Sinulle suosittelen kyllä työterveyteen yhteydenottoa koska ihan selvästikkään et ole kykenevä nykyiseen työhösi ja kannattaa olla lääkärille ihan rehellinen asioista. Työkaverilla oli vastaavia ongelmia ja lähti aika pitkälle saikulle juuri unenpuutteen takia
Jos ymmärrät tätä iltavirkun elämää aamuvirkussa maailmassa, niin sehän ei tuosta parane kuin saikun ajaksi. Jälleen taas kun täytyy elää väärässä rytmissä, niin ongelmat on samalla tasolla kuin aikasemminkin. Noihan ei hoitamalla esimerkiks itsellä voi mitenkään parantua kun tätä samaa on ollut tyyliin koko elämä. On mahdotonta nukkua jos ei saa unta kun nukkumaanmeno aika on väärä päivästä toiseen ja valvoo 8h, nukkuu 2h jos sitäkään. Kun taas saa elettyä omassa rytmissä unenlaatu on hyvää eikä mitään ongelmaa, joten aika helppo löytää syyllinen "vaivaan". Nykynen työ on joustavaa onneksi ja ei noita heräämisiä ainakaan putkeen hirveästi ole, eli olen pyrkinyt nyt itse hoitamaan asian tällä tavoin niissä yhteiskunnan raameissa mitä mulle on annettu. Aina ei ole ollut yhtä hyvin asiat tältä osin ja tiedän jo lapsuudesta mitä se on kun koko viikko mennään vajailla unilla ja nukutaan koko viikonloppu.
Eikä tuossa ole kyse mistään luterilaisuudesta vaan ihan tutkituista faktoista mitä alkoholismi vaikuttaa yhteiskunnalle.
Enemmänkin luterailaisten silmien läpi valikoiduista faktoista. Esimerkiks tuki on aika surkeeta johonkin burniksiin ym., mitkä lienee jopa juurisyynä alkoholin käytössä sekä monessa muussa ongelmassa, koska ahkeruushan on hyve ja laiskottelu pahe. Nämä on nimenomaan niitä luterilaisuuden tuomia juttuja mihin puututaan ja mihin ei.
Ja ainut joka pakottaa sulle väärän unirytmin, on sinä itse.
Täähän on taas niin väärä väittämä kun olla ja voi. Ihmisillä on luontaisesti/evoluution myötä erilaisia unirytmejä. Tääkin asia on niin triviaali ettei tarvinne perustella sen syvemmin. Tässä nyt taas tämmänen perinteinen denialismi muille asioille, mitä alkaa nousemaan myös tarkasteluun, jos tähän työkykyyn aletaan yleisemmin kiinnittämään huomiota. Yllättäen ollaankin tilanteessa että aika iso porukka väestöstä, jotka jotenkin työelämässä pärjää osa jopa ihan hyvinkin, ei ole työkykyisiä kun joku veriarvo on korkeella, ei pysty olemaan yhteiskunnan unirytmissä, on stressaantunut, on joku krooninen sairaus, on sitä ja on tätä vaivaa ym.. Mitäs sitten tehään?
rajanvetoa ei voida tehdä jonkun luterilaisen hyvä/paha mielivallan kautta nykyaikana. Sitte taas taas iloset veronmaksajat maksaa lisää kun työkykyset ihmiset harrastelee kotona kuka mitäkin sossurahalla kun ei ole (muka) työkykyisiä. Nykysinkin jo aika työkykystä väkeä pidetään kotona harrastelemassa kaikkea kivaa, kun on joku hoitamaton tai olematon mt- juttu mihin vedota ikuisuuksiin kun joku edes puhuu työstä.
Vielä harvemmin muut pystyy arvioimaan toisen tilannetta. Ei tää kuitenkaan ole mikään jokotai tilanne. Joku voi ihan hyvin tulla freesinä ja hyväntuulisena ja hyvin nukkuneena töihin ajoissa ja hoitaa hommansa hyvin ja moitteetta eikä kenelläkään ole mitään sanomista. Kunnes joku saatanan peth testi sanoo että sulla ongelma. Ei se ihan näinkään kyllä mene.
Aika pitkälti tässäkin tulee esiin sellanen perisuomalainen asia, että naapureiden asiat tiedetään paremmin kuin omat. Tai enemmänkin kuvitellaan tietävän. Voinhan minäki toki alkaa väittämään että tässä topicissa on nyt selvästi asenneongelmia todella monella ja ulkopuolisena näen nämä asiat nyt todella hyvin, ette vaan itse näe kuinka asennevammasia ootte. Ihan sama uskonjulistaja- logiikka tässäkin olis taustalla.
Tämän ketjun parin viimeistä sivua, joissa normalisoidaan 2500 kaljan vuosikulutus teki ainakin minusta peth-testin vankkumattoman kannatajan.
En missään tilanteessa halua että oma, tai läheisteni, turvallisuus työkaverina tai asiakkaana olisi tällaisen henkilön varassa vaikka kuinka olisi ”korkeat toleranssit, eikä tunnu missään”.
Eikä muuten kiinnosta pätkääkään onko tila määritelmän mukaisesti suurkulutus vai alkoholismi.
On monenlaisia muitakin ihmisiä joiden varaan en "omaa tai läheisteni turvallisuutta" haluaisi asettaa, esim ensisijaisena suoranainen tyhmyys ja osaamattomuus, ehkä toissijaisena yleinen asennevammasuus. Alkoholismi on aika kaukana näiden perässä kun tätä suomalaisten tekemisen yleistä tasoa tarkastelee, vaikka voi toki olla yksi osasyy.
Sinähän et toki pääse PEth- testillä eroon tästä, kuten ei esim. tyhmyydestäkään pääse pakollisilla äo-testeillä, vaan ihan tekemällä mahdollisimman paljon itse.