PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Selvästi ollut tiukka paikka kun pelit valuivat Sonylle :) Yleisesti yksinoikeudet eivät ole koskaan hyvä juttu ja mäsän kohdalla erityisen outo veto koska pelejä ei tunnu kaupaksi menevän.

Ilmeisesti 3vko ei ole ollut riittävä aika game passin tilaajille painaa asenna nappia. Luulisi yhden mäsän tunnetuimpien pelisarjojen aiheuttavan kokeiluhalua mutta selvästi copy paste ei maistu.
No sit sinä oot tehny täyskäännöksen asian suhteen, kun niitä PS excluja olet aikaisemmin hehkuttanut🤔
Nythän xboxin johto on tehnyt asioita joita kansa on halunnut, joten oikealla tiellä ollaan👍
 
Yleisesti yksinoikeudet eivät ole koskaan hyvä juttu ja mäsän kohdalla erityisen outo veto koska pelejä ei tunnu kaupaksi menevän.

Mihin tämä perustuu? Videopelaamisen historiaa jos ajattelee, niin tätä aikaa, kun "kaikki on julkaistu kaikille alustoille" on eletty tässä vain aika vähän aikaa, ja mitä on nähty? Lähinnä remakejen ja -mastereiden julkaisuja ja samalla alustoilta on identiteetti hukkunut, kun ei ole enää oikein ollut pelisarjoja, jotka identifioituvat tiettyyn alustaan. Paitsi tietenkin Nintendolla on ollut kaiken aikaa eksluja. Meneekö Nintendolla yrityksenä jotenkin heikosti tai ovatko nintendopelaajat jotenkin onnettomia niiden ekslujen kanssa? Vai onko nyt kyse vaan tästä nykyajan ajattelusta, että kaikilla pitäisi olla oikeus kuluttaa kaikkea sisältöä ja mahdollisimman halvalla tietenkin?

Enkä siis tietenkään sano, että kaiken pitäisi olla ekslua. Ei sentään. Esim. multiplayer only pelit tietenkin elävät mahdollisimman laajasta pelaajakunnasta, joten voivat olla ihan hyvin multiplattareita. Mutta jokaisella alustalla voisi olla edelleen ihan hyvin ne muutama keihäänkärkisarja, joita ei muilla alustoilla pelailla ja jotka identifioituvat juuri kyseisen alustan peleiksi. Onneksi tähän suuntaan ollaan taas menossa, kun MS sai julkistettua edes ne muutaman puhtaan ekslun ja Sony vetäytyi peliensä tuomisesta PC:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin tämä perustuu? Videopelaamisen historiaa jos ajattelee, niin tätä aikaa, kun "kaikki on julkaistu kaikille alustoille" on eletty tässä vain aika vähän aikaa, ja mitä on nähty? Lähinnä remakejen ja -mastereiden julkaisuja ja samalla alustoilta on identiteetti hukkunut, kun ei ole enää oikein ollut pelisarjoja, jotka identifioituvat tiettyyn alustaan. Paitsi tietenkin Nintendolla on ollut kaiken aikaa eksluja. Meneekö Nintendolla yrityksenä jotenkin heikosti tai ovatko nintendopelaajat jotenkin onnettomia niiden ekslujen kanssa? Vai onko nyt kyse vaan tästä nykyajan ajattelusta, että kaikilla pitäisi olla oikeus kuluttaa kaikkea sisältöä ja mahdollisimman halvalla tietenkin?

Enkä siis tietenkään sano, että kaiken pitäisi olla ekslua. Ei sentään. Esim. multiplayer only pelit tietenkin elävät mahdollisimman laajasta pelaajakunnasta, joten voivat olla ihan hyvin multiplattareita. Mutta jokaisella alustalla voisi olla edelleen ihan hyvin ne muutama keihäänkärkisarja, joita ei muilla alustoilla pelailla ja jotka identifioituvat juuri kyseisen alustan peleiksi. Onneksi tähän suuntaan ollaan taas menossa, kun MS sai julkistettua edes ne muutaman puhtaan ekslun ja Sony vetäytyi peliensä tuomisesta PC:lle.
En ymmärrä miksei niitä pelejä voisi julkaista kaikille alustoille. Mitä siitä pelintekijä hyötyy, että rajoittaa pelaajamääriä? Se jos mikä rajoittaa uusia pelityyppejä, joille ei vielä ole isot markkinat jne. Nintendo julkaisee omansa vain omalleen koska on isoin, ja on laskenut selvästikkin että tekee enemmän rahaa valitsemallaan menettelyllä.

Joskus aikanaan exclut on tullu luonnostaan, sillä eri alustoille koodaaminen on ollut erittäin erilaista ja alusta-agnostiset pelimoottorit oli vain saavuttamattomissa oleva unelma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 811
Viestejä
5 235 905
Jäsenet
83 377
Uusin jäsen
MustaOnMusta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom