Pelien hintakeskustelu

Kuinka paljon olet valmis maksamaan pelistä?


  • Ääniä yhteensä
    119
Liittynyt
12.11.2017
Viestejä
59
Katsotaan millaista dataa saadaan!

Neljä kysymystä, neljä ääntä:
  • A: Oma hintahaitari
  • B: Kuinka monta peliä pelaat vuodessa
  • C: Pelaatko yksin/moninpelejä
  • D: Kuukausimaksulliset palvelut lisänä/ainoastaan
Eli, vastatkaa kerran A-kysymyksiin, kerran B, jne.

→ OBS. Kysymyksissä B ja C lisätty loppuun vaihtoehtoja, jotka unohdin ←

Vaikeahan tähän on löytää selkeätä linjaa, koska joskus haluamansa pelin saa 9 eurolla ja joskus 75 eurolla. Miettikää asiaa siltä kantilta, että missä menee raja - se euromäärä, jota ette ole maksaneet tai ette tule ikinä pelistä maksamaan - vaikka se olisi kuinka odotettu ja hyvä. Nyt kuitenkin haetaan jollakin systeemillä jonkinlaista dataa ja katsotaan, että voidaanko yhdessä viisastua tai tehdä johtopäätöksiä siitä, että missä pelaajina olemme harrastuksemme äärellä.

Ei ihan helppo kysymys ja tätäkin voi lähestyä monelta kantilta; jotkut eivät mieti hintoja ollenkaan, jotkut perustelevat korkeita hintoja hajauttamalla hinnan pelitunteja kohden ja toiset sitten miettivät, että nipistävät sitten jostain muusta jos joku peli maksaa ns. ekstraa tai haluaa ostaa "normaalia" useamman pelin vuodessa. Sitten on tilauspalvelut ja alennusrysäykset. Ja jottei homma olisi liian helppoa, myös omat kaveriporukat ohjailevat suorasti tai epäsuorasti kunkin omia peliostoksia - joko suositteluita yksinpeleistä tai jos vaikuttaa siltä, että kaikki muut kaveripiirissä ostavat jonkun moninpelin niin eihän sitä halua yksin jäädä rannalle.

Pelimediassa on ollut valtavasti artikkeleita siitä, että pelien hinnat ovat liian kovat. Vastavuoroisesti valmistuskustannukset ovat nousseet ja julkaisijat ovat sanoneet, että pelien hinnat ovat liian matalat, jotta voisivat operoida totuttuun tapaan, eli säilyttää nykyisen tason puhumattakaan uuden kehittämisestä. On siis selvää, että olemme muutosten äärellä ja jossain foorumin syövereissä hairahduttiin hintakeskusteluun, jonka vuoksi ajattelin että olisi mielenkiintoista saada oikeata dataa.

Täyttöohje:

Miettikää hetki jos toinen ennen klikkailuita. Täyttäkää sitten.

Koitetaan olla aikuisia ja malttaa klikkailemista jos ei ole valmis asiaa miettimään sekuntia enempää :)

Omaa höpinää asiasta:
Pelailen varmaankin tyypillisesti 3-6 peliä vuodessa. Pääasiassa onlinejä ja varsinkin tuntimäärässä mitattuna, mutta myös yksinpelejä, joista kauhupelit ja pikselipohjaiset idiet isoimpina listalla. Pelien hinnalla ei sinäänsä ole merkitystä jos oikeasti haluan pelin. Erikoisversioita keräsin nuoruudessa, mutta nykyään olen digidigi ja mikään rompe ei enää kiinnosta. Xbox Game Passia käytän satunnaisesti, mutta se on nyt katkolla ja tuskin jatkan - puheet sen kovo-ongelmista ja yleinen vitutus sen käyttöliittymästä kun yrittää pelata yhdessä, niin gtfo.​
2023 näyttää omaa pelikalenteria mulkoillessa aika tuhdilta ja todennäköisesti tuo 3-6 peliä ei riitä tälle vuodelle.​
PC:llä peluuttelen. En lähde listaamaan mitään kysymysmerkkejä, vain pelejä joilla on julkaisupäivämäärä.​
- Battlefield 2042 on pätsätty ja vaikka siinä on silti hitosti puutteita, on se omaan ammuskelumakuun edelleen parasta, eikä BFV:tä jaksa ikuisuutta jauhaa. Viimeisen kahden viikon aikana Steam näyttää 26 pelituntia. Kokonaisuudessaan 438, joista valtaosa vuoden 2022 julkaisun vaillinaisuuksia äimistellessä.​
TAMMIKUU​
- Dead Space Remake​
HELMIKUU​
- Hogwarts, mikäli saa hyviä arvosteluita
- Returnal​
- Atomic Heart, mikäli saa hyviä arvosteluita
MAALISKUU​
- Jedi Survivor 2​
- Resident Evil 4 Remake​
KESÄKUU​
- Diablo 4, mikäli saa sarjan faneilta peukutusta
 
Viimeksi muokattu:
Kuukausimaksullisissa puuttuu se vaihtoehto et satunnaisesti tai ei ollenkaan. Mulla on joskus harvoin PC Game Pass pyörimässä ihan vaan jonkun yhden pelin takia ja/tai jos sen on saanu eurolla.

70€ on aikalailla itelle se katto mitä pelistä on valmis maksamaan, ja tääkin on vaan erityistapauksissa, eli julkasupäivänä ja pitkään odotetun pelin kohdalla. Jos menee hankinta edes viikolla eteenpäin julkasusta niin sit usein jään vaan odottelemaan alennuksia.
 
Ennen vuotta 2016 ostelin pelejä paljon, mutta nykyään tulee pelattua vain paria peliä. PUBG:ia PC:llä ja lento- ja autosimuja VR:nä. Heräteostoksia en tee enää oikeastaan ollenkaan kun on Microsoftin PC Game Pass tilaus.

Ainoat pelit joita odotan ovat Street Fighter 6 jonka ostan heti julkaisussa kesällä ja Returnal jonka hankkimisessa ei ole niin kiirettä että sen hommaan varmaan vasta alesta.
 
Oma kipuraja menee 40 euron tuntumassa. Syy on se vanha klassikko: Miksi ostaa kallis bugikasa julkaisussa, kun sen saa kuitenkin kohta korjattuna puoleen hintaan tai alle (joo, paitsi Nintendon pelit... tiedetään).

Ei kuitenkaan sääntöä ilman poikkeusta. Ostin nimittäin uuden konsolisukupolven julkaisussa AC: Valhallan 70 eurolla kun piti joku "next gen" -peli saada. Kannattiko? Ei helvetissä.
 
Ihan sama mitä se maksaa jos peli on sellanen mitä on odotettu ja se osottautuu hyväksi.
 
On kans pari julkasijaa jonka pelit tulee varsinkin PC puolella tosi nopeasti alennukseen. Ekana tulee mieleen Square Enix, mut tää ei myöskään jokaseen peliin päde. Isoimmat julkasut kuten Final Fantasyt pysyy täyshintasina aika pitkään, mut sit taas noi Tomb Raiderit ja Deus Exit mitä julkasivat aikoinaan olikin kympillä tarjolla silleen ööh, parin kuukauden päästä. Toki SE luopu länkkäritiimeistänsä just, et tääkin on historiaa. Bethesdalla vähän sama juttu etenkin Arkanen pelien kanssa, vaikka ne on ihan saatanan laadukkaita teoksia pääpiirteittäin niin ne ei myy, samasta syystä sitä 2017 Preyta sai alennuksesta tosi nopeasti ja samoten Deathlooppia.

Noitten kanssa tulee aina vähän sellanen fiilis et ei kannata vaan julkasussa ostaa vaan odottelee sen kuukauden et tulee edes eka -30% ale.
 
Vähentynyt on kyllä heti tuoreeltaan pelien osto. Hype on usein kova julkaisupäivänä, mutta siitä parin päivän sisällä laskee selvästi ja alennuksia helppo odottaa. Ehdottomat poikkeudet ovat minulle From Softwaren pelit, jotka lähtee heti ostoon aina. Ps5 julkaisussa ostin heti Demon's Souls Remaken (80e) eikä ahdistanut. Elden Ring oli 70e digitaalisena ja siihen uponnut jo 500 tuntia.

Resident Evil 4 Remaken kanssa ollaan koetuksella, mutta ei kyllä oikein täydellä hinnalla, joka taitaa olla se 70-80e viitsi kuitenkaan. Diablo4 saattaa olla myös koetus.
 
En voinut äänestää koska haluaisin valita ekat kolme A vaihtoehtoa, koska ostelen indie pelejä joiden kohdalla se eka valinta pitää paikkansa, AA pelien kohdalla toinen valinta ja kolmas silloin kun gigantti myy jotain julkaisupäivänä 50e hintaan.
Lisäksi joistakin peleistä tulee ostettua niitä yli 100e versioita. Ostan yli 10 peliä vuodessa ja pelaan enimmäkseen yksinpelejä.
 
Ihan sama mitä se maksaa jos peli on sellanen mitä on odotettu ja se osottautuu hyväksi.

Juuri näin minullakin. Makso mitä maksoi, jos tunne on että tämä on saatava.

Sitten taas jostain "vois kokeilla" pelistä ehdoton max 20€, mielummin alle.
 
Nykyään kun tulee ostettua 1-3 peliä vuodessa niin ihan sama vaikka maksaisi satasen kappale.Edellisestä ostostakin on reilusti yli puoli vuotta (Cyberpunk 2077)
 
Aina ollut aika kitsas maksamaan kovin paljoa peleistä sen jälkeen ku omille on muuttanut. Varsinki tuossa 2010 huitteilla alko saamaan pelejä niin halvalla, ettei ollut jotenki järkeä niihin hirveänä laittaa. Sen jälkeen vähän hinnat nousseet vanhemmissakin tuotoksissa. Joitakin pelejä sai silloin halvemmalla kuin mitä niitä samoja pelejä myydään nyt.
Nykyään sit voikin laittaa enemmän lähinnä kahdesta syystä:
A) Pelien hinnat halpenee hitaammin. Eli jos hinta tippuu, niin tietää että seuraava pudotus voi olla vaikka jossain 1-2v päässä.
B) Rahaa on enemmän.

Silti tulee käytettyä todella harvoin 20 euroa peliin ja oikeastaan pelien ostaminen muutenkin vähentynyt. Ensin Humble ja sitten Epic on syöneet peleihin käytetyn rahan määrää itellä, vaikka myös peleihin käytetty aika on laskenut puoleen viiden viime vuoden aikana. Ei kyllä itellä ole juuri ikinä mitään peliä niin kiire pelaamaan että sitä pitäs täydellä hinnalla maksaa. Yleensä ihan mielellä odotan kaiken lisäsisällön, päivitykset yms. eikä oo mitää hinkua olla mikää betatestaaja.
 
Ennen kun Steamin alennusmyynnit oli vielä oikeasti tosi hyviä, ostelin pelejä paljon enemmän kuin mitä ehdin pelaamaan. Nykyisin ostan vain pari peliä vuodessa ja pelaan pääasiassa näitä backlogille kertyneitä helmiä. Pelejä menee keskimäärin 1-2 kuukaudessa. Pimeinä kuukausina enemmän ja kesällä vähemmän. CSGO on ainoa moninpeli, jota pelaan säännöllisesti. Muuten kulutan tarinavetoisia yksinpelejä alustan ollessa PC.

Steamissa läpäistyjä pelejä on tällä hetkellä 111, EA:lta ja GoG:ssa sitten muutama tähän päälle. Pelaamisen "arvoiseksi" olen Steamissa määritellyt vielä 34 jo ostettua peliä, wishlistillä 24 hyvää tarjousta odottavaa peliä pääasiassa kuluvalta vuosikymmeneltä. Lisäksi löytyy yli 100 semmoista peliä, joita en näillä näkymin aio pelata. Tälläkin listalla on paljon arvostettuja pelejä ja kahlaankin listaa silloin tällöin läpi, kun mieli muuttuu. Usein ehtona kuitenkin on, että tarina pelistä on löydyttävä.

Olen ottanut tavaksi, että ostan pelin vasta, kun sen saa niin hyvästä tarjouksesta, että hintaa per kulutettu tunti tulee 1 euro. Jos pelin läpäisee HLTB:n mukaan 10 tunnissa, voin siitä maksaa kympin. Yli 20 euroa en kuitenkaan maksa pelistä juuri koskaan. Tästä on ollut helppo pitää kiinni, kun pelattavaa on vielä niin paljon. En ole kuitenkaan ehdoton ja luovun tästä tavasta viimeistään sitten, kun ostettujen listalta ei enää löydy mieluisia pelejä. Mulla on Steamin wishlist synkattu IsThereAnyDeal -sivuston kanssa ja saan ilmoituksen silloin, kun jonkun haluamani pelin saa siihen hintaan mitä olen siitä valmis maksamaan.

Tämä onnistuu, kun pelaa pääasiassa yksin. Ei ole tarvetta pysyä aallonharjalla ja kaltaisiani löytyy muitakin esimerkiksi Redditin r/patientgamers -subredditistä, jos tarvitsee päästä keskustelemaan. Ihan kiva myös, kun ei tarvitse enää aina olla viimeisintä rautaa koneessa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: J.K
Ei ihan mahdottoman yllättävää tilastoa, kun näitä tolppia katselee: yksinpelejä pääasiassa, 1-5 peliä vuodessa, käyttää lisäksi kk-maksullisia pelipalveluita ja hintapuolella eletään ns. ollutta vakiota alennuksilla höystettynä.

Steamissa on ostoslistalla 250+ peliä, joista 90% on ns. pikselipelejä. Tsekkaan yleensä alennusten aikaan listan ja järjestän alennuksen mukaan ja ostopäätökseen vaikuttaa vahvasti Steamin arvostelut: overwhelmingly positive = get, koska peli on vaikuttanut jostain syystä kiinnostavalta ja päätynyt listalle lähtökohtaisesti. Muutoin voi olla vähän hiljaista. Sinänsä harmi, että voi missata jotain hienoja tapauksia vaikka olisivatkin joiltain osa-alueilta heikkoja, mutta ei se aika kaikkeen tavallisella kuolevaisella riitä.
 
Kyllähän peleille sopiva hintalappu olisi jotakuinkin siinä 30e hujakoilla, mutta kyllä noista joistakin julkaisuista kuitenkin sen 50-60e on taipunut maksamaan, jos niiltä vähintäänkin odottaa hieman enemmän.
Näitä tällaisia kalliimpia pelejä ovat esimerkiksi Far Cry 5, GTA V, Red Dead Redemption 2, joihin voi odottaa tulevan miltei väkisellään paljon pelitunteja, ellei sitten ole onnistuttu jotenkin pilaamaan peliä aivan totaalisesti edellisestä osasta.
Näistä ylihintaisista kikkareista esimerkkeinä Far Cry 6, joka tuli ostettua heti tullessaan ja oli kyllä todella suuri pettymys vitosen jälkeen ja toinen oli Cyberpunk, mikä oli täysin pelikelvoton bugiläjä tullessaan.
Nykyään toki näyttää siltä että pelin normaalihinta on sen 70e ja siihen päälle vielä superduperversio parikymppiä kalliimmalla ja siihen vielä parikymppiä lisäämällä superduperhyperultraversio ja tietenkin siihen vielä joku viidenkympin seasonpassi.
Tällaista toimintaa ei tule oikeastaan tuettua, koska onhan tuo nyt jo ihan lähtökohtaisesti syvältä oleva hinnoittelumalli, että täysi hintalappu tai enemmän lätkäistään usein peleihin, jotka eivät oikeasti kelpaisi vielä kuin ilmaiseen betatestaukseen.
Tietenkin sitten kun peliin lätkäistään oikeanlainen tarra päälle, niin tottahan toki siitä maksetaan ihan sen verran mitä pyydetään ja ostetaan vielä pahvilaatikkokin erikseen. :D
KpgdU1r.jpg
iVLBNDO.gif
 
Vaikka jollain tapaa järkevää tuijottaa tulevien pelituntien määrää, niin itselle ehkä se laatu on tärkeämpää. Laadusta olen heti valmis maksamaan enemmän vaikka olisi lyhyempi kokemus. Jos peli on täyttä itseääntoistavaa kuraa ja kestää sata tuntia niin en edes maksaisi kymppiä.

Nää on näitä ja jotkut muut voivat katsoa vaikka tuntimääriä suhteutettuna rahaan.
 
Kaksiteräinen miekka, jos ns. isot julkaisut tulevat maksamaan normisti 70€+ ja ne ovat joko 10h blockbustereita tai 100h keräilyfestivaaleja. Välillä tekee mieli tiukempaa narratiivia ja joskus aivot narikkaan samoilua avoimessa miljöössä.

Onko olemassa kultaista keskitietä? Tarvitaanko sellaista - varsinkin jos sattuu kaipamaan välillä molempia ääripäitä?

Alennuksesta pelin ostamiselle on selkeät puolestapuhujansa, eritoten PC:llä pelatessa, jolla luvattoman monet pelit ovat X viikkoa usein ns. paskana julkaisussa ja tuota aikaa voisi oikeammin nimettää beta-jaksoksi. Mainittua Cyberpunkia varten ostin 3090-kortin viime vuonna, mutta jätin koko kökkäreen ostamatta. Edes alennukset ja korjaukset eivät ole saaneet innostumaan.

Kääntöpuolena itsellä tuppaa käymään niin, että peli yksinkertaisesti unohtuu, jota ei ole tullut hankittua - mutta tarkoitus kuitenkin ilmeisesti oli, ainakin jollain tasolla. Onko sekään niin paha asia? Jatkuvasti kuitenkin tulee uutta. Jos peli ei saa innostumaan niin paljoa että sen hankkisi julkaisussa, niin säästää nekin ale-eurot ja latoa ne tiskiin kun tulee jotain mielenkiintoista horisonttiin.
 
Kääntöpuolena itsellä tuppaa käymään niin, että peli yksinkertaisesti unohtuu, jota ei ole tullut hankittua - mutta tarkoitus kuitenkin ilmeisesti oli, ainakin jollain tasolla. Onko sekään niin paha asia? Jatkuvasti kuitenkin tulee uutta. Jos peli ei saa innostumaan niin paljoa että sen hankkisi julkaisussa, niin säästää nekin ale-eurot ja latoa ne tiskiin kun tulee jotain mielenkiintoista horisonttiin.
Tuo on hyvä pointti. Vaikken julkaisussa ostelekaan, niin joskus vaan käy niin että joitakin pelejä jää toivelistalle roikkumaan aleista huolimatta, jotka sitten vähin äänin poistelen jossain vaiheessa. Väkisinkin jää tukkukaupalla varmasti hyviä pelejä pelaamatta, mutta turha niitä on murehtia. No FOMO.

Mitä pelien pituuteen tulee, niin ihan sama montako A:ta tuotantoarvoihin olisi survottu, niin 10 tunnin pelistä suostun maksamaan ehkä puolet omasta kipurajahinnasta, eli sen parikymppiä. Pidempi ei tietenkään ole automaattisesti parempi, mutta 1-2 illan kokemus on kuin söisi yhden karkin, ei siitä ehdi edes kunnolla nauttia kun se on jo ohi. Nykyään en jaksa edes kokeilla mitään parin tunnin indie-ihmeitä vaikka niitä olisi kuinka paljon ylistetty.
 
Täytyy myöntää että ostin täydellä hinnalla PS Storesta Dead Spacen. Kaduttaako? Voin sanoa että ei, vaikka kuulostan hullulta. Kuka nyt vanhan mallin putkijuoksusta maksaisi noin paljon? Minä maksoin. Peli on tuntunut mahtavalta tähän mennessä. En ole toki alkuperäistä pelannut aikoinaan kuin suunnilleen missä nyt olen menossa. Peli tuntuu siis aika tuoreelta itselle. Hinnan väärti siis.

Mutta sitten Forbidden Westistä maksoin julkkarissa 50e. Kaduttaa. Peli on edelleen kesken ja se taitaa jäädä siihen. Se ei tuo mitään uutta genreen. Toki ihan nätti on ja robotit on hauskoja, mutta onhan se puuduttavaa pelattavaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 785
Viestejä
4 496 523
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom