PC käynnistyminen kestää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rogi
  • Aloitettu Aloitettu
PC:N käynnistyminen alkanut kestämään reilusti entistä pidempään, välillä on valot vain näppäimistössä ja mikrofonissa ja näytöt mustana, tai sitten kaikki pimeenä ja kestää. Mitähän tässä alkais selvittelemään?

Speksit:
Seasonic gx850
G.skill flare x5 ddr5 32gb
asus tuf b650-plus
Ryzen 5 7600x
Rtx 3060ti
2 eri m2 ssd

Oliskohan sama ongelma kuin mulla 7800x3d:n kanssa, että muistit "trainaa"(mikä oiskaa tolle suomennos) aina käynnistyksessä. Itellä autto ku laitto biosista "Memory context restore" päälle. Ilmeisesti aika yleinen ongelma AM5:sen kanssa.

Tapahtumienvalvonnan lokeja voisi selata käynnistyksen ajankohdalta ja etsiä sieltä mahdollisia virheitä, joiden kohdalla on punainen huutomerkki. Lisätietoja virheestä saa klikkaamalla kyseistä riviä.

Mitä tarkemmat tiedot sitä tarkempaa voi vastata. Näyttö mustana ei kerro paljoa.
mulla PC nopeutui kun emolevyn biosin päivitin. eli minulla ongelmat oli day1 lähtien ja vuoden päivät sai nauraa PC hitaudelle. Tuo muistin treenaaminen on naurettavaa herran vuotena, jota ei pidä ottaa ominaisuutena. Itselläni jos musitin asetukset oli alemmalla tasolla, niin kone käynnistyi nopeasti.
Se että alkaa käytössä hidastumaan onkin jännä. Siinä pitää jo pohtia mikä on muuttunut softa asetuksissa ja raudan osalta. Osat näyttää melko vanhoilta, joten ihan raudasta huolehtiminen voisi olla tarpeen. Imurointi voi tehdä ihmeitä.
Itse lähtisin googlailemaan emolevyn mallin kanssa onko muilla vastaavaa. Itse löysin omasta tomahawkista yleisen ongelman ja se oli jo todettu bios ja asia on nyt sujut.
kolmas juttu on näyttöpaneeli. jos useampi näyttö ja laite, niin jos ei vain näyttöön tule signaalia, jos kone on muutoin hereillä. Itte joudun käsin vaihtamaan näytöstä lähteen.. Tekniikka on lasten kengissä edelleen monessa asiassa vaikka laite on alle vuoden vanha.

Statistiikka

Viestiketjuista
277 785
Jäsenet
77 664
Uusin jäsen
Markus-rojukauppias

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom