Pelialan opiskelu

Liittynyt
20.02.2019
Viestejä
75
Hei, aloitan tämän ketjun koska näkemykseni mukaan aijemmat ketjut eivät vastanneet kysymystäni, vaikkakin jotkut saattavat sitä muistuttaa, tämä on helpompaa näin. (Ymmärrän jos moderaattorit näkevät ketjuni virheelliseksi, ja se poistetaan täältä)

Olen tässä havahtunut vihdoinkin siihen, että elintasoni ja tulevaisuuden mahdollisuuksieni parantamiseksi minun olisi hyvä hankkia jokin koulutus ... Ja kuten otsikosta voikin päätellä, pelialan koulutus kiinnostaisi (media-ala myös) mutta koska olen erittäin työtön, ja pitkähkön työtön-puliukkoilun jälkeen on eksentrinen loikkaus tuo instituuttiin rysähtäminen niin tein päätöksen tiedustella teiltä.

Varsinainen kysymykseni on vähän ympäripyöreä siinä mielessä, että haluaisin kuulla teidän kokemuksianne pelialalla opiskelusta suomessa, ja nimenomaan sellaisissa oppilaitoksissa jonne pääsee ilman toisen asteen koulutusta? parempi jos siis voisitte ihan nimetä näitä oppilaitoksia, ja millaista teidän opiskelunne oli siellä - ja mitä alalle hakevan on hyvä tietää? Kävin jo itseasiassa tutustumassa yhteen instituuttiin, mutta minulle jäi asiasta hieman kaksijakoinen kuva.

Samalla haluaisin tietää, että mitä ohjelmistoja kannattaa ladata itselle kotikoneelle jotta niillä voisi harjoitella? (Käsittääkseni käyttivät tuossa koulussa pääsääntöisesti unitya) voiko ilmaiset ohjelmat todella olla niin käyttökelpoisia, vai onko ilmaisuuden takana joku juoni että skannataan käyttäjän PC:ltä kaikki yksityistiedot ja myydään markkinoille? Riittääkkö että siirrän yksityiset tiedot pois koneelta, ja ajan välimuistit tyhjiksi CC-cleanerilla jotta vältyn näiltä epäilemiltäni juonilta?

Myönnän että olen enemmän "taiteellinen" kun tekniikan osaaja, joten sijoittuminen käsikirjoittajaksi/graafikoksi/jne suunnitelijaksi kiinnostaisi enemmän kun vaikkapa koodaus. Matemaattinen osaaminen lienee suurimpia puutteellisuuksiani, en osaa matematiikkaa lähes alkuunkaan - onko tämä este koko alalle lähtemiseen mielestänne? mitä tulee graafiseen ilmaisuuni, se on enemmän sellaista sarjakuvamaista, eli harvemmin mitään fotorealistista kamaa.


Toivottavasti joku sai selvää että mitä haen takaa, eli aika paljon yleisesti tietoa & kokemuksia alan opiskelusta/aloittamisesta.

- Lepistö
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 562
Todettakoon heti alkuun, että oma kokemukseni/tietämykseni pelialasta on tällä hetkellä varsin rajallista. Heitetään nyt silti muutama vinkki, jos niistä jotain apua olisi.

Unityn liiketoimintamalli perustuu jokseenkin siihen, että pienet toimijat saadaan houkuteltua mukaan ilmaisuudella, ja jos joku sitten päätyykin tienaamaan, rahat nyhdetään sitä kautta. Johonkin tiettyyn rajaan asti saa tulla liikevaihtoa (muistaakseni $100k) ja vasta sen jälkeen pitää alkaa maksaa osuus pelin tuotoista. Ainakin Unity on siis tuolta osin ihan luotettava, ja samaa voi sanoa muistakin isoimmista pelimoottoreista. Toki tietotekniikan kanssa pitää aina pitää järki mukana, mutta isommat tekijät ovat tosiaan varsin luotettavia.

Matemaattinen osaaminen lienee tarpeen lähinnä grafiikkaohjelmoinnissa. Itse ohjelmointihan muuten ei vaadi peruskoulutasoista kovempaa matematiikan osaamista vaikka siitä voikin olla apua (lähinnä loogisen ajattelukyvyn kautta). Grafiikkaohjelmointi taas on vain pieni osa peliohjelmointia, ja varsinkin monissa vähänkään isommissa firmoissa taitaa olla kuhunkin ohjelmointirooliin ihan erilliset tekijät - siis esim. grafiikkaohjelmoijat tekevät lähinnä grafiikkaohjelmointia ja tekoälyohjelmoijat tekoälyä (koskematta grafiikkaan).

Muitakin rooleja toki löytyy runsaasti. Ilman ohjelmointitaitoa ja tiimiä on hankala saada peliä aikaiseksi, mutta monissa pelimoottoreissa on myös tuki visuaalisemmille "ohjelmointikielille", joita myös varsinaista ohjelmointia osaamattomien on helpohko saada jotain aikaan. Esim. Unreal Enginessä on joku tällainen ja Unityyn on saatavilla tällaisia (luullakseni pääasiassa maksullisina) lisäosina. Joka tapauksessa muillekin rooleille löytynee kysyntää.

Voisin kuvitella, että käsikirjoittajaksi tai suunnittelijaksi on hankalampi päätyä ilman näyttöjä tai muuta osaamista, mutta esim. osaavalle graafikolle luulisi aina löytyvän hommia. 3D-grafiikka on ollut varmaan 1990-luvun lopusta asti aika kova juttu, joten osaaminen 3D-grafiikasta lienee hyödyllistä. 3D-mallinnus ja mahdollisesti animointi lienevät tältä osin hyviä lähtökohtia.

Koulutuksen osalta en valitettavasti osaa sanoa hirveästi. Muistelen, että Kajaanissa olisi mainostettu ainakin joitakin vuosia sitten olevan jotain koulutusta, joka ei vaadi toisen asteen tutkintoa taustalle. Lisäksi Jyväskylän yliopistossa oli peleihin suuntautunut maisteriohjelma ainakin muutamia vuosia sitten. Muuten en osaa sanoa alan koulutuksesta juurikaan muuten kuin että sitä on - muistelen nähneeni myös tuoreempia mainoksia jostain ihan muusta oppilaitoksesta.
 
Liittynyt
20.02.2019
Viestejä
75
Kiitos vastauksesta Xiyng, kaikki vastaukset ovat mielenkiintoisia - ei siis ole mitään erityistä vastausta mitä etsin, vaan yleisesti ihmisten henkilökohtaisia kokemuksia, ainahan niistä voi tuurilla oppia jotain.

Eräs kaverini opiskelee Kajaanissa pelialalla(KAMK), eli olenkin häneltä jo saanut jonkinlaista kuvaa, mutta laajeentaakseni sitä kuvaa minkä olen saanut ajattelin kysellä vähän enemmän, minun ja kaverini luonteessakin kun on joitain niin suuria eroja.

Jos jokin vaatii näyttöä, kuten tuo mainittu käsikirjoittaminen - niin sittenhän sitä näyttöä hankitaan, jos ei onnistu muuten, niin sen tuottoa harjoitellaan ja opiskellaan, jos nähdään että halutaan lähteä sille linjalle. Visioiden/tarinoiden tms kokonaisuuksien kehittely tai "haaveilu" on kuitenkin itselleni jokseenkin luontaista.

Niin, mitä tulee tuohon matematiikkaan... Se todellakin on itsellä todella rajoittunutta, luulen että minulta puuttuu jonkinlainen kyky hahmottaa ja käsitellä numeroita, mutta toisaalta pystyn kyllä ratkomaan loogisia tehtäviä ihan hyvin jos ne ovat sopivassa muodossa, vertailunkohteeksi voidaan todeta että matikkani on 4-5 luokkaa ja se ainoa filosofian kurssi mitä kävin oli 9. Toki filosofian kurssilla riittää että osaa jauhaa paskaa eriskummallisilla twisteillä, mutta sittenhän taidan sopia käsikirjoittajaksi! [ Älköön tästä pääteltäkö että pitäisin kouluarvosanoja minään jämptinä totuutena, minulla menisi aika huonosti jos vaikka rupeisin peruskoulutodistukseni pohjalta arvioimaan menestys mahdollisuuksiani]

Olisi mielenkiintoista jos jollain olisi tietoa aikuis/iltakoulutuksista kyseiselle ajalle, koen että opin paremmin tekemällä ja harjoittelemalla itsekseni - joten turhan pitkät ja puuduttavat teoriajaksot ja "tyhjä" alan ulkopuolisten aineiden opiskelu on vain hidaste. Toisaalta olen myös kiinnostunut onko kenelläkään kokemuksia Kauhajoella sijaitsevasta pelikoulutuksesta joka on tämä ammattikoulu johon siis itse kävin tutustumassa.

( Minulle voi laittaa asiasta myös yksityisviestejä jos haluaa pitää asiansa hiljaisena tietona, tai ns "huhupuheina" :D )
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 173
Sellainen kuva itselläni, että "pelialan" opiskelut on enemmän tai vähemmän huuhaata millä houkutellaan jonneja oppilaitokseen, missä muuten olisi paljon tyhjiä penkkejä. Eli tyyliin datanomin tutkinto mk. 2, millä ei myöskään tee yhtikäs mitään.

Jonkinverran olen ollut töiden puolesta tekemisissä pelikehitystä harjoittavien yritysten kanssa. Pääsääntöisesti insinöörit koodaa ja taiteellisella puolella on sitten sekavampaa sakkia, koska sinne taiteelliselle puolelle merkitsee portfolio enemmän kuin koulutus. Sitä en tiedä, millä logiikalla käsikirjoittajat ja "game designerit" palkataan, mutta veikkaan näyttöjen merkkaavan sielläkin diplomia enemmän.

Se, missä opinnoista voi olla apua on juurikin tuo käytettäviin ohjelmistoihin harjaantuminen. Tosin, kuten on aina kouluissa, niin siellä edetään sen pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan eli jos on oikeasti motivaatiota opetella niin itse kotikoneelle vaan vaikka Unreal Engine ja google käteen; löytyy harjoitustehtäviä ja ohjeita vaikka millä mitalla. Väittäisin, että itseoppimalla on aika rajulla ohituskaistalla näissä asioissa.
 
Liittynyt
20.02.2019
Viestejä
75
Kiitos näkemyksiesi avartamisesta nimimerkki "Spede"

Jotenkin tuollainen käsitys minullakin oli aijemmin pelialasta, että "sitä ei varsinaisesti ole" mutta toisaalta kaverillani on ollut KAMK:issa niin positiiviset kokemukset, ja hän ainakin sanoo elämänsä lähteneen nousuun (kävi vaihdossa Japanissakin) että olen alkanut selvittää asiaa uudestaan. Ja tuolla Kauhajoella yllätyin, että jengihän oikeasti käsikirjoittaa/koodaa täällä projekteja (joutuivat niitä jokseenkin vastentahtoisena minulle esittelemää, minulle joka koitin sitten pirteällä feissillä esittää jotain kysymyksiä) täytyy myöntää, että osa oppilaista vaikutti vähän apaattisilta, että liekkö sitten varjopuolensa - HAH!

Muutama heistä sanoikin että kannattaa opetella jo valmiiksi kotona ennenkun sinne tulee, että kuulema tulee olemaan vaikeaa tjsp - jos ei osaa jo valmiiksi esim Unityn käyttöä. Olinkin toki ottanut jo huomioon, että sellainen olisi kannattavaa ja muutenkin järkevää jos alalle kerta tahtoo.

Minun olisi ehkä silti hyvä käydä tuo, tai esim medialan koulutus vaikka se "huuhaata" olisikin, pohjakoulutus kun puuttuu täysin (Eli pelkkä peruskoulu suoritettu, ja ikä alkaa olla 26)
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Matemaattinen osaaminen lienee tarpeen lähinnä grafiikkaohjelmoinnissa. Itse ohjelmointihan muuten ei vaadi peruskoulutasoista kovempaa matematiikan osaamista vaikka siitä voikin olla apua (lähinnä loogisen ajattelukyvyn kautta). Grafiikkaohjelmointi taas on vain pieni osa peliohjelmointia, ja varsinkin monissa vähänkään isommissa firmoissa taitaa olla kuhunkin ohjelmointirooliin ihan erilliset tekijät - siis esim. grafiikkaohjelmoijat tekevät lähinnä grafiikkaohjelmointia ja tekoälyohjelmoijat tekoälyä (koskematta grafiikkaan).
Varsinkin pelialalla jos tekee teknisiä hommia niin matikka kyllä kannattaa olla hallussa aika laajalti ihan siis myös perus clientside-devaajalle. Geometriaa, fysiikka- ja vektorilaskentaa tulee tehtyä lienee lähes kokoajan 3D-peleissä ja pelit voivat sisältönsä puolesta olla käytännössä ihan mitä tahansa joten sinänsä kannattaa ainakin hankkia valmiudet oppia matikkaa. Toki moniin asioihin pelimoottorit tarjoavat abstraktioita ja ns. "valmiita ratkaisuja", mutta sitten kun tuleekin vähän erikoisempi vaatimus tai "melkein kuin normaalisti mutta hiukan erilainen" niin olisi ihan suotavaa että kehittäjä osaisi hiukan soveltaa asioita eikä vain hakata valmiiksi muiden tekemiä palikoita yhteen.
Suorituskyvyn kannalta myös hyvin oleellista että osaa käyttää oikeaa algoritmia/laskentaa oikeaan ongelmaa eikä lähde bruteforcettamaan asiaa jollain triviaaleilla, mutta heikommilla ratkaisuilla.

Tämä tosin ei taida AP koskea kun ei ollut kiinnostunut koodipuolesta niinkään.
 
Liittynyt
20.02.2019
Viestejä
75
Varsinkin pelialalla jos tekee teknisiä hommia niin matikka kyllä kannattaa olla hallussa aika laajalti ihan siis myös perus clientside-devaajalle. Geometriaa, fysiikka- ja vektorilaskentaa tulee tehtyä lienee lähes kokoajan 3D-peleissä ja pelit voivat sisältönsä puolesta olla käytännössä ihan mitä tahansa joten sinänsä kannattaa ainakin hankkia valmiudet oppia matikkaa. Toki moniin asioihin pelimoottorit tarjoavat abstraktioita ja ns. "valmiita ratkaisuja", mutta sitten kun tuleekin vähän erikoisempi vaatimus tai "melkein kuin normaalisti mutta hiukan erilainen" niin olisi ihan suotavaa että kehittäjä osaisi hiukan soveltaa asioita eikä vain hakata valmiiksi muiden tekemiä palikoita yhteen.
Suorituskyvyn kannalta myös hyvin oleellista että osaa käyttää oikeaa algoritmia/laskentaa oikeaan ongelmaa eikä lähde bruteforcettamaan asiaa jollain triviaaleilla, mutta heikommilla ratkaisuilla.

Tämä tosin ei taida AP koskea kun ei ollut kiinnostunut koodipuolesta niinkään.


Hei, Bladekill - totta en ole kiinnostunut koodinpuolesta niinkään, mutta onhan se toki hyvä tietää että minkälaisia erilaisia taitoja tarvitaan, kutakin osa-aluetta koskien.

Toivottavasti en tuota matematiikkaa tosiaan tarvitse, mutta kun mainitsit että "kannattaa ainakin hankkia valmiudet oppia matikkaa" niin mitä tarkoitat tällä? miten lähtisit kirjaimellisesti hankkimaan valmiuksia jonkin asian oppimiseen?

( Siis kun itse näkisin että minkään tietyn osa-alueen varsinaista lahjakkuutta [valmius?] ei voi niinkään hankkia, vaan sitä joko on tai ei ole)
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Kuulostaa siltä, että jos rahkeet ei jo valmiiksi riitä johonkin saraan alalle astumisen yhteydessä, niin kannattanee unohtaa oikeat urahaaveet. Voihan sitä toki mennä huvikseen johonkin huuhaa-opistoon istumaan ja hankkimaan paperit ihan vain siksi että saa Kelalta työttömyyskorvausta tai kuntoutustukea. PK-seudulla voi myös datanomi- tai ICT-alaa opiskella kuka tahansa idiootti ja päästä läpi, ehkä sitä voi käyttää jonkinlaisena ponnahduslautana riippuen miten hyvin pärjäsi ja mimmosessa ympäristössä.
 
Liittynyt
20.02.2019
Viestejä
75
Kuulostaa siltä, että jos rahkeet ei jo valmiiksi riitä johonkin saraan alalle astumisen yhteydessä, niin kannattanee unohtaa oikeat urahaaveet. Voihan sitä toki mennä huvikseen johonkin huuhaa-opistoon istumaan ja hankkimaan paperit ihan vain siksi että saa Kelalta työttömyyskorvausta tai kuntoutustukea. PK-seudulla voi myös datanomi- tai ICT-alaa opiskella kuka tahansa idiootti ja päästä läpi, ehkä sitä voi käyttää jonkinlaisena ponnahduslautana riippuen miten hyvin pärjäsi ja mimmosessa ympäristössä.
Niin, minulle tuli näistä viesteistä sellainen vaikutelma että pääasiassa sama opiskella ne asiat kotona, että opetuksen taso ei ole huimaavaa. Vaan esimerkiksi jostain toisesta alasta voisi olla enemmän hyötyä yhdistettynä pelialan kotiopiskelusta. Täytyy kuitenkin pitää mielessä myös se että internet foorumit harvoin kertovat koko totuutta.

Toisaalta opiskellessa jotain tapaa muita harrastajia/kiinnostuneita ja verkostoitumis mahdollisuudet paranevat, verratessa itseään muihin voi myös päätellä "omista rahkeistaan" edes jotain.

Mitä tulee nuihin tukiin, niin niitä saa kyllä ihan vaan pitämällä työnhaun voimassa, ja itseasiassa pitämättäkin (senkun haet toimeentulotukea jos työkkäristä on karenssi) eli niiden takia ei missään nimessä kannata mennä kouluun, opintoraha kun on puolet pienempi, joutuu vielä ottamaan lainaa. (Opintoraha 250e vs tt-tuki, joku 470 johon saa päälle vielä täydet asumistuet, tosin niin varmaan opintotukeenkin)

Itseasiassa tarkistin "Yksin asuvalla henkilöllä perusosa on 1.1.2019 lähtien 497,29 euroa kuukaudessa" vs opintoraha parhaimmillaan 250,28

Lisätään vielä: jos jotain nuo tuet kiinnostaa, että alle 25v:nä varsinkin saatte automaattisesti toimeentulotukea (jos ei ole koulutusta) 25v:nä olette periaatteessa "velvoitettuja" hakemaan työttömyyskorvausta jokatapauksessa, mutta jos ette pidä työnhakua voimassa, saatte silti toimeentulotukea hakemalla sitä.
 
Viimeksi muokattu:

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Hei, Bladekill - totta en ole kiinnostunut koodinpuolesta niinkään, mutta onhan se toki hyvä tietää että minkälaisia erilaisia taitoja tarvitaan, kutakin osa-aluetta koskien.

Toivottavasti en tuota matematiikkaa tosiaan tarvitse, mutta kun mainitsit että "kannattaa ainakin hankkia valmiudet oppia matikkaa" niin mitä tarkoitat tällä? miten lähtisit kirjaimellisesti hankkimaan valmiuksia jonkin asian oppimiseen?

( Siis kun itse näkisin että minkään tietyn osa-alueen varsinaista lahjakkuutta [valmius?] ei voi niinkään hankkia, vaan sitä joko on tai ei ole)
Pelikehittäjän yms. kannalta tarkoitan sitä että olisi hyvä olla kokemusta jonkin verran matematiikasta (ja fysiikasta) ja matemaattisien pulmien ratkaisusta, jotta osaa tarvittaessa etsiä vaikka netistä algoritmin tai kaavan jonkin tietyn asian ongelmanratkaisuun, tulkita sen ja muuttaa sen koodiksi. Toisaalta taas vertailla eri ratkaisuja keskenään ja valita niistä paras.

Esim. Pisteiden etäisyys 3D koordinaatistossa, "kaksi esinettä liikkuvat nopeudella se ja se suuntaan tuo ja tämä. Missä kohtaa ne risteävät vai risteävätkö ollenkaan?", "tankki ampuu panoksen painolla x, nopeudella y, kulmassa z ilmaan painovoiman p ollessa voimassa. Missä kohtaa panos tippuu maahan?" jne.

Luonnollisestikaan ei tarvitse muistaa ulkoa loputonta määrää kaavoja tai tehdä mitään matemaattista todistamista yms. mutta jonkinlaiset valmiudet olisi hyvä olla.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 313
En osaa suoraan koulutusta suositella, mutta taustat huomioon ottaen suosittelen johonkin kouluun hakeutumista. Sen mitä koulusta saa irti on kuitenkin vähintään puoliksi omasta tahdosta ja harrastuneisuudesta kiinni. Samalla saa vähän rutiineja elämään ja jonkun lapun kouraan. Sillä lapulla voit sitten hakea vaikka jatko-opiskelemaan Kajaani/Xamk/mitä näitä laadukkaampia nyt onkaan.
 
Liittynyt
20.02.2019
Viestejä
75
Pelikehittäjän yms. kannalta tarkoitan sitä että olisi hyvä olla kokemusta jonkin verran matematiikasta (ja fysiikasta) ja matemaattisien pulmien ratkaisusta, jotta osaa tarvittaessa etsiä vaikka netistä algoritmin tai kaavan jonkin tietyn asian ongelmanratkaisuun, tulkita sen ja muuttaa sen koodiksi. Toisaalta taas vertailla eri ratkaisuja keskenään ja valita niistä paras.

Esim. Pisteiden etäisyys 3D koordinaatistossa, "kaksi esinettä liikkuvat nopeudella se ja se suuntaan tuo ja tämä. Missä kohtaa ne risteävät vai risteävätkö ollenkaan?", "tankki ampuu panoksen painolla x, nopeudella y, kulmassa z ilmaan painovoiman p ollessa voimassa. Missä kohtaa panos tippuu maahan?" jne.

Luonnollisestikaan ei tarvitse muistaa ulkoa loputonta määrää kaavoja tai tehdä mitään matemaattista todistamista yms. mutta jonkinlaiset valmiudet olisi hyvä olla.

Kiitos selvennyksestä Bladekill.


En osaa suoraan koulutusta suositella, mutta taustat huomioon ottaen suosittelen johonkin kouluun hakeutumista. Sen mitä koulusta saa irti on kuitenkin vähintään puoliksi omasta tahdosta ja harrastuneisuudesta kiinni. Samalla saa vähän rutiineja elämään ja jonkun lapun kouraan. Sillä lapulla voit sitten hakea vaikka jatko-opiskelemaan Kajaani/Xamk/mitä näitä laadukkaampia nyt onkaan.
Kiitos että avarsit OD tätä hieman positiivisemmin suhtautuvaa näkökulmaasi koulutukseen.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 313
En ole ihan varma olitko sarkastinen, mutta tarkennan hieman omaa vastaustani. Kuten sanon, en tunne pelialan toiseen asteen/opistotason koulutuksia ja niiden tasoa. Vaikka koulutuksen taso ei olisikaan huippuluokkaa/olisi surkea, se ei ole mikään uran pilaava asia. Saat sieltä eväitä jatkaa joko jatkokoulutukseen tai itsenäiseen opiskeluun/tekemiseen, joten suosittelen sellaiseen hakeutumista. Kun aloitin it-tradenomin koulutuksen vuonna 2002 oli taso aika surkea. Siitä huolimatta moni samalta vuosikurssilta valmistunut on nykyään hyvä koodari/suunnittelija/testaaja/päällikkö, eikä muutamaa poikkeusta lukuun ottamaatta jengillä ollut sen ihmeempää taustaa/harrastuneisuutta alalta.

Tänne on näköjään kerätty koulutustarjontaa laajemminkin: Pelialan koulutus | Neogames

Edit: tunnen yhden graafikon joka on pelialalla ja hänen puheistaan saa sellaisen kuvan, että alalla käytössä olevat työkalut olisi syytä olla hallussa kun sinne hakeutuu. Sen oman portfolion lisäksi. Piirtelijöitä kuulemma riittää, mutta työntekijöitä on vaikea löytää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.02.2019
Viestejä
75
En ole ihan varma olitko sarkastinen, mutta tarkennan hieman omaa vastaustani. Kuten sanon, en tunne pelialan toiseen asteen/opistotason koulutuksia ja niiden tasoa. Vaikka koulutuksen taso ei olisikaan huippuluokkaa/olisi surkea, se ei ole mikään uran pilaava asia. Saat sieltä eväitä jatkaa joko jatkokoulutukseen tai itsenäiseen opiskeluun/tekemiseen, joten suosittelen sellaiseen hakeutumista. Kun aloitin it-tradenomin koulutuksen vuonna 2002 oli taso aika surkea. Siitä huolimatta moni samalta vuosikurssilta valmistunut on nykyään hyvä koodari/suunnittelija/testaaja/päällikkö, eikä muutamaa poikkeusta lukuun ottamaatta jengillä ollut sen ihmeempää taustaa/harrastuneisuutta alalta.

Tänne on näköjään kerätty koulutustarjontaa laajemminkin: Pelialan koulutus | Neogames

Edit: tunnen yhden graafikon joka on pelialalla ja hänen puheistaan saa sellaisen kuvan, että alalla käytössä olevat työkalut olisi syytä olla hallussa kun sinne hakeutuu. Sen oman portfolion lisäksi. Piirtelijöitä kuulemma riittää, mutta työntekijöitä on vaikea löytää.
En ollut sarkastinen, mutta ymmärrän että meidän kulttuurissa tälläinen hmm "asiallinen" vastaustapa saatetaan tulkita sellaiseksi, mutta tarkoitus ei ollut sarkasmi vaan ihan laittaa huomiolle että kantasi oli myönteisempi kun monella muulla täällä. Pyrin olemaan tässä ketjussa mahdollisimman "neutraali mutta asiallinen" jos se tekee mitään järkeä.

Edit: Näin huvituksena voisin sanoa että täällä Porissa missä asun tällä hetkellä, tämä asiallinen tapa kummastuttaisi varmaan tavallistakin enemmän :)

E2: Onkin muuten hyvä tutustua tuohon listaa, hyvä että mainitsit OD!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.05.2017
Viestejä
136
Täällä ihan positiiviset kokemukset tuollaisesta lyhyestä toisen asteen koulutuksesta. Noista saa ihan hyödylliset paperit, joilla ennenkaikkea osoittaa kiinnostusta alaa kohtaan löytyvän. Etenkin kun mitään omia peliprojekteja töitä hakiessa näytettäväksi ei ilmeisesti vielä ole. Heti alkuun voisi silti painottaa, että edes se yksi valmiiksi tehty peli on iso apu töitä hakiessa. Edes joku space invaders klooni tmv minipeli. Alkuun ei kannata ahnehtia. Tee vain jokin peli, jonka saat varmasti valmiiksi. Näillä eväillä itse pelialalle pääsin.

Taustatiedoilla mitä annoit ja ilman toisen asteen koulutusta voisi olla hyvä ajatus lähteä Peligraafikkokoulutukseen jos omat vahvuutesi ovat art puolella. Lyhyessä peliohjelmointikoulussa ei opi nollatasosta koodariksi ja peligrafiikkakoulussa ei opi nollatasosta Michelangeloksi, joten valitse olemassa olevien vahvuuksiesi mukaan. Missään näissä vuoden mittaisissa koulutuksissa ei ammattilaiseksi tulla, mutta tutustut kyllä yleisimpiin alalla käytössä oleviin työkaluihin ja niihin opastusta käy keikkahommina antamassa pelialalla jo työskenteleviä ihmisiä.

Lähiopetusta on vain vähän. Alun jälkeen vain n.1krt/vko, joten oma innostus ja aktiivisuus on ihan ykkösjuttu jos koulusta haluaa olevan hyötyä.
 
Liittynyt
20.02.2019
Viestejä
75
Täällä ihan positiiviset kokemukset tuollaisesta lyhyestä toisen asteen koulutuksesta. Noista saa ihan hyödylliset paperit, joilla ennenkaikkea osoittaa kiinnostusta alaa kohtaan löytyvän. Etenkin kun mitään omia peliprojekteja töitä hakiessa näytettäväksi ei ilmeisesti vielä ole. Heti alkuun voisi silti painottaa, että edes se yksi valmiiksi tehty peli on iso apu töitä hakiessa. Edes joku space invaders klooni tmv minipeli. Alkuun ei kannata ahnehtia. Tee vain jokin peli, jonka saat varmasti valmiiksi. Näillä eväillä itse pelialalle pääsin.

Taustatiedoilla mitä annoit ja ilman toisen asteen koulutusta voisi olla hyvä ajatus lähteä Peligraafikkokoulutukseen jos omat vahvuutesi ovat art puolella. Lyhyessä peliohjelmointikoulussa ei opi nollatasosta koodariksi ja peligrafiikkakoulussa ei opi nollatasosta Michelangeloksi, joten valitse olemassa olevien vahvuuksiesi mukaan. Missään näissä vuoden mittaisissa koulutuksissa ei ammattilaiseksi tulla, mutta tutustut kyllä yleisimpiin alalla käytössä oleviin työkaluihin ja niihin opastusta käy keikkahommina antamassa pelialalla jo työskenteleviä ihmisiä.

Lähiopetusta on vain vähän. Alun jälkeen vain n.1krt/vko, joten oma innostus ja aktiivisuus on ihan ykkösjuttu jos koulusta haluaa olevan hyötyä.
Kiitos Medi, kun kerroit omia kokemuksiasi alan koulutuksista / alasta ylipäätään. Itse olen jopa alkanut melkein kallistua siihen, että joku media-alan koulutus/kuvallisen ilmaisun koulutus voisi olla minulle sopivampi ainakin alkuun, ja siinä sivussa voisin harjoitella vaikkapa unityn käyttöä "harrastuksena"
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 615
Viestejä
4 186 096
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom