Perinteinen kotelo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vvv3
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
6
Ei tunnukaan olevan ihan helppo rasti löytää vanhan 15 vuotta palvelleen Antec Sonatan tilalle uutta vastaavaa koteloa - mutta kuitenkin nykyaikaisilla mitoilla pitkälle näytönohjaimelle ja SSD-asemille. Tarvittavat speksit on tarkkaan tiedossa, mutta valmistaakohan tämmöistä nykyään kukaan?


-ATX, ilmajäähdytyksellä, CPU jäähdyttimelle tarvitaan 15.9cm korkea tila (tuskin ongelma)

-Virtalähteen paikka takana ylhäällä

-Ilmanotto etulevystä alhaalta (1x120mm tuuletinpaikka pölysuodattimella tai jos 2kpl niin ylempi tulee olla helposti tukittavissa (onnistuu varmasti teippaamalla))

-Ilmanpoisto takalevystä ylhäältä virtalähteen alta 1x120mm sekä virtalähteen läpi

-Umpinaiset kyljet, katto ja pohja, ei ikkunoita eikä varsinkaan tuuletinaukkoja

-Tila nykypituiselle näytönohjaimelle

-Väh. 3kpl HDD värinävaimennettua paikkaa/kelkkaa

-Mielellään omat paikat SSD-asemille

-Sen verran tukeva runko, että kestää järeän ja painavan äänieristyksen rakentamisen


Ennenmuinoin lähes kaikki halvimmatkin kotelot olivat tämän tapaisilla spekseillä, mutta nykyään näyttäisi, että ilmanvaihtokin koteloissa toteutetaan markkinamiesten mielikuvituksen voimalla eikä edes mukaillen fysiikan lakeja. Samaa koteloa voi käyttää helposti yli 15 vuotta, joten saisi olla järkevästi toteutettu, eikä saisi olla hajoavia muoviklipsejä jne, kuten vanhassa kotelossa, josta jokainen liikkuva sarana ja muoviklipsi on murtunut aikaa sitten ja virtanappia myöten alkavat kaikki nippelit vetää viimeisiään :)
 
Ei tunnukaan olevan ihan helppo rasti löytää vanhan 15 vuotta palvelleen Antec Sonatan tilalle uutta vastaavaa koteloa - mutta kuitenkin nykyaikaisilla mitoilla pitkälle näytönohjaimelle ja SSD-asemille. Tarvittavat speksit on tarkkaan tiedossa, mutta valmistaakohan tämmöistä nykyään kukaan?


-ATX, ilmajäähdytyksellä, CPU jäähdyttimelle tarvitaan 15.9cm korkea tila (tuskin ongelma)

-Virtalähteen paikka takana ylhäällä

-Ilmanotto etulevystä alhaalta (1x120mm tuuletinpaikka pölysuodattimella tai jos 2kpl niin ylempi tulee olla helposti tukittavissa (onnistuu varmasti teippaamalla))

-Ilmanpoisto takalevystä ylhäältä virtalähteen alta 1x120mm sekä virtalähteen läpi

-Umpinaiset kyljet, katto ja pohja, ei ikkunoita eikä varsinkaan tuuletinaukkoja

-Tila nykypituiselle näytönohjaimelle

-Väh. 3kpl HDD värinävaimennettua paikkaa/kelkkaa

-Mielellään omat paikat SSD-asemille

-Sen verran tukeva runko, että kestää järeän ja painavan äänieristyksen rakentamisen


Ennenmuinoin lähes kaikki halvimmatkin kotelot olivat tämän tapaisilla spekseillä, mutta nykyään näyttäisi, että ilmanvaihtokin koteloissa toteutetaan markkinamiesten mielikuvituksen voimalla eikä edes mukaillen fysiikan lakeja. Samaa koteloa voi käyttää helposti yli 15 vuotta, joten saisi olla järkevästi toteutettu, eikä saisi olla hajoavia muoviklipsejä jne, kuten vanhassa kotelossa, josta jokainen liikkuva sarana ja muoviklipsi on murtunut aikaa sitten ja virtanappia myöten alkavat kaikki nippelit vetää viimeisiään :)
Voi olla työlästä nuilla spekseillä löytää koteloa.
Liekkö helpoin tehdä itse?Saa just semmoisen kun sattuu tulemaan.
 
Voi olla työlästä nuilla spekseillä löytää koteloa.
Liekkö helpoin tehdä itse?Saa just semmoisen kun sattuu tulemaan.

Niinpä. Tai ottaa minkä tahansa 90- tai 00-luvulla valmistetun kotelon, leikkaa pari kovalevypaikkaa pois jolloin mahtuu pidemmät näytönohjaimet ja hankkii SSD-asemille erilliset kelkat niin sehän on melkein siinä.

Luulisi vain, että nykyäänkin olisi tuommoiselle perus-kotelolle sen verran kysyntää, että kannattaisi jonkun valmistajan niitä tehdä.
 
-Virtalähteen paikka takana ylhäällä
Yläosa on paskin paikka powerille.
Virtalähteen käyttö kotelon poistotuulettimena suunniteltiin aikana jolloin koneen osien lämmöntuotto oli maksimissaan luokkaa 50W ja powerit itse saattoivat tuottaa melkein lähes yhtä paljon hukkalämpöä.
Kun ei meluakaan erityisemmin pyritty välttämään, niin powerituulettimen käyttö myös tuon pienen lämpömäärän poistamiseen kotelosta ei paljoa tuntunut.
Nyt taas pelikoneen custom/ei-referenssijäähyinen näytönohjain yksinään voi dumpata koteloon lämpöä pitkälle yli 200 watin edestä.

Naapurilla tosiaan Son(a)ta II:n bundlattu Fuhjyyu überpaskaelkoinen poweri jaksoi viisi kuukautta ja standardi-Kiinaelkoinen kypsyi kylmäkäynnistysongelmaiseksi reilussa neljässä vuodessa.
Eikä siinä koneessa edes ollut pelinäytönohjaintakaan!

Ja oli elkot kuinka laadukkaita hyvänsä, niin jokainen ambientin kymmenen asteen nousu karkeasti puolittaa elkojen eliniän.
Kannattaa tuolta osin päivittää vaatimukset pois esihistorialliselta ajalta.

Samaa koteloa voi käyttää helposti yli 15 vuotta, joten saisi olla järkevästi toteutettu, eikä saisi olla hajoavia muoviklipsejä jne, kuten vanhassa kotelossa, josta jokainen liikkuva sarana ja muoviklipsi on murtunut aikaa sitten ja virtanappia myöten alkavat kaikki nippelit vetää viimeisiään :)
Suunnilleen johtimien eristeitä lukuun ottamatta kokonaan metallista tehdyt Lian Lit eivät paljoa happane.
Oma PC-A71B täyttää kesällä kymmenen vuotta hankinnasta ja varmaan pitänee käyttää toinen vuosikymmen kun ei nykyisin vastaavaa koteloa edes saisikaan.
Nykyiset Lian Lit vain ovat lähteneet täysin bling bling ping pong Kiina-rihkamalookkiin.
 
Perinteistä koteloa mahtaa olla kohtuullisen vaikea löytää mutta kierrä lävitse kierrätyskeskukset, koulut jne. Jos löydät vanhaa 486/pentium mallistoa missä on perinteinen U:n mallinen yksittäinen pelti mikä kattaa sivut sekä yläosan siitä on hyvä aloittaa. Luultavasti juurikin se perinteinen kotelo!

Osa myöhemmistäkin, erikseen sivut irrotettavista koteloista, voi soveltua tuohon...

Eli tätä luokkaa, kesti isältä pojalle:
125827949112316119020_A-S.jpg
 
Naapurilla tosiaan Son(a)ta II:n bundlattu Fuhjyyu überpaskaelkoinen poweri jaksoi viisi kuukautta ja standardi-Kiinaelkoinen kypsyi kylmäkäynnistysongelmaiseksi reilussa neljässä vuodessa.
Eikä siinä koneessa edes ollut pelinäytönohjaintakaan!

Ja oli elkot kuinka laadukkaita hyvänsä, niin jokainen ambientin kymmenen asteen nousu karkeasti puolittaa elkojen eliniän.
Kannattaa tuolta osin päivittää vaatimukset pois esihistorialliselta ajalta.

Totta. Onko nykyään noissa koteloissa missä poweri on alhaalla takana, sille tavallaan oma ilmankierto, että powerin tuloilma on kotelon pohjan läpi (vaatii mieluusti oman pölysuodattimen) ja puhaltaa ulos takalevystä? Semmoinen ainakin pitäisi olla ihan toimiva systeemi (joskin lisää varmasti äänekkyyttä vähän - ja nostaa vastaavasti myös kaikkien muiden komponenttien lämpötilaa kotelon sisällä enemmän kuin ylä-asennuksessa).

Aika korkeisiin lämpötiloihin ja käyttötunteihin kyllä speksattu Japsi-elkot nykypowereissa, kun semi-passiivisella powerin jäähdytykselläkin annetaan 12 vuotta takuuta käytössä kuin käytössä. Powerin tuuletin ylä-asennuksessa parantaa myös koko kotelon imua ja ilmankiertoa. Suoraan näytönohjaimen yläpuolellahan on 1x12cm tuuletin vielä puhaltamassa näytönohjaimen kuumentamaa ilmaa ulos ennen sen virtalähteen sisälle nousemista. Itsellä tuo on toiminut ongelmitta niinkauan kuin muistan (ja vielä ilman etulevyn tuuletinta) ja on edelleen mielestäni loogisin ja äänettömin tapa ottaa viileä ilma alhaalta sisälle ja puhaltaa ylhäältä takaa pois. Ja nykyään varmasti vielä yhä parempi kun näytönohjaimetkin käyttävät huomattavasti vähemmän virtaa kuin jotain vuosia sitten.

Aika monta muuttujaa, olisi kiva löytää näistä mittaustuloksia jos joku on tehnyt.
 
Aika korkeisiin lämpötiloihin ja käyttötunteihin kyllä speksattu Japsi-elkot nykypowereissa, kun semi-passiivisella powerin jäähdytykselläkin annetaan 12 vuotta takuuta käytössä kuin käytössä.
Tuskin antaisivat 12V takuuta, jos kotelot hautoisivat poweria kotelon lämpimimmässä paikassa.
Silloin kun poweri keksittiin sijoittaa ylös kotelotuulettimeksi näytönohjaimissa ei ollut jäähdytysripaa ja prossuissakin nykymittapuulla olematon alumiinin palanen.
Nyt taas ilman erillistäkin näytönohjainta sitä lämpöä tulee helposti toista sataa wattia.

12cm tuuletin vielä tarkoittaisi että kotelon kattoon powerin etupuolelle noussut lämpökin on täysin loukussa.
Kotelon vuoraus vaimennusmateriaaleilla vielä rajusti heikentäisi lämmön pois johtumista.
Varmasti osin siksikin vanhoissa powereissa käytettiin 8cm tuuletinta ja toisesta päästä sisään, toisesta ulos ilmavirtaa.

Johtuen "rojua" täynnä olevista sisuksista powerin tuuletin on myös tehoton kotelotuulettimena.
Kaikenlainen vastus ilmavirran tiellä kun kasvattaa sekä ilmavirran turbulenssiääntä että vaatii tuulettimen kierroksien nostoa.
Toinen 12cm tuuletin ylhäällä on paljon parempi poistamaan lämpöä kotelosta.


Edes etäisesti moderni poweri taas tuottaa selvästi alle 10% koneen lämmöstä (parhaimmat ~5%) niin se lämpö mitä powerin puhallin ei suoraan työnnä ulos on merkityksetöntä koneen osille.
Antec P180:n powerilokerokin oli valmistuessaan vanhentunut suunniteltuna kivikautisille <70% hyötysuhteen romuille ja rajaamalla puolet kotelon intake ilmavirrasta pienen osan lämmöstä tuottaville osille lähinnä haittasi jäähdytysilman saamista ylivoimaisen valtaosan lämmöstä tuottaville osille.
Puhumattakaan kasauspuuhien hankaloittamisesta.



Ja nykyään varmasti vielä yhä parempi kun näytönohjaimetkin käyttävät huomattavasti vähemmän virtaa kuin jotain vuosia sitten.
Ei siellä ole mitään muutoksia tapahtunut ylärajassa.
Nvidiankin ison GPU:n kortit käyttävät kevyesti yli 200W ja tehdaskellotetut mallit 250+ W.
Pienempien piirien kortit ovat taas aina olleet kohtuullisemmilla kulutuksilla.
 
12cm tuuletin vielä tarkoittaisi että kotelon kattoon powerin etupuolelle noussut lämpökin on täysin loukussa.
Kotelon vuoraus vaimennusmateriaaleilla vielä rajusti heikentäisi lämmön pois johtumista.
Varmasti osin siksikin vanhoissa powereissa käytettiin 8cm tuuletinta ja toisesta päästä sisään, toisesta ulos ilmavirtaa.

Itseasiassa sanoisin, että äänenvaimennusmateriaalilla vuoraaminen parantaa jäähdytystä tuommoisessa systeemissä jossa ilmalla on selkeä järkevä kulkureitti (edestä alhaalta sisään, takaa ylhäältä ulos). Poistaa juurikin noita lämpöloukkuja, kun tyhjä tila täytetään vaimennusmateriaalilla ja saa kotelon ilman vaihtumaan tiheämmin.
 
Kyllä edessä olevat tuuletinpaikat kannattaa kaikki hyödyntää ja laittaa tuulettimet pyörimään hiljaisella, niin ilma vaihtuu ja kone on hiljainen.

Poweri alas. Sen ei kuulu olla ilmaa vaihtamassa.

Tuulettimilla ilmaa siirtäessä lämmön nousemisesta ylöspäin ei tarvitse vääntää.
Kyllä se ilma liikkuu tuulettimella mihin suuntaan tahansa ja fysiikan mukaan sekin menee. Lämmön luontainen nousu on verrattain hidasta liikettä.
Poisto taakseppäin ja edestä sisään.

Noin sen on monesti todettu ja testattu olevan tehokkain.

Ei ne kiusalla suunnittele nykykoteloita niin, että olisivat huonompia kuin ennen. Vaatimukset muuttuu ja nykypäivänä se on näin kun nykykotelot ovat.

Valkkaa hyvät tuulettimet niin tulet yllättymään kuinka hiljainen kone on.

Minkälaisia osia muuten ajattelit laittaa sinne koteloon?
 
-ATX, ilmajäähdytyksellä, CPU jäähdyttimelle tarvitaan 15.9cm korkea tila (tuskin ongelma)

Mitä tuossa tarkoitetaan?

Mitä vikaa on esim Fractalin R6:ssa?

Fractal Design Define R6 - Black, ATX-kotelo, musta - 129,90€

Esimerkki on hyvin yleisesti suositeltu kotelo, joka on myös kehuttu.
Itsellä ei omakohtaista kokemusta ole, mutta mielestäni vaikuttaa varsin hyvältä.
Itse tykkään tällä hetkellä mahd pienestä kotelosta, joten valintani oli Node 304. Sama valmistaja ja laatu vaikuttaa varsin hyvältä yleisesti.
 
Totta. Onko nykyään noissa koteloissa missä poweri on alhaalla takana, sille tavallaan oma ilmankierto, että powerin tuloilma on kotelon pohjan läpi (vaatii mieluusti oman pölysuodattimen) ja puhaltaa ulos takalevystä? Semmoinen ainakin pitäisi olla ihan toimiva systeemi (joskin lisää varmasti äänekkyyttä vähän - ja nostaa vastaavasti myös kaikkien muiden komponenttien lämpötilaa kotelon sisällä enemmän kuin ylä-asennuksessa).

Usko pois, powerin sijoittaminen alas pitää sen viileämpänä ja tekee siitä hiljaisemman (kysymyksessäsi päättelit ilmankierron oikein).
Vastaavasti kotelon katossa powerin korvaaminen kotelotuulettimella pienentää komponenttien lämpötilaa, koska kotelotuuletin siirtää enemmän ilmaa.

En oikein ymmärrä, millä logiikalla kotelon katossa oleva poweri voisi olla missään tilanteessa parempi ratkaisu.
Ilman kulkureitti ei ole muuttunut näinä vuosina mihinkään, mutta koteloiden rakenteellisilla muutoksilla sekä viileää että lämmintä ilmaa saadaan liikutettua tehokkaammin.

Nyt täytyy vain siirtyä pois menneistä ajoista ja lähteä rohkeasti kokeilemaan modernia koteloa. :)
 
PSU alhaalla on jo joku 13v vanha juttu (eikös Antec P180 vuodelta 2005 tuonut tuon trendin?), ja todettu toimivaksi.
Antec P180 oli ensimmäinen jossa sitä mainostettiin.
Coolermaster Stacker STC-T01:ssa oli kyllä powerilla toinen paikka alhaalla jo 2004:
Cooler Master CM Stacker STC-T01 (Page 3/9) :: Articles :: www.hardwarezone.com®
Stacker RC-810 sitten hylkäsi kokonaan ylemmän powerin paikan lisäten taakse toisen 12cm tuulettimen.
Harakanpesä keulat sitten kyllä estivät noita vaimentamasta paljoa mitään osien ääntä.
 
Mitä vikaa on esim Fractalin R6:ssa?

Fractal Design Define R6 - Black, ATX-kotelo, musta - 129,90€

Esimerkki on hyvin yleisesti suositeltu kotelo, joka on myös kehuttu.
Itsellä ei omakohtaista kokemusta ole, mutta mielestäni vaikuttaa varsin hyvältä.

R6:ssa onkin paljon tarvittavia ominaisuuksia (umpinaiset kyljet ja katto, riittävästi tilaa näytönohjaimelle ja tallennusasemille, pohjan suodatin irrotettavissa etukautta), mutta on pari senttiä liian leveä minulle (max 21cm leveä mahtuu) ja ilmanotto edessä sivuilta päin, kun pitäisi olla etulevyn takana suoraan alaspäin (johtuen ääniominaisuuksista, kotelon sijainnista ja jäähdytystehokkuudesta - kun joku kuitenkin kohta kysyy). Powerin ala-asennus tosiaan näin perehtymisen jälkeen onkin varmasti hyvä asia. Tulisiko mieleen näillä ominaisuuksilla muuta koteloa? Itse en muutaman tunnin etsimiselläkään löydä ainakaan kotimaisista kaupoista. Mistäköhän kannattaisi etsiä?

Kun löytyisi edes lähes oikeanlainen, jonka saisi muokattua omaan käyttöön, esim. R6:n tapainen kotelo (mutta max 21cm leveänä) josta voisi tukkia nuo etulevyn sivujen ritilät ja muuttaa ilmanotto alaspäin. R6 on etulevyn takaa alhaalta umpinainen joten esim. siinä tuo modaaminenkaan ei onnistuisi.
 
R6:ssa onkin paljon tarvittavia ominaisuuksia (umpinaiset kyljet ja katto, riittävästi tilaa näytönohjaimelle ja tallennusasemille, pohjan suodatin irrotettavissa etukautta), mutta on pari senttiä liian leveä minulle (max 21cm leveä mahtuu) ja ilmanotto edessä sivuilta päin, kun pitäisi olla etulevyn takana suoraan alaspäin (johtuen ääniominaisuuksista, kotelon sijainnista ja jäähdytystehokkuudesta - kun joku kuitenkin kohta kysyy). Powerin ala-asennus tosiaan näin perehtymisen jälkeen onkin varmasti hyvä asia. Tulisiko mieleen näillä ominaisuuksilla muuta koteloa? Itse en muutaman tunnin etsimiselläkään löydä ainakaan kotimaisista kaupoista. Mistäköhän kannattaisi etsiä?

Kun löytyisi edes lähes oikeanlainen, jonka saisi muokattua omaan käyttöön, esim. R6:n tapainen kotelo (mutta max 21cm leveänä) josta voisi tukkia nuo etulevyn sivujen ritilät ja muuttaa ilmanotto alaspäin. R6 on etulevyn takaa alhaalta umpinainen joten esim. siinä tuo modaaminenkaan ei onnistuisi.

Jos haluaa tehdä mahdollisimman huonon kotelon, noinhan se käy.

mutta jos oikeesti haluat ilman oton alhaalta. siihen saa pohjaan kaksi 140mm tuuletinta, ja voithan pysäyttää tai tukkia etu luulettimien paikat.
 
Pöydän tietokonekoloko sitä tilaa rajaa?

Voisikö pöytää tai muuta rajaavaa tekijää muuttaa tai uusia?
Esim Ikean uusi pöytä maksaa saman verran kuin uusi kotelo.

Rajat on vain ihmisen mielessä ;)
 
mutta on pari senttiä liian leveä minulle (max 21cm leveä mahtuu) ja ilmanotto edessä sivuilta päin, kun pitäisi olla etulevyn takana suoraan alaspäin (johtuen ääniominaisuuksista, kotelon sijainnista ja jäähdytystehokkuudesta - kun joku kuitenkin kohta kysyy).
Nanoxian Deep Silence 2 ja 3 pitäisi olla 207mm leveitä
Deep Silence 2 Dark Black | Deep Silence Series | Cases | Products | Nanoxia
Deep Silence 3 Dark Black | Deep Silence Series | Cases | Products | Nanoxia
Nykyisin vähän hankala löytää tuon leveyden koteloita, kun useimmissa on leveyttä kasvatettu yli 22cm. (joka oli aikanaan reilumpi)

Ja jäähdytystehokkuus vaatii sen että etutuulettimien ilmavirralla on oltava riittävästi aukkoa, jolle löytyy pinta-alaa enemmän siitä oven/etumaskin reunasta.
Plus mitä lähempänä ilmanotto on pöydän pintaa tai varsinkin lattiaa, niin sen enemmän sillä löytyy pölyä imuroitavaksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 530
Viestejä
4 539 503
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom