- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 9 584
Mobiilipelaamisen voidaan katsoa kehittyneen valtavasti viime vuosina. Siinä missä 2010-luvun alun ladatuimpien pelien listoja hallitsivat Angry Birdsin ja Candy Crush Sagan kaltaiset pulmapelit, löytyy suosituimpien pelien joukosta nykyään myös PC- ja konsolimaailmasta tuttuja julkaisuja kuten PlayerUnknown's Battlegrounds (PUBG). Lisäksi älypuhelimille on saatavilla erilaisia emulaattoreita (esim. Citra/Nintendo 3DS), joilla onnistuu alunperin konsoleille tarkoitettujen pelien pelaaminen. Valinnanvaraa on nykyään huomattavasti enemmän kuin muutama vuosi sitten.
Tuoreimpien raporttien mukaan mobiilipelien markkinoiden arvioidaan kasvavan korona-pandemian siivittämänä yli 90 miljardiin dollariin kuluvana vuonna, mikä on enemmän kuin PC- ja konsolipelien markkinat yhteensä. Etenkin Aasiassa yhä useamman pelaajan ainoa peliväline on älypuhelin. Muutos on näkynyt myös pelipuhelinten tarjonnassa, sillä Android-valmistajat ovat tuoneet kasvavissa määrin nimenomaan pelaamisen kohdennettuja laitteita markkinoille. Acer herätteli pelipuhelimia eloon jo vuonna 2015 Predator 6 puhelimella mutta jostain syystä laitetta ei koskaan tuotu kuluttajien saataville. Lopulta Razerin mukaantulo markkinoille vuonna 2017 räjäytti pankin ja nykyään Suomessakin on saatavilla Asus ROG Phonen kaltaisia pelipuhelimia RGB-valoineen.
Vilkkuvalojen sijaan mobiilipelaamista on vauhdittanut jatkuvasti kasvanut prosessointiteho, joka on riittänyt Snapdragon 835 järjestelmäpiiristä lähtien jopa Windows on ARM käyttöjärjestelmän pyörittämiseen (lähde). Usein kuulee kuitenkin sanottavan, että älypuhelimen suorituskyvyllä ei ole juuri väliä, sillä mobiilipelit toimivat lähes kaikilla laitteilla ongelmitta. Väite pitää sinänsä paikkansa, sillä pelit säätävät kuvanlaatuasetukset automaattisesti alemmas heikkotehoisimmilla laitteilla. Sulavan pelikokemuksen saavuttamiseksi täytyy siis joustaa grafiikoista samaan tapaan kuin PC:llä.
Testimetodit
Tämän artikkelin kantavana teemana on selvittää parantuneen suorituskyvyn vaikutus viimeisen neljän vuoden aikana nimenomaan pelikäytössä. Asian tutkimiseksi artikkelissa vertaillaan vuosien 2021 ja 2017 Qualcommin lippulaivapiirien pelisuorituskykyä keskenään alla olevilla laitteilla.
Asus ZenFone 8
Molemmat laitteet on varustettu tuoreimmalla Android 11 käyttöjärjestelmällä mutta täysin "apples-to-apples" vertailusta ei voida puhua, sillä puhelinten vertailuun vaikuttaa kannettavien tavoin useita muuttujia. Samasta Android-versiosta huolimatta ohjelmistot ovat erilaiset eikä RAM-muistit täsmää keskenään puhumattakaan jäähdytysratkaisujen eroavaisuuksista. Kummastakin puhelimesta löytyy kuitenkin FullHD+ näyttö, joten pelit pyörivät natiivisti samalla resoluutiolla. Tuloksia kannattaa pitää suuntaa antavina järjestelmäpiirien suorituskyvystä toisiinsa nähden.
Testattavaksi valikoitui yhteensä viisi peliä, jotka edustavat raskaimpia tiedossani olevia mobiilipelejä. Kaikki pelit ovat ladattavissa suoraan Play Kaupasta Star Wars Rogue Squadron II peliä lukuun ottamatta. Rogue Squadron II on alun perin GameCubelle tehty konsolipeli ja edustaa vertailussa emulaattorilla pyöritettävää peliä.
Tulokset
Teoreettisen suorituskykyeron hahmottamiseksi molemmilla laitteilla ajettiin ensin 3DMark Wild Life benchmark, joka pyrkii simuloimaan pelaamisen rasitusta. ZenFone 8 saavutti testissä 5312 pistettä, kun F(x)tec Pro1 jäi 1125 pisteeseen. SD888-laite oli siis peräti 372% tehokkaampi kuin SD835-laite. 20 minuutin Wild Life Stress testissä ZenFone 8:n suorituskyky putosi pahimmillaan noin 54 %:iin maksimista. Suorituskyvyn putoaminen johtuu älypuhelimille hyvin tyypillisestä thorttlaamisesta pidemmässä rasituksessa. Valitettavasti rasitustestin ajaminen ei jostain syystä onnistunut F(x)tec Pro1 puhelimella.
Testatut asetukset: Movie Graphics (Ultra), Standard FPS (60), Anti-aliasing On
Suositeltavat asetukset:
Testatut asetukset: Highest, 60 FPS, Anti-aliasing TAA
Suositeltavat asetukset:
Testatut asetukset: Ei muutettavissa
Dolphin emulaattorilla pyöritetyssä Rogue Squadron II:ssa SD888:n ja SD835:n välinen ero kaventui kaksinkertaiseksi (104%) mutta SD835:llä kokemusta ei voinut pitää pelattavana (26 FPS). Peli töksähteli käytännössä koko ajan ja äänet särkyivät ikävästi todennäköisesti emuloinnista johtuen. SD888:lla Rogue Squadron II pyöri ihan kelvollisesti, vaikka pientä töksöhtelyä olikin havaittavissa. Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli kunnioitettavat 53 FPS mutta noin 7 FPS:n keskihajonta tarkoittaa, ettei peli pyörinyt kovin tasaisesti. Mielenkiintoisena yksityiskohtana SD888 kykeni käyttämään Prime ydintä koko pelisession ajan käytännössä jatkuvasti. Kellotaajuudessakin havaittiin vain pieni pudotus 1-2 minuutin pelaamisen jälkeen.
Testatut asetukset: HDR, Extreme FPS (60), Anti-aliasing On
Suositeltavat asetukset:
Testatut asetukset: Ultra High, 60 FPS
Suositeltavat asetukset:
Yhteenveto
Pelitesteissä havaittiin varsin suuria eroja SD888 ja SD835 piirien välillä. SD835 ei jaksanut pyörittää yhtäkään peliä parhaimmilla grafiikka-asetuksilla 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella mutta toisaalta se ei onnistunut SD888 piirilläkään kuin PUBG:ssa ja Shadowguns Legendsissä. Sinänsä SD888 piirissä olisi ollut riittävästi tehoa mutta lämpötilan noustessa liian korkeaksi suorituskykyä jouduttiin rajoittamaan ylikuumenemisen estämiseksi. ZenFone 8 on pienimpiä SD888 piirillä varustettuja puhelimia, joten laitteen jäähdytys saattaa olla hieman alimitoitettu SD888:lle ja jollain toisella laitteella tulokset olisivat saattaneet olla hieman paremmat. Pitää kuitenkin muistaa, että SD888:n Prime tehoydin on tarkoitettu nostamaan suorituskykyä lähinnä hetkellisesti.
Vaikka SD835 ei kyennytkään tarjoamaan yhtä hyvää pelikokemusta kuin SD888, niin kaikki pelit olivat kuitenkin pelattavissa grafiikka-asetuksia pudottamalla emulointia vaativaa Rogue Squadron II peliä lukuunottamatta. Siinä mielessä SD835-laite selviytyi vertailusta ihan hyvin ottaen huomioon, että testiin valittiin nimenomaan raskaimpia mobiilipelejä. Jossain tapauksissa parhaimmat grafiikka-asetukset saattavat olla jopa yliampuvia mobiililaitteiden pienille näytöille mutta toisaalta monilla Android-laitteilla kuvan saa vietyä ulkoiselle näytölle USB 3.1 type-C:n kautta. Ulkoisella näytöllä ja erillisellä peliohjaimella älypuhelin konsolin veroiseksi pelilaitteeksi, mikä kertoo omaa kieltään mobiilipelaamisen kehittymisestä ja uusista ulottuvuuksista.
Tuoreimpien raporttien mukaan mobiilipelien markkinoiden arvioidaan kasvavan korona-pandemian siivittämänä yli 90 miljardiin dollariin kuluvana vuonna, mikä on enemmän kuin PC- ja konsolipelien markkinat yhteensä. Etenkin Aasiassa yhä useamman pelaajan ainoa peliväline on älypuhelin. Muutos on näkynyt myös pelipuhelinten tarjonnassa, sillä Android-valmistajat ovat tuoneet kasvavissa määrin nimenomaan pelaamisen kohdennettuja laitteita markkinoille. Acer herätteli pelipuhelimia eloon jo vuonna 2015 Predator 6 puhelimella mutta jostain syystä laitetta ei koskaan tuotu kuluttajien saataville. Lopulta Razerin mukaantulo markkinoille vuonna 2017 räjäytti pankin ja nykyään Suomessakin on saatavilla Asus ROG Phonen kaltaisia pelipuhelimia RGB-valoineen.
Vilkkuvalojen sijaan mobiilipelaamista on vauhdittanut jatkuvasti kasvanut prosessointiteho, joka on riittänyt Snapdragon 835 järjestelmäpiiristä lähtien jopa Windows on ARM käyttöjärjestelmän pyörittämiseen (lähde). Usein kuulee kuitenkin sanottavan, että älypuhelimen suorituskyvyllä ei ole juuri väliä, sillä mobiilipelit toimivat lähes kaikilla laitteilla ongelmitta. Väite pitää sinänsä paikkansa, sillä pelit säätävät kuvanlaatuasetukset automaattisesti alemmas heikkotehoisimmilla laitteilla. Sulavan pelikokemuksen saavuttamiseksi täytyy siis joustaa grafiikoista samaan tapaan kuin PC:llä.
Testimetodit
Tämän artikkelin kantavana teemana on selvittää parantuneen suorituskyvyn vaikutus viimeisen neljän vuoden aikana nimenomaan pelikäytössä. Asian tutkimiseksi artikkelissa vertaillaan vuosien 2021 ja 2017 Qualcommin lippulaivapiirien pelisuorituskykyä keskenään alla olevilla laitteilla.
Asus ZenFone 8
- Järjestelmäpiiri: Snapdragon 888 (2021)
- CPU: 1x Kryo 680 Prime (ARM Cortex-X1) @2,84GHz, 3x Kryo 680 Gold (ARM Cortex-A78) @2,42GHz, 4x Kryo 680 Silver (ARM Cortex-A55) @1,8GHz
- GPU: Adreno 660 @840MHz
- RAM-muisti: 8Gt LPDDR5
- Näyttö: 5,9” AMOLED, 1080 x 2400 pikseliä
- Käyttöjärjestelmä: Android 11 (ZenUI)
- Järjestelmäpiiri: Snapdragon 835 (2017)
- CPU: 4x Kryo 280 Gold (ARM Cortex-A73) @2,45GHz, 4x Kryo 280 Silver (ARM Cortex-A53) @1,9GHz
- GPU: Adreno 540 @710Mhz
- RAM-muisti: 6Gt LPDDR4
- Näyttö: 5,99” AMOLED, 1080 x 2160 pikseliä
- Käyttöjärjestelmä: Android 11 (Lineage OS)
Molemmat laitteet on varustettu tuoreimmalla Android 11 käyttöjärjestelmällä mutta täysin "apples-to-apples" vertailusta ei voida puhua, sillä puhelinten vertailuun vaikuttaa kannettavien tavoin useita muuttujia. Samasta Android-versiosta huolimatta ohjelmistot ovat erilaiset eikä RAM-muistit täsmää keskenään puhumattakaan jäähdytysratkaisujen eroavaisuuksista. Kummastakin puhelimesta löytyy kuitenkin FullHD+ näyttö, joten pelit pyörivät natiivisti samalla resoluutiolla. Tuloksia kannattaa pitää suuntaa antavina järjestelmäpiirien suorituskyvystä toisiinsa nähden.
Testattavaksi valikoitui yhteensä viisi peliä, jotka edustavat raskaimpia tiedossani olevia mobiilipelejä. Kaikki pelit ovat ladattavissa suoraan Play Kaupasta Star Wars Rogue Squadron II peliä lukuun ottamatta. Rogue Squadron II on alun perin GameCubelle tehty konsolipeli ja edustaa vertailussa emulaattorilla pyöritettävää peliä.
- LifeAfter (2019)
- Geshin Impact (2020)
- Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader (Dolphin emulator, julkaistu alunperin vuonna 2001 GameCubelle)
- PlayerUnknown’s Battlegrounds Mobile (2018)
- Shadowguns Legends (2017)
Tulokset
Keskimääräinen FPS (suluissa keskihajonta)
X | ZenFone 8 (SD888) | F(x)tec Pro1 (SD835) |
3DMark Wild Life | 5312 pistettä (vakaus 53,6%) | 1125 pistettä |
LifeAfter | 43 (10,76) | 11 (5,65) |
Genshin Impact | 45 (7,01) | 18 (4,18) |
Rogue Squadron II | 53 (6,58) | 26 (10,11) |
PUBG | 59 (1,09) | 45 (6,49) |
Shadowgun Legends | 59 (0,92) | 47 (8,32) |
Teoreettisen suorituskykyeron hahmottamiseksi molemmilla laitteilla ajettiin ensin 3DMark Wild Life benchmark, joka pyrkii simuloimaan pelaamisen rasitusta. ZenFone 8 saavutti testissä 5312 pistettä, kun F(x)tec Pro1 jäi 1125 pisteeseen. SD888-laite oli siis peräti 372% tehokkaampi kuin SD835-laite. 20 minuutin Wild Life Stress testissä ZenFone 8:n suorituskyky putosi pahimmillaan noin 54 %:iin maksimista. Suorituskyvyn putoaminen johtuu älypuhelimille hyvin tyypillisestä thorttlaamisesta pidemmässä rasituksessa. Valitettavasti rasitustestin ajaminen ei jostain syystä onnistunut F(x)tec Pro1 puhelimella.
Testatut asetukset: Movie Graphics (Ultra), Standard FPS (60), Anti-aliasing On
Suositeltavat asetukset:
- ZenFone 8: Ultra HD (High), Standard FPS (60), Anti-aliasing On
- F(x)tec Pro1: HD (Mid), Mid FPS (30), Anti-aliasing Off
Testatut asetukset: Highest, 60 FPS, Anti-aliasing TAA
Suositeltavat asetukset:
- ZenFone 8: Medium, 60 FPS, Anti-aliasing TAA
- F(x)tec Pro1: Low, 30 FPS, Anti-aliasing TAA
Testatut asetukset: Ei muutettavissa
Dolphin emulaattorilla pyöritetyssä Rogue Squadron II:ssa SD888:n ja SD835:n välinen ero kaventui kaksinkertaiseksi (104%) mutta SD835:llä kokemusta ei voinut pitää pelattavana (26 FPS). Peli töksähteli käytännössä koko ajan ja äänet särkyivät ikävästi todennäköisesti emuloinnista johtuen. SD888:lla Rogue Squadron II pyöri ihan kelvollisesti, vaikka pientä töksöhtelyä olikin havaittavissa. Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli kunnioitettavat 53 FPS mutta noin 7 FPS:n keskihajonta tarkoittaa, ettei peli pyörinyt kovin tasaisesti. Mielenkiintoisena yksityiskohtana SD888 kykeni käyttämään Prime ydintä koko pelisession ajan käytännössä jatkuvasti. Kellotaajuudessakin havaittiin vain pieni pudotus 1-2 minuutin pelaamisen jälkeen.
Testatut asetukset: HDR, Extreme FPS (60), Anti-aliasing On
Suositeltavat asetukset:
- ZenFone 8: HDR, Extreme FPS (60), Anti-aliasing On
- F(x)tec Pro1: Smooth, Extreme FPS (60), Anti-aliasing Off
Shadowguns Legends
Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.
imgur.com
Testatut asetukset: Ultra High, 60 FPS
Suositeltavat asetukset:
- ZenFone 8: Ultra High, 60 FPS
- F(x)tec Pro1: High, 60 FPS
Yhteenveto
Pelitesteissä havaittiin varsin suuria eroja SD888 ja SD835 piirien välillä. SD835 ei jaksanut pyörittää yhtäkään peliä parhaimmilla grafiikka-asetuksilla 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella mutta toisaalta se ei onnistunut SD888 piirilläkään kuin PUBG:ssa ja Shadowguns Legendsissä. Sinänsä SD888 piirissä olisi ollut riittävästi tehoa mutta lämpötilan noustessa liian korkeaksi suorituskykyä jouduttiin rajoittamaan ylikuumenemisen estämiseksi. ZenFone 8 on pienimpiä SD888 piirillä varustettuja puhelimia, joten laitteen jäähdytys saattaa olla hieman alimitoitettu SD888:lle ja jollain toisella laitteella tulokset olisivat saattaneet olla hieman paremmat. Pitää kuitenkin muistaa, että SD888:n Prime tehoydin on tarkoitettu nostamaan suorituskykyä lähinnä hetkellisesti.
Vaikka SD835 ei kyennytkään tarjoamaan yhtä hyvää pelikokemusta kuin SD888, niin kaikki pelit olivat kuitenkin pelattavissa grafiikka-asetuksia pudottamalla emulointia vaativaa Rogue Squadron II peliä lukuunottamatta. Siinä mielessä SD835-laite selviytyi vertailusta ihan hyvin ottaen huomioon, että testiin valittiin nimenomaan raskaimpia mobiilipelejä. Jossain tapauksissa parhaimmat grafiikka-asetukset saattavat olla jopa yliampuvia mobiililaitteiden pienille näytöille mutta toisaalta monilla Android-laitteilla kuvan saa vietyä ulkoiselle näytölle USB 3.1 type-C:n kautta. Ulkoisella näytöllä ja erillisellä peliohjaimella älypuhelin konsolin veroiseksi pelilaitteeksi, mikä kertoo omaa kieltään mobiilipelaamisen kehittymisestä ja uusista ulottuvuuksista.
Viimeksi muokattu: