Pelit kaatuu/kuva jäätyy pelatessa

Olen rakentanut nyt ensimmäistä kertaa koneen. Osat ovat uusia ja mielestäni kaikki toimii kuten kuuluu, mutta peleissä kuva on alkanut jäätymään arviolta noin 10-20min pelaamisen jälkeen. Kasasin koneen pari viikkoa sitten ja aluksi pelitkin toimivat ilman ongelmia. En toki ole missään vaiheessa pelannut pelejä kovin pitkiä aikoja, mutta jäätyilyä ei aluksi tapahtunut yli tunnin pelaamisenkaan aikana. Jäätymisiä on ollut erilaisia. Kuva joko menee mustaksi ja windowsin tehtäväpalkki hyppää ruudulle ja välähtelee, tai pelin kuva jämähtää ruudulle ja pelin äänet jää taustalle. Olen näiden asioiden kanssa vasta oppimassa eli en oikein osaa lähteä selvittämään mikä koneessa kyykkää. Muistit? Näytönohjain? Olen tähän mennessä vasta yrittänyt asentaa ajurit uudelleen ja päivittänyt biosin viimeisimpään versioon. Jostain luin että 7600x kanssa suositellaan 5200 MHz muisteja? Biosissa on EXPO profiili käytössä ja olen kokeillut molempia EXPO I ja II.

CPU: AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz, jäähdytin: Noctua NH-D15
RAM: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 muistimoduuli 32 GB 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz
EMO: Asus ROG STRIX B650-A GAMING WIFI
GPU: Gigabyte GeForce RTX 4060 EAGLE OC
PS: Corsair RM650 650 W
bios: 3057

Lämmöistä kannattaa aloittaa. Mitä näyttää CPU:n ja GPU:n, systeemilevyn sekä emon lämmöt pelin edetessä? HWInfolla helppo selvittää.

Lämmöistä kannattaa aloittaa. Mitä näyttää CPU:n ja GPU:n, systeemilevyn sekä emon lämmöt pelin edetessä? HWInfolla helppo selvittää.

Latasin HWInfon, laitoin sen kirjaamaan ja päätin kirjaamisen kun CS2 kaatui. En osaa hyvin tulkita tuota taulukkoa ja mitä sieltä pitäisi tarkastella? Laitan alle joitain lämpöjä, mutta en näe mitään hälyttävää.

Lämmöt korkeimmillaan:
CPU: 60
CPU paketti: 72
GPU: 59,4
EMO: 24

Näyttökuva 2024-11-10 210430.png

Mitä mahtaa tarkoittaa kun tuossa näkyy "Secure Boot" punaisella. Tuolla sanotaan: Bios tukee, mutta ei käytössä. Pitääkö tälle asialle tehdä jotain??

Latasin HWInfon, laitoin sen kirjaamaan ja päätin kirjaamisen kun CS2 kaatui. En osaa hyvin tulkita tuota taulukkoa ja mitä sieltä pitäisi tarkastella? Laitan alle joitain lämpöjä, mutta en näe mitään hälyttävää.

Lämmöt korkeimmillaan:
CPU: 60
CPU paketti: 72
GPU: 59,4
EMO: 24

Näyttökuva 2024-11-10 210430.png

Mitä mahtaa tarkoittaa kun tuossa näkyy "Secure Boot" punaisella. Tuolla sanotaan: Bios tukee, mutta ei käytössä. Pitääkö tälle asialle tehdä jotain??
No eipä noissa lukemissa mitään vikaanole, eli kuumeneminen tuskin selittää. En oikein osaa sanoa mistä ddr5-koneessa kannattaisi hakea vikaa seuraavaksi, mutta varmaan joku muu osaa auttaa. Secure boot olisi hyvä laittaa päälle biosista, siihen tuo väri varmaan liittyy. Se varmistaa että vain oikea systeemi käynnistyy ja suojaa haittaohjelmilta.

Olethan näytönohjaimen ajureita uudelleen asentaessa poistanut vanhat ajurit kokonaan esim DDU:lla? Jos poistat ajurit vain windowsin valikon avulla, ei poisto välttämättä poista kaikkea tarvittavaa.

Kokeile kanssa pelata niin että EXPO ei ole päällä.

Olethan näytönohjaimen ajureita uudelleen asentaessa poistanut vanhat ajurit kokonaan esim DDU:lla? Jos poistat ajurit vain windowsin valikon avulla, ei poisto välttämättä poista kaikkea tarvittavaa.

Kokeile kanssa pelata niin että EXPO ei ole päällä.

Poistin DDU:lla ajurit ja asensin uudestaan. Laitoin myös biosista EXPON pois päältä. Nyt ei toistaiseksi ongelmia.

Kiitos avuista.

Kuvan mukaan sinulla on Windows 11 Home käytössä, ja minun käsittääkseni Windows 11 vaatii SecureBootin päälläolon asennettaessa?

Asensitko Windows 11 ihan normaalisti tuolle koneelle, vai jollain kikkakolmosella jolla ohitetaan tuo SecureBoot-vaatimus?

Sinänsä en välttämättä usko että se aiheuttaisi jäätymisongelmia, mutta kiinnostaa silti tuo ristiriita. Jos kerran toimii, en tiedä kannattaako tuota jälkikäteen muuttaa koska en ole varma joutuuko Windowsin asentamaan uusiksi jos SecureBootin laittaa päälle (tai pois päältä).

Lähinnä olen tuon SecureBootin kanssa tapellut kun olen halunnut Windows 11 ja jonkun Linuxin dualbootilla toimimaan, Windows 11 on secureboot vaatinut ja on pitänyt varmistaa ettei käyttämäni Linux tykkää SecureBootista kyttyrää. Ainakaan ennen esim. Manjaro Linuxia en saanut asennettua Windows 11 rinnalle (secure boot käytössä), kun taas Linux Mint ja Rocky Linux 9 asentuvat kiltisti.

Kuvan mukaan sinulla on Windows 11 Home käytössä, ja minun käsittääkseni Windows 11 vaatii SecureBootin päälläolon asennettaessa?

Asensitko Windows 11 ihan normaalisti tuolle koneelle, vai jollain kikkakolmosella jolla ohitetaan tuo SecureBoot-vaatimus?

Sinänsä en välttämättä usko että se aiheuttaisi jäätymisongelmia, mutta kiinnostaa silti tuo ristiriita. Jos kerran toimii, en tiedä kannattaako tuota jälkikäteen muuttaa koska en ole varma joutuuko Windowsin asentamaan uusiksi jos SecureBootin laittaa päälle (tai pois päältä).

Lähinnä olen tuon SecureBootin kanssa tapellut kun olen halunnut Windows 11 ja jonkun Linuxin dualbootilla toimimaan, Windows 11 on secureboot vaatinut ja on pitänyt varmistaa ettei käyttämäni Linux tykkää SecureBootista kyttyrää. Ainakaan ennen esim. Manjaro Linuxia en saanut asennettua Windows 11 rinnalle (secure boot käytössä), kun taas Linux Mint ja Rocky Linux 9 asentuvat kiltisti.
Secure bootin ainoa tehtävä on varmistaa, että windows asennukseen ei ole "käpelöity" konetta käynnistäessä. Tämän takia Linuxin asennus ei onnistu secureboot päällä, koska Secure boot on suunniteltu vain Windowsille, eikä se osaa etsiä Linuxin tiedostoja.
Myös jotkut pelit (EA:n yleisesti) käyttävät securebootin takana olevaa verifikaattia anticheat ohjelmissaan, jolloin kyseiset pelit eivät toimi jos secure boot ei ole päällä. Sen voi siis laittaa päälle tai jättää laittamatta.

Tällä ei pitäisi (ainakaan minun mielestä) olla mitään tekemistä näiden jäätymisien kanssa. Itse veikkaan että muistit eivät tue EXPO-asetuksia suoraan, vaan ne pitäisi käsin käydä säätämässä. Tätä taas en suosittele aloittajalle, jos tosiaan kyseessä ensimmäinen rakennettu kone, ja komponentti-tietämys myös vasta "alkutaipaleella" :)

Koneen biosissa on oltava Secure Boot -ominaisuus, mutta Secure Boot ei tarvitse olla päällä biosin asetuksissa silloin kun Windows 11 asennetaan.

Microsoft: While the requirement to upgrade a Windows 10 device to Windows 11 is only that the PC be Secure Boot capable by having UEFI/BIOS enabled, you may also consider enabling or turning Secure Boot on for better security.

Jos kerran toimii, en tiedä kannattaako tuota jälkikäteen muuttaa koska en ole varma joutuuko Windowsin asentamaan uusiksi jos SecureBootin laittaa päälle (tai pois päältä).

Ei tule ongelmia, jos Windowsin asennuksen jälkeen Secure Bootin laittaa päälle/pois.

Tämän takia Linuxin asennus ei onnistu secureboot päällä, koska Secure boot on suunniteltu vain Windowsille, eikä se osaa etsiä Linuxin tiedostoja.

Secure Boot toimii myös Linuxissa.

Linux Journal: How Secure Boot Works

At its core, Secure Boot operates by maintaining a database of trusted keys and signatures within the UEFI firmware. When the system is powered on, UEFI verifies the digital signature of the bootloader, typically GRUB in Linux systems, against these trusted keys. If the bootloader’s signature matches a known trusted key, UEFI proceeds to load the bootloader, which then continues with loading the operating system kernel. Each component in this chain must have a valid cryptographic signature; otherwise, the boot process is stopped.

If a system has Secure Boot enabled, it verifies the integrity of the kernel and modules as well. This adds another layer of security, ensuring that not only the bootloader but also the OS components are secure.

Asensin windowsin tavalliseti tikulta ja taisimpa ennen asennusta laittaa biosista Secure Bootin päälle, kuten jossain ohjeistettiin. Ei siis kikkailuja tms.

Oisko se voinut mennä pois päältä kun päivitin biosin? Yhtä kaikki, pistin sen takaisin päälle.

Tällä ei pitäisi (ainakaan minun mielestä) olla mitään tekemistä näiden jäätymisien kanssa. Itse veikkaan että muistit eivät tue EXPO-asetuksia suoraan, vaan ne pitäisi käsin käydä säätämässä. Tätä taas en suosittele aloittajalle, jos tosiaan kyseessä ensimmäinen rakennettu kone, ja komponentti-tietämys myös vasta "alkutaipaleella" :)

Joo en uskalla mennä tekemään muisteille säätöjä, kun en niistä toistaiseksi paljoa ymmärrä. Täytyy perehtyä asiaan.

Secure Boot toimii myös Linuxissa.
Joo todistetusti, mulla pyörii parilla läppärillä Linux Mint ja Rocky Linux 9 joissa secure boot on päällä lähinnä Windows 11 varten.
En sitten tiedä miksei ollut mahdollista Manjaro ainakaan silloin kun viimeksi yritin, siis ainakaan että secure boot olisi ollut päällä. Katselin heidän ohjeistustaan ja ainakaan silloin eivät virallisesti tukeneet secure boottia mutta sain kuvan että jotenkin itse kikkailemalla sen ehkä voisi saada toimimaan.

Tuota en tiennytkään ettei Windows 11 vaadi secure boot päälläoloa, riittää että on se mahdollisuus...

Menee joo ohi keskustelun kun ei jumittelu tuosta riipu.

Asensin windowsin tavalliseti tikulta ja taisimpa ennen asennusta laittaa biosista Secure Bootin päälle, kuten jossain ohjeistettiin. Ei siis kikkailuja tms.

Oisko se voinut mennä pois päältä kun päivitin biosin? Yhtä kaikki, pistin sen takaisin päälle.

Joo en uskalla mennä tekemään muisteille säätöjä, kun en niistä toistaiseksi paljoa ymmärrä. Täytyy perehtyä asiaan.
Onko muistit oikeissa sloteissa A2 ja B2 eli prossusta katsottuna toinen ja neljäs muistislotti?

Statistiikka

Viestiketjuista
258 378
Jäsenet
74 122
Uusin jäsen
Elmeri Hannukainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom