Pelikonetta hankkimassa, 20X0S

Tila
Keskustelu on suljettu.
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Hei, aloitetaan sillä etten voi sanoa tietäväni paljoakaan tietokoneista ja tietokoneen käyttöni on hyvin kasuaalia.
(Mallia asenna ja käynnistä peli).

Vanha pakettikoneeni alkaa todella näyttää vanhenemisen merkkejä ja ajatuksena olisi kasata uusi pelikone niin omaan kun puolisonikin käyttöön.

Koneella pääosin se ”raskas” käyttö on juurikin pelaaminen.
Jossain määrin myös pelien streamaus on kiinnostanut.

Pelejä jotka ovat suuressa kulutuksessa nyt on eri Wargamingin moninpelit, WoWi sekä Tomb Raider seikkailupelit.
Puoliso on vakavissaan kiinnostunut myös aidon oloisista lentosimulaattoreista.
Jatkossa myös muut MMO-genren pelit kiinnostavat, sekä eri seikkailu/räiskintä (Fallout jne).

Minun täytyisi todella ostaa aivan kaikki komponentit uuteen koneeseen.

Tykkäisin että uusi kone pyörittäisi ylläolevia pelejä ultra tai no, lähes ultra asetuksella.

Tykkäisin ettei konetta tarvitsisi aivan heti seuraavina vuosina olla päivittämässä osiltaan.

Näytön tykkäisin olevan minimissään 27” tai ultrawide ja resoluutioltaan parempi kuin FullHD, 4k ei ole vaatimus.

Vaikuttaako näytön resoluutio/tyyppi, eli 27” vs ultrawide siihen millaiset sisukset koneeseeni tulisi?

Ne kysymykset:
Millaiset osat käyttöäni ajatellen olisivat järkevä hankinta?

Millaista näyttöä tätä lukevat suosittelisivat?

Hintaraja on siinä noin maksimissaan 2000-2500€, poislukien näyttö.
 
Viimeksi muokattu:

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
kevään/kesän aikana pitäisi olla tulossa uudet Ryzenit, joten odottaisin siihen asti. Ehdottaisin 4K 100-144Hz näyttöjä kokoluokasta 43", mutta nekin taitavat olla vielä kevään/kesän juttuja ja hintaluokkakin luultavasti siellä parissa tonnissa. Tein tuohon alle nyt omaa näkemystäni tasapainoisesti hinta/päivitettävyys koneesta, mistä lähteä miettimään, mutta osia voi vaihtaa oman mielensä mukaan.

YD270XBGAFBOX AMD Ryzen 7 2700X, AM4, 3.7 GHz, 8-core
KUPONKI-AMD-RYZEN-19Q1-AMD 2019 Q1 Ryzen - The Division 2 -pelikuponki
BLS2K16G4D30AESB Crucial 32GB (2 x 16GB) Ballistix Sport LT Gray, DDR4 3000MHz, CL15, 1.35V, harmaa
SSDPEKNW010T8X1 Intel 1TB 660p series M.2 NVMe SSD-levy, 1800/1800 MB/s, retail
DT01ACA300 Crucial 3TB DT01ACA, 3.5" sisäinen kiintolevy, SATA III, 7200rpm, 64MB
GTX-1660-VENTUS-XS-6G-OC MSI GeForce GTX 1660 VENTUS XS 6G OC -näytönohjain, 6GB GDDR5
B450M-STEEL-LEGEND Asrock B450M Steel Legend, mATX-emolevy
600046460 Jonsbo U3 mATX-alumiinikotelo, hopea
CP-9020182-EU Corsair 600W SF600, modulaarinen SFX-virtalähde, 80 Plus Platinum, musta
UM.HV0EE.P01 Acer 27" Nitro VG270UPbmiipx, 144Hz WQHD -pelimonitori, musta
KW9-00483 Microsoft Windows 10 Home, 32/64-bit, FPP, USB-media, FIN, R2

Yhteensä: 1 971,50 €

Ps. cooleri puuttuu, koska en nyt muista mitä väki taas suositteli tohon 40-50€ hintaluokkaan.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Tykkäisin että uusi kone pyörittäisi ylläolevia pelejä ultra tai no, lähes ultra asetuksella.

Tykkäisin ettei konetta tarvitsisi aivan heti seuraavina vuosina olla päivittämässä osiltaan.

Näytön tykkäisin olevan minimissään 27” tai ultrawide ja resoluutioltaan parempi kuin FullHD, 4k ei ole vaatimus.
Grafiikka-asetuksien vaatimuksiin vaikuttaa hyvin pitkälle näytön resoluutio.
GPU-tehon tarve samalle kuvataajuudelle riippuu käytönnössä siitä kuinka monta pikseliä täytyy laskea per kuva.
2560x1440 on siinä tällä hetkellä se kultainen keskitie kaikin puolin.

3840x2160 (se markkinoinnin "4K") on erittäin raskas ja vaatisi sen käsi, molemmat jalat ja puolet sisäelimistä hintaisen näytönohjaimen.
Ehkä seuraavan vuoden sisään sille resoluutiolle alkaisi saada oikeasti hyviä näytönohjaimia järkevämpään hintaan kilpailun toivottavasti palatessa.
AMD kun on viimeinkin alkamassa siirtyä vanhasta pois GPU arkkitehtuurista ja Intelkin on tulossa mukaan erillisnäytönohjainkisaan ensi vuonna.
Itse asiassa 4K näytötkin ovat vähän "vaiheessa" ja siinä missä 2560x1440:lle löytyy reilusti suuremman virkistystaajuuden pelinäyttöjä FreeSyncillä, 4K:lle ne ovat vasta kypsymässä.


Ja prossuissahan on nyt juuri tällä hetkellä "Suo siellä, vetelä täällä" tai Lontoolaisittain "Damned if you do, damned if you don't" tilanne.

Intelillä on tällä hetkellä etulyöntiasema peleissä, mutta ei niinkään oman hyvyytensä takia, ja sitten että saisi yhtään minkäänlaista kestoa pitää maksaa se käsi jalka ja puolet sisäelimistä.
Oikean suorituskyvyssä/ytimissä per hinta edistyksen sijaan Intel kun on ollut kiinnostunut lähinnä pumppaamaan kuluttajan ahteria... siis hintalappua isommaksi.
Eikä se kusetushintainen prossu siltikään pysy high endinä kuin olemattoman ajan verrattua aiemman vuosikymmenen ~300€ huippumalleihin.
Ja päivitettävyydeltäänhän alusta on umpikuja.
Intelhän on pelkästä kuluttajien ahteriin kairaamisen ilosta estänyt kaikkien Skylake arkkitehtuurin prossujenkin toimisen samoissa emoissa:
Modaajat osoittivat 9. sukupolven 8-ytimisen Core i9-9900K:n toimivan myös vanhoilla Z170-emolevyillä - io-tech.fi

Nykyiset Ryzenit taas ovat jäljessä suurimmaksi osaksi sen takia että AMD oli jumissa GlobalFoundriesin huonosti kellottuvan alunperin Samsungin kännykkäprossujen valmistusprosessissa.
Mutta ilman PCIe v4.0 piirisarjallisten emojen viivästystä arkkitehtuuriltaan enemmän kuin Intelit puolessa vuosikymmenessä parannetun ja TSMC:n Inteleitä modernimmalla valmistusprosessilla tehtävät Zen2 arkkitehtuurin prossut voisi olla jo julkistettu.

AMD demosi CES-messuilla engineering samplella 9900K:ta vastaavaa laskentatehoa ~50W alemmalla kokoonpanon tehonkulutuksella.
Ja joulukuussa huhuttu chiplet-rakenne vahvistui myös ja esitellyssä paketoinnissa oli toisen kahdeksan ytimen "computing dien" kokoinen tyhjä paikka.
Eli 8 ydintä/16 säiettä tulenee olemaan alle 250€ taso satasta korkeamman tason ollessa 12c/24t.
Tuo 12c/24t olisi sellainen pitemmän päälle PC:ssä riittävä määrä.
Next-gen konsolit kun todennäköisesti tulevat Zen2 pohjaisella 8c/16t prossulla, niin niistä tehot irti ottamaan tehdyt monialustapelit tulevat tarvitsemaan tehoja reilusti PC:llä.
Intelistä poiketen AMD tosin tulee sallimaan nykyisten AM4 koneiden päivittämisen Zen2 prossuun BIOS-päivityksellä.

AMD:n 50v juhlissa kuukauden päästä varmaan tulee jotain tietoja ja Computex voi olla malliston julkistuspaikka
AMD:n Lisa Su pitää Computex 2019 -messujen virallisen keynote-esityksen - io-tech.fi
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
1 423
Wowissa intelin prossut on aika selvästi parempia. 8700-9900k inteliltä prossuksi. 1440p näytön laittaisin.
Tässä video wowi suorityskyvystä prossujen välillä:
 
Viimeksi muokattu:

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 611
En ole Wowia pelaillu, mutta eikö se ole niin vanha peli että pyörii kyllä kaikilla nykyprossuilla sen 144fps 1440p?
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Itsellä on ollut historiassa vain intelin prossuja ja puhtaasti siitä syystä suosisin niitä.

Mikä kotelo olisi järkevä, kun en halua pienikokoista?

Entä mikä näyttiksissä olisi seuraava hyppy tehokkuudeltaan tuohon 1660 verrattuna?
Onko mitään järkeä harkita nuita 2xxx?

2560x1440 reson 27” näyttö on tosiaan vahva vaihtoehto. Tai ultrawide.
Ei tosiaan tarvetta millekkään 43”

Edit. Vaikuttaa siltä että minun kannattaa odotella nuo uudet Ryzenit ja mahdollisesti muiden osien hinnanlaskua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
1 423
Itsellä on ollut historiassa vain intelin prossuja ja puhtaasti siitä syystä suosisin niitä.

Mikä kotelo olisi järkevä, kun en halua pienikokoista?

Entä mikä näyttiksissä olisi seuraava hyppy tehokkuudeltaan tuohon 1660 verrattuna?
Onko mitään järkeä harkita nuita 2xxx?

2560x1440 reson 27” näyttö on tosiaan vahva vaihtoehto. Tai ultrawide.
Ei tosiaan tarvetta millekkään 43”

Edit. Vaikuttaa siltä että minun kannattaa odotella nuo uudet Ryzenit ja mahdollisesti muiden osien hinnanlaskua.
Fractal designin kotelot on ihan hyviä esim define r5/r6. NZXT kotelot. 270R corsairilta. 1500-2000eurolla sais kyllä aika hyvän koneen nyttenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Muuten hyvä, muttei tuota miniä
(jaksatko editoida siihen sopivaksi?)
Kotelona on ollut mielessä tuo Fractal Design Define R5/R6.

Myös SSDtä olen ajatellut minimissään 500.
(Oliko joku syy listassa olla 250+1t?, ilmeisesti jotenkin poikkeavat toisistaan?)

Ja mistä syystä jotain rbg ram? En ole ajatellut ikkunallista koppaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
1 423
Ryzen 2700x paikoitellen aika huono fps wowissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
1 423
Viimeksi muokattu:

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810

Vähän vajaa 1700€
Voin toki olla hieman vanhentuneella tiedolla matkassa, mutta ite en hankkisi ryzen kokoonpanoon 3600mhz muisteja, koska on turhan korkea riski että ei toimi kyseisellä taajuudella. 3200 muistit tiukemmilla latensseilla olisi fiksumpi valinta
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
1 423
Miniin menee matx emolevy.
Jos haluat normi atx kotelon en näe järkeä ottaa matx emolevyllä. Voin kasata mutta jimssillä on vähän työläs jakaa ostoskoria, olisi helpointa että annat vaikka privana sähköpostin niin saan laitettua sinulle suoraan ostoskorin.
Edit: nuo r5 ja r6 ovat minun mielestä turhia jos et meinaa varastoida kymmeniä kovalevyjä tai tarvitse optista-asemaa.
Miten niin turhia r5 ja r6? Ajaa saman asian mutta paremmin kuin esim define C. Ne kehikot saa poistettua siitä.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Eikö noissa samsung b-die muisteissa ole idea hakea se stilt asetus?
Eikö se ole sama silloin millä kellotaajuudella ne on? En minä tiedä oletan vain, nuo oli kuitenkin kohtuu edulliset.
B-dieta saa myös matalemmillakin taajuuksila, jos on aikeita viritellä, mutta käy se noinkin.
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
1 423
Niin kuten perustelin aikasemmin että jos ei tarvitse repullista kovalevyjä tai optista-asemaa ei ole minun mielestä mitään järkeä noissa r5 ja r6.
Edit: Ainut jolla voi olla noista kolmesta eroa on koko. Hiljaisuudessa ja kotelon ilman kierrossa tuskin on suuria eroja.
Edit2: Jaa olin väärässä r5 ja r6 on aivan varmasti huonompi ilmankierto juuri noiden kovalevy kehikoiden takia.
Esimerkiksi tuossa io techin testissä define r5 oli 3 astetta paremmat gpu lämmöt verrattuna define c. Ja 2 astetta paremmat cpu lämmöt, kun katto oli kiinni.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Kysyisin myös sellaista asiaa, että mikäli olisinkin päätymässä itseäni kiinnostavaan ultrawide näyttöön, esimerkiksi tähän :
Predator X34P 34"
Niin mitä se vaatii koneen sisuksilta että pelit pyörisi siellä High -> asetuksilla?
(Vai olisiko joku muu ultrawide näyttö parempi valinta kuin mainitsemani?)
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
1 423
Kysyisin myös sellaista asiaa, että mikäli olisinkin päätymässä itseäni kiinnostavaan ultrawide näyttöön, esimerkiksi tähän :
Predator X34P 34"
Niin mitä se vaatii koneen sisuksilta että pelit pyörisi siellä High -> asetuksilla?
(Vai olisiko joku muu ultrawide näyttö parempi valinta kuin mainitsemani?)
Vaatii lähinnä tehokkaan näytönohjaimen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
1 423
Se on niitä makuasioita.Itsellä on kyseinen (3440x1440 34" 100hz) enkä palaisi enää fullhd va näyttöön.
Edit: hups.
Mulla on 25 tuumainen 1440p näyttö ja tää on hyvä. 27 ottaisin maksimissaan itse. Joudutko pyörittelemään päätä ku pelaat?
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Tosiaan on ollut jo huomattavan aikaa mielessä että kun kone vaihtuu niin vaihtuisi myös näyttö uw.
Pöytä on luultavasti mitoiltaan 114 x 72 x 72,5 cm ja näytön jalka vie toki jonkinverran tilaa.
Pitäisi varmaan käydä vaikka kaupassa tiirailemassa pohtien etäisyyttä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Kannattaa miettiä haluaako lähteä tuohon fps:n metsästykseen ollenkaan. Viimeisistä yli 100:n menevistä saa maksaa sen 300-400€:a enemmän ja moni ultrawide joka tapauksessa max 100fps. 9400f tai Ryzen 2600 kuitenkin melkein 300€:a halvempia ja emolevyssäkin voi säästää satasen noiden kanssa.

Ja 400€:lla melkein laittaakin cpu:n ja emon uusiksi 2-3 vuoden päästä, kun on molemmilta pienempi uudempi prosessi käytössä.
 
Viimeksi muokattu:

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860

Edit: Jooh taulukko suolan kanssa, ei perustu mihinkään tietoon tällä hetkellä :3

Sain käsityksen, että et ole kellottamassa, joten Ryzen 7 / 9:n 3700X tai 3850X voisi olla ne... mutta kyseessä olen vain minä... plus, älä osta sansumgin 1TB m.2 asemaa SATA versiona... varsinkaan, kun Intelin 1TB m.2 NVME asema, jonka linkkasin on halvempikin :)
 
Viimeksi muokattu:

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810


Sain käsityksen, että et ole kellottamassa, joten Ryzen 7 / 9:n 3700X tai 3850X voisi olla ne... mutta kyseessä olen vain minä... plus, älä osta sansumgin 1TB m.2 asemaa SATA versiona... varsinkaan, kun Intelin 1TB m.2 NVME asema, jonka linkkasin on halvempikin :)
Eikös tuo ole feikkitaulukko?
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Tuo sinun linkkaamasi Intelin M.2 asema on kuulemma jollain huonolla tekniikalla, näin minulle kerrottiin kun jollekkin ehdotin konepakettiin.
Voihan tuo QLC:n ~1000 uudelleenkirjoituskertaa per solu rajoittaa, mutta MLC:t on speksattu 2000-10000 kirjoituskerran väliin. Läppärissä olevassa 240Gigan SSD:llä on nyt 3v aikana tullut kirjoitettua dataa 8 Teraa, että jos ei nyt datakeskuksen cache levynä ole, jossa flushataan data kokoajan, niin ei pitäisi hirveitä ongelmia olla :3
 
Viimeksi muokattu:

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Kysyisin myös sellaista asiaa, että mikäli olisinkin päätymässä itseäni kiinnostavaan ultrawide näyttöön, esimerkiksi tähän :
Predator X34P 34"
Niin mitä se vaatii koneen sisuksilta että pelit pyörisi siellä High -> asetuksilla?
(Vai olisiko joku muu ultrawide näyttö parempi valinta kuin mainitsemani?)
Ei ole mitään järkeä maksaa G-Sync veroa siitä että kahlehdit itsesi Nvidian orjaksi.
Tosiaan kahden vuoden päästä voi näytönohjaimien nopeustilanne olla täysin toinen.
Eli FreeSync näyttö on ainoa järkevä valinta.
Ellei sitten halua olla Yakuza-Jenin prostituoitu...
Sillä erotuksella että itse maksat siitä ahteriin kairatuksi tulemisesta.

Saman voi sanoa Intelin prossujen kehityksestä ja hinnoista.
Vuosikymmenen alkupuolella sai noin 300€llä prossun jonka tiesi pysyvän kaikin puolin aivan kärjen tuntumassa monta vuotta.
Nyt saat maksaa saman siitä minkä pitäisi olla pelkkä mainstream malli, koska hinnastoa on vain virutettu ylöspäin, ilman että on minkäänlaista tulevaisuuden kestoa.
Mutta kunnon kuluttajahan maksaa kiltisti raiskatuksi tulemisesta...

PC Master Race kun on muuttunut enemmän Cash Cow Raceksi.
Jos ei ole nykyinen kone kirjaimellisesti murenemassa käsiin, niin kannattaisi odottaa tuo pari kuukautta kesään.



Edit2: Jaa olin väärässä r5 ja r6 on aivan varmasti huonompi ilmankierto juuri noiden kovalevy kehikoiden takia.
Define R5 on erittäin konfiguroitava:
Fractal Design Define R5 Review

Samaa ei voi enää sanoa R6:sta PSU shroud muotipaskeineen.
Joka myös rajoittaisi pohjan lisätuulettimenkin hyöyä.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
159
Kiitos kaikille kommenteista, infosta ja vastauksista.
Taidan odotella tuon kevään/kesän uutuudet kun ei tässä kiirusta ole :)
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448


Sain käsityksen, että et ole kellottamassa, joten Ryzen 7 / 9:n 3700X tai 3850X voisi olla ne... mutta kyseessä olen vain minä... plus, älä osta sansumgin 1TB m.2 asemaa SATA versiona... varsinkaan, kun Intelin 1TB m.2 NVME asema, jonka linkkasin on halvempikin :)
Tämä taulukko on puhdasta humpuukia tämän hetkisten tietojen valossa. 3000-sarjan APU-piirit on julkaistu jo kannettaviin ja on erittäin epätodennäköistä että työpöydälle tulisi eri siruun perustuvat 3000-sarjan APU-piirit. 3000-sarjan APU-piirit eivät siis ole Zen 2:sia vaan Zen(+), 2000-sarja (Raven Ridge) päivitettynä 12 nanometrille (Picasso).
Lisäksi ei ole mitään viitteitä siitä että Ryzen 3:ssa olisi minimissään 6 ydintä koska tuolla on liikkeellä neliytimisiä Engineering Sampleja. Lisäksi 12 ja 16 ydintä, vaikka mahdollisia teknisesti koska tilaa toiselle chipletille on, ei ole millään tasolla vielä varmistettua. Ja kuten tiedetään, mitään noista ei julkaistu tai edes esitelty CES-messuilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 185


Sain käsityksen, että et ole kellottamassa, joten Ryzen 7 / 9:n 3700X tai 3850X voisi olla ne... mutta kyseessä olen vain minä... plus, älä osta sansumgin 1TB m.2 asemaa SATA versiona... varsinkaan, kun Intelin 1TB m.2 NVME asema, jonka linkkasin on halvempikin :)
Huikea adoredtv:n feikkitaulukko...:facepalm:
 
Tila
Keskustelu on suljettu.
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 110
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom