Partitioiden yhdistely (dynamic disk, storage spaces, etc...Windowsissa)

Viime aikoina on entistä enemmän alkanut ärsyttämään se, että mulla on paljon pieniä ssd-levyjä, jolloin myös paljon partitioita (C:, F, G:, H, I:). Oon vähän kierrellyt ongelmaa symbolisilla linkeillä mutta se on silti ärsyttävä.

Optimaalista olisi olla muutama iso, mutta ne maksaa ja tilanne on toistaiseksi se että on paljon pieniä.

Nii oon miettinyt että mitä jos yhdistäisi useamman kovalevyn yhdeksi partitioksi? Kellään viimeaikaista kokemusta näistä? Tässä mieleen ominaisuuksia joilla se on mahdollista

- windows dynamic disk spanned volume, pitää muuttaa kovalevyt dynamic diskeiksi ja luoda niille spanned volume, jolloin vaikka kovalevy1 (1TB), ja kovalevy2 (1TB) voi tehdä F: aseman, jonka koko on 2TB. Haittapuolena on että dynamic diskejä ymmärtää vaan windows eli jos käyttää useaa käyttistä niin levyn dataa ei voi enää muilla (kai) lukea/kirjoittaa.

- windows storage spaces. Ilmeisesti tää on MS:n nimitys soft raidille? Vai onko?

- emolevyn hardware raid (Intel).

Havaintoja:
- kovalevyjen analysointiohjelmat (crystaldiskmark, jne...) ei välttis toimi luotettavasti jos on joku tommonen erikoinen systeemi
- lähtötilanteeseen on vaikea palata jos/kun on tehty dynamic disk tai raid

Mielipiteitä?

Statistiikka

Viestiketjuista
266 885
Jäsenet
75 916
Uusin jäsen
sttsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom