Peligrafiikka

Viestiketju alueella 'Ohjelmointi, pelikehitys ja muu sovelluskehitys' , aloittaja Lauri_, 09.10.2017.

  1. Lauri_

    Lauri_

    Viestejä:
    115
    Rekisteröitynyt:
    10.12.2016
    Tekeekö täällä kukaan muu peleihin grafiikkaa?

    Itse suoritin noin vuosi sitten toisen asteen peli-alan tutkinnon ja nyt on teen 2D/3D grafiikkaa viime vuonna perustetussa pelifirmassa. Pääosin siis teen 3D:tä 3ds Maxilla, sculptaan zBrushilla ja teksturoin Substance Painterilla. Tuolta löytyy muutamia töitäni.
     
    Viimeksi muokattu: 09.10.2017
  2. Melvin Jerkovski

    Melvin Jerkovski

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ihan nättiä kamaa. Pitäisi itse opetella joku 2d skeletal character animointi systeemi mutta en oikein tiedä mistä aloittaisi, spriter nimistä pohdein mutta olisiko muita myös ehdottaa kun näytät tositoimiin päässeen tekemisessä? :)
     
  3. Lauri_

    Lauri_

    Viestejä:
    115
    Rekisteröitynyt:
    10.12.2016
    Kysyt juuri sellaista mihin en ole perehtynyt :D Muutenkaan 2D pelejä en ole tehnyt ollenkaan.
     
  4. Melvin Jerkovski

    Melvin Jerkovski

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei se mitään :) Moneenkos peliin olet päässyt tekemään jotain? :)

    Pitää varmaan vaan ottaa ja ladata testiin noita 2d skeletal animation systeemejä ja ihmetellä. Periaatteessahan se on lienee kuin 3D josta yksi ulottuvuus poissa, onneksi joskus hieman sorkkinut 3Dn kanssa :)
     
  5. Lauri_

    Lauri_

    Viestejä:
    115
    Rekisteröitynyt:
    10.12.2016
    Niin, hyvin mahdollista. Oon tota animaatiota tehny hyvin vähän.

    Koulussa tehtiin pari näyttötyötä jotka on ns. valmiita mutta muut projektit taitaa olla edelleen kesken missä oon mukana ollut.
     
  6. Scratch

    Scratch

    Viestejä:
    149
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Komeita malleja kyllä @lauri!

    Ite aloin alkuvuodesta opiskelemaan itseopiskellen 3d-mallinnusta, omaa indiepeliprojektia varten. Samoten pelikehityksestä ei ennen kulunutta vuotta ollut oikein mitään hajua lukuunottamatta jotain C64 aikaisia Basic-harjoituksia ja sekalaisia Game Makereita, joista ei aikanaan oikein puusta pitkälle päässyt... :joy:
    Mutta nyt on sentään päässyt vähän jo projektin makuunkin, liekö ikä sitten tuonut sitä kaivattua pitkäjänteisyyttä.

    Omat mallinnustaidot ei kyllä riitä vielä ainakaan kovin kummoisiin suorituksiin, mutta erittäin mielenkiintoista ja palkitsevaa on opiskelu ollut! Myös tuon pelin koodauspuolen. Tässä muutama tehty malli peliä varten rendattuna pelimoottorissa:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Design filosofian määrittelee pitkälti oma rajallinen taitotaso, mutta myös tuottamisen tehokkuus. Työkaluina toimii Blender, Paint.net ja Leadwerks Engine.
     
  7. Melvin Jerkovski

    Melvin Jerkovski

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kyllä ne siitä joskus valmistuu :)

    Tsemppiä vaan hommiin :) :tup:
     
  8. Melvin Jerkovski

    Melvin Jerkovski

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Millaista peliä olisi luvassa? Ihan kivasti näyttää etenevän :)

    Itsellä ei hermot riittäny Blenderin kanssa joskus :D
     
  9. Scratch

    Scratch

    Viestejä:
    149
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kyllä tuo Blender ottaa aikansa ennenku vähänkään pääsee kärryille, mutta onneksi on Youtube :D

    Oma pelintekeleeni on vähän vanhan koulukunnan seikkailupelejä lainaava scifi hiippailu/ongelmanratkontapeli. Projektinimenä Celeste Incident, mikä liene tulee olemaan valmiinkin pelin nimi, mikäli joskus tulee valmista :) Parin kuukauden sisällä luulisin, että on jonkunlainen pelattava prototyyppi kasassa, mutta saapa nähdä. Pitää pistää siitä jonkunlainen projektilogi ehkä pystyyn sitten kun on tosiaan jotain pelattavaakin.
     
  10. WaspPike

    WaspPike

    Viestejä:
    1 147
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Olin about 8v isossa pelifirmassa töissä kunnes päätin ottaa loparit. Modelit eivät olleet omaa alaani mutta muut ulkoasuun ja fiilikseen vaikuttavat jutut, ja lähinnä välikuvat, trailerit, animaatiot, motion capture, valaistus, ja bossitappeluiden yms. kaikki cinemaattisuus.
    Vähän siinä sivussa samalla opin graffaakin vääntämään, vaikka aika simppeleitä metodeja itseoppineena käytän ja olen huono piirtämään tekstuureja. Maya, Substance, Zbrush, Motion Builder, World Machine, SpeedTree yms. pääasiassa käytössä.



    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    Ohtomov, Dudem, Dessu ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  11. Melvin Jerkovski

    Melvin Jerkovski

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Aikaa ei löydy itellä niin paljoa että Blenderin mysteerit selvittäisi vaikkasaisi hermot kestään... :D

    Pistä toki sitten blogia. :)
     
  12. Melvin Jerkovski

    Melvin Jerkovski

    Viestejä:
    6
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Oho, mikäs sai lähtemään omille teille?
     
  13. Lauri_

    Lauri_

    Viestejä:
    115
    Rekisteröitynyt:
    10.12.2016
    Opettelen tässä Mayaa käyttämään 3ds Maxin jälkeen. Ensimmäinen harjoitus teksturoituna: :) Wine Bottle & Box - Maya Practice, Lauri Tolppa

    Tämä nyt ei ole peliin menossa mutta voisi hyvin mennäkin. Hyvältä vaihtoehdolta vaikuttaa tuo Maya LT. Tuntuu tekevän lähes kaiken saman kuin Maxikin mutta hinta on vielä järkevä.
     
  14. WaspPike

    WaspPike

    Viestejä:
    1 147
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Maya LT kyllä itselleni ainakin on sen 30€/kk arvoinen. Mieluummin Maya LT +Gimp kuin Blender+Photoshop. Itse ainakin pärjään Gimpillä ihan hyvin, kun teen valokuvista tekstuureita yms.

    Animaatiopuolella LT on kyllä raivostuttavan rajoitettu. Simulaatiot eivät ole mahdollisia, ja animation layeritkin on väkisin suljettu pois. Python scriptejäkään ei voi käyttää. Oikeaan animaatioon Maya/Motionbuilder on käytännössä pakollisia, ne vaan maksaa sen 6000€+.

    Teetkö Unrealiin/Unityyn materiaaleja kanssa? Mayan materiaalithan ei peleissä toimi, ja säädöt täytyy tehdä nollasta engineihin. Tosin jos substancella beikkaa PBR+emission tekstuurit , niin aika hyvältähän kaikki näyttää pelissä jo pelkästään niilläkin. Ihmisten iho, silmät yms. jos sellasta vaativampaa tekee niin enginemateriaalin salat toki on opeteltava.
     
  15. Lauri_

    Lauri_

    Viestejä:
    115
    Rekisteröitynyt:
    10.12.2016
    Substance Painterilla teen aina tekstuurit. Affinity Photo ja Designer on siinä apuna myös. Substance Designeria en ole hirveästi käyttänyt. Siellä se kynnys tehdä jotain oikeasti siistiä on aika korkea. Pitäisi taas palata siihen ja suorittaa joku tutoriaali.
     
  16. WaspPike

    WaspPike

    Viestejä:
    1 147
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Juu no substance painterilla teen itsekin. Sillä on paljon hauskempi tehdä, kun tekeminen on vaan piirtämistä ja taiteilua, designeri on sitten sitä varten, että voi tehdä vaihtelevia tekstuureja isoihin pintoihin, kuten maastografikkaa, ison rakennuksen seiniä yms. Yksittäiset objektit sujuu painterilla paljon paremmin.

    Meinasin vaan sitä, että jos haluaa peligrafiikan näyttävän mayagrafiikalta, sitten pitää tehdä pelimoottorin materiaali kanssa heijastuksineen, ala-tekstuureineen, sub normalmappeineen, subsurface materiaalit yms. Mutta pitkälti noi on AAA -juttuja, hyvää perusgrafiikkaa saa kyllä pelkällä substance painterin BPR - exporteillakin. Itellä on engineissä pari paremmin säädettyä main materiaalia joiden pohjalle teen kaiken, korvaamalla vaan tekstuurit.
     
  17. mystikkogames

    mystikkogames

    Viestejä:
    102
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2017
    Niille jotka eivät tiedä niin Blenderissä on pelimoottori, jota pystyy ohjelmoimaan pythonilla. Tein itse pari yksinkertaista tasohyppelyä. Rumia kuin mitkä, joten ei voi julkaista. Blenderillä saa kyllä nopeasti aikaan peliä ilman koodin koodia. Saa testattua konseptia jos tekee sen oikean pelin jollain kunnon moottorilla. Itse vaikka kuinka haluaisin pitää Blenderistä niin en koskaan saanut riittävän hyvää matskua aikaan sillä. Jotkut saavat, itse en. Oli vain liikaa säätämistä.
     
  18. Scratch

    Scratch

    Viestejä:
    149
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Täälläkin taas vähän ollut aikaa edistää omaa ikuisuusprojektia. Blenderin opiskelu edennyt ja törmäsin itselle uuteen käsitteeseen: Medium polygon modelling. Reenailin sitten ja väsäilin Leadwerksiin pienen testiscenen. Design on aika epäoriginaali, mutta pikkuhiljaa tässä oppii!
    oM0hltu - Imgur.jpg
     
  19. Scratch

    Scratch

    Viestejä:
    149
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tympii välillä kun vapaata aikaa ei vaan ole tarpeeksi, mutta tässä toistaiseksi monimutkaisin tekemäni malli, itse alus jonka uumenissa mahdollinen tuleva peli tapahtuu:

    Space Exploration Vessel "SEV Celeste"
    Comako Heavy Industries Ltd.
    Lenght: 351.8m
    Width: 122.5m
    Height: 62.5m
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 14.02.2018
    Ohtomov tykkää tästä.
  20. Scratch

    Scratch

    Viestejä:
    149
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ja ehditty taas vähän edistää peliprojektia, graafinen ulkoasu alkaa löytää muotoaan. Mahtavaa kun lopulta alkaa olla kasassa ainakin perusedellytykset miten voi täysin nollasta luoda omat assetit niin, tekstuurien, 3d-mallien kuin koodinkin suhteen ja käyttää niitä ihan oman maailman luomiseen. Vielä vuosi sitten oli tilanne täysin eri, tässä on oppinut kyllä hurjasti kun vaan jaksaa opiskella vähän silloinkin kun ei niin inspirois. Lapsenomainen luomisen into suorastaan palannut, kuten aikanaan leegopalikoilla leikkiessä :) Mikä on ihan tervetullutta nykyiseen elämäntilanteeseen. Tosin öisin tätä on aikaa tehdä, joten veronsa se unissa sitten vaatii... Mutta ehkäpä ihan oikeasti tässä joskus saa kokonaisen pelin aikaiseksi, unelmia täytyy olla :D
    Corridor.jpg CorridorCeleste.jpg CorridorSign.jpg
     
    Dudem ja sellu tykkäävät tästä.
  21. Ctzn_no7

    Ctzn_no7

    Viestejä:
    174
    Rekisteröitynyt:
    26.10.2016
    viime pelijameissa tuli kokeiltua tuollaista retro-3D pikselaatiota

    [​IMG]
    Idea tuli ihan vahingossa kun tein spray-particleja jotka on defaulttina neliöitä, ihan kivan efektin siitä lopulta sai

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    WaspPike tykkää tästä.
  22. Ohtomov

    Ohtomov

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    30.05.2017
    Nimimerkki Scratchin puhdaslinjaisen viileille avaruusaluskorridooreille vastapainoksi hieman kaaosta:

    [​IMG]

    EDIT: Linkkisotku selvitetty.
     
    Viimeksi muokattu: 05.07.2018
    Jahonnes, TL70, Wizand ja 7 muuta tykkäävät tästä.
  23. Scratch

    Scratch

    Viestejä:
    149
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Huh, ku oli Ohtomovin sivuilla komeaa settiä, ihan huikeita teoksia kyllä.
     
    Viimeksi muokattu: 27.01.2018
  24. WaspPike

    WaspPike

    Viestejä:
    1 147
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Todella hyviä töitä kyllä @Ohtomov illa.:tup:
    Etenkin värit kyllä tosi näyttävät ja omaperäiset. Eivät taida tosin ihan "peligrafiikkaa" olla, vaan Zbrushin kymmenen miljoonaiset sculptit 3D-softassa renderöitynä ja layeritkin käytössä photoshopissa/nukessa yms? Jos tota jälkeä saisit pelimoottoriin rigattuna että noihin saa liikettä ja simulaatioitakin mukaan, niin aika guru oot. Tosin kyllä 3D-taidekin tuollaisenaan on tosi hienoa, kunhan vaan lepyttelen että kukaan ei ala kuvittelemaan että tuota grafiikkaa/taidetta saadaan helposti liikkuvaksi kuvaksi peleihin. ;)
     
  25. Ohtomov

    Ohtomov

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    30.05.2017
    Nätit kiitokset palautteesta teille kumpaisellekin. Ja toden totta, varsinaista peligrafiikkaahan nämä eivät tällaisinaan edusta, mutta kyllä tuossa esimerkissä esiintyvät hahmot olisivat kyllä optimoitavissa animointikuntoon ilman tavattomia ponnistuksia ja taikavoimia, sillä ovat jo valmiiksi kovin yksinkertaisista elementeistä kyhättyjä. Kikkailematonta perusgeometriaa ja riekkuvia tekstuureja varsin vaatimattoman ZBrush-mallin päällä. Ympäristö sen sijaan on tuollaisenaan käyttökelvottoman raskassoutuinen, etenkin rehujensa myötä.

    Kuvankäsittelyyn ei täytynyt turvautua pieniä sävysäätelyjä lukuun ottamatta.
     
    Scratch tykkää tästä.
  26. jormapaappa1235

    jormapaappa1235

    Viestejä:
    13
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Vuodesta 2013 olen vääntänyt 3d-malleja blender + gimp -combolla opiskelujeni ohessa. Erityisesti olen mieltynyt simulaattoreihin ja tarkkaan, usein silmämääräiseen, mallinnukseen.

    Assetto Corsa -ajosimulaattoriin pyöräytin modaustiimini kanssa Mclaren Mp4-13:n ja Ferrari F300:n. Tämän jälkeen päädyinkin tekemään virallista sisältöä kyseiseen peliin.

    Tämänhetkinen ikuisuusprojekti, Boeing 757-200:
    [​IMG]
    Tällä hetkellä koko lentokone on noin 490k kolmiota ja ohjaamo 370k.

    Miksi?

    Koska mallinnus ja ilmailu ovat kivaa.
     
    Viimeksi muokattu: 18.05.2018
    Ohtomov, Jyrgen, Pekste ja 5 muuta tykkäävät tästä.
  27. Ohtomov

    Ohtomov

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    30.05.2017
    Kerrassaan maukasta yksityiskohtiin pureutumista, mutta etenkin teoksen värimaailma viehättää. Noita menneiden vuosikymmenten sävyjä katsellessa heräsi aito halu töytäistä koppahattu ohimolle ja röyhäyttää oranssi North State -savuke tulille ilmanvaihdosta piittaamatta.

    Tässäpä vastapainoksi liihoittelua aavistuksen vilpoisemmissa olosuhteissa:

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 28.03.2018
    JouBqa, Scratch ja jormapaappa1235 tykkäävät tästä.
  28. Smokalot

    Smokalot

    Viestejä:
    5
    Rekisteröitynyt:
    17.05.2018
    On nyt joku 3 vuotta tullut reenailtua vapaa-aikana mallintamista ja teksturointia. Maya, substance designer ja painter pärjäilee aika pitkälle. Zbrush jos on pakko muovailla. Unreal engine 4 hoitaa renderöinnin.
    Pikkuhiljaa töitä yrittänyt hakea alalta, mutta kova kilpailu ja aloittelijan vaikea saada jalkaa oven väliin.
    Elukka.artstation.com tuolla lisää.
    markus-saari-metsa-dxo.jpg markus-saari-ekajpg-dxo.jpg markus-saari-screenshot001.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 17.05.2018
    Kidov, Scratch, Xiyng ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  29. Xiyng

    Xiyng

    Viestejä:
    967
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    On kyllä nättiä settiä!
     
  30. Ohtomov

    Ohtomov

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    30.05.2017
    Ohessa hieman tekohengitystä ketjulle. Toivottavasti rintakehä ei painunut sisään tai torvi tukkeutunut.

    [​IMG]
    The Shoebill Whisperer (kenkänokkakuiskaaja)


    [​IMG]
    At the Heart of Lunar Moonshine Industry (Kuunpäällisen pontikkateollisuuden sydämessä)


    [​IMG]
    Puolamoinen (puolukoiden suojelushaltija)


    Kaikki kolme edustavat vapaa-ajalla näperrettyjä, epäkaupallisia edesottamuksia. Hitusen ZBrushia siellä täällä sekä kosolti onttoa perusgeometriaa 3ds Max:issa.

    Ja muuten, jos olette sitä mieltä, että tämän ketjun olisi hyvä edustaa nimenomaan peli-peligrafiikkaa sen sijaan, että yllä nähtävien kaltaisia joutavanpäiväisiä piperryksiä, käärin tietenkin hihani ja annan niille kyytiä. Omasta mielestäni tänne mahtuisi kaikki alustavista lyijykynäkonsepteista alkaen, mutta kerrankos väärässäkin olen ollut.
     
    Paapaa, Desgorr, null0 ja 8 muuta tykkäävät tästä.
  31. Halpuuttaja

    Halpuuttaja

    Viestejä:
    438
    Rekisteröitynyt:
    21.02.2017
    Villejä otuksia! Kyllä mä tuollaisia näkisin peleissä ihan mieluusti.
     
  32. Rokkijani

    Rokkijani

    Viestejä:
    408
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Helvetin siistiä tuollainen, jossa mielikuvitus lähtee lentoon ja lapasestakin reippaasti.
     
  33. null0

    null0

    Viestejä:
    27
    Rekisteröitynyt:
    26.03.2017
    Jotenkin tosi autuas olo tulee tästä. Kun olis äärimmäisen pieni, mutta silti merkityksellinen osa, suurta itseään säätelevää kosmista koneistoa. Nää värit! Ihanan surrealistinen, jopa psykedeelinen kuva. Kuten nuo monet muutkin sun taideteokset. Haukon henkeä täällä!