Niin on, mutta pitää nyt erottaa kaksi asiaa. Ensimmäinen asia on kotimaan poliittinen, että pitääkö tollasta pykälää olla ja oliko tuomiot oikeudenmukaisia. Mun mielestäni nämä vihapuhetuomiot ovat olleet aika kyseenalaisia, mutten tuota pykälää kokonaan ehkä haluaisi hylätäkkään lainsäädännöstä. En oikein tiedä miten tuollaisen kansankiihottamisen kanssa pitäisi toimia. Tämä on kuitenkin eri keskustelu.
Toinen asia on yhteiskuntaan sopeutuminen ulkopuolisen silmin. Jos toistuvasti syyllistyy samaan rikokseen jossain yhteiskunnassa, se on ainakin mun silmiini viesti siitä, että se ihminen ei pysty sopeutumaan siihen vallitsevaan yhteiskuntaan, missä elää. Jos joku haluisi tulla suomeen sellasella recordilla missä monta tuomiota asiasta X, mulla olisi syy olettaa, ettei se pystyisi sopeutumaan Suomessakaan tähän vallitsevaan yhteiskuntaan jos joku lakipykälä nyt hänen mielestään olisi jotenkin väärä/epäoikeudenmukainen, eikä pystyisi korjaamaan käytöstään edes annetun tuomion perusteella.
Mun mielestäni Navalni ei esimerkiksi ole pystynyt Venäläiseen yhteiskuntaan sopeutumaan, oli se sitten millainen tahansa, ja se on ainakin mulle yksi hälyytyskello siitä että pystyisikö suomenkaan yhteiskuntaan. Vai alkaisiko täälläkin joku meuhkaaminen jos mielestään jokin asia on väärin? Minä en Navalnia Suomeen haluisi, enkä päästäisi (tai enemmänkin olisi päästänyt, herrahan taidettiin murhata) jos asia olisi mun käsissäni.