Pelikehittäjänä kuuluisuuteen noussut John Carmack keräsi 20 miljoonaa dollaria yleistä tekoälyä kehittävän yrityksensä rahoittamiseen

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 022
John Carmack on perustanut yrityksen Keen Technologies:in. Keen Technologies keskittyy yleisen tekoälyn(AGI, Artificial General Intelligence) kehittämiseen. Carmack sanoo, että keräsi ulkopuolista rahaa, koska hänen focus on parempi toisten rahoja käyttäessä. Carmack kertoi Lex Fridman podcastissa tarkemmin tuosta miten toisten rahojen käyttäminen vaikuttaa hänen tekemiseensä. Carmack myös avasi podcastissa mitä ja miten paljon hän on viime vuosina panostanut AGI:hin ja koneoppimiseen. Hän muun muassa mainitsi ostaneensa nvidialta neljännesmiljoonan maksaneen raudan, jotta hänellä olisi aina käytössä sähkönhinnalla kone tekoälyalgoritmien testaamiseen ja kehittämiseen.

Carmack jatkaa 20% ajalla konsultoivana cto:na Meta:lla. Meta tekee muun muassa VR-kypäriä ja AR-tutkimusta.

Yksittäisistä rahoittajista Jim Kellerin nimi on mielenkiintoinen. Keller työskentelee tällä hetkellä tenstorrent:ssa, joka kehittää koneoppimisrautaa. Jim Keller on kuuluisa muiden asioiden ohella työstänsä AMD:lla, Applella ja Intelillä.

Oma huomio on, että carmack ei ole Keen Technologies yrityksen ainoa työntekijä perustuen Lex Fridman podcastiin. Tosin carmack on erittäin isolla työpanoksella ja omistajana sisällä yrityksessä.

Lähteet:



Erittäin pitkä podcast, jossa käydään läpi Carmack:in uraa ja elämää. Podcastissa on mielenkiintoista juttelua muun muassa AGI:sta ja koneoppimisesta pelien lisäksi. Spoilerissa tarkka kuvaus podcastissa läpikäydyistä aiheista kera aikaleimojen
OUTLINE: 0:00 - Introduction 1:57 - Programming languages 33:01 - Modern programming 43:03 - Day in the life 50:53 - Hard work 54:06 - Pizza and Diet Coke 56:50 - Setup 1:22:08 - id Software 1:54:58 - Commander Keen 2:01:44 - Hacker ethic 2:09:24 - Wolfenstein 3D 2:29:21 - Doom 2:43:42 - Quake 3:08:02 - John Romero 3:15:49 - Metaverse 3:44:11 - Elon Musk 3:50:06 - Mars 3:59:09 - Nuclear energy 4:02:47 - AGI 4:49:59 - Andrej Karpathy 4:52:57 - Martial arts 5:01:57 - Advice for young people 5:10:57 - Meaning of life
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Carmackin ensimmäisiä pelejähän oli Commander Keen:
1660987395426.png


Sitten kyllä oli mm. Armadillo Aerospace ja Oculus, jossa oli teknologiajohtaja. Sieltä sitten siirtyi Facebookille (Meta) yrityskaupan yhteydessä ja nyt siis eroaa Oculuksen luomasta positiosta .
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 022
Carmackin ensimmäisiä pelejähän oli Commander Keen:


Sitten kyllä oli mm. Armadillo Aerospace ja Oculus, jossa oli teknologiajohtaja. Sieltä sitten siirtyi Facebookille (Meta) yrityskaupan yhteydessä ja nyt siis eroaa Oculuksen luomasta positiosta .
Jatkaa oculuksella 20% ajasta konsulttina. Sama työ kuin sillä on ollut jo pitempään. Carmack jäi konsultoivaksi cto:ksi siinä kohtaa, kun koneoppimisjutut alkoivat kiinnostamaan. Metan kannalta business as usual, mikään ei muutu.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 127
Kellerin osallistumisen ymmärtää hyvin siinä, että kokonaiseen järjestelmään tarvitaan sekä softa että rauta, Tenstorrent jossa Keller nyt on töissä tekee rautaa ja Keen technologies softaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 022
Lex fridman podcast on hyvää kuunneltavaa. Carmack kertoo muun muassa ystävyydestään elon musk:in kanssa. Carmack puhui hienoon sävyyn ja arvostaen musk:in all in vedoista yrityksiinsä. Carmack ei samanlaista rahallista all in:ia halunnut tehdä ja kertoi sitten miten tuo muiden rahoilla ja melkein all in oman työpanoksen suhteen on hänelle paras vaihtoehto. Käyvät myös wanhat pelit, romeron, rakettijutut jne. podcastissa läpi.

Mitään pikavoittoa carmack ei ole hakemassa, mutta kokee tuon AGI:n olevan isoin haaste mihin hän voi antaa oman loppuelämänsä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 200
AGI:lla on samanlainen maine kuin kylmäfuusiolla, kukaan vakavasti otettava AI-tutkija ei siihen halua koskea. Kenelläkään ei ole järkevää ideaa miten se voitaisiin saavuttaa, eikä sen tutkimus ole edennyt alkuajoista (oliko se nyt 70-luvulta lähtöisin) yhtään.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 022
AGI:lla on samanlainen maine kuin kylmäfuusiolla, kukaan vakavasti otettava AI-tutkija ei siihen halua koskea. Kenelläkään ei ole järkevää ideaa miten se voitaisiin saavuttaa, eikä sen tutkimus ole edennyt alkuajoista (oliko se nyt 70-luvulta lähtöisin) yhtään.
Mitään ei tapahdu, jos joku ei yritä. Mun mielestä on hienoa, että carmack yrittää, keräsi hienosti rahaa ja sai esim. Kellerin kaltaisen hepun sijoittamaan. Carmack:lla omasta takaa sen verran rahaa jo päällä ettei sen mitään tarvisi tehdä ja voisi rentoilla loppuelämänsä.

Carmack halusi ison haasteen ja löysi sellaisen.

Podcastissa carmack kuvaa yritystä "long shot" ja "low probability". Kukaan ei ole väittämässä, että agi olisi ratkaistu
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 326
Lex fridman podcast on hyvää kuunneltavaa. Carmack kertoo muun muassa ystävyydestään elon musk:in kanssa. Carmack puhui hienoon sävyyn ja arvostaen musk:in all in vedoista yrityksiinsä. Carmack ei samanlaista rahallista all in:ia halunnut tehdä ja kertoi sitten miten tuo muiden rahoilla ja melkein all in oman työpanoksen suhteen on hänelle paras vaihtoehto. Käyvät myös wanhat pelit, romeron, rakettijutut jne. podcastissa läpi.

Mitään pikavoittoa carmack ei ole hakemassa, mutta kokee tuon AGI:n olevan isoin haaste mihin hän voi antaa oman loppuelämänsä.
Joo, olen nyt tuota noin 1,5h kuunnellut semi-aktiivisesti ja suositus kyllä täältäkin tuon kuuntelemiselle!
 
Liittynyt
25.02.2019
Viestejä
1 052
Vaikuttaa nollauutiselta. Mikä summa jokin 20mil on silicon valleyn piireissä, etenkin kun yhdistetään maailman kuuluisimman koodarin ja "AIG" sanat. Carmack samalla toimii Metassa joka dumppaa 10 miljardia $ vuodessa vr laseihin. Kertoi olevansa kiinnostunut AI jutuista aikoja sitten.

Se 250k $ kone taisi olla vain motivaattori, kun saman saa tehtyä cloudissa halvemmalla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 022
Vaikuttaa nollauutiselta. Mikä summa jokin 20mil on silicon valleyn piireissä, etenkin kun yhdistetään maailman kuuluisimman koodarin ja "AIG" sanat. Carmack samalla toimii Metassa joka dumppaa 10 miljardia $ vuodessa vr laseihin. Kertoi olevansa kiinnostunut AI jutuista aikoja sitten.

Se 250k $ kone taisi olla vain motivaattori, kun saman saa tehtyä cloudissa halvemmalla.
Ainakin mulle kiinnostavaa on se mitä carmack tekee. Se on myös mielenkiintoista että heppu kuten Keller haluaa rahoittaa Carmack:ia. Monelle Carmack lienee the pelikooderi. Carmack:in siirtyminen vr-juttuihin aikoinaan ja nyt pääasiassa agi:hin on ihan mielenkiintoista ja siten lyhyen uutisen arvoinen.

agi tuskin tapahtuu mun elinaikana. Silti polku agi:ta kohti on mielenkiintoinen. Verrokkina voisi miettiä sitä, että aikoinaan ei ihminen osannut lentohärveleitä rakentaa ja nyt avaruusturismi alkaa olla realismia. Asiat etenevät pieninä palasina. Nautitaan siitä, että saadaan elää jännittäviä aikoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Monelle Carmack lienee the pelikooderi.
Tässä kyllä huonosti on kerrottu, kuka Carmack on..

Wolfenstein3D:n jälkeen hän teki Doomin, joka oli ihme senaikaisella raudalla. Käytännössä Doom on vain 320 raycastattua viivaa (ja spritet siihen päälle), mutta jos katsoo muita pelejä silloin 1993, se on ihme. Vuoden peli oli kuitenkin Mortal Combat.. Doomin teknologia jäi kuitenkin parin pelin ihmeeksi.

Sitten hän teki Quaken. Quake on modernien 3d-pelien isoisä. Siinä käytettiin ensimmäisen kerran lightmappeja, jotka ovat vielä 26v jälkeenkin peleissä käytössä (ei toki kaikissa) ja niillä on suunnilleen kaikki 3d-pelit tehty 15v Quakesta. Ne laskettiin radiositeettimetodilla, josta melkein kirjoitin dippatyöni. Se oli mullistava keksintö ja vaikka Unity ja Unreal Engine vieläkin taitavat käyttää yhtenä pääteknologiana 3d-peleissä. Game changer.

Sitten hän teki Doom3:n, jossa oli se reaaliaikainen valaistus (Carmack's Reverse, Shadow Volume). Olen ollut yliopistoseminaarissa, jossa tutkittiin tätäkin. Tämä oli hirveästi hypetetty ja siitä on patenttejakin, mutta.. joo.. se ei sitten muuttanutkaan maailmaa.. Ei kyllä yhtään himmentänyt Carmackin loistoa, hän on vieläkin modernin 3d-pelin isoisä.

Jossain vaiheessa tuli myös Rage ja Megatexturing, joka on myös jäänyt tekniikan kehittymisen ja muiden keksintöjen varjoon. Ei näitä kukaan enää muista. Hän ei kuitenkaan koskaan lopennut keksimästä uusia ideoita ja teknologioita. Siitä tämäkin juttu lähti - hän haluaa nyt mullistaa tekoälykenttää.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 022
Tässä kyllä huonosti on kerrottu, kuka Carmack on..
Ei pointti ollutkaan kertoa täysin siitä kuka carmack on. Sen takia linkkasin sen lex fridman podcastin, jos joku joka ei tunne carmackin historiaa haluaa mennä syvemmälle. Mä kyllä tunnen carmackin historian hyvin, kun olen pelialaa seurannut, kuunnellut aloituspostauksen podcastin, lukenut masters of doom kirjan, kuunnellut jre:n carmack episodin jne.

Johonkin vaan joutuu vetämään rajan, kun muuten tulee TLDR ja jää se oleellisinkin osa huomioimatta.

Kiitos, että jaksat aukaista tähän ketjuun paremmin carmackin saavutuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Ei pointti ollutkaan kertoa täysin siitä kuka carmack on. Sen takia linkkasin sen lex fridman podcastin, jos joku joka ei tunne carmackin historiaa haluaa mennä syvemmälle. Mä kyllä tunnen carmackin historian hyvin, kun olen pelialaa seurannut, kuunnellut sen aloitustpostauksen podcastin, lukenut masters of doom kirjan jne.
Voi olla aika paljon olettaa, että täällä kovin moni kuuntelee 5h podcastin.
Sinä kuitenkin olet sen kuunnellut, kuin myös lukenut kirjan, niin valmiiksi pureskeltua referaattia olisi kiva saada.

--

Voi olla maailman paras podcast, mutta juuri nyt ei vaan löydy 5h mihinkään rakoon, sori. Ja minulla on varmasti heikommat tiedot Carmackin viime vuosikymmenestä, kun kiinnostus lopahti valmistumisen ja eri alan päivätöiden takia. Mutta olen fingeröinyt Carmackkia vuosituhannen vaihteessa :D
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 022
Voi olla aika paljon olettaa, että täällä kovin moni kuuntelee 5h podcastin.
Sinä kuitenkin olet sen kuunnellut, kuin myös lukenut kirjan, niin valmiiksi pureskeltua referaattia olisi kiva saada.
En jaksa alkaa mitään referaattia tekemään. Google kertoo, jos sua oikeasti kiinnostaa. Mun päällimmäinen fiilis sen kirjan lukemisen jälkeen oli, että miten ihmeessä niin vialliset ihmiset, jotka eivät tulleet loppuajasta toimeen keskenänsä saivat tehtyä niin eeppisen pelin valmiiksi. Carmack ainakin kasvanut ihmisenä niistä ajoista ja päässyt pois alkuaikoina pahasti vaivanneesta putkinäöstä.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 326
En jaksa alkaa mitään referaattia tekemään. Google kertoo, jos sua oikeasti kiinnostaa. Mun päällimmäinen fiilis sen kirjan lukemisen jälkeen oli, että miten ihmeessä niin vialliset ihmiset, jotka eivät tulleet loppuajasta toimeen keskenänsä saivat tehtyä niin eeppisen pelin valmiiksi. Carmack ainakin kasvanut ihmisenä niistä ajoista ja päässyt pois alkuaikoina pahasti vaivanneesta putkinäöstä.
Oon nyt about puolivälissä tuota ja oiskohan noin 30-45min sitten Carmack kommentoi jotain tyyliin että ei ollut ihan paras idea kun id softwaren perustamisen jälkeen ne tekivät pelejä Apogeelle, ja samaan aikaan myös Softdiskille (jossa id softwaren dudet olivat tavanneet jne.) käyttämällä Softdiskin tietokoneita (ymmärtääkseni Softdiskin toimistolla) :D

Ei nyt suoraan liity sinun viestiin mutta aattelin että voin päivitellä tähän jotain jos muistan jos tulee jotain erityisen poikkeavan kuuloista vastaan tuossa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 022
Oon nyt about puolivälissä tuota ja oiskohan noin 30-45min sitten Carmack kommentoi jotain tyyliin että ei ollut ihan paras idea kun id softwaren perustamisen jälkeen ne tekivät pelejä Apogeelle, ja samaan aikaan myös Softdiskille (jossa id softwaren dudet olivat tavanneet jne.) käyttämällä Softdiskin tietokoneita (ymmärtääkseni Softdiskin toimistolla) :D

Ei nyt suoraan liity sinun viestiin mutta aattelin että voin päivitellä tähän jotain jos muistan jos tulee jotain erityisen poikkeavan kuuloista vastaan tuossa.
Hyvä idea, jos jaksat päivitellä.

Kirjassa kuvattiin, että meni tyyppien välit ja tahtotilat sen suhteen mitä peli on ja mitä sen tekeminen vaatii koko ajan enempi ja enempi ristiin. Hommaa ei oikein auttanut, että romero alkoi kuvittelemaan olevansa iso stara ja carmack eristäytyi koodausluolaan ja ei oikein suostunut muiden kanssa kommunikoimaan jne. Mut sellaista se kai on, jos on kasa jotain 20v tyyppejä, joilla on yhtäkkiä massit+onnistumiset päällä ja ollaan niin maailman valtiaita ennen kuin kasvaa järki päähän. Romerohan kyllä varmaan oppi läksynsä myöhemmin daikatanan kanssa, kun se ei mennyt niin putkeen.
 

Aasis

Sofistikoitunut dokaaja
Platinum-jäsen
Premium+ ☆☆☆
Team SER
NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9
Olisi jättänyt tuon olisin voinut maksaa ne 20 milliä itsekin -kohdan pois. Tottahan se on, ei sillä, mutta vähän säälittävää (rävän ulkopuolella :psmoke: )

Helvetin lahjakashan tuo on, joten jotain mahiksia on.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 598
Voi olla aika paljon olettaa, että täällä kovin moni kuuntelee 5h podcastin.
Sinä kuitenkin olet sen kuunnellut, kuin myös lukenut kirjan, niin valmiiksi pureskeltua referaattia olisi kiva saada.

--

Voi olla maailman paras podcast, mutta juuri nyt ei vaan löydy 5h mihinkään rakoon, sori. Ja minulla on varmasti heikommat tiedot Carmackin viime vuosikymmenestä, kun kiinnostus lopahti valmistumisen ja eri alan päivätöiden takia. Mutta olen fingeröinyt Carmackkia vuosituhannen vaihteessa :D
Jos sitä aikaa ei löydy, ei se varmastikaan ole niin oleellista tietääkään. Ei pienten uutisten ole tarkoitus kertoa kuin lyhyesti uutisen asiasta, ei taustoittaa uutiseen liittyvien henkilöiden historiaa
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 022
Pahoittelen ei niin täydellistä aloituksesta. Ensi kerralla kun teen lyhyen uutisen niin mietin asiaa tarkemmin ja parannan. En ole noita lyhyitä uutisia niin montaa kirjoitellut ja teen tätä innosta lajiin. Joka kerta oppii uutta.

Lähdin vinkkelistä liikkeelle, että ne jotka klikkaa/kiinnostaa tietävät kuka john carmack on. Tämä taisi sitten olla juurivirhe. Olisi voinut jonkin allaolevan tyylisen ajatuksen miettiä kasaan ja laittaa postaukseen tai vaikka tehdä erillisen postauksen ketjuun niin ei tule niin helposti TLDR efektiä.

John Carman on pelialan pioneeri, jonka käsistä lähtivät FPS pelit kuten wolfenstein, doom ja quake. Carmack on koodinero, joka puristi viimeisetkin tehot irti koneista ja teki aikaisekseen tuotoksia joita muut eivät vielä olleet osanneet. Lisäksi carmack oli pelialan pioneeri 2d-ajalta ennen fps pelejä ja myöhemmiltä ajoilla työskenteli oculuksella ja sittemmin metalla virtuaalitodellisuuden parissa. Carmack on myös työskennellyt pelialan ulkopuolella jo kuopatussa armadillo aerospace yrityksessä avaruusrakettien parissa. AGI on seuraava uusi rajamaa carmack:in pitkällä ja ansioituneella uralla (henkilöpalvontaa? liiallista, tldr?)

Ylläolevaa kun hieman miettisi ja jalostaisi. Toisalta sitten tulee kysymys, että mikä se wolfenstein oikein oli ja loputon kierre, että kuinka paljon sitä pitäisi avata. Carmackin tekemiä 2d-pelejä tietää vielä harvempi, joka ei tietäisi kuka carmack on.

Ehkä tällaisessa lyhyessä uutisessa toivoisi sitten vain, että joko porukalla autetaan puuttuva tieto kasaan tai sitten ystävällisesti tarkentavia kysymyksiä kuten "miksi john carmack on merkittävä?" ja siitä voisi sitten keskustelu(ei väittely) tyyliin porukalla parsia paremmin kasaan.

Tietty yksi vaihtoehto olisi myös laittaa vain linkki wikipediaan, mutta sekin tuntuu vähän kömpelöltä: John Carmack - Wikipedia

Podcast on todella hyvä, mutta ei toki kaikilla ole aikaa kuunnella. Aloituspostauksen spoilerissa on aikaleimat niin voi kuunnella lyhemmät palaset podcastista, jos joku tietty asia kuten wolfenstein tai AGI kiinnostaa. Alla vielä toinen pitkä podcast carmack:sta, jos joku haluaa mennä todella syvälle. Rogan on iso quake/fps fani ja yllättävän paljon osasi jutella peleistäkin ja etenkin niistä doom/quake ajoista. Puhuvat paljon myös judosta/painista joita molempia carmack on harrastanut. Autoista ja etenkin kuuluisista carmack:in turbotetuista ferrareista on myös laatujuttua.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
120
Jossain vaiheessa tuli myös Rage ja Megatexturing, joka on myös jäänyt tekniikan kehittymisen ja muiden keksintöjen varjoon. Ei näitä kukaan enää muista
Ei oikein muistakaan, mutta vaikka Rage oli pelinä suht keskinkertainen, muistan siitä selvästi melko realistiselta näyttäneen valaistuksen käytön. Etenkin ulkona luonnonvalo vuorien seinämillä näytti monesti lähes fotorealistiselta. Kaikki oli staattista, mutta siinä oli kyllä ajateltu tavallista enemmän valon käyttäytymistä. Carmackhan myös luennoi valon fysiikasta joitakin vuosia sitten, mikä oli vähän hämmentävää kun odotin kuulevani jotain hieman peliaiheisempaa.

Vanhemmiten sitä on alkanut oikeasti arvostamaan Carmackin työtä myös teknisinä saavutuksina. Toivottavasti tyyppi vielä innovoi jotain hienoa. Paljon tavoittelemisen arvoista olisi nykyään etenkin fysiikan mallinnuksessa, mikä on polkenut pitkälti paikallaan viimeisen vuosikymmenen, tai juuri tekoälyssä. Grafiikkakilpajuoksuun lähteminen taitaa olla vähän turhaa nykyään kun UE5 ja Unreal Enginen seuraavat vedokset kuitenkin pitävät sen riman tarpeeksi korkealla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 022
Vanhemmiten sitä on alkanut oikeasti arvostamaan Carmackin työtä myös teknisinä saavutuksina. Toivottavasti tyyppi vielä innovoi jotain hienoa. Paljon tavoittelemisen arvoista olisi nykyään etenkin fysiikan mallinnuksessa, mikä on polkenut pitkälti paikallaan viimeisen vuosikymmenen, tai juuri tekoälyssä. Grafiikkakilpajuoksuun lähteminen taitaa olla vähän turhaa nykyään kun UE5 ja Unreal Enginen seuraavat vedokset kuitenkin pitävät sen riman tarpeeksi korkealla.
Mulle jäänyt kuva, että carmackin panostus pelialaan jää 20% ajasta metalle konsultointiin. Carmack vähensi työpanoksensa 20% 2019 vuonna. Carmack yrittää potkia vr-kypäriä+softia omasta mielestänsä oikeaan suuntaan.

AGI homma vaikuttaa siltä, että carmack menossa täysin uudelle alalle tekemään uusia juttuja. About 3v käyttänyt isoimman osansa ajasta agi/koneoppimis/neuroverkkojuttuihin. Mulle jäänyt kuva, että carmack lähti siihen hommaan pohjalta liikkeelle ja opetellut "kaiken" mitä tiedetään. Luki julkaistut paperit, toteutti olemassa olevat algoritmit itse, osti sen nvidian raudan ja opetteli sen käyttämisen + tajuaa raudan hyvät ja huonot puolet. Mielenkiintoinen on se Keller rahoittaa carmack:ia. Keller tenstorrent:ssa töissä, joka tekee koneoppimisrautaa. Liekö carmackin idea tenstorrent rautaystävällinen vai jatkaa nvidian raudan käyttämistä?

Podcast:ssa carmack puhui tuosta, että ei kaikkien tarvi lähteä koneoppimiseen liikkeelle kuten hän. Paljon voi tehdä myös soveltamalla muiden työtä ilman, että ymmärtää miten kaikki mutterit ja pultit toimivat.

Kai carmack:lla on joku idea siitä mitä haluaa toteuttaa ja sen vuoksi sai sen $20M rahoitusta. Lentääkö se idea niin ei tiedä. Carmack kuvasi sitä "low probability long shot" :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 960
Vaikuttaa nollauutiselta. Mikä summa jokin 20mil on silicon valleyn piireissä, etenkin kun yhdistetään maailman kuuluisimman koodarin ja "AIG" sanat. Carmack samalla toimii Metassa joka dumppaa 10 miljardia $ vuodessa vr laseihin. Kertoi olevansa kiinnostunut AI jutuista aikoja sitten.

Se 250k $ kone taisi olla vain motivaattori, kun saman saa tehtyä cloudissa halvemmalla.
Kyllä 20 milliä musta ihan hyvältä alkurahoitukselta uudelle teknologiastartupille kuulostaa, samassa suuruusluokassa sitä esimerkiksi Oculuksenkin kohdalla mentiin, tosin ei välttämättä ihan välittömästi edes kymmenissä miljoonissa. Tuskin se ainoaksi rahoituskierrokseksi jää jos toiminta vaan jatkuu. Kertoohan tämä myös siitä että Carmack on edennyt vaiheeseen jossa kokee että tämmöisille rahasummille on hommassa käyttöä eikä enää tyydy omassa luolassaan yksin tutkimaan aihetta.
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
428
Podcast on todella hyvä, mutta ei toki kaikilla ole aikaa kuunnella. Aloituspostauksen spoilerissa on aikaleimat niin voi kuunnella lyhemmät palaset podcastista, jos joku tietty asia kuten wolfenstein tai AGI kiinnostaa. Alla vielä toinen pitkä podcast carmack:sta, jos joku haluaa mennä todella syvälle. Rogan on iso quake/fps fani ja yllättävän paljon osasi jutella peleistäkin ja etenkin niistä doom/quake ajoista. Puhuvat paljon myös judosta/painista joita molempia carmack on harrastanut. Autoista ja etenkin kuuluisista carmack:in turbotetuista ferrareista on myös laatujuttua.
Muistan Roganin joskus sanoneen että maksoi isoja summia että sai nopean (T1) nettiyhteyden kotiin Quaken pelaamista varten 90-luvulla.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 598
Pahoittelen ei niin täydellistä aloituksesta. Ensi kerralla kun teen lyhyen uutisen niin mietin asiaa tarkemmin ja parannan. En ole noita lyhyitä uutisia niin montaa kirjoitellut ja teen tätä innosta lajiin. Joka kerta oppii uutta.
Ei vaan nimenomaan ei tarvitse muuttaa mitään, lyhyempänäkin menee. Ei siitä tietenkään ole haittaa, että taustoittaa asiaa enemmänkin, mutta se ei ole oletus saati sitten vaatimus.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 326
Lähdin vinkkelistä liikkeelle, että ne jotka klikkaa/kiinnostaa tietävät kuka john carmack on. Tämä taisi sitten olla juurivirhe.
Hyvä se oli noin. Jos joku IT-jutuista tykkäävä tyyppi ei tiedä kuka Carmack on niin sitten ehkä ihan suotavaa googlata omalla ajallaan, tai sitten on väärässä paikassa. Mikä loputon suo tuosta tulisi jos kaikkien taustat pitäisi alkaa avaamaan ja mennä jonkun tyhmimmän käyttäjän perusteella? @hsalonen taisi vaan haluta kertoa omasta tietämyksestään ja koulutuksesta aiheesta.

Mutta joo, sain tuon päätökseen äsken - tosin tuli kyllä eilen illasta kuunneltua hieman humalassa pieni tovi niin voi olla että en muista kaikkea täysin. Joka tapauksessa lisäyksenä tuohon aiempaan kommentiin TLDW-tyylisesti olisi nämä:
- Carmackin mielestä ydinvoimaa pitäisi tehdä sillä idealla että jos saadaan tehtyä 10x halvemmalla siten että se on hyötysuhteeltaan heikompaa on kuitenkin erittäin hyvä idea vs. monet muut sähköntuoton ideat. Jotenkin että toi on 70v vanha idea ja se osataan tehdä, mutta ei halunnut lähteä siihen kun laki-jutut on liian suuri tragedia ydinvoimaloiden kanssa ja jäi fiilis että ei halunnut tuhlata aikaa niihin
- Uskoo että AIG:n koodirivit on kymmenissä tuhansissa riveissä eikä miljoonissa koodia

Tuo AIG:n koodirivien määrä jätti minut kyllä epäilemään.

Joka tapauksessa, kannattaa kyllä katsoa/kuunnella jos yhtään kiinnostaa IT jutut. Ekat 2,5h on lähinnä PC juttujen historiasta ja sen jälkeen noista muista aiheista.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 022
Keväältä carmack:in kommentti koneoppimisen nykytilanteeseen allaolevassa twiitissä. Mun fiilis on samankaltainen mutta eri perspektiivistä. Nuorena harmittelin, että olisi ollut hauska elää teollisen vallankumouksen aikaan. Olisi voinut keksiä kaikkea hienoa melko "helpolla". Sittemmin olen kääntänyt kelkan. Kyllä tämä viime vuosikymmenien teknologinen muutos ja nyt saman jatkumona koneppiminen ja ehkä AGI tulevaisuudessa on hienoa aikaa elää. Vaikka ei itse tajuaisi niin silti on hienoa käyttää modernien keksintöjen tuloksia. gpt3 ja kai talvella tulossa oleva gpt4 on hienoa tavaraa esimerkiksi.

Tarvitaan jotain isompaa keksintöä, että asiat nytkähtävät isosti eteenpäin. Iso keksintö ei ehkä kuitenkaan ole se entistä suurempi neuroverkko+datamäärä vaan jokin idea miten tehdään parempia neuroverkkoja tms. Ehkä carmack:lla on joku hyvä idea?

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173
Carmack on loisto tyyppi. Vast ikään teslan vanhan mcu 1 koneen käyttistä optimoi vapaaehtoisesti (herra omistaa teslan) ---> nopeutui huomattavasti ja mcu1 autojen omistajilla on mukavampaa.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Carmack käsittääkseni vähintään konseptoi Oculukselle ATW- ja myöhemmin ASW-teknologian. Noistahan tuli kummastakin erilaisina versioina käytännössä standardiominaisuuksia VR-laseissa, ja aika hankala olisi olla ilman.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 022
Kai tuolla carmack:in agi-yrityksellä voi olla metaan vaikutuksia. Nyt siis oikeasti rajaa meta-hommat yhteen päivään viikossa eikä vilkuile joka päivä meta chatteja, maileja yms. Kommentoi myös omasta tavastaan fokusoida aikaa. Monelle varmaan tuo sama juttu toimisi, eli poistetaan häiriötekijät ettei tule tarkisteltua maileja, instagrammia tms. koko ajan



Carmack:in ajatuksia/panosta metan suhteen saa parhaiten kiinni meta connect tapahtumien keynotesta. Kai se carmac käy tänäkin vuonna jotain kertomassa tuolla tapahtumassa. Viime vuoden keynote alla

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 843
Viestejä
4 210 849
Jäsenet
70 967
Uusin jäsen
Sinivuokko-85

Hinta.fi

Ylös Bottom