- Liittynyt
- 11.11.2023
- Viestejä
- 323
Yksi kulma on myös, että kun yhdessä paikassa on jätteiden imujärjestelmä johon mahtuu sisään nipinnapin normaali täysi muovikassi, toisessa molok mihin hieman tuota isompi(mahdollisesti keskikokoinen matkalaukku mahtuu pystysuunnassa tai vähän päällä hyppimällä) ja kolmannessa on normaali jäteastia mihin sitten mahtuu tuollainen isompi matkalaukku suoraan ja nämä kaikki voi olla ihan näköpiirissä toisistaan niin hieman soveltavaa maalaisjärkeä käyttäen miksi tämän yhden tulisi viedä se matkalaukku omaan laskuun kaatopaikalle kun naapurit sen voi roskiin heittää? Niin ikävää kuin se onkin niin harva selvittää kierrätysmahdollisuudet ennen muuttoa tai lähtee muuttamaan siksi että ei voi kierrättää oikein. Tiedonpuutetta tuskin on koska ainakin tässä asunnossa oli jäteohjeet ainakin 7 kielellä kodinkansiossa, toinen juttu on myös se että lukeeko noita kukaan ja onko kyseinen kansio edes tallella.
Ainakin täällä lieveilmiönä tästä on se että muovinkeräysastiat jotka on normaaleita jäteastioita on täynnä vähän kaikkea, myös sellaista mikä mahtuisi imuputkeen. On muuten todella tehokkaasti karsinut muovin kierrättämistä omalta osalta kun muovinkeräysastiat on 9/10 kertaa täynnä kaikkea muuta kuin muovia eli käytännössä sekajäteastioita niin on loppujen lopuksi se ja sama pistää muovit sekajätteeseen ja kierrättää erikseen sitten bio/paperi/metalli/lasi/pahvi.
Ärsyttää kyllä itseäkin nähdä sitä, että joillekin naapureista riittää se että kunhan heittää sen pussukkansa vain kohti keräysastioita ja jättää muiden huolehdittavaksi kun itse pyrkii parhaansa mukaan hoitamaan fiksusti, mutta toisaalta ymmärrän käytännön tasolla miksi siellä välillä jotain isompia juttuja näkee kun kierrätysmahdollisuudet ei vaan ole kaikille tasapuoliset.
Ainakin täällä lieveilmiönä tästä on se että muovinkeräysastiat jotka on normaaleita jäteastioita on täynnä vähän kaikkea, myös sellaista mikä mahtuisi imuputkeen. On muuten todella tehokkaasti karsinut muovin kierrättämistä omalta osalta kun muovinkeräysastiat on 9/10 kertaa täynnä kaikkea muuta kuin muovia eli käytännössä sekajäteastioita niin on loppujen lopuksi se ja sama pistää muovit sekajätteeseen ja kierrättää erikseen sitten bio/paperi/metalli/lasi/pahvi.
Ärsyttää kyllä itseäkin nähdä sitä, että joillekin naapureista riittää se että kunhan heittää sen pussukkansa vain kohti keräysastioita ja jättää muiden huolehdittavaksi kun itse pyrkii parhaansa mukaan hoitamaan fiksusti, mutta toisaalta ymmärrän käytännön tasolla miksi siellä välillä jotain isompia juttuja näkee kun kierrätysmahdollisuudet ei vaan ole kaikille tasapuoliset.