Pelikone/Viihdekeskus DVD-asemalla ja SATA-tuella

Liittynyt
04.06.2023
Viestejä
33
Tässä joku aika sitten herättelin vähän keskustelua liittyen vanhan koneeni korvaamisesta uudemmalla raudalla.
Nyt olen katsellut minkälaisia komponentteja olette ehdottaneet erilaisille konepaketeille ja sain niitä yhdistelemällä tälläisen paketin kasaan:


Paketista puuttuu jäähy, koska en tiedä minkä kokoinen jäähy mahtuu tuohon koppaan.
Isompikin koppa käy, kunhan siihen saa DVD-aseman. Fractal Design merkin valitsin siksi, koska nykyinenkin koneeni koppa on sitä merkkiä.
Paketista puuttuu myös virtalähde, koska en tiedä minkä tehoinen virtalähde lopulta on tarpeen, mutta hyvä hintalaatu suhde on tässä pääpointtina.
Emolevyn valitsin vain koska siinä on 4 SATA-porttia. Niille on tarvetta: DVD-asema, vanha 500gb SSD-asema, sekä 2 vanhaa HDD-levyä.
Kyllähän tuo M2 SSD-levy houkuttelisi, mutten tiedä onko se nyt kuitenkaan tarpeen.
Prossun valitsin siksi, koska on alennuksessa. Onko hyvä tarjous kun vertaa alempaan sarjaan?
Muutenkin tuntu hyvältä laittaa reilu 500 euroa, sekä näyttikseen että prossuun.
Näyttiksen ei tosiaankaan tarvitse olla uusinta uutta, pystyn pelaamaan pienemmälläkin resolla uusimpia pelejä.
Muutosehdotuksia saa toki antaa hintalaatu suhteen parantamiseksi.

Ai niin, kiitos myös sille, joka vinkkasi jossain keskustelussa huuto.netin Windows 11 lisenssistä. Siinä säästää jo mukavasti. :cool:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 247
Joo-o.. Ei se tästä.

Vanha koneesi on 9 vuotta vanha. Vaihda nyt se poweri. On se mikä vaan, se on jo aikansa elänyt.

Tuo 50€ kotelo on aivan alimitoitettu moderniin kokoonpanoon ja katsele vaikka Fractal Designin Pop Airia.

Älä osta tuota prosessoria tuohon emolevyyn ja osta joku järkevä jäähy (AK620 esim.). Vaihda se prosessori 7700 tai 7800X3D.

Tuosta säästämilläsi rahoilla osta se jäähy. Ja poweri.

--

Ja tätä olisi voinut jatkaa siinä vanhassa ketjussa.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 304
Koppa vaihtoon

Emovaihtoon.

Paremmat muistit samalla rahalla.

Jäähyksi esim tämä:


Tuossa virtalähde.
 
Liittynyt
04.06.2023
Viestejä
33
Koppa vaihtoon

Emovaihtoon.

Paremmat muistit samalla rahalla.

Jäähyksi esim tämä:


Tuossa virtalähde.
Kiitos rakentavasta ja asiallisesta vastauksesta.
Löysit näemmä toisen kopan johon saa ängettyä DVD-aseman. :)
Onko tuo emo yhteensopiva Ryzen 9 kanssa, kun siinä mainitaan vain Ryzen 7?
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 304
Kiitos rakentavasta ja asiallisesta vastauksesta.
Löysit näemmä toisen kopan johon saa ängettyä DVD-aseman. :)
Onko tuo emo yhteensopiva Ryzen 9 kanssa, kun siinä mainitaan vain Ryzen 7?
Kyllä tukee.


Tuossa vielä virransyötön lämpötilat. A620 emoilla todennäköisesti virransyöttöä on karsittu lisää ja lämpötilat korkeammat/prossu ei toimi täydellä teholla.
Screenshot_20230703_211129_Chrome.jpg
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 304
Hyvä homma.

Noista lämmöistä tuli mieleen, riittääkö tuo jäähy nyt varmasti Ryzen 9 koneelle?
Pystyykö tuohon koppaan asentamaan lisätuulettimia?
En haluaisi joutua sammuttamaan konetta vähän väliä... :cautious:
Kyllä tuo riittää. Toki jos siltä tuntuu niin voit ottaa 6v takuulla olevan 240 aio:n. Ei se ole kuin 25 € enemmän. Jäähdytysrivasto menee kattoon ja eteen jää tuulettimet puskemaan viileetä ilmaa.

 
Liittynyt
04.06.2023
Viestejä
33
Kyllä tuo riittää. Toki jos siltä tuntuu niin voit ottaa 6v takuulla olevan 240 aio:n. Ei se ole kuin 25 € enemmän. Jäähdytysrivasto menee kattoon ja eteen jää tuulettimet puskemaan viileetä ilmaa.

Jaaha, vai että nestejäähy. Ikinä en ole tuollaista käyttänyt, koska en ole ikinä ylikellottanut koneita.
Miten tuollainen nestejäähy toimii, onko luotettava ja tarviiko sitä jotenkin huoltaa?


Jahas, nyt se tarjous meni pois, joten otankin Ryzen 7 7700X prossun. Eli ei ole tarvetta vesijäähylle.

Onko tää näyttis nyt sitten hyvä vai ei? On kuitenkin halvimpia 16 gigasia.

Vai olisiko parempia ehdotuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.06.2023
Viestejä
33
Ei tarvitse, noi kikkailut on tarpeellisia 7900X3D ja 7950X3D kanssa, jotta pelit osaavat käyttää sitä V-cache CCD:tä.
Taas keskustelu missä mainitaan Ryzen 9 7900X3D.
Olin aikeissa ottaa sen tulevaan konepakettiini kun on datatronicilla alennuksessa, mutta kannattaako sittenkään.
Mitä kikkailua se tarvitsee, että siitä saa kaikki tehot irti peleihin?
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 136
Taas keskustelu missä mainitaan Ryzen 9 7900X3D.
Olin aikeissa ottaa sen tulevaan konepakettiini kun on datatronicilla alennuksessa, mutta kannattaako sittenkään.
Mitä kikkailua se tarvitsee, että siitä saa kaikki tehot irti peleihin?
Itse ottaisin ennemmin 7800X3D, siinä kun on vain yksi CCD, tuo 7900X3D on peleissä käytännössä vain 7600X3D, eli 6-ytiminen.
7900X3D vaatii uusimmat päivitykset xbox game bariin ja amd piirisarja-ajureihin.
 
Liittynyt
04.06.2023
Viestejä
33
Itse ottaisin ennemmin 7800X3D, siinä kun on vain yksi CCD, tuo 7900X3D on peleissä käytännössä vain 7600X3D, eli 6-ytiminen.
7900X3D vaatii uusimmat päivitykset xbox game bariin ja amd piirisarja-ajureihin.
Kiitti tiedosta.
No, nyt se tarjous sitten päättyi kun liian kauan pähkäilin, ehkä parempi niin.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 304
Onko tää näyttis nyt sitten hyvä vai ei? On kuitenkin halvimpia 16 gigasia.
Vai olisiko parempia ehdotuksia?
Tuo on ihan hyvä näytönohjain. Mutta muistimäärä ei kerro suorituskyvystä mitään, niin kauan sitä on riittävästi. Tuosta alta voit katsoa näytön ohjainten tehot nähden toisiinsa.

Screenshot_20230120_154546_Chrome.jpg
Screenshot_20230507_194631_Chrome.jpg
 
Liittynyt
04.06.2023
Viestejä
33
Tuo on ihan hyvä näytönohjain. Mutta muistimäärä ei kerro suorituskyvystä mitään, niin kauan sitä on riittävästi. Tuosta alta voit katsoa näytön ohjainten tehot nähden toisiinsa.
Onpa näppäriä tuollaiset taulukot, tuosta näkee mitä rahalla saa ja voi itse miettiä mitä on valmis maksamaan.

Mutta antaahan tuo muistimäärä jonkinlaista kuvaa siitä, kuinka tehokkaasta vehkeestä on kyse.
Esim. 7900 XT on 20 giganen ja 7900 XTX on 24 giganen, kun taas 6800 XT on 16 giganen.

Mutta sitä en ymmärrä miksi samat näytönohjaimet niin eri hintaisia, onko ne valmistettu huonommista komponenteista vai?
Esim.

ja


Mitä tuolla 800 eurolla oikein saa?
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 136
Onpa näppäriä tuollaiset taulukot, tuosta näkee mitä rahalla saa ja voi itse miettiä mitä on valmis maksamaan.

Mutta antaahan tuo muistimäärä jonkinlaista kuvaa siitä, kuinka tehokkaasta vehkeestä on kyse.
Esim. 7900 XT on 20 giganen ja 7900 XTX on 24 giganen, kun taas 6800 XT on 16 giganen.

Mutta sitä en ymmärrä miksi samat näytönohjaimet niin eri hintaisia, onko ne valmistettu huonommista komponenteista vai?
Esim.

ja


Mitä tuolla 800 eurolla oikein saa?
Isomman loven lompakkoon. Sinne on todennäköisesti jäänyt joku placeholder hinta tai virhe listauksessa, nimittäin nuo kortit eivät ole ikinä maksaneet tuollaista summaa.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 304
Mutta antaahan tuo muistimäärä jonkinlaista kuvaa siitä, kuinka tehokkaasta vehkeestä on kyse.
Esim. 7900 XT on 20 giganen ja 7900 XTX on 24 giganen, kun taas 6800 XT on 16 giganen.
3090 on 24 gb muistia. Silti 7900 xt on nopeampi.
3060 on 12 gb muistia. Silti 8 gb 3070 on nopeampi.

1080 ti on 11 gb muistia, silti 8 gb 6650xt ja 8 gb 3060 ti on nopeampia.

Tpu:n sivulta voi katsoa noiden suorituskykyä nähden toisiinsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 247
Jos muistia vaan haluaa, Nvidialta on tulossa tässä kuussa 4060 Ti 16GB. Se ei ole parempi kuin 4070 (Ti) 12GB ja sen suorituskyky on about samaa tasoa tämän 8GB:n mallin kanssa:

..mutta jos muisti on kaikki kaikessa, niin se tulee pian ja maksaa 500-600€. Ei välttämättä kannata käyttää muistia suorituskyvyn indikaattorina. Se ei mene edes valmistajan oman malliston sisällä aina loogisesti. Viime generaatiossa se poikkeus oli 3060, niinkuin @Timo 2 tuossa sanoi.

edit: Jahas , tämä viesti oli suuri henkilökohtainen hyökkäys ??? Ehkä tämä on osaltani tässä, en näe tässä mitään negatiivista ja en tosiaankaan ole seurannut kaikkien alttereidesi tekemisiä, enkä tiedä, mistä hölötät. Windows 7:sta olen vahvasti sitä mieltä, että sen käyttö on lopetettava, kun se ei ole tietoturvallinen.

edit2: Jaahas, se oli siinä edellisessä pelikoneketjussasi.. Huomaatko nyt, kuinka kätevää olisi pitää kaikki samassa paikassa, ettei mene asiat sekaisin? Mutta joo, jätän osaltani tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.06.2023
Viestejä
33
@Härkönen ja @Timo 2
Kiitos. Olen taas vähän viisaampi. :geek:

@hsalonen
Riittäisikö jo, olet ollut kokoajan negatiivinen minua kohtaan, taitaa se Windows 7 vielä kaivella.
Tai muuten vaan pidät minua tyhmänä ja tekee mieli mollata lisää.
Eli jos sinulla ei ole mitään oleellista lisättävää keskusteluun niin antaisit vaan olla?
En ole missään vaiheessa sanonut, että näytönohjaimen muisti olisi kaikki kaikessa, ymmärsin vain väärin.
Olen sanonut, että hintalaatu suhde on kaikki kaikessa, eli turhasta en halua maksaa.

Sitten seuraava aihe.
Alkoi kuitenkin houkuttamaan liikaa tuo m.2 ssd-levy. Minulle kyllä riittää hyvin tuo 1T, 200G windowsille ja 800G peleille.
Onko noissa teran m.2 ssd-levyissä paljon laatueroja? Hintahaarukka ainakin on iso. Sen minä osaan jo että PCIE 4 on parempi.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 136
@Härkönen ja @Timo 2
Kiitos. Olen taas vähän viisaampi. :geek:

@hsalonen
Riittäisikö jo, olet ollut kokoajan negatiivinen minua kohtaan, taitaa se Windows 7 vielä kaivella.
Tai muuten vaan pidät minua tyhmänä ja tekee mieli mollata lisää.
Eli jos sinulla ei ole mitään oleellista lisättävää keskusteluun niin antaisit vaan olla?
En ole missään vaiheessa sanonut, että näytönohjaimen muisti olisi kaikki kaikessa, ymmärsin vain väärin.
Olen sanonut, että hintalaatu suhde on kaikki kaikessa, eli turhasta en halua maksaa.

Sitten seuraava aihe.
Alkoi kuitenkin houkuttamaan liikaa tuo m.2 ssd-levy. Minulle kyllä riittää hyvin tuo 1T, 200G windowsille ja 800G peleille.
Onko noissa teran m.2 ssd-levyissä paljon laatueroja? Hintahaarukka ainakin on iso. Sen minä osaan jo että PCIE 4 on parempi.
Kannattaa katsoa että siinä M.2 levyssä on DRAM-välimuistia ja ettei ole QLC tekniikalla. Noilla pääseekin jo aika pitkälle.

Kingston KC3000 on ainakin hyvä valinta.
 
Liittynyt
04.06.2023
Viestejä
33
Kannattaa katsoa että siinä M.2 levyssä on DRAM-välimuistia ja ettei ole QLC tekniikalla. Noilla pääseekin jo aika pitkälle.

Kingston KC3000 on ainakin hyvä valinta.
Kingston onkin laadukas merkki, taidan ottaakin sen.

Nyt alkaisi olla vihdoinkin konepaketti kasassa.

Laitan vielä lopullisen ostoslistan tähän vielä kertaalleen. Onhan nämä kaikki osat nyt yhteensopivia keskenään?



Kiitos vielä kerran kaikille teille, jotka autoitte.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 412
Viestejä
4 236 486
Jäsenet
71 206
Uusin jäsen
Jocn Rock

Hinta.fi

Ylös Bottom