Pelikoneen palikoihin apuja

Liittynyt
02.01.2019
Viestejä
5
Hieman apuja kaipailisin pelikoneen palikoissa. Tarkoitus olisi hommata lahjaksi miehelle kunnon pelikone, kun vanha vetelee viimeisiä. Ja sattuneesta syystä, en pysty mielipiteitä sieltä kyselemään, kun yllätys menee muuten pilalle :)

Hintaa saisi olla n. 2500€, joka sisältäisi myös 27 tuuman pelinäytön.
Olen katsonut Asuksen näyttöä, onko passeli vai olisiko muita hyviä ehdotuksia?
Asus 27" ROG PG279Q IPS-pelimonitori, WQHD, 165Hz, G-Sync, pivot.

Tässä liitteenä on mun aikaansaama kyhäelmä, joka kyllä nostaa hinnan jo melkein 3000€ näytön kanssa. Luultavasti siis mukana on tyhmiä/turhia valintoja. Konetta ei ole tarkoitus kellottaa.

Näyttis saisi olla 2080.


tietokone.png
 

Jager65

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
303
Tuo näytönohjain voisi olla ilman "turboa", muutenhan ihan ok.
 
Liittynyt
30.12.2018
Viestejä
249
Ottaisin tuohon settiin ennemmin näyttiksen open-air coolerilla (ei blower kuten tuo turbo), eli kuten Jager65 jo vihjaili. Prossussakin voisi rahtusen säästää jos pääosin pelikäyttöön tulee (kts. Testissä Intel Core i9-9900K & Core i7-9700K - io-tech.fi). Jäähdytinkin aika järeä versio Noctualta jos ei ole tarkoitus kellottaa, mutta varmasti toimii jos ei ole muutamasta kympistä kiinni.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 638
9700k tosiaan riittää prossuksi ja säästyneillä rahoilla sitten vaikka 1tb SSD, nimittäin nykypeleillä käy 500gb nopeasti pieneksi.
 
Liittynyt
02.01.2019
Viestejä
5
Kiitoksia avusta! Nyt täytyy myöntää, etten ymmärrä mitä on open-air cooler vs. blower. Kokosin nyt uudestaan tuon setin; tiputin tuohon i7-9700K, vaihdoin SSD:n isompaan ja sitten arvoin tuolta näyttikseksi Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC -näytönohjain, 8GB GDDR6. Mutta, ei hajuakaan onko tuo open-air vai joku muu.

Jäähdytin saa olla järeä; joskus sata vuotta sitten kun vielä itse kokoilin koneita ja jotain ymmärsinkin, niin jäähdytys/tuuletus aina päänvaiva. Mielummin siis varman päälle pelataan :)
tietokone2.png
 

Jager65

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
303
Kiitoksia avusta! Nyt täytyy myöntää, etten ymmärrä mitä on open-air cooler vs. blower. Kokosin nyt uudestaan tuon setin; tiputin tuohon i7-9700K, vaihdoin SSD:n isompaan ja sitten arvoin tuolta näyttikseksi Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC -näytönohjain, 8GB GDDR6. Mutta, ei hajuakaan onko tuo open-air vai joku muu.

Jäähdytin saa olla järeä; joskus sata vuotta sitten kun vielä itse kokoilin koneita ja jotain ymmärsinkin, niin jäähdytys/tuuletus aina päänvaiva. Mielummin siis varman päälle pelataan :)
Palit on ok.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 638
Semmonen vielä tuli mieleen, että millaiset hiiri ja näppäimistö miehelläsi on ? Tuon tasoisessa koneessa saisi olla laadukkaat pelihiiri ja -näppäimistö. Toki jos ei nyt mahdu budjettiin, niin hyviä lahjaideoita tulevaisuudesaa.
 
Liittynyt
02.01.2019
Viestejä
5
Semmonen vielä tuli mieleen, että millaiset hiiri ja näppäimistö miehelläsi on ? Tuon tasoisessa koneessa saisi olla laadukkaat pelihiiri ja -näppäimistö. Toki jos ei nyt mahdu budjettiin, niin hyviä lahjaideoita tulevaisuudesaa.
Nuo on onneksi kunnossa, kun osti juuri uudet.
Menen tuolla setillä sitten. Onhan se hieman suolanen hinta kun on 3t€ näytön kanssa, mutta riittäähän siitä konetta sitten muutamiksi vuosiksi taas eteenpäin. Ja kovassa käytössä se tulee kuitenkin olemaan.
 
Liittynyt
02.01.2019
Viestejä
5
Jes, vaihdettu että saadaan kupsa mukaan. Tällä ei ole niin kiirus, oon ajoissa liikkeellä niin voin hyvin odotella tuota Noctuaa :)
Kiitoksia vielä kaikille avusta!Saatiin hyvä setti kasaan :tup:
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
mutta riittäähän siitä konetta sitten muutamiksi vuosiksi taas eteenpäin
Voi jo Noctuaa odotellessa menettää Intel arvoaan reilusti.
Viikon päästä varmaan tiedetään AMD:n lähiajan suunnitelmat ja huhujen/vuotojen toteutuessa jäisi Intelin "käsi, jalka ja jokunen sisäelin" hintainen kahdeksanytiminen kerralla high endistä ~200€ perustasoksi ennen kesän tuloa.

Ainoa minkä takia prossut pysyivät niin pitkään hyvinä aiemmin tällä vuosikymmenellä oli se, että AMD:n ollessa ulkona pelistä Intel vain rahasti vuosikymmenen samalla vanhalle neljällä ytimellä.
Nyt se on loppu ja vaikka Intel ei vielä ryhdistäytyisi, niin AMD tulee jatkamaan prossujen kehityksen eteenpäin työntämistä.
Uusien konsolipelienkin prossutehovaatimukset tulevat sukupolven vaihtuessa räjähtämään konsolien todennäköisesti siirtyessä kahdeksaan Zen2 ytimeen.
(ja todennäköisesti kuudellatoista säikeellä)

Intelin omien mokien takia valmistuskapasiteetistakin on pulaa, niin ei-varastosta löytyvän Intelin toimitusaika voi olla pitkä.
Edes priorisoidut isojen sopimusten merkkikonevalmistajat eivät ole saaneet kaikkia prossutoimituksiaan ajoissa sitten viime kesän.

Näytönohjaimissa sama kehityksen/kilpailun kiihtyminen lienee edessä 2020, kun Intel liittyy mukaan erillisnäyttiskilpailuun.


Joka tapauksessa jos puolitoista tonnia ollaan laittamassa huonosti arvonsa edes paria vuotta pitäviin osiin, niin toivottavasti peli-immersion toinen puoli eli äänentoisto on kunnossa, eikä jotain täysin ylihintaista pelibrändirihkamaa.


Ja kyllä tuosta saisi helposti hintaa höylättyä.
Varsinkin, jos on tarkoitus hankkia lahjaksi "palapeli".
(eikös se kasaaminen ole harrastajalle iso osa sitä uutta konetta...)

Kotelossa R5 on muotihype pois laskien käytännössä monipuolisempi kuin R6, ja jostain syystä ikkunallinen tällä hetkellä ikkunatonta halvempi.
FRACTAL DESIGN Define R5 Blackout Edition Window / Mid tower -kotelot (ATX) / FD-CA-DEF-R5-BKO-W / Tietokonekauppa.fi verkkokauppa ja myymälä Turku
Kasaaminenkin olisi helpompaa kun ei ole markkinoinnin ulostamaa "PSU shroud" haitaketta tiellä...
Muuttamassa osaa kotelosta yhtä ahtaaksi työskennellä kuin ne 20v takaiset pizzalaatikot.

Corsairilla on muotibrändilisää hinnoissa.
Seasonic Focus Plus 80 Plus Gold virtalähde, modular - 750 Watt / Virtalähteet (ATX) / SSR-750FX / Tietokonekauppa.fi verkkokauppa ja myymälä Turku
Tai sitten vähäsen korkeammalla hyötysuhteella ja edelleen halvemmalla. Jimmsin satasen hintainen 80+ Gold kun on taas kerran loppu.
Seasonic 750W FOCUS+ 750 Platinum, modulaarinen ATX-virtalähde, 80Plus Platinum - 121,90€


Ja SSD-levyissä ero SATA-signaloidun ja NVMe:n välillä esim pelien latausajoissa on olematon hinta per GB eroon nähden:
Crucial MX500 M.2 1 TB Review
Eli siinä maksaa helposti paljon ilman käytännön hyötyä.
Tuo kyseinen teratavun Crucial lähtee 140€:llä.
Crucial MX500 SSD M.2 1TB Type 2280 / SSD M.2 / CT1000MX500SSD4 / Tietokonekauppa.fi verkkokauppa ja myymälä Turku
 
Liittynyt
30.12.2018
Viestejä
249
E.T. puhuu järkeä. Eihän tämmöisissä pelikoneissa ole hirveästi järkeä sijoitusmielessä ollut koskaan. Kannattaisi pelata konsolilla (tai olla pelaamatta kokonaan) ja PC:nä riittää joku jolla selviää omista arjen hyötyaskareista.

Jos nyt kuitenkin haluaa laillani pari tonnia tuhlata arvoa tiputtavaan hupilaitteseen niin halutessaan voi hintaa helposti höylätä, lähemmäs tavoitetta, jokaisesta osassa kuten E.T. ehdottelee. Esim. luopumalla "muotibrändi"-virtalähteen softamonitoroinnista/säätämisestä voi saman Corsairin saada 15€ halvemmalla (RM750x) tai sitten voi vaihtaa Seasoniciin. Mulla oli juuri tuo Seasonic 750W Focus+ viallisella tuulettimella, palautin ja otin Corsairin RM750x tilalle, koska emme jaksaneet odotella montaa viikkoa toimitusta ja sain yhdellä reissulla homman hoidettua hienosti Jimm'sin tiskillä.

Kotelossa itse törsäsin R6:een. On hyvä, kaikki rompe mahtuu helposti ja ikkunallinen versio koko sivun peittävällä lasilla oli mielestäni komiampi kuin R5:n tirkistelyaukko. Lasi ja sen takana vilkkuvat ledit vetosivat myös perheen nuorisoon. Tietty Fractalillakin on noita vähän pienempiä malleja, johon nuo listan romppeet mahtuvat ja voi säästää monta kymppiä.

Emolevystäkin voinee halutessaan vuolla euroja pois vaihtamalla huokeampaan. Ryzen 7 2700x:n kanssa voisi myös säästellä ja saada varsin suorituskykyisen vehkeen, mutta itsekin päädyin potentiaalisesti arvonsa romahduttavaan Inteliin. Valintaa helpotti myös vanhimman lapsen (ja itseni :happy:) lahjahaaveet sekä jouluaattoa edeltävänä viikonloppuna AMD-pakettiin sopivien palikoiden huono saatavuus tässä lähinurkilla. Emolevystä otin vain F:n sijaan E-version, jotta pääsen leikkimään myös langattomien laitteideni kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2019
Viestejä
5
Valideja ja järkeviä pointteja molemmilla. Itse en tällä hetkellä Inteliä pois vaihda. AMD oli mulle joskus ehdoton ”ei-missään-nimessä”; nykyisin se on jo vähän enemmänkin ”kahtellaan” kastissa. Mä en usko, että nyt ihan heti tulee sellaista ahaa elämystä, että Intelin ostaneena alkaisi jotenkin kaduttamaan, kun AMD:n suunnitelmat aukeaa. Hyvähän AMD:kin on, ja sillä on oma käyttäjäkuntansa. Vähän kuin autoissa – joku ajaa Mersulla ja toinen vaikkapa Nissanilla. Molemmilla pääsee perille, toisen matkassa uusimmat tekniikat ja toisessa ei, mutta on silti tasaisen varma peli. Ei huonoja valintoja kumpikaan.

E.T:n mainitsemaa koteloa ja virtalähdettä katselinkin ja oli jo yhdessä versiossa mun ostoskoria, mutta tiputin pois ne silloin. Syytä en enää muista, mutta sen muistan, että aina kun vaihdoin jotain niin jonkun pohdinnan tulos se aina oli :lol:

Mä pohdin pitkään tuota koneen päivitystä; hommaanko ne palikat nyt alkuvuodesta, olisiko pitänyt hommata 2kk sitten (ensin oli mielessä joululahjaksi se antaa), pitäisikö odottaa vielä kesään. Joka toinen päivä olin tilaamassa, ja joka toinen en. Muutin kokoonpanoa sen sata kertaa ja revin hiuksia. Hintalappu skaalasi +-1000€ koko ajan. Luin älyttömän määrän testejä, ja mietin että kannattaako 2-3 pisteen erolla pistää 100€ enemmän johonkin palikkaan vai ei. Varsinkin kun niissä hintalaatu suhteessa on yleensä sitten huonommat tulokset. Testaajien analyyseissakin oli näkyvissä paikka paikoin se, mitä kukin painottaa eniten. Loppupeleissä se on ruudun ja penkin välissä, mikä setti on kullekin se riittävän hyvä :)

Tulin siihen tulokseen, ettei ikinä ole oikea aika ostaa teknisiä palikoita. Jos kokoonpanon hinnaksi tulee näytön kanssa 3000€, ja sillä varmasti pärjää ainakin 3 vuotta (jos ei halua ratsastaa uusimmilla aalloilla) niin päivähinnaksi tulee vajaa 3€. On sitä turhempaankin mennyt.

Oman koneen päivityksessä vielä pohdiskelen ja katselen ehkä kesään/syksyyn asti (tai sitten en..). Mulla on näyttiksenä 1070 ja se on mun mielestä siinä harmaalla alueella, että se jo EHKÄ kannattaisi päivittää suoraan 2080, niin kestäisi taas vuosia. Kestäähän tuo 1070kin, mutta 2080:lla pääsee pidemmälle... Ensin pitää tehdä pohdintaa, että miten pitkälle se 1070 jaksaisi mua kantaa. Jos mulla olisi 1080/Ti, en edes lähtisi miettimään päivittämistä tänä vuonna.

2080 antaa sen mahdollisuuden, että jos joku haluaa pistää peleissä nappulat kaakkoon lähitulevaisuudessakin, niin se voi sen tehdä ilman ongelmia. Vaikka itse FPS pelejä suurimmaksi osaksi pelaankin, mä pystyn elämään High/Medium settereillä ja pelit kulkee silti ihan jees.

Ehkä oman koneen kohdalla uskallan jo ihan aidosti lähteä sitä AMD:täkin harkitsemaan ja rakentamaan sen päälle palikat. Aika näyttää :)
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 351
Viestejä
4 331 053
Jäsenet
72 198
Uusin jäsen
farhad.void

Hinta.fi

Ylös Bottom