Perkeleen taloyhtiöt isännöitsijeen.

Liittynyt
01.02.2021
Viestejä
4
Ajattelinpa tehdä tälläisen taloyhtiöihin ja isännöitsijöihin keskittyvän keskustelun tuon toisen naapureihin keskittyvän kaveriksi ja jakaa viimeaikaisia kokemuksia asoy-asumisesta.

Taloyhtiön ja sen hallituksen oikeudellista vastuuta ja velvollisuuksia on tässä tullut muutama vuosi mietiskeltyä taloyhtiön pistäessä kynsin ja hampain vastaan kerrostaloasunnon rakenteissa olevasta selvästä viasta, joka pitkän taistelun jälkeen on jopa todennettu vihdoin merkkiainekokeella.

  • Asunto-osakeyhtiölain mukaan taloyhtiön kunnossapitovastuuseen kuuluu pitää asuntojen rakenteet ja eristeet kunnossa.

Kyseessä on vuonna 1949 rakennettu noin 90 asukkaan talo, jossa valtaosan osakkeista omistavat sijoittajat, eli suurimmassa osassa asuntoja asuu vuokralaisia. Taloyhtiön hallituksessa ei ole yhtäkään jäsentä joka asuisi itse talossa, yhtiökokouksissa ei näe koskaan talossa asuvia osakkeenomistajia tai oikeastaan muita kuin taloyhtiön hallituksen jäseniä. Taloyhtiön hallitus siis dominoi mielivaltaisesti päätöksiä ja päättää joka vuosi itse omasta vastuuvapautuksestaan.

Minun ja viereisen asunnon välisessä väliseinässä on alareunoissa kulkuaukkoja joiden kautta kulkeutuvat kaikki äänet ja hajut, aivan kuin seinää ei olisikaan ja asuttaisiin naapurin kanssa kämppiksinä. Vastaavanlaisia tapauksia on varmasti loputtomasti, mutta harvempi jaksaa taistella niiden eteen taloyhtiön kanssa, tervejärkiset ihmiset muuttavat pois ilman, että tuhlaavat voimavarojaan etsiessään ongelman syytä. Tämä johtaa siihen, että kyseisestä ongelmasta on hankala löytää tutkittua tietoa. Arvailuja ja mielipiteitä löytyy sitten senkin edestä.

  • Rakenteet vanhenevat, ja saattaa syntyä halkeamia, joista ilma kulkee läpi, ja samalla ääni. Ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa ja korjata kaikki seinässä ja nurkissa olevat halkeamat. Ääni kulkee samasta raosta kuin ilmakin. - Rakentaja.fi

Mainittakoon, ettei naapuriasunnon ja minun asuntoni välillä kulje yhtäkään ilmastointikanavaa, vaan asuntojen pitäisi olla rakenteellisesti eristettyjä toisistaan.

Vuonna 2018 kun olen (taas kerran) taloyhtiön hallitukselle ja isännöitsijälle asiasta kertonut sähköpostilla on hallitus vahingossa lähettänyt minulle vain hallituksen jäsenille tarkoittamansa sähköpostin, jossa hallituksen jäsen M toteaa metelin ja hajun tarkoittavan mahdollisesti seinässä olevaa aukkoa tai halkeamaa ja myös, että henkilökohtaisesti hän jättäisi minulle vastaamatta.

  • Taloyhtiön velvollisuus on hoitaa vastuullaan olevat korjaukset, kun niitä ilmenee. Tämä velvollisuus tulee suoraan AOYL 4 luvun 2 §:stä. - Kiinteistöliitto

Tämä viesti paljastaa taloyhtiön hallituksen suhtautumisen asiaan ja tarkoittaa, että taloyhtiön hallituksella on ollut epäily ongelman laadusta jo vuodesta 2018 lähtien, mutta ei halua sen korjaamiseen. Hallituksen PJ soittaa minulle ja kertoo, että minun tulee ymmärtää, että kyseessä on vanha talo, mahdollisesta epäilystä vian laadusta ei hän mainitse sanallakaan.

Vuonna 2019 olen terveystarkastajan avulla saanut taloyhtiön osoittamaan edes pientä kiinnostusta asian korjaamiseen.

Taloyhtiön jäsen J ehdottaa tällöin ongelman tutkimista merkkiainekokeella, mutta myöhemmin taloyhtiön PJ ilmoittaa minulle valheellisesti ettei kyseistä koetta voida käyttää asian tutkimiseen.

  • Savun kulkeutuminen sisäilmaan voidaan selvittää savun aistinvaraisen havainnon ja nikotiinipitoisuuden mittauksen lisäksi merkkiainetutkimuksella

Taloyhtiö yrittää virheellisesti korjata ongelmaa tiivistemassalla ja tiedottaessani taloyhtiötä siitä, ettei toimenpiteellä ollut mitään vaikutusta ongelmaan on taloyhtiö ratkaissut asian jättämättä vastaamatta minulle. Viimeisin tieto minulla asiasta on, kun toimenpiteen suorittaneen yrityksen työntekijä kertoo, että "täytyy keskustella insinöörin kanssa". Tämän jälkeen minuun ei ole kukaan ollut yhteydessä vaikka olen asiaa tiedustellut useampaan kertaan.

Vasta vuonna 2020 yhtiökokouksen yhteydessä saan tiedon hallituksen PJ:lta seinän tilanteesta. PJ vakuuttaa minulle ettei seinän suhteen ole olemassa ratkaisua ja asiassa ei voida toimia mitenkään. PJ kertoo myös ettei talossa ole koskaan havaittu vastaavaa ongelmaa, tämäkin osoittautuu myöhemmin valheeksi.

  • Milloin esimerkiksi osakkeenomistajalla on objektiivisesti arvioiden syytä olettaa, että huoneistossa on yhtiön korjattavaksi kuuluva vika, yhtiöllä on velvollisuus selvittää vian olemassaolo. - Rovaniemen hovioikeus (25.8.2020 nro 241)

Terveystarkastaja on yrittänyt olla yhteydessä isännöitsijään vuonna 2020, mutta isännöitsijä on jättänyt vastaamatta.

2020 loppuvuodesta lähetän taloyhtiölle kirjallisen huomautuksen ja vaatimuksen asian korjaamisesta ja vaadin kirjallista selvitystä taloyhtiön toimista ja päätöksistä. Liitteenä toimitan yksityiskohtaisen kuvauksen asioiden kulusta, taloyhtiön toimista, korjaustoimenpiteen virheistä, tekemistäni pienhiukkasmittauksista, äänenvoimakkuusmittauksista, viittauksia laista, oikeuden päätöksistä ja taloyhtiön velvollisuuksista ja vastuista.

  • Lain mukaan osakkaalla on oikeus saada tieto sellaisesta hallituksen päätöksestä, joka koskee hänen osakkeisiinsa perustuvaa oikeutta tai velvollisuutta.

Taloyhtiö vastaa tähän kirjallisesti, mutta vittuilevaan sävyyn, sekä jättää vastaamatta suurimpaan osaan epäkohdista ja vetoaa koronaan.

Tämä kuitenkin saa taloyhtiön suorittamaan vihdoin aiemmin mainitun merkkiainekokeen, joka ei taloyhtiön mukaan sovellu käytettäväksi vian tutkimiseen. Kyseinen koe osoittaa useita vuotokohtia asuntojen välillä. Mittari huutaa kuin viimeistä päivää pienimmälläkin asetuksellaan, joka viittaa hyvinkin selviin ja isoihin kulkuaukkoihin asuntojen välillä.

  • Tupakansavun kulkeutumista voidaan tutkia rakenteellisten vuotokohtien löytämiseksi mittaamalla tupakoijan asunnosta ilmaan päästetyn merkkiaineen pitoisuus hajuhaitasta kärsivän asunnossa. Vuotokohtien läheisyydessä merkkiaineen pitoisuus on ympäristöään selvästi korkeampi. - Valvira

Samalla selviää, että kyseinen yritys on suorittanut aiemminkin merkkiainekokeita samassa talossa, sekä naapuriasunnon ovea avaamaan pyydetty huoltomies kertoo, että heidän yrityksen toimesta on ennenkin suoritettu korjaustoimenpiteitä vastaavanlaisen ongelman suhteen. Tämä tarkoittaa PJ:n valehdelleen kertoessaan ettei vastaavanlaista ongelmaa ole muissa asunnoissa havaittu.

Tilanne on edelleen päällä, joten en tiedä miten tässä tuleekaan vielä asia etenemään. Taloyhtiö kieltäytyy ilmeisesti antamasta kopiota kyseisen merkkiainekokeen raportista.

Toivottavasti tästä löytyy apua jollekulle samassa tilanteessa olevalle ja jos jollain on ehdotuksia tai kokemuksia asiassa etenemisessä, niin otetaan mielellään vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 879
Meillä oli vähän vastaavaa, 30 luvun talo ja ehkäpä jotain asuntoja erotettu joskus kahdeksi tms. Yksi seinä oli joku ohut lastulevy tai vastaava, kuuli ihan selvästi naapurin puheen ja kaiken muunkin. Tuosta olisi voinut esim. potkaista helposti läpi tms. Onneksi seinänaapuri oli kuitenkin ihan normi tyyppi eikä joku rikollinen joka olisi voinut helposti tuosta vaan potkaista seinään reiän ja varastaa kaikki tavarani tms.

Onneksi oli vain vuokra kämppä ja olen tuolta jo muuttanut aikaa sitten pois.

Kaverilla oli vähän samantapainen keissi, eteisen seinä oli jotain kananpaskaa ja verkkoa ja siitä näkyi suoraan naapuriin kun seinä oli vähän rapissut. Laittoivat sitten jonkun kipsilevyn siihen päälle.

En kyllä osaa sanoa yhtään kenen kuuluu korjata, jos seinä esim. on aina ollut tuollainen niin sitten se vaan on? Mutta luulisi että taloyhtiön pitäisi kuitenkin rakenteista vastata ja korjata ainakin jotenkin jos näkyy naapuriin seinän läpi?
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 906
Ihan oikeastaan yksi lysti mitä jotkut rakennussuositukset sanoo. Jos muuttaa vanhaan, huonosti hoidettuun taloon, saa vanhan ja huonosti hoidetun talon. Ei ole mitään taloyhtiötä missä hallitus joutuisi vastuuseen mistään muusta, kuin jostain vaaran aiheuttamisesta jos rakenteet on siinä kunnossa, että ne sortuu. Nuo on todella harvinaisia, että hallitus oikeasti vastaisi mistään oikeudessa. Toki paska hallitus pystyy tiputtamaan osakkeiden arvoa. Yleensä rakenteisiin ei lähdetä kajoamaan ellei ole aivan pakko. Se on kallista ja jos se jotain rakennekorjauksia tehdään yhteen asuntoon, tulee ne tehdä jokaiseen asuntoon jossa on vastaavaa vikaa.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
94
Kannattaa tosiaan tehdä pientä tausta selvitystä, jos meinaa asunto-osakkeen ostaa.
Itse juuri vanhan 1984 rakennetun osakkeen ostajana tosin jo sitä ennen pitkään vuokralla asuneena samassa osakkeessa, niin oli sitäkin kautta tietoa taloyhtiöstä.
Hallituksen puheenjohtaja on asunut taloyhtiössä yli 30v ja asunnoista noin 10% on vuokralla ja aina varoitellaan, että jos aiotte vuokrata osakkeen, niin olkaa tarkkana vuokralaisten suhteen jne.

Aloittajan tapaukseen, niin hallituksenhan valitsee yhtiökokous ja jos enemmistö osakkeen omistajista ei halua muutosta, niin sitten mennään sillä mitä on. Sekä, jos jotain korjauksia tehdään, niin sehän tulee osakkaiden maksettavaksi eli mm. sinun.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Sen verran aloitukseen, että hallituksen ja isännöitsijän pitää jäävätä itsensä pois vastuusta päätettäessä yhtiökokouksessa. Eli he eivät missään tapauksessa voi olla päättämässä vastuuvapaudesta.
Jos vastuuvapautta ei myönnetä, tilannetta pitää jossain vaiheessa lähteä korjaamaan käräjäoikeudessa vahingokorvausvaateella jos taloyhtiölle on vahinkoa aiheutettu. Harvoin sinne asti päädytään.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 877
Viestejä
4 207 046
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom