Vähän sillain kristallipallolla tulevaisuuden varmaksi tietäen ja mutuillen, niin lähtisin tässä vaiheessa AMD:n osalta varmaan 2600X:llä itse liikkeelle. Muutenkaan ihan puhtaasti pelikäytössä en näe tuota 2700X:ää hintaeron väärtinä. Tuon 100€ hintaeron 2700X:ään voisi ottaa puhtaasti säästönä, tai omassa tapauksessa satsaisin juurikin ehkä sitten pikkaisen enemmän tuohon X470-sarjan emolevyyn. Tämä lähinnä sitä ajatellen, että AMD:n pysyessä vielä jokusen vuoden tuossa samassa kannassa, olisi tarvittaessa hyvän emon päälle yksinkertaista vaihtaa uutta prossua sisään. Ja tämä siis tarvittaessa, sitähän ei tiedä mitä sieltä on tulossa.
Ajatellen sitä, mistä näkökulmista itse lähtisin ja yrittäen pysyä tiukasti tuossa 800€ kieppeillä, niin kasaisin varmaan seuraavanlaisen omaksi koneeksi, 836,40€:
AMD Ryzen 5 2600X, AM4, 3.6 GHz, 6-core
Asus PRIME X470-PRO, ATX-emolevy
G.Skill 16GB (2x8GB), Ripjaws V, DDR4 3200MHz, CL16
Corsair 650W RM650x (2018), modulaarinen ATX-virtalähde, 80 Plus Gold, musta
Crucial 250GB MX500 SSD-levy, M.2 2280, 3D TLC, SATA III, 560/510 MB/s
Fractal Design Define C, ATX -kotelo, musta
Tuon taivaallista en osaa sanoa noista Asuksen eri mallisista X470-emolevyistä ja niiden käytännön eroista, joten valitsin nyt tuon saman mikä bundlessa oli.
RAM, no, mulla on aina ollu G.Skilliä ja se on kelvannut aivan hyvin.
Powerin pidin samana vaikka itse olenkin Seasonic-miehiä (ei kai tähän erityisempää syytä, paitsi vuosien aikana asiat on vaan toiminu).
SSD M.2:n vaihdoin pikkaisen edullisempaan Crucialin MX500:n (ihan vaan siltä pohjalta, että Googlesta eka review joltain ookoo taholta, ja suoraan artikkelin loppuyhteenvetoon katsomaan tuomio).
Yritetään nyt kuitenkin vähän kunnioittaa noita alkuperäisiä valintoja ja ei lähdetä joka palikkaa
oman näkökulman tai mieltymysten mukaan vaihtelemaan, vaikka siihen mATX:ään en nyt valitettavasti päässyt.
Ja niihin omaan näkemyksiin useimmiten vaikuttaa jokseenkin tässä järjestyksessä: budjetti, käyttötarkoitus, hinta-laatusuhde, jos otetaan halvempaa niin mikä on ko. komponentin kriittisyys (näkyykö halvempi vaihtoehto millä tavalla, esim. en usko havaitsevani mitään eroa onko Samsungin vai Crucialin levy, joten tuosta voi muutaman kympin viilata pois), ja minkä tyyppistä päivitysrumbaa sitä tulevaisuudessa on parhaassa/pahimmassa tapauksessa odotettavissa.
Mitä sitten itse tekisin tällä
lähitulevaisuudessa, no, mainitsitkin että näyttö olisi mahdollisesti tulossa, mutta oikeastaan en nyt äkkiseltään keksi tuohon muuta kuin jossain vaiheessa sellaisena quality of life -upgradena jonkun teran SSD:n kakkoslevyksi, ja heivaisin vanhat levyt sitten pois. Ellei sille levytilalle ole useita teratavuja käyttöä, mitä omalla kohdalla ainakaan pelikäytössä ei ole ollut.