Pelit kaatuu, emolevy hajalla?

Liittynyt
15.12.2021
Viestejä
12
Moikka!

On ollut viimeset pari vuotta ongelmia koneen kanssa ja olen yrittänyt sinnitellä ja etsiä vikoja itse, mutta nykysin kun pääsee pelaamaan harvemmin, niin olisi mukava jos se toimisi aina silloin, eikä tarvitsisi tapella sen kanssa.

Koneen osat:
Emolevy: MSI X570-A pro
CPU: AMD Ryzen 7 3700x
GPU: Asus RTX 3070 dual
RAM: Corsair 16GB 3000MHz 288Dimm
PSU: Chieftec A80 series CTG-750C
SSD: Samsung 970 evo plus 250GB
HDD: Seagate Barracuda 7200 2TB
CPU jäähy: Noctua NH-U12A
Kotelo: Fractal design focus G

Ongelma: Pelit kaatuvat. Joissakin peleissä tulee virhekoodi ja joissakin ei mitään. Joskus (nykyään harvemmin) saattaa myös tulla bluescreen ja siinä video scheduler internal error. Pelaamisen ulkopuolella tietokoneessa ei ole mitään ongelmaa (lähes 8h päivittäin päällä). Olen yrittänyt googlettaa pelien virhekoodeja, mutta mitään yhteistä tekijää en ole löytänyt. Peleinä on ollut mm. Control, Apex legends, Tales of Arise ja Final Fantasy XV.

Ensin epäilin näytönohjainta ja se menikin takuuseen (asus rog strix radeon rx vega 64). Sain vuosi sitten ostettua asuksen 3070 (kiitos tämän foorumin), mutta ongelmat ilmenivät edelleen. Lähetin uuden näytönohjaimen kans takuukäsittelyyn, mutta sieltä tuli hylky ja lähettivät näyttiksen takaisin. Tämän jälkeen sain lainaan uuden virtalähteen ja tämä paransi tilannetta jo huomattavasti. Vanhalla virtalähteellä pelit kaatuivat aina max. tunnin pelailun jälkeen. Uudella virtalähteellä kaatumisia tulee harvemmin ja etenkin blue screenille menee enää harvoin. Vanhalla virtalähteellä tätä tapahtui paljon useammin. Olen seurannut HWmonitorilla tietokonetta, mutta lämmöt ei ainakaan nouse. BIOS on päivitetty (kuten myös SSD, GPU ja Windows). Olen ottanut emolevystä patterin pois, mutta tämäkään ei ole auttanut. Konetta on testattu furmarkilla, 3Dmarkilla ja cinebench:llä, mutta näissä ei ole ilmennyt ongelmia. En ole ylikellottanut mitään.

Oma epäilys: Voisiko emolevy olla hajalla? Olen testannut painella kaikki liittimet emolevyyn, joten ne ovat ainakin kunnolla kiinni. Minulla on pelejä sekä HDD, että SSD (käyttöjärjestelmä SSD:llä) asemalla, mutta sama ongelma ilmenee aina. Tästä päättelin, että ongelma ei olisi kummassakaan näissä. Näyttis on testattu proshopin toimesta, joten siinäkään ei pitäisi olla ongelmaa. Prosessorin puolestaan luulisi kaatuvan cinebenchillä, jos siinä olisi ongelma. Jäljelle jää emolevy ja RAM ja sitten softapuolen ongelmat.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja onko löytynyt ratkaisuja? Itse olen amatööri koneiden kanssa, joten en tahdo enää päästä etiäpäin. Myöskään aikaa värkätä koneen kanssa ei ole niin paljon, niin siksi päädyin kyselemään täältä apuja.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
3 149
Muistaakseni päivittelin myös tuon. Aivan kaikkea en tosiaan tarkkaan muista, kun viimeksi kevättalvella enemmän koneen kanssa tappelin.
Kokeile päivittää uudelleen. Muistaakseni kuukausi sitten tullut uusimmat ajurit.
 
Liittynyt
14.01.2020
Viestejä
601
PSU Tier List rev. 16.1A - Cultists Network

Chieftec CTG-C on kategoriassa "Avoid". Komppaan kommenttia "osta oikea virtalähde".
Sen jälkeen voisi tarkistaa, että onhan muistit emon QVL-listalla ja vaikka joutessaan kokeilla ilman XMP:tä (tai se päällä, jos ei ole)
 
Liittynyt
15.12.2021
Viestejä
12
PSU Tier List rev. 16.1A - Cultists Network

Chieftec CTG-C on kategoriassa "Avoid". Komppaan kommenttia "osta oikea virtalähde".
Sen jälkeen voisi tarkistaa, että onhan muistit emon QVL-listalla ja vaikka joutessaan kokeilla ilman XMP:tä (tai se päällä, jos ei ole)
Katson, jos saisin jostain lainattua eri virtalähdettä, silläpä sekin selviäisi. Muisti löytyy mielestäni QVL-listalta ja olen käyttänyt sekä XMP päällä, että ilman eli sillä ei vaikutusta.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 847
Näissä vanhemman tyyppisissä "dual rail" virtalähteissä on kaksi 12V linjaa. Mutta ei erikseen näytönohjaimelle. Toinen on emolle, ja se toinen on muille, eli näytönohjaimelle. Vähän erikoista musta olisi jos 30A ei riittäisi 3070:lle. Ei tuossa tarvitse muuta osata kuin perusteet, eli jos näytönohjaimessa on kaksi lisävirtaliitintä, niin niihin kytketään kaksi erillistä johtoa, ei saman johdon kahta eri haaraa. Samalla tavalla kaikilla virtalähteillä. Näyttäisi virtalähteessä olevan selkeästi vga 1 ja vga 2.

Virtalähteen vaihto kai voisi olla helpoin mitä kokeilla mikäli se on oikein kytketty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 760
Näissä vanhemman tyyppisissä "dual rail" virtalähteissä on kaksi 12V linjaa. Mutta ei erikseen näytönohjaimelle. Toinen on emolle, ja se toinen on muille, eli näytönohjaimelle. Vähän erikoista musta olisi jos 30A ei riittäisi 3070:lle. Ei tuossa tarvitse muuta osata kuin perusteet, eli jos näytönohjaimessa on kaksi lisävirtaliitintä, niin niihin kytketään kaksi erillistä johtoa, ei saman johdon kahta eri haaraa. Samalla tavalla kaikilla virtalähteillä. Näyttäisi virtalähteessä olevan selkeästi vga 1 ja vga 2.

Virtalähteen vaihto kai voisi olla helpoin mitä kokeilla mikäli se on oikein kytketty.
Modernit näytönohjaimet vetää jopa 1000W piikkejä ja tuo ei pysty edes 2x30A vetämään kerralla noista linjoistaan..
 
Liittynyt
13.12.2022
Viestejä
138
Kun kyse on MSI-emolevystä niin varmuudeksi koettaisin ottaa BIOSista "memory fast boot" asetuksen pois päältä eli vaihtaa se "disabled" kun lienee oletuksena "enabled". Tällä ei ole mitään käytännön vaikutusta käynnistymisnopeuteen, mutta vakauteen voi vaikuttaa paljonkin. Omassa MSI-emossa ilmeni vakausongelma uusimman BIOS-päivityksen jälkeen ja tuon asetuksen vaihtaminen auttoi. Sai siinä tovin hiuksia repiä päästä ennenkuin tämän vinkin löysin jostain.
 
Liittynyt
07.05.2020
Viestejä
112
Näissä vanhemman tyyppisissä "dual rail" virtalähteissä on kaksi 12V linjaa. Mutta ei erikseen näytönohjaimelle. Toinen on emolle, ja se toinen on muille, eli näytönohjaimelle. Vähän erikoista musta olisi jos 30A ei riittäisi 3070:lle. Ei tuossa tarvitse muuta osata kuin perusteet, eli jos näytönohjaimessa on kaksi lisävirtaliitintä, niin niihin kytketään kaksi erillistä johtoa, ei saman johdon kahta eri haaraa. Samalla tavalla kaikilla virtalähteillä. Näyttäisi virtalähteessä olevan selkeästi vga 1 ja vga 2.

Virtalähteen vaihto kai voisi olla helpoin mitä kokeilla mikäli se on oikein kytketty.
Mulla oli Bitfenixin kanssa vielä niin että lähtöjä oli 4 kpl, joista 2 samaan "railiin" eli olin ensin kytkenyt viisaana kahdella erillisellä johdolla näyttiksen mutta silti trippaili satunnaisesti suojat. Manuaalista kun tarkistin niin väärinhän ne oli kytketty ja toinen piuha eri liittimeen niin kaatuilu loppui.
 
Liittynyt
15.12.2021
Viestejä
12
Testasin vaihtaa virtalähettä Corsairin RM750x, mutta samat hommat jatkui. Johdotuksen pitäisi olla oikein. Myöskään muut täälä ehdotetut neuvot eivät toimineet. Löytyisikö jollakin vielä uutta ideaa?
 

NKO

Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
44
Laita huvikses MemTest86 pyörii muisteille vaikka yön yli ja katso löytyykö virheitä. Jos kone ei kerta kippaa benchmarkkien aikana, niin ehkä seuraava potentiaalinen syypää on muistit.
 
Liittynyt
15.12.2021
Viestejä
12
Laita huvikses MemTest86 pyörii muisteille vaikka yön yli ja katso löytyykö virheitä. Jos kone ei kerta kippaa benchmarkkien aikana, niin ehkä seuraava potentiaalinen syypää on muistit.
Testasin sillä windowsin omalla, mutta sillä ei löytyny virheitä, onko paljoki parempi tuo MemTest86?
 

NKO

Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
44
Testasin sillä windowsin omalla, mutta sillä ei löytyny virheitä, onko paljoki parempi tuo MemTest86?
En osaa kommentoida miten kattavan tarkistuksen winukan oma testi suorittaa, mutta ainakin omissa ongelmanratkomisissani MemTesti on ollu iso apu. Minun mielestä se kannattais varmuuden vuoksi testata, kun et siinä mitään menetäkään (varsinkaan jos laitat yöksi pyörimään).
 
Liittynyt
15.12.2021
Viestejä
12
Memtest86 ei myöskään löytänyt vikaa joten muistissa tuskin on mitään vialla
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 323
Viestejä
4 334 990
Jäsenet
72 169
Uusin jäsen
Samuli06

Hinta.fi

Ylös Bottom