vastaan:
Tuhansien järvien maan kauppakalasta 82 prosenttia tuodaan ulkomailta – Mitä jos tänä jouluna tarjoaisit kotimaista graavisärkeä?

Saako jossain järvisuomessa esim. särkeä torilta? Täällä Porissa on enemmän tuota merikalaa yleensä ymmärrettävästä syystä.
Mietin että kai noita särkiä sun muita tulisi ostettua, jos saatavuus ja hinta olisi kohdillaan.
Vastaamatta kysymykseen, mutta tulipa Juhannuksena kokeiltua ongella merestä saatua särkeä sekä tunnistamattomaksi jäänyttä pienempää särkikalaa (varmaan salakka, selän vihertävä sävy tosin hämäsi) grillattuna. Varsinkin särki oli itseasiassa hyvin maukasta ja vähän muikkutyyliin päättömäksi perattuna ja nahkoineen grillattuna myös ihan kohtalaista syötävää, kun isoimmat ruodot jäävät kypsässä kalassa kivasti kiinni selkärankaan. Myös ne pienemmät olivat maultaan ok mutta ruodoista ei oikein päässyt eroon.

Seuraavaksi voisin kokeilla uunissa miedossa lämmössä öljyllä peitettynä muheutettuja pikkukaloja, jonka reseptiä en nyt tähän hätään löydä.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 348
Tarjoillaanko Suomessa missään baarissa _ilmaisia_ pähkinöitä oluen kylkeen? Ei ole vielä sattunut itselle vastaan, ja mietin et onko tuo vain jenkkileffojen juttuja, vai tapahtuuko myös tosielämässä?

Vettä sensijaan olen kyllä nähnyt tarjottavan voimakkaasti humaltuneille juomien kylkeen.

"MIGGÄ DÄÄ ON? EMMÄÄ OO DILANNU MIDÄÄN VEDDÄ"

"juo vettä sillä aikaa kun mää mixaan tän juoman"

:D
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
128
Tarjoillaanko Suomessa missään baarissa _ilmaisia_ pähkinöitä oluen kylkeen? Ei ole vielä sattunut itselle vastaan, ja mietin et onko tuo vain jenkkileffojen juttuja, vai tapahtuuko myös tosielämässä?

Vettä sensijaan olen kyllä nähnyt tarjottavan voimakkaasti humaltuneille juomien kylkeen.

"MIGGÄ DÄÄ ON? EMMÄÄ OO DILANNU MIDÄÄN VEDDÄ"

"juo vettä sillä aikaa kun mää mixaan tän juoman"

:D
Turussa ainakin shooters tarjoili ilmaisia poppareita/sipsejä/namuja pöytiin. Muualta en ole ilmaiseksi saanut mitään, ulkomailla kyllä tungetaan kaikenlaista pikkusuolaista pöydät täyteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Mulla on ohjeita joissa käsketään käyttämään sipulimehua. Mutta missään ei ole kerrottu kuinka sitä tehdään. Lähinnä siks kun vaikka kuinka puristelee ja rutistelee niin ei saa kuin pisaran tai kaksi irti. Onko jotain kikkaa kuinka tuota tehdään? Mitään prässejä tai muita mulla ei ole..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Mulla on ohjeita joissa käsketään käyttämään sipulimehua. Mutta missään ei ole kerrottu kuinka sitä tehdään. Lähinnä siks kun vaikka kuinka puristelee ja rutistelee niin ei saa kuin pisaran tai kaksi irti. Onko jotain kikkaa kuinka tuota tehdään? Mitään prässejä tai muita mulla ei ole..
Blenderiä? Raastin?
Jollain se soossiksi ja soossin puristat sitten tiheän siivilän tai liinan läpi, riippuen siitä kuin paljon saa olla sattumia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 661
Blenderiä? Raastin?
Jollain se soossiksi ja soossin puristat sitten tiheän siivilän tai liinan läpi, riippuen siitä kuin paljon saa olla sattumia.
Tota vois ehkä kokeilla. Paljonkohan keskimääräisestä sipulista tulis mehua..? Onneks sipulit nyt ei kalliita ole. Mutta eipä ole blenderiäkään..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Tota vois ehkä kokeilla. Paljonkohan keskimääräisestä sipulista tulis mehua..? Onneks sipulit nyt ei kalliita ole. Mutta eipä ole blenderiäkään..
Ei aavistustakaan paljon sitä irtoaa helposti. Miehisempi vaihtoehto vaikka vasara, kunhan se saa vaan muussiksi niin sitten puristelee mitä ikinä sieltä irtoaakaan :)
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Ei taida olla omaa ketjua oliiviöljylle? Pari kertaa olen tässä kesän aikana pakertanut pestoa. Himassa on jotain marketin perusöljyä ja saman merkin virgin-versio. Tiedän kysymättäkin, että mistään laatukamasta ei ole kyse. Pestossa kuitenkin öljyn merkitys on hiukan suurempi. Onko kellään heittää joku yleisesti saatavilla oleva laatuöljy tuohon tarkoitukseen? Hinta ei välttämättä korreloi laadun kanssa, sokkona en viitsisi lähteä yrittämään ja erehtymään. Kun tehdään, tehdään kunnolla. Pitäis tosin olla kunnon morttelikin. Ei ole sattunut vielä kohdalle.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
349
Filos 500ml original koroneiki ekstra-neitsytoliiviöljy oli itselle positiivinen yllatys.

Ei hifistely mutta parempaa keskiluokkaa. Ei kitkeraa loppumakua. Pestoon tarpeeksi hyvaa.

Muutenkin viime vuosina (10v) kreikkalaiset oliivioljyt ovat olleet hinta/laatusuhteeltaan parempia.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
157
Ei taida olla omaa ketjua oliiviöljylle? Pari kertaa olen tässä kesän aikana pakertanut pestoa. Himassa on jotain marketin perusöljyä ja saman merkin virgin-versio. Tiedän kysymättäkin, että mistään laatukamasta ei ole kyse. Pestossa kuitenkin öljyn merkitys on hiukan suurempi. Onko kellään heittää joku yleisesti saatavilla oleva laatuöljy tuohon tarkoitukseen? Hinta ei välttämättä korreloi laadun kanssa, sokkona en viitsisi lähteä yrittämään ja erehtymään. Kun tehdään, tehdään kunnolla. Pitäis tosin olla kunnon morttelikin. Ei ole sattunut vielä kohdalle.
Tähän öljyyn ollut tyytyväinen. Hyvä ruohomainen maku, kuten kuuluukin olla.


Lähetetty minun SM-G965F laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Tuo Memmas Knossos pärjäsi hyvin Kuluttaja-lehden testissä. Borgesin ekstra-neitsyt näköjään voitti tuon testin. Ei siis ehkä kannata mennä merta edemmäs kalaan. Nimenomaan Borgesin öljyjä ostan yleensä. Nyt vaan siis yhtä luokkaa ylemmäs, ellei tuota Memmasia satu kohdalle. Tuskin menee kummassakaan pieleen.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Ei taida olla omaa ketjua oliiviöljylle? Pari kertaa olen tässä kesän aikana pakertanut pestoa. Himassa on jotain marketin perusöljyä ja saman merkin virgin-versio. Tiedän kysymättäkin, että mistään laatukamasta ei ole kyse. Pestossa kuitenkin öljyn merkitys on hiukan suurempi. Onko kellään heittää joku yleisesti saatavilla oleva laatuöljy tuohon tarkoitukseen? Hinta ei välttämättä korreloi laadun kanssa, sokkona en viitsisi lähteä yrittämään ja erehtymään. Kun tehdään, tehdään kunnolla. Pitäis tosin olla kunnon morttelikin. Ei ole sattunut vielä kohdalle.
En minä noissa mitään eroa huomaa, kun olen juntti.
Mutta vaikkapa S-marketissa näyttää olevan Urtekram luomu extraneitsyt oliiviöljyä ja olen siinä käsityksessä, että tuo on noita "hyviä" merkkejä joiden tuotteita löytyy jostain Ruohonjuuresta ja muissa ekoliikkeissä.
 
Liittynyt
10.08.2018
Viestejä
111
Mulla on ohjeita joissa käsketään käyttämään sipulimehua. Mutta missään ei ole kerrottu kuinka sitä tehdään. Lähinnä siks kun vaikka kuinka puristelee ja rutistelee niin ei saa kuin pisaran tai kaksi irti. Onko jotain kikkaa kuinka tuota tehdään? Mitään prässejä tai muita mulla ei ole..
Raastimella raastat, heität vaikka johonkin liinaan / siivilään ja suolaat kevyesti. Sit puristat hetken päästä. Kyllä irtoo nestettä.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
741
Viikonloppuna tiedossa kahden päivän pirskeet ja maanantaina pitäisi olla töissä suht skarppina. Oletteko keksineet mikä alkoholiton juoma olisi hyvä sunnuntaina mikä helpottaisi oloa. Auttaako Gatorade tms. olleenkaan.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Viikonloppuna tiedossa kahden päivän pirskeet ja maanantaina pitäisi olla töissä suht skarppina. Oletteko keksineet mikä alkoholiton juoma olisi hyvä sunnuntaina mikä helpottaisi oloa. Auttaako Gatorade tms. olleenkaan.
Mitäs jos feikkaisit vain juovasi, jos ei kehtaa olla juomatta tai olla avoimesti limulinjalla. Jos aiot kaksi päivää ryypätä, niin et varmasti ole skarppi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Viikonloppuna tiedossa kahden päivän pirskeet ja maanantaina pitäisi olla töissä suht skarppina. Oletteko keksineet mikä alkoholiton juoma olisi hyvä sunnuntaina mikä helpottaisi oloa. Auttaako Gatorade tms. olleenkaan.
Apteekista saa sellaisia ripulinhoitoon tarkoitettuja jauheita, joita sekoitetaan juomiksi. Ei nyt varsinaisesti krapulaa paranna, mutta nopeuttaa palautumista jonkun verran.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Viikonloppuna tiedossa kahden päivän pirskeet ja maanantaina pitäisi olla töissä suht skarppina. Oletteko keksineet mikä alkoholiton juoma olisi hyvä sunnuntaina mikä helpottaisi oloa. Auttaako Gatorade tms. olleenkaan.
Yksi olut sunnuntaina aamulla tasoittaa oloa.

Myös jos saat oksennettua mahan tyhjäksi, niin olo on sen jälkeen parempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Ei sillä niin väliä mitä juot sunnuntaina. Kunhan kiskot lauantaina dokauksen keskellä, etenkin illalla ja yöllä monta stobea vettä väliin, niin jää krapulat vähemmälle. :tup:
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Kikkakolmonen on myös ostaa osa oluista alkoholittomina. Juo tavalliset ensin ja sitten loppuillasta kauheassa kaasussa ei varmaan enää huomaa edes eroa kun kalja muuttuu holittomaksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Tuo välivesi toimii kyllä. Muistan nuorempana, että jaksoi paljon paremmin juoda olutta, kun otti väliin vettä. Vesipullo onkin mulla lähes aina mukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Mikäköhän naudan pala tämä on ja mitä siitä kannattaisi tehdä:



Fransyska lukee ja google sanoo, että naudan selkäpaisti. Täältä taas: Naudanliha | Lihavuorinen en nyt tiedä sitten onko se etuselkää vai ulkofilettä vai ulkopaistia?

Tjaa se etu osa olikin siinä vielä Älg eli hirvieä tuo taitaa olla. Sitä suuremmalla syyllä ottaisin vastaan vinkkejä mitä tuosta tehdä. Ollut pakkasessa ja huomiseksi sulanut... Painoa joku 2kg. Uunia ajattelin, mutta kun nyt tietäisi edes mikä pala tuo on niin voisi googlailla ohjeita...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466
Muistan joskus 10-15v sitten syöneeni Helsingissä jossain hienommassa, muistaakseni venäläisessä ravintolassa.

Aluksi tuotiin pöytään shottilasin kokoisessa kupissa alkupalaksi jonkilainen valkosipulidrinkki, joka oli lämmin ja muistutti ehkä koostumukseltaan smoothiempaa, ja maistui siis hyvin paljon valkosipulille.

Osaakohan joku sanoa, mikä oli ravintola tai mistä löytyisi tarkempaa tietoa kyseisestä aperitiivijuomasta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Muistan joskus 10-15v sitten syöneeni Helsingissä jossain hienommassa, muistaakseni venäläisessä ravintolassa.

Aluksi tuotiin pöytään shottilasin kokoisessa kupissa alkupalaksi jonkilainen valkosipulidrinkki, joka oli lämmin ja muistutti ehkä koostumukseltaan smoothiempaa, ja maistui siis hyvin paljon valkosipulille.

Osaakohan joku sanoa, mikä oli ravintola tai mistä löytyisi tarkempaa tietoa kyseisestä aperitiivijuomasta?
Veikkaan että kyseessä olisi voinut olla Saslik: Saslik - Kabinetit käytössä ilman tilavuokraa - Ravintola Saslik

Juomasta ei havaintoa, mutta 10-15 vuoden aikaskaalalla saattaa nuokin hieman toki vaihdella...
 
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
1 022
En yleensä ole valmiiksi maustettujen lihojen ystävä, mutta tänään maistoin kanaa missä oli valmiiksi mielestäni todella hyvät mausteet. Kyseessä taisi olla koipireisi josta revitty luut pois ja annettu hieman nuijaa. Maku oli mielestäni hieman pähkinäinen, snadisti valkosipulia ja jotain maustetta mitä en tunnistanut. Tähän oli myös jätetty nahka. Koska tämä liha oli mulla pakkasessa ilman alkuperäis pakettia, en tiedä mikähän mahtanut olla kyseessä. Kiinnostaisi lähinnä, koska mielestäni mausteseos mitä siinä onkaan käytetty oli oikeasti hyvin onnistunut, niin itsetehtynä vastaavasta tulisi varmasti siinä tapauksessa vielä monta astetta parempaa. Kana ei myöskään uinut missään marinaadissa.

Eli kuka tunnistaa mikä tuote voisi olla kyseessä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Laitatteko pinaattikeittoon (siis tuollaiseen pakasteharkkoon) jotain mausteita lisäksi?
Oon laittanut yleensä pari keitettyä kananmunaa sekaan, mutta olisikohan tuohon joku sopiva maustekin?

E: ainakin tabasco tuntuu toimivan
 
Viimeksi muokattu:

DonX

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
289
Nyt on uusi hella tulossa.
Onko olemassa nano-pinnotetta, joka helpottaisi puhtaana pitoa ?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 422
Viestejä
4 160 823
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom