Pelikone hillityllä ulkonäöllä 1800e

Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
12
Haussa olisi pitkäaikaiseen käyttöön uutta konetta, jolla olisi tarkoitus useampia vuosia pelailla ja olla päivittämättä osia. Kellottelusta en mitään tiedä, niin ei ole tarvetta ja kopasta haen hillityn näköistä hyvillä etuliittimillä. RGB valot eivät kiinnosta ollenkaan. Valkoinen kenties jos ei monia kymppejä pidä lisää maksaa. Pöydän alla telineessä se tulee kuitenkin lepäämään.

Kasauspalvelu olisi tarpeen, winukan asennus sentään luonnistuu. Budjettina olisi n. 1800 johon ehkä ihan pientä joustoa jos tarvitsee, mielummin ei. Käyttö lähinnä pelailua CS2 ja mikä lie herättää kiinnostusta tulevaisuudessa. Jos löytyy sopiva setti ja päädyn tilaamaan, voin vitosen heittää mobilepaylla vaivanpalkkioksi.

Hälyyttävää tarvetta koneelle ei ole, mutta tarkoituksena olisi kuukauden sisään laittaa tilaus eteenpäin.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 360
Tuossa yksi vaihtoehto. 50 € menee yli, mutta ottamalla teran ssd:n kahden teran sijasta, saadaan hinta alle 1800 euroon.
 
Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
12
Kiitos ehdotuksesta, voi olla että laitan tilaukseen ensi viikolla jos ei kukaan yski vastaan valinnoista. Aika heikosti näyttäisi tosin kyseisiä osia olla varastossa, niin pistää mietityttämään toimitusajat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 293
Kiitos ehdotuksesta, voi olla että laitan tilaukseen ensi viikolla jos ei kukaan yski vastaan valinnoista. Aika heikosti näyttäisi tosin kyseisiä osia olla varastossa, niin pistää mietityttämään toimitusajat.
Tuossa voi vaihtaa prosessorin 7700 +100€ ja saada kahdeksan ydintä. Tai 7800X3D +350€ (muitakin valintoja pitänee tuunata, esim. jäähyä, sis. tähän budjettiin) ja on parhaita prosessoreita , mitä on markkinoilla pelaamiseen. Ja 7700X-mallia saa kaupasta, mutta sitä ei kannata ostaa, ellei jäähdytykseen ja emolevyynkin satsaa enemmän, niin en ostaisi. Itse päivittäisin satasella 7700 (vähemmän kuluttava malli).

..mutta ne rahat on tuossa paketissa pistetty näytönohjaimeen. Kun tietty perustaso on saavutettu, näytönohjain määrittää pelikoneen nopeuden. Tämä olisi se yskän aihe, jos yskityttäisi.

Toinen on se, että jos tykkää Nvidiasta/Intelistä, niin tässä ei ole niitä.

Intel maksaisi enemmän ja tähän budjettiin tulisi kerroinlukittua vailla päivitysmahdollisuutta (koska Intel) - AM5-kamoilla pärjää vielä vuosia ja alusta saa päivityksenä oman veikkauksen mukaan 2 generaatiota prosessoreita (8000-sarja, 8000X3D, 9000-sarja, 9000X3D). Voi saada jopa enemmän. Intel saa ehkä yhden LGA1700-refreshin ja sekin tulee joillekin yllätyksenä.

Nvidia sitten taas on joidenkin mielestä parempi näytönohjain. Mutta tuolla budjetilla ja jos pelaat vain normipelejä ilman skaalaimia, niin eipä se ole 4000-sarjallaan parantanut kuin hinnassa (joka siis on korkeampi kuin koskaan ennen). Jos ei ole rahaa ostaa parasta Nvidiaa (4090), joka maksaa budjettisi verran, niin eipä välttämättä kannata. Nvidialla toki on DLSS ja säteenseuranta (RT), mutta niitä ei hirveästi peleissä näy. Ostin 2020 RTX 3080:n ja parissa pelissä on ollut, joita siis itse olen pelannut.

--

..ja tässä välissä markkinat on muuttuneet niin, että 6v sitten tuolla budjetilla olisi laitettu joko paras prosessori tai paras näytönohjain tähän pakettiin - ehkä molemmat. Nyt saatiin sentään DDR5-kokoonpano, mutta 7600 on mielestäni korkeintaan keskiluokkaa. Paras näytönohjain maksaa pari tonnia, niin sitä ei tähän kuitenkaan saa.

(Ja pieni disclaimeri: prosessori on halvin, mutta ei todellakaan pullonkaula. Nykyään kaikki pelit toimivat modernilla 6-ytimellä täysillä, eikä suuria ongelmia tule. Minä vaan mutuilen ja ennustan, että kun se ei enää riitä, niin 8-ydin riittäisi. Tästä pari kertaa olen väitellyt, ja suurin osa on sitä mieltä, että 6-ydin riittää, eikä minulla ole todisteita muusta)
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 037
Ylläpä se tulikin kovin perusteellisesti, tuossa Timo2 paketissa on haettu maksimaalista pelitehoa annetulla budjetilla.

Joku voi todeta että tuon halvimman kelvollisen emon ominaisuudet eivät riitä -> Valitsee jonkun hieman monipuolisemmin varustellun emon.
Tai kuten hsalonen nosti esille, 8-ydin prossun x3d tai ilman.
Tai jopa hieman tuota ultrabudjettikuningasjäähyä massiivisemman jäähdytysratkaisun.

Mutta kaikki nuo muutokset on poissa fps-lukemista jos joutuu niiden tuoman kustannuslisän vuoksi laittamaan tehottomamman näyttiksen.
 
Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
12
Tuossa voi vaihtaa prosessorin 7700 +100€ ja saada kahdeksan ydintä. Tai 7800X3D +350€ (muitakin valintoja pitänee tuunata, esim. jäähyä, sis. tähän budjettiin) ja on parhaita prosessoreita , mitä on markkinoilla pelaamiseen. Ja 7700X-mallia saa kaupasta, mutta sitä ei kannata ostaa, ellei jäähdytykseen ja emolevyynkin satsaa enemmän, niin en ostaisi. Itse päivittäisin satasella 7700 (vähemmän kuluttava malli).

..mutta ne rahat on tuossa paketissa pistetty näytönohjaimeen. Kun tietty perustaso on saavutettu, näytönohjain määrittää pelikoneen nopeuden. Tämä olisi se yskän aihe, jos yskityttäisi.

Toinen on se, että jos tykkää Nvidiasta/Intelistä, niin tässä ei ole niitä.

Intel maksaisi enemmän ja tähän budjettiin tulisi kerroinlukittua vailla päivitysmahdollisuutta (koska Intel) - AM5-kamoilla pärjää vielä vuosia ja alusta saa päivityksenä oman veikkauksen mukaan 2 generaatiota prosessoreita (8000-sarja, 8000X3D, 9000-sarja, 9000X3D). Voi saada jopa enemmän. Intel saa ehkä yhden LGA1700-refreshin ja sekin tulee joillekin yllätyksenä.

Nvidia sitten taas on joidenkin mielestä parempi näytönohjain. Mutta tuolla budjetilla ja jos pelaat vain normipelejä ilman skaalaimia, niin eipä se ole 4000-sarjallaan parantanut kuin hinnassa (joka siis on korkeampi kuin koskaan ennen). Jos ei ole rahaa ostaa parasta Nvidiaa (4090), joka maksaa budjettisi verran, niin eipä välttämättä kannata. Nvidialla toki on DLSS ja säteenseuranta (RT), mutta niitä ei hirveästi peleissä näy. Ostin 2020 RTX 3080:n ja parissa pelissä on ollut, joita siis itse olen pelannut.

--

..ja tässä välissä markkinat on muuttuneet niin, että 6v sitten tuolla budjetilla olisi laitettu joko paras prosessori tai paras näytönohjain tähän pakettiin - ehkä molemmat. Nyt saatiin sentään DDR5-kokoonpano, mutta 7600 on mielestäni korkeintaan keskiluokkaa. Paras näytönohjain maksaa pari tonnia, niin sitä ei tähän kuitenkaan saa.

(Ja pieni disclaimeri: prosessori on halvin, mutta ei todellakaan pullonkaula. Nykyään kaikki pelit toimivat modernilla 6-ytimellä täysillä, eikä suuria ongelmia tule. Minä vaan mutuilen ja ennustan, että kun se ei enää riitä, niin 8-ydin riittäisi. Tästä pari kertaa olen väitellyt, ja suurin osa on sitä mieltä, että 6-ydin riittää, eikä minulla ole todisteita muusta)
Budjetti venyy pariin tonniin tarvittaessa, mutta se on pitkälti katto kun pelailutkin on vuosien varrella vähentyneet. Nvidia/Intel ollut käytössä tähän mennessä, mutta eipä tässä mitään tunnesitoutumista ole syntynyt suuntaan eikä toiseen. Pointtina olis vaan saada mahdollisimman toimiva paketti joka palvelee toivottavasti useamman vuoden. Pakettikoneet on käsittääkseni melkein poikkeuksetta huonompaa vastinetta rahalle kun osina tilattuna.

Tässä on tietty vähän urpo olo kun pitää pyytää muita pitämään kädestä kiinni ja näyttämään mitä sitä kannattaisi tilata kun oma tieto aiheesta on heikkoa. Jos vaihtaa prossun, niin onko jäähylle muita ehdotuksia tai vaikka koko eri kokoonpano jos sellaisen itse tuolla rahalla ostaisi?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 037
Tässä on tietty vähän urpo olo kun pitää pyytää muita pitämään kädestä kiinni ja näyttämään mitä sitä kannattaisi tilata kun oma tieto aiheesta on heikkoa. Jos vaihtaa prossun, niin onko jäähylle muita ehdotuksia tai vaikka koko eri kokoonpano jos sellaisen itse tuolla rahalla ostaisi?
Omia mieltymyksiä jne.. mutta ite jos tänään kokoaisin ~1800 budjetilla koneen:
Näyttökuva 2023-07-07 210635.png


Ja jos/kun näyttiksen ite asentaminen onnistuu niin proshopin vkl-alesta 6800 tilalle:

Tuo olisi oma paketti, mutta ei mikään absoluuttinen parhaus tietenkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 293
Tässä on tietty vähän urpo olo kun pitää pyytää muita pitämään kädestä kiinni ja näyttämään mitä sitä kannattaisi tilata kun oma tieto aiheesta on heikkoa. Jos vaihtaa prossun, niin onko jäähylle muita ehdotuksia tai vaikka koko eri kokoonpano jos sellaisen itse tuolla rahalla ostaisi?
Jos vaihdat saman TDP:n sisällä, ei ole tarvetta vaihtaa jäähyä. Eli 7600->7700 ihan suoraan vaan vaihtaa ostoskorissa prosessorin. Katsoo vaan, ettei tule X-mallia vahingossa, se on se , jolle jäähy ei välttämättä riitä.

Eli: 7600: 65W TDP, 7700: 65W TDP. Sitten taas 7700X: 105W TDP, 7800X3D: 120W TDP.
TDP = Thermal Design Power, eli kirjaimellisesti valmistajan näkemys lämmönjäähdytystarpeesta.

Eli tuo:

Voi toki noita muita ajaa eco-moodissa ja alikellotella, mutta parasta olisi, jos toimisi suoraan paketista oikein.

--

Tuossa @kajakkivajakki koneessa juuri näkee sen, siinä on parempi jäähy, parempi emolevy (VRM suhteen) ja sitten 7700X. Ei ole sen arvoista minun mielestäni, mutta jokainen tyyllillään. Varsinkin, jos pitää pieni kone olla -> on parempi, että on helposti jäähtyvä prosessori. Mutta nyt on laitettu vielä vähän rahaa siihen, että prosessori on toiseksi paras 8-ydin markkinoilla.

..ja siinä hyvin kuvastuu, että kaikki ei välttämättä tee samoja valintoja. Ainoastaan se näytönohjain, siihen on nykyään laitettava se 400-1000€, jos haluaa järkevän. Tämä budjetti olisi ollut kauhistus aikoinaan - kun 500€ sai markkinoiden parhaimpia kortteja (Vega56, GTX 1070 Ti) vielä jokunen vuosi sitten..
 
Liittynyt
02.04.2021
Viestejä
12
Vaihdoin prosessorin 7700 ja kotelon Kajakkivajakin kokoonpanosta. Kotelon koolla ei oikeastaan ole mitään väliä ja vaikkei etupaneelin valot ihan mieluisimpia ole, niin mahtuupa ainakin muutama ssd sisälle mitä löytyy jo valmiiksi ja jonkun arvostelun katsoin minkä mukaan pitäisi olla ihan ok.

Alkuperäinen jäähy ei ollut saatavilla, eikä ollut arvioitua päivää milloin tulee saataville, niin iskin aika satunnaisesti toisen tilalle. Liekö tuo ok?


 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 360
Vaihdoin prosessorin 7700 ja kotelon Kajakkivajakin kokoonpanosta. Kotelon koolla ei oikeastaan ole mitään väliä ja vaikkei etupaneelin valot ihan mieluisimpia ole, niin mahtuupa ainakin muutama ssd sisälle mitä löytyy jo valmiiksi ja jonkun arvostelun katsoin minkä mukaan pitäisi olla ihan ok.

Alkuperäinen jäähy ei ollut saatavilla, eikä ollut arvioitua päivää milloin tulee saataville, niin iskin aika satunnaisesti toisen tilalle. Liekö tuo ok?


Jäähy on ihan hyvä. Näytönohjaimen vaihtaisin halvempaan, mutta muuten ihan hyvät osat.


 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ei niitä tuulettimien valoja ole pakko kytkeä kiinni. Ap201 verkkokyljellä on aika neutraali koppa, mutta vaatii lisätuulettimien oston. P12 pwm value pack on alle 30€.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
243 130
Viestejä
4 252 186
Jäsenet
71 280
Uusin jäsen
atteh

Hinta.fi

Ylös Bottom