PC Kone vMix ajamiseen

Liittynyt
27.04.2022
Viestejä
20
Terveisiä apple homolta. On macbookkia ja apple studioo ja ties mitä.
Olen koonnut koneita entisessä elämässä työkseni yli 10 vuotta mutta nyt viimeiset 10 vuotta vain graaffisella alalla omassa firmassa applea.
Nyt olisi tilanne että tarttisin live stream tuotantoihin PC koneen ajamaan vMix softaa, softa ei striimaa eikä kone striimaa, siihen kytketään Blackmagic Monitor USB-C joka ajaa vmixin kuvan usb-c pitkin videomixerille. Ja ei, OBS ei ole vaihtoehto epävakauden takia :)

Tarve olisi seuraava:

- Pitää olla pieni kotelo, kone kuljetetaan joka kerta mukana.
- Ei läppäriä, koska siihen tulee kuitenkin ulkoinen näyttö
- Minimi on i7
- Kovalevyllä ei suurta merkitystä, koneella ajetaan vain video ja powerpoint slideja ulkoiseen mixeriin
- USB-C pitää olla, 1 riittää
- Emon pelkkä näyttis ei riitä, eli erillinen näyttis täytyisi mahtua koteloon että saan varmasti sujuvan ulkoisen näytön, ehkä jopa 2.

Aivan mahtava jos koneen osalistauksen saisi verkkokauppa.comin ostoskori sharen kautta. Kiitoksia paljon!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.04.2022
Viestejä
20
Tuosta pienen kotelon vaatimuksesta sen verran, että ne on aika spesifejä juttuja, joissa on oma osaamisensa kun mennään oikeasti tosi pieniin koteloihin. Täällä on tuo ITX-threadi, jossa on siitä kaikenlaisia buildeja:
(1) M-ITX ja sitä pienemmät pelikoneet | Page 64 | TechBBS (io-tech.fi)
Ei se aivan niin justiinsa ole, mutta sanotaanko että täyskokoista ATX koteloa ei tämmösessä case ole tietenkään järkevää kantaa mukana. Semmonen mikä menee muun kaluston mukana tommoseen isohkoon pelicase laukkuun.
 
Liittynyt
27.04.2022
Viestejä
20
Ja noi "mini pc" ratkaisut vuosien takaa on silleen ihan tuttuja, olen vain tippunut niin totaalisesti kärryiltä mini emojen ym suhteen että luulen että täältä löytyy se osalistaus paljon paremmin.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 193
No mä en oikeasti hirveästi tiedä noista pienistä koteloista, mutta jokin tällainen voisi olla lähtökohta:
1651010898355.png

Siihen pitää vielä lisätä prossulle kooleri. En oikein keksinyt mikä olisi hyvä. Joku toinen osaa tuota hioa varmaan eteenpäin tai rakentaa paremman.

Mikäs sun budjetti muuten tähän projektiin oli ja minkä verran nuo sun softat kaipaa graffutehoja? Ah lisäksi noiden sun speksien mukaan kovalevystä saa säästettyä. Jos löytyy edullinen ja hyvä DDR4 ITX niin sitten saisi säästettyä myös muisteista aika kivasti. Mainitsit i7:n niin kasasin Alder Lake paketin, mutta jokin 5700X tai 5900X voisivat olla vallan hyviä vaihtoehtoja kanssa.
 
Liittynyt
27.04.2022
Viestejä
20
No mä en oikeasti hirveästi tiedä noista pienistä koteloista, mutta jokin tällainen voisi olla lähtökohta:

Siihen pitää vielä lisätä prossulle kooleri. En oikein keksinyt mikä olisi hyvä. Joku toinen osaa tuota hioa varmaan eteenpäin tai rakentaa paremman.

Mikäs sun budjetti muuten tähän projektiin oli ja minkä verran nuo sun softat kaipaa graffutehoja? Ah lisäksi noiden sun speksien mukaan kovalevystä saa säästettyä. Jos löytyy edullinen ja hyvä DDR4 ITX niin sitten saisi säästettyä myös muisteista aika kivasti. Mainitsit i7:n niin kasasin Alder Lake paketin, mutta jokin 5700X tai 5900X voisivat olla vallan hyviä vaihtoehtoja kanssa.
Alkaa näyttää kovasti siltä ettei tuota kannata koota itse, vMix on siis vain softa joka käynnistetään, sinne ajetaan scenejä että paina tästä: soita video, paina tästä: soita video 2. Kone siis ei tee mitään muuta kun pyörittää vain powerpointteja ja soittaa video clippejä.

Valmiita koneita saa näköjään tähän käyttöön nykyään jo alle 500e: ASUS Mini PC PN41 -minitietokone, Win 10 Pro (PN41-BC033ZV) 399,90

1853e toki ei ole mitään järkeä kun siihen hintaan saa jo blackmagic 3 kappaletta mediaservereitä.
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 193
Alkaa näyttää kovasti siltä ettei tuota kannata koota itse, vMix on siis vain softa joka käynnistetään, sinne ajetaan scenejä että paina tästä: soita video, paina tästä: soita video 2. Kone siis ei tee mitään muuta kun pyörittää vain powerpointteja ja soittaa video clippejä.

Valmiita koneita saa näköjään tähän käyttöön nykyään jo alle 500e: ASUS Mini PC PN41 -minitietokone, Win 10 Pro (PN41-BC033ZV) 399,90

1853e toki ei ole mitään järkeä kun siihen hintaan saa jo blackmagic 3 kappaletta mediaservereitä.
Niin jos se on noin kevyet vaatimukset niin sittenhän voi aina kasata tuollaisen. Tuo minkä linkkasit tosin ei ole mikään i7 ja siinä ei ole dedikoitua näytönohjainta, jotka oli alkuperäisessä speksissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Niin jos se on noin kevyet vaatimukset niin sittenhän voi aina kasata tuollaisen. Tuo minkä linkkasit tosin ei ole mikään i7 ja siinä ei ole dedikoitua näytönohjainta, jotka oli alkuperäisessä speksissä.
Kannattaa tuolla budjetilla vetää Intelillä ja ilman dedikoitua näyttistä.

--

Ja jos on pieni kone hakusessa, niin:

tai sitten kokoaa tämmöiseen:
 
Liittynyt
27.04.2022
Viestejä
20
Niin jos se on noin kevyet vaatimukset niin sittenhän voi aina kasata tuollaisen. Tuo minkä linkkasit tosin ei ole mikään i7 ja siinä ei ole dedikoitua näytönohjainta, jotka oli alkuperäisessä speksissä.
Aloin päättelemään että noi vMixin ilmoittamat specsit i7 ja näyttiksestä liittyy siihen että se vMix hoitaa myös sen striimauksen, että sitä prossukuormaa tulee.
Voisin veikata että laitteena ollaan tässä aika lähellä: Intel NUC 11 Pro Kit NUC11TNHi50L tietokonerunko 493,90

Toki osaisin tuon itsekkin koota, mutta onko tuommoisen kotelo niin special että on aivan turha edes yrittää päästä lähellekkään tuota hintaa itse kokoamalla?
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 193
Joo et pääse samaan hintaluokkaan noissa ihan pienissä koteloissa. Jos heität jonkin mATX kopan niin sitten voi kasata aika edullisenkin setin, mutta nuo NUC:it ovat oikeasti ihan näppäriä pelejä jos ottaa sellaisen, että se varmasti vastaa tarpeisiin. Niissä ei ole oikein mitään laajennettavuutta, mitä sitten oikeasta PC:stä löytyy.
 
Liittynyt
27.04.2022
Viestejä
20
Joo et pääse samaan hintaluokkaan noissa ihan pienissä koteloissa. Jos heität jonkin mATX kopan niin sitten voi kasata aika edullisenkin setin, mutta nuo NUC:it ovat oikeasti ihan näppäriä pelejä jos ottaa sellaisen, että se varmasti vastaa tarpeisiin. Niissä ei ole oikein mitään laajennettavuutta, mitä sitten oikeasta PC:stä löytyy.
Joo ei ole tosiaan tarvetta laajennuksille, mac M1 läppäreitä olisi useita mutta ongelma on tosiaan että vMix on PC only, ja en luota OBS kun ensimmäisen 30min aikana kun ajoin siittä USB-C kautta videoa ulos mixerille blackmagic monitor convertterin kautta, se kaatui jo ekan kerran.
vMix puhutaan kuitenkin lähes 99% vakaudesta tässä hommassa.
 
Liittynyt
27.04.2022
Viestejä
20
Ja vaikka läppärit on tähän hommaan täysin turha kun tulee kuitenkin ulkoinen näyttö, niin alkaa tuntua jo siltä että se on ehkä jopa siltikin paras ratkaisu? Taitonetistä tämmöseen 600-800e budjettiin saa kuitenkin jo ihan ok läppärin
 
Liittynyt
27.04.2022
Viestejä
20
Niin no, tuolla hintaa saa jo jonkinlaisen uuden peliläppärin, jossa on jo ihan kivasti tehoja, kun kattelee tarjouksia. Tai sitten esim. tämän Lenovo IdeaCentre Gaming 5 i5/8/512/1650S pelitietokone - Gigantti verkkokauppa jossa on nyt se USB-C:kin tuossa etupaneelissa ja pari HDMI ja DP porttia
Tuo Lenovo vois olla myös aivan ok.. tosta vielä 24% alvia pois. Eli voidaan vetää yhteenvetona että alle 800e budjetilla ei ole mitään järkeä lähtä rakentamaan itse, ajat muuttuu... itse muistelin vanhoja ja olin aivan varma että pääsen jopa -50% säästöön että rakennan sen itse. Mutta kun Taitonetistä saa jo ibaria 300e hintaan niin ei tosiaan kannata.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 525
Viestejä
4 165 465
Jäsenet
70 420
Uusin jäsen
TuplaT

Hinta.fi

Ylös Bottom