Peliläppärin hankintaan neuvoja

Liittynyt
09.12.2023
Viestejä
1
Terve!

Etsiskelen kahta peliläppäriä sukulaispojille. Itse olen koneiden suhteen melko aloittelija, niin kyselenpä neuvoa täältä. Budjettia pojilla on 500-700 euroa per läppäri. Mainitsivat että pitäisi teho riittää ainakin GTA:n pelaamiseen.

Mistä läppäreitä kannattaisi katsella? Saako jostain yrityksestä päteviä laitteita sopivaan hintaan vai kannattaako etsiä käytettyjä? Olettaisin itse, että tuolla hinnalla ei uutena saa riittävän hyvää mistään. Olenko väärässä?

Mitä peliläppäriä ostettaessa tulisi huomioida? Tuttuni suositteli, että ram-muistia tulisi olla 16gb ja tallennustilaa mahdollisimman paljon. Mitä muita ominaisuuksia tulisi olla?

Sain myös neuvon, että Lenovo Legion -kannettavat ovat hyviä. Tulisiko minun katsella jotain tiettyä legion-mallia? Onko muilla merkeillä laadukkaita peliläppäreitä?

Saa antaa muitakin neuvoja, jos en jotain hoksannut kysyä :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2023
Viestejä
92
Peliläppäri... En mielellään hankkisi käytettyä yrityskonetta. Niissä ei välttämättä ole kaksista näytönohjainta ja muutenkin ovat vanhoja, eli uusien pelien kanssa tulee nopeasti seinä vastaan. Jos siis sitä tässä kysyttiin :)

Tällä hetkellä hankkisin jonkun 3050-3070 tai 4050-4060 näytönohjaimella varustetun koneen. Muistia vähintään 8Gb, mutta 16 ei huono olisi sekään.

Kovalevy noissa on usein 512, mutta monessa on paikka toiselle ssd:lle, johon voikin tökätä 1-2 terasen aseman, sitten kun tuo 512 alkaa käymään pieneksi. Hintaa noille on siinä 70-100€.

Tässä voisi olla yksi hyvä:

Lenovon Legionit ovat tosi hyviä, mutta hinnat menevät tonnin pintaan tai yli. Itsellä on Legion 5, jossa 3060 sekä AMD 5600H. Tällä pyörii mm starfield, doom eternal yms.

Edit: Kas, tässä olisi hyvä Legion alle tonnin.
Tämä olisi tosi suositeltava, hinta 799:

Itsellä on sama, joka maksoi uutena 1049 pari vuotta sitten. Päivitin muistit 1x8 -> 2x8 ja lisäsin terasen ssd:n

Tällä pelaa tosiaan kivasti mm. sitä doomia, cyberpunkia ym.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
358
Edit: Kas, tässä olisi hyvä Legion alle tonnin.
Tämä olisi tosi suositeltava, hinta 799:

Itsellä on sama, joka maksoi uutena 1049 pari vuotta sitten. Päivitin muistit 1x8 -> 2x8 ja lisäsin terasen ssd:n

Tällä pelaa tosiaan kivasti mm. sitä doomia, cyberpunkia ym.
Tää on muuten todella kova tarjous: RTX 3060 on edelleen hyvä läppärinäyttis FullHD-pelaamiseen (1080p). Jos vaan budjetti venyy siihen 799€ asti niin kannattaa mieluummin ostaa se kuin tuo aiemmin ylempänä mainittu RTX 3050-malli. Kyllä silläkin pelailee, mutta satasen lisäpanoksella saa aika ison boostin näytönohjaimeen.

Ja Lenovon Legionit on (pääsääntöisesti) hyviä peliläppäreitä, ainakin tuo edellinen sukupolvi joka juuri on tarjouksessakin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
570
Tuo yllämainittu Legion 799 euron hintaan on todennäköisesti hintaeron verran laadukkaampi kuin tämä. Mutta jos budjetti ei veny tuonne asti, niin 669 eurolla saa IdeaPad Gaming 3:n jossa samat sisuskalut 5600H+RTX3060.

Käytettynä saa RTX3060:llä varustettuja peliläppäreitä noin 600 euroon, mutta sanoisin, että läppärissä liikeen takuu+palautusoikeus on ehdottomasti tuon 100 euron arvoinen.
 
Liittynyt
19.08.2023
Viestejä
483
Tällä hetkellä hankkisin jonkun 3050-3070 tai 4050-4060 näytönohjaimella varustetun koneen. Muistia vähintään 8Gb, mutta 16 ei huono olisi sekään.

Kovalevy noissa on usein 512, mutta monessa on paikka toiselle ssd:lle, johon voikin tökätä 1-2 terasen aseman, sitten kun tuo 512 alkaa käymään pieneksi. Hintaa noille on siinä 70-100€.

Tässä voisi olla yksi hyvä:
[/URL]
Tämän pari vuotta sitten hankitulla versiolla 15ARH05 jossa Ryzen 7 ja 1650 Ti pelaan itsekin GTA:ta, ja käypä peli on mielestäni, joskin minulla on asetukset (ja standardit) hyvin alhaalla. Ehdottomasti nyt hankittuna pitää kyllä näyttiksen numeron alkaa vähintään kolmosella.

Toisen kovalevyn sai ainakin omaani lisättyä helposti, ja vaikka valmistaja ei sitä virallisesti tue (ilmeisesti koska molemmat jakavat saman PCI-väylän) sekä koneen mukana tullut kovalevy että itse lisäasentamani kovalevy ovat molemmat M.2-liitännällä eikä mitään ongelmia. Tuolle lisälevylle asentelin vielä Linux Mintin, ja kone buuttaa tämän lisälevyn ESP:ltä grubin kautta oletuksena tehdasasennettuun Windowsiin.

Kovalevypaikkoja on kaikkiaan kolme (2 x M.2 ja 1 x sata), mutta niiden sijoittelu on vähän niin että M.2-lastun on syytä olla oikean pituinen. Intterin netissä olen nähnyt kun kaveri on vähäisellä kikkailulla onnistunut laittamaan kaikkiin kolmeen paikkaan levyn.

Muovinen se tietysti vähän on, mutta muuten ainoa harmittava seikka on, että mainoskuvista poiketen näppäinten ledivalot paistelee silmään hattujen alta vähän ainakin itseäni häiritsevästi. Laturi sirisee ajoittain.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 584
Viestejä
4 205 206
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom