Pelinäytön korjaukseen vinkkejä

Liittynyt
14.12.2019
Viestejä
204
Olen yrittänyt korjata tällaista näyttöä AOC G2790PX 27&quote; pelinäyttö - Pelinäytöt
Melko hyvä näyttö olisi niin vähän kannattaa vielä panostaa korjaukseenkin.

Oire on sellainen että power valo syttyy ja näyttö on vuorotellen kokonaan valkoinen ja kokonaan musta. Ei ole merkitystä onko mitään signaalipiuhaa kiinni tai ei.

Vaihdoin jo powerikortin kaikki elkot kokeeksi vaikka kaikki olivatkin kapasitanssimittauksen perusteella kunnossa. Paitsi ensiöpuolen isoa suotokonkkaa en vaihtanut. ESR mittaria ei ole käytettävissä. Putsailin myös lattakaapelin liitokset. Onko kokemuksia mistä tuollainen valkoinen ruutu- typpinen vika voisi johtua? Onko paneeli itsessään rikki?
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
325
Vaikka takuu on umpeutunut niin tuotteella voi silti olla virhevastuuta. Näytön käyttöiän voisi olettaa olevan pidempi kuin tuo 2 vuotta. Esim televisioiden pitää kestää 4 vuotta, vaikka takuu onkin 2 vuotta. Sitä olisi kannattanut koittaa korjauttaa tuohon virhevastuuseen vedoten ennenkuin alkaa itse availemaan ja korjailemaan.
 
Liittynyt
14.12.2019
Viestejä
204
Takuuasioita hankaloittaa vielä se että tämä on tullut minulle käytettynä eikä siihen ole kuittia. Nyt olen kuitenkin avannut ja pitänee se vaihtoehto unohtaa. Kyselin suoraan AOCltä ennen kun avasin ja olivat tiukkoja että jos ei kuittia ole, niin eivät ota mitään vastuuta.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 078
Olen yrittänyt korjata tällaista näyttöä AOC G2790PX 27&quote; pelinäyttö - Pelinäytöt
Melko hyvä näyttö olisi niin vähän kannattaa vielä panostaa korjaukseenkin.

Oire on sellainen että power valo syttyy ja näyttö on vuorotellen kokonaan valkoinen ja kokonaan musta. Ei ole merkitystä onko mitään signaalipiuhaa kiinni tai ei.

Vaihdoin jo powerikortin kaikki elkot kokeeksi vaikka kaikki olivatkin kapasitanssimittauksen perusteella kunnossa. Paitsi ensiöpuolen isoa suotokonkkaa en vaihtanut. ESR mittaria ei ole käytettävissä. Putsailin myös lattakaapelin liitokset. Onko kokemuksia mistä tuollainen valkoinen ruutu- typpinen vika voisi johtua? Onko paneeli itsessään rikki?
Yksi vanha näyttö oireili samalla tavalla kun powerin konkat olivat vaihtokunnossa. Myös power- led vilkkui samaan tahtiin ja korjaantui konkilla.
Mutta koska ei ole kyse niistä niin veikkaan joko taustavaloa tai itse ohjainta. Tai powerissa on virlä jotain korjattavaa eikä se pysy päällä.
Jos on skooppi niin mittaa powerilta lähtevät jännitteet.
Jos jättää taustan kytkemättä niin pysyykö päällä ?
taskulampulla/vastaavalla pitäisi nähdä tuleeko kuva.
Jos laittaa kiinni koneeseen ja päälle vilkkuvana niin tunnistaako kone näytön koko ajan?
Yhdessä näytössä oli power-nappi oikkarissa, sekin voisi ehkä oireilla päälle/pois.
 
Liittynyt
14.12.2019
Viestejä
204
Mittailin yleismittarilla jännitteet powerikortilta emolevylle menevistä nastoista. Sieltä löytyi 19V ja 2,7V ja yhdessä nastassa oli noin 3V ja 0V vuorotellen. Varmaankin samassa tahdissa kun taustavalo menee päälle ja pois(valkoinen ruutu/musta ruutu). Yhtään en tiedä minkälaisia jännitteitä pitäisi olla ja missä.

Powerihan siis pysyy kyllä päällä ihan vakaasti ainakin joidenkin jännitteiden osalta mutta kuvaa vaan ei tule ja välillä tosiaan koko ruutu valkoisena. Poerinappi toimii ihan oikein eli sillä saa näyttöön virrat päälle ja pois ihan normaalisti.

Kokeilin myös taustavalon johto irrotettuna katsella taskulampulla ja en havainnut siellä mitään kuvaa.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 078
Jos 3V/0V menee samassa tahdissa paneelivilkun kanssa niin poweri ei pysy tasaisesti päällä ainakaan sen lähdön osalta.
Todennäköisesti sen pitäisi olla 3.3V käyttöjännite ohjainkortille.

Ilman kuvia powerista ja muista korteista ei oikein pysty arvaamaan mutta ehkä siinä on 2 erillistä jos kerran osa jännitteistä pysyy ja osa ei.
Tai sitten jokin on oikosulussa/melkein 3.3V linjassa.
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
453
"We stand behind the quality of every monitor with a generous 3 years warranty. Within the warranty period, any AOC displays with manufacturing defects or faulty components will be repaired or replaced at no additional charge. In case of a missing proof of purchase (POP), the warranty period is considered to have started from the date of manufacturing indicated on the product or from the serial number of the product and will end after 39 months. "
 
Liittynyt
14.12.2019
Viestejä
204
Tuohon vetosin ja laitoin niille otteen omasta tekstistään. Vastaus siihen:


Good Day.

Thank you for contacting AOC Support.
Indeed most of them time serial should be enough, but when we dont get a match with the provided serial we need proof of purchase that also has the date of purchase that is needed.

Especially in the cases if its bought second hand.
 
Liittynyt
14.12.2019
Viestejä
204
Olin kyllä tiukkana ja kerroin mitä mieltä olen heidän takuulupauksistaan mutta kun eivät enää vastanneet mihinkään, niin luovutin. Ajattelin että kun on kyse heidän itsensä määrittelemästä takuuehdosta niin ei taida olla kuluttaja asiamiehellä aseita tuohon puuttua. Jäi vähän sellainen kuva firmasta että keksivät vaikka minkä syyn että ei tarvitse takuusta huolehtia.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 078
keltaisen muuntajan vieressä olevan opton voisi tarkastaa/vaihtaa ja vielä vähän lähempänä muuntajaa plevan to92?- koteloisen.
 
Liittynyt
14.12.2019
Viestejä
204
Mittailin noita osia irroittamatta. Mitkään jalat ei ole ainakaan oikosessa. Optossa on ensiöpuolella kynnysjännite toisinpäin ja toiseen suuntaan ei johda(ok). Toisiopuolella noin 1V kynnysjännite ja toiseen suuntaan noin 2V(?). Se to92 koteloitu on AZ431 adjustable reference source. En osaa sanoa mitä tuosta osaisi mitata mutta kynnysjännitteitä on joidenkin jalkojen välillä ja mitkään jalat ei oikosulussa. Pitäisi tietysti irrottaa piiristä että voisi oikeasti mitata mutta enpä noita silti osaa kunnolla mitata. Voishan nuo vaan kokeeksi vaihtaa jos löydän uudet komponentit.
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
453
Ei kannata arpomalla korjata, siitä ei tule hevovvittuakaan.

Virtalähde on todennäköisesti vielä OK vaikka ehdit sitä räpeltääkin. Sieltä lähtee emolle yksi käyttöjännite, emolta tulee virtalähteelle taustavalo päälle/pois ja taustavalon kirkkaussäätö.

Kun kyseessä on TPV tech laitos, niin prosessorivika tai firmwaren sekoaminen on todennäköisimmät vaihtoehdot.

Tietysti yo. on vain akateemista pohdiskelua, koska et osaa korjata ajatuksen kanssa.
 
Liittynyt
14.12.2019
Viestejä
204
Niin kyllähä nämä minun korjailut on aina sellaista arvailua. Ei ole riittävästi elektroniikka tietämystä. Olen vain ihan perus sähkömies. Siksipä täältä neuvoa kyselenkin.

Jos toiminta on tuollainen että emolta tulee taustavalon päälle/pois niin se selittäisi sen yhden jännitteen, joka meni valon kanssa samaan tahtiin päälle/pois.

En minä niin tumpelo ole että olisin virtalähdettä huonommaksi saanut räpellettyä. Parempi se nyt on kun on laadukkaammat Rubicon/Nichicon konkat alkuperäisten tilalla.

Jos on prosessorivikaa niin koko emon vaihto on varmaan ainoa vaihtoehto? Kuinkahan tuon saisi varmennettua? Saisihan tuohon maailmalta uuden emolevyn kohtuu hinnalla mutta pitäisi olla melko varma että auttaa. Ei se ihan ilmainen kuitenkaan ole. Mites sen firmwaren saa elvytettyä? Emon vaihdollako sekin?
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
453
Valkoista ruutua pukkaa myös silloin, kun paneelin käyttöjännite puuttuu, joko emolta asti, kaapeli viturallaan tai paneelin kortilla katkos tai oikonen käyttislinjasta polttanut sulakkeen.
 
Liittynyt
14.12.2019
Viestejä
204
Varmaankin joudun myöntämään että kyvyt ei riitä korjaamiseen. Haluaisitteko te viisaammat ostaa tämän pois ja pistää kuntoon? Sijainti Kangasala/Tre
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 645
Viestejä
4 197 263
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom