Tuo King. C. Gillette on aivan riittävän hyvä perinteisen parhahöylän testaukseen, jos sillä ei saa perinteistä parranajoa sujumaan, niin kalliimpi vastaava höylä (Merkur, Muhle) tuskin auttaa asiaan. Kannattaa tilata sen oheen valikoima erilaisia teriä: Partaterien Näytepaketti - Vintage ShaveEksyin lukemaan tuon tekniikan maailman kolummin niin pakko itsekkin kokeilla tälläistä vanhanliiton tapaa.
Google tarjosi ensiksi perus gilletteä, onko tämä ihan toimiva vai kannattaako sijoittaa johonkin parempaan heti?
Itse testailin tuota muutaman kuukauden eri terillä, mutta tilanteeni on päinvastainen kuin ukilla, eli naama kestää ajoa vain Braunin koneilla. Jos olisin jatkanut perinteistä ajoa vielä, niin Rockwell 6c tai 6s olisi lähtenyt seuraavaksi testiin.
Oma ongelmani on, että voin ajaa höylällä helposti 1-3 kertaa ongelmitta, testattu Mach 3, Gillette Skinguard ja King C. Gillette kymmennellä eri terällä. Mutta vähitellen iholle alkaa kertyä pieniä "razor bump" tai vastaavia paukamia ja päivittäin ajaessa ne alkavat mennä toistuvasti rikki ja lopulta iho on kaameassa kunnossa. Sitten Speick Pre-electric ja Braun -sähkökoneella päivittäistä ajoa viikko ja iho paranee täysin. Sen jälkeen voin ajaa höylällä yksittäisen kerran ongelmitta, mutta jos päivittäistä höyläystä jatkaa, niin ongelma toistuu. Ja kaikki tämä ilmennyt kypsemmällä (40+) iällä, nuorempana ei ollut mitään ongelmia partahöylien kanssa.
Ihmettelen myös miten Esterhaus ajaa partansa kahdessa minuutissa Braunilla. Minulla menee 4-5 minuuttia aina, jos haluaa täysin sileän jäljen. Geenilotossa olen saanut kortit, joilla partakarvat kasvavat kaikkiin suuntiin ja varsinkin kaulalla lähes pelkästään ihonmyötäisesti vaakasuoraan. Onneksi sentään Braunin koneilla homma sujuu, vaikka kestääkin melko kauan. Panasonic ARC5 tuli kokeiltua myös huonolla menestyksellä.