Olen kasaamassa ensimmäistä pelitietokonetta. Budjettina toimii 500-600€. Auttakaa
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo ryzen 2400G on varmempi valinta,ei tarvitse emoa päivittää jos joskus haluaa parempaa prosessoria,ja saat vielä tuon 1050:n.entä i3-8100 ja gtx 1050 2gb setti jos nostaa hinnan 600€
Jos sinulla on mahdollisuus nostaa budjetti siihen 600e pintaan niin miltä kuulostaisi tällainen paketti?
AsRock B450 83€
Ryzen 1200 83€
..
Corsair LPX 2x4GB 3000Mhz
Kolink aviator M 32€
Kingston SSDNow A400 240GB 40€
..
..ja osia ei tarvise tilata kuin kahdesta kaupasta. Laittamalla 18€ lisää (Ryzen 2200G) saa ihan mukavasti lisää suorituskykyä.
EVGA Product List - Featured Bundles
1060 3GB ja Supernova g3 550W 240€.
Tuohon 240 euroon muuten tulee rahtimaksu ja veroja lisää, mikä nostaa hintaa jotain ~10% tuosta.Ottamatta kantaa mihinkään muuhun, niin tuolta @Baldrick hienosta ehdotuksesta voi valita paremman näytönohjain+virtalähde -yhdistelmän ja sillä saa budjettia parhaiten käytettyä.
Noita ei saa kuin valmiskoneissa...ja parin päivän sisään on julkaistu Ryzen 2300X. Jos sen saa satasella, niin se oma ehdotukseni.
Tässä on tää mun intel setti
i3-8100 120€
corsair vengeance ddr4 8gb 88€
gtx 1050 ti 189€
fractal design focus g 48€
western digital 1Tb 45€
asus tuf z370 gaming plus 109€
corsair vs550 550w v2 46€
=645€
mielipiteitä??
No tässä se rehellinen mielipide tulee.
Prosessori on kallis. Ryzen 1200 jossa samat 4c/4t on 40€ halvempi. Lisäksi parempaa i3-8350k on ollut samaan rahaan (+-120€ todella usein tarjouksessa). Mikäli on pakko olla Intel niin G5400 (2c/4t) on puolet halvempi.
En tiedä millä nopeudella nuo Vengeancet on, mutta perus käyttöön ja tämän hintaiseen kokoonpanoon varmasti ok.
Näytönohjain ja virtalähde... en näe yhtään mitään syytä, että miksi et hankkisi tuolta Evgalta suoraan tuota GTX1050ti+PSU, saat virtalähteen käytännössä ilmaiseksi.
VS-sarja on Corsairin ehdottomasti huonointa laatua ja yleisestikin haukuttu huonoksi, jos on pakko ostaa halpa virtalähde niin suosittelen SilentiumPc:n tuotteita tai vähintäänkin kelvollisiksi tunnustettua BeQuiet! System Power 8 (n. 40€ Gigantissa)
Focus G on Fractalin halpis-mallistoa. Ei siinä jos tykkäät ulkonäöstä niin osta se. Itse ostaisin ennemmin halvemmalla Silentiumpc:n kotelon, samalla rahalla saa tosin myös RGB:tä mikäli sellaisesta pidät.
Kovalevy. Kannattaa miettiä kuinka paljon tarvitset tilaa. Windows imee 40-60GB ja siihen sitten loput mitä tarvitsee. Suosittelen ostamaan ensin samalla rahalla 40-50€ 240GB SSD:n ja myöhemmin sitten tavallisen kovalevyn mikäli lisätilalle on oikeasti tarvetta.
SSD on huomattavasti mukavampi (_nopeampi_) päivittäisessä käytössä jne. jne.
Nykyinen Asus tuf-sarja on haukuttu huonoksi. Itselläni ei ole kokemusta, mutta jos et osta K-prosessoria niin turhaan ostat "kalliin" Z-emolevyn. Osta H, -tai B-sarjaa. Säästät jo siinä tuon SSD hinnan.
Edit.
650€ budjettiin sinulle mahtuu jo AMD puolelta Ryzen 2600/8GB ram ja GTX1060 3GB
Se on jo varsin suorituskykyinen kone kaikenlaiseen FHD-pelaamiseen tuolla hinnalla.
Mikäli et halua AMD:tä niin puhtaaseen pelikäyttöön löytyy inteliltä halpa B360/H310 lankku ja i5-8400. Ei tarvitse kellottaa ja pelit pyörii.
Kertoisitko tehokkaimman pelimyllyn (650€) osat mieluiten gigantista.
Tämä oli erittäin hieno viesti. Suurimmaksi osaksi olen enemmän kuin samaa mieltä.
Hieman eroaa mielipide tuosta TUF-emolevystä. Intelillä Z-sarjan emoista saa käyttöön muistien "kellotuksen" yli 2666MHz, ja se on näppärä ominaisuus, josta kannattaa maksaa 10-20€. Toimii, vaikka prosessorina olisi kerroinlukittu versio. Nuo haukut tulee siitä, että se on virransyötöltään kehno ja muussakin on säästetty, mutta hinta on korkea ja parempien emolevyjen tasoa (eli Jimm'sillä 159€). Siihen hintaan saa 10 muiden valmistajien parempaa emolevyä.. Tuohon noin satasen hintaan ja kerroinlukitulle neliytimelle se on mielestäni oikein mainio. +50€ ostaessa muualta ja se onkin sitten huono diili.
SSD on nopeampi, mutta riittääkö 240GB enää nykypäivänä? Ei siinä mitään, nuo oli erittäin hyviä pointteja ja kyllä se SSD tuntuu käyttömukavuudessa. Olen samaa mieltä sen hyödyllisyydestä, mutta mietin vaan tuota tilanvientiä - ja tärkeimpänä, juuri silloin kun tein omaa ehdotusta, ei näkynyt niitä 40€ SSD:itä helposti. Lisäksi aina on mahdollisuus, että ostetaan Klarnalla ja tilataan kaikki samasta kaupasta, niin noita mekaanisia on ihan joka liikkeessä ja kaikkialla hinta on 50€.
Eniten olen eri mieltä tuosta Pentiumista. Ei vuonna 2018 osteta dual coreja. Ei. Jos on ihan pakko, niin sitten tuonne myyntipalstalle ja ostaa käytetyn kokoonpanon suoraan ja halvemmalla, jossa on oikea neliydin. Se olisi tyyliin komponentti, joka vaan käy koneessa, todetaan heti tarpeettomaksi ja menee sitten vaihtoon..
--
AMD:sta olen erittäin samaa mieltä ja tuo mainittu Ryzen 1200 toimii ihan jokaisella emolevyllä, niin niistä voi saada hyvänkin diilin. Lisäksi jos käytetyt ei pelota niin 1600 (tai 1600X) on kanssa ihan hyvä ostos:
AMD Ryzen 5 1600, 162€ | Hinta.fi
(160€ on ihan ehdoton maksimi, näitä saa satasen pintaan käytettynä)
EVGA:n bundlea olen itsekin yrittänyt tuputtaa, sillä saa säästöä ihan järkyttävästi ja on se GTX 1060 parempi kortti kuin GTX 1050 (Ti), vaikka muistiakin olisi vähemmän. Ilman tuota bundlea voi suoraan unohtaa kuusiytimiset ja paremman näytönohjaimen. Ja on ikävä suositella samalla rahalla selkästi huonompaa kokoonpanoa.
Summa summarum. Vaikka viesteistäni voi välittyä ikäväkin kuva välillä niin tarkoituksenani oli kuitenkin löytää aloittajalle uusista osista mahdollisimman halvalla mahdollisimman hyvä kone. Lisäksi näiden ostoskorien (etenkin budjettikoneiden) kasaaminen on hyvää ajanviettoa ja ihan hauska välillä nähdä joidenkin komponenttien kohdilla hyvinkin rajuja hinnanmuutoksia.