Parkside "20v" Li-ion akkujen rakenne ja hyödyntäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dmn
  • Aloitettu Aloitettu

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 830
Haaviin tarttui jos jonkinlaista 20v (oikeasti 3,7v*5) työkalua Lidlistä, ja kun pari tärkeintä puutarhanhoitoon tarkoitettua niistä tuntui erittäin hyviltä hintaansa nähden, laitoin vielä pari isompaa akkua tilaukseen (4ah á 25e).

Tietysti piti ottaa meisseli (siis ruuvi-) käteen ja tutkia tarkemmin mitä noi on syönyt, lähinnä sen takia että saisi akkua muissa projekteissa hyödynnettyä. Lataus suoritetaan omalla laturilla, jossa liitännät +, - ja D (laitteen sisällä D merkitty T:ksi piirilevyllä), liikkuuko tuossa jotain muuta dataa kuin vain varaustilan tieto laturilla näytettäväksi? Akun sisällä piirikortilla IC LGT822A josta ei löytynyt oikein mitään tietoa, sekä iso kasa pintaliitostransistoreja "K72". Nyt on yleismittari on tallilla, jäi tarkempi sielunelämä kokeilematta. Miten nämä nyt yleensä toimii, lataako tuo yksitellen kennoja ja kytkee sarjaan käytettäessä, vai mihin tuo transistorien määrä perustuu? Ja jos se toimii näin, niin varmasti toimii osaa sammuttaa siinä kohtaa kun jännite laskee liian alas? Joten teoriassa voisi ihan tyhmälläkin laitteella imasta kaikki virrat ilman huolta kennojen vahingoittumisesta.

Kennon tyyppi on muuten "Parkside INR18650E", tarkkaan brandätty tuote :)
 

Liitteet

  • parkside.jpeg
    parkside.jpeg
    443,6 KB · Luettu: 953
Viimeksi muokattu:
Onko tuolle neljännelle pinnille mitään vetoja? D/T on luultavimmin pelkkä lämpötila-anturin tieto jossa data liikkuu analogisesti, varaustila luetaan akun jännitteestä. Transistorit ovat kennojen balancointia varten. Levyllä ei näyttäisi olevan mitään lataustekniikkaa tai minkään sortin suojauksia tuon "sulakkeen" lisäksi, joten tyhmillä laitteilla ei siis kannata ladata eikä myöskään purkaa. Selittää myös tuota suhteellisen edullista hintaa.
 
Löysin jonkin vastaavan TI:n piirin esimerkkikytkennän, nyt hieman hahmottoi mitä kaikkea tuossa akun piirilevyllä on.

Laturiin ei ole tuota puuttuvaan karvaa laitettu, sen sijaan varsinaisessa koneessa se on nimellä "T" (ja "D" puuttuu).

Tosiaan kääntöpuolella oleva lämpöanturi meneekin suoraan piirilevylle kahdella mustalla johdolla, eli laturissa on jotain älyä siis, tosin se oli lähinnä tyhjää täynnä kun sen avasin, kyllä sieltä löytyi 4x jäähdytettyä transistoria/fettiä/jännitteesäädintä "CM12N60" joka ei kertonut mitään mulle rakenteesta.
 
Pintaliitos MOSFETit tarvitaan LiIon kennojen suojaukseen ladattaessa, jotta yksikään kenno ei räjähdä ladattaessa.
Eli ohittaa kennon ennenkuin menee ylijännitteelle.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Eräällä toisella foorumilla oli tarinaa että parksiden akkukone on sama kuin aeg. Onko myös akut samat, en tiedä.
 
Sama osui googlella vastaan, ilmeisesti on jostain toisesta (vanhemmasta?) erästä kysymys, kun akut niissä oli eri mallisia (eivätkä kuulemma aitoja Parksidejä(tm) vaan jollain Samsungin kopiokennoilla tehtyjä)
 
Löysin jonkin vastaavan TI:n piirin esimerkkikytkennän, nyt hieman hahmottoi mitä kaikkea tuossa akun piirilevyllä on.

Laturiin ei ole tuota puuttuvaan karvaa laitettu, sen sijaan varsinaisessa koneessa se on nimellä "T" (ja "D" puuttuu).

Tosiaan kääntöpuolella oleva lämpöanturi meneekin suoraan piirilevylle kahdella mustalla johdolla, eli laturissa on jotain älyä siis, tosin se oli lähinnä tyhjää täynnä kun sen avasin, kyllä sieltä löytyi 4x jäähdytettyä transistoria/fettiä/jännitteesäädintä "CM12N60" joka ei kertonut mitään mulle rakenteesta.

Todennäköisesti varsinainen laturi on se ltg siellä akussa. Jos "laturissa"on vain muuntaja ja 4 komponenttia niin voi olla diodeja, tosin usein laitetaan yksi tasurisilta eikä 4 erillistä...
Jos pystyy piirtämään kytkennän niin helpottaa arvaamista.

Yleensä li-ion ja li-po/fe laturit lataa kaikki kennot yhtä aikaa ja hyvät laturit osaa tasapainottaa kennot samalla eli lataa tyhjempiä enemmän. Tai lataa ensin ja tasapainottaa sen jälkeen purkamalla ja lataa lopuksi täyteen. Noin yksinkertaistettuna.
 
Oisko mitään teoreettista järkeä lähteä tekemään noista akuista settiä sähköpyörään :) ?
 
Teoreettisesti 36V / 10 Ah akkupakettiin tarvitaan 2Ah kennoja 50 kpl eli 10 kpl 2Ah Lidl akkuja hintaan 250 Euroa.

Jos Kiinasta saa tilattua 2600 mAh akkuja 2 eurolla kpl , niin 40 kpl maksaisi 80 euroa, johon tarvitaan BMS piirilevy lisäksi ja kotelointi.
 
Tein ryobiadapterin itselleni :thumbsup:
 

Liitteet

  • IMG_20200806_190202.jpg
    IMG_20200806_190202.jpg
    3,8 MB · Luettu: 1 824
  • Tykkää
Reactions: dmn
Lidl plus appilla näyttäisi huomisesta olevan kupongit parkside akuille 2x2Ah 30€ ja 2x4Ah 40€.
 
ei kukaan olis askarrellu adapteria niin päin että saisi lidlin työkaluun makitan akun? Makita akkuja ja latureita nurkissa, ja badaptorilla ajelen ryobin työkaluja (ja makitoja tietty natiivina), ois mukava kun saisi viskattua tuon lidlin laturinkin pois, kun ei harrastuksena oikein ole tuo latureitten keräily.
 
Youtubessa huomasin myös tyypin joka puhui näiden mahd hyödyntämisestä jossain muussa sovelluksessa. Niin tai näin, kommentoi monesta samannäköisestä akusta -nyt on tulossa näistä balansoivat akut, eli näissä vanhoissa ei balansointia ole. Kerran jo oli mainosläpyskässä, mutta kahteen paikalliseen kumpaankaan niitä ei ollut tullut. Eikä Suomen tarvikemyyjä Railmit tiedä moisista vielä.

Spämmään se verran että kaksi akkua o itsellä hajonnut, ja kumpikin niistä virtaliskoista, tarkemmin vasen, eli plusliuska katkeaa. Ilmeisimmin liian karkeaa terästä, pettäisiköhö multitoolin päinästä, tiiä häntä. Hankala juottaa kuntoonkin, pistehitsi olisi poikaa...
 
Spämmään se verran että kaksi akkua o itsellä hajonnut, ja kumpikin niistä virtaliskoista, tarkemmin vasen, eli plusliuska katkeaa. Ilmeisimmin liian karkeaa terästä, pettäisiköhö multitoolin päinästä, tiiä häntä. Hankala juottaa kuntoonkin, pistehitsi olisi poikaa...

Onhan noissa onneksi 3v takuu ... Railmit lähettää uutta tilalle.

Alumiinin juottamiseen tilasin joskus omaa fluxia ja tinaa, sillä ainakin pari vw:n multitronic-vaihteiston ecua saatettu jatkoajalle..
 
Minulla on vanha Dell latitude D830, sen akun varmaan saisi lidlin kennoila elvytettyä!
 
Minulla on vanha Dell latitude D830, sen akun varmaan saisi lidlin kennoila elvytettyä!

Miksi ihmeessä et ostaisi tarvikeakkua räpeltämisen sijaan? Nuo uudelleenkennotusprojektit epäonnistuvat melko suurella prosentilla. Mutta toki jos intoa riittää ja kaikki komponentit ovat jo valmiiksi rikki niin saahan siinä ajan vietettä.
Nuo multitoolit muuten paskovat akkuja muillakin merkeillä, mm. Boschin 10,8V sarja on aika surullisen tunnettu tästä.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ihmeessä et ostaisi tarvikeakkua räpeltämisen sijaan? Nuo uudelleenkennotusprojektit epäonnistuvat melko suurella prosentilla. Mutta toki jos intoa riittää ja kaikki komponentit ovat jo valmiiksi rikki niin saahan siinä ajanvietettä.

Olisi aika hölmöä laittaa rikkinäiseen laitteseen rikkinäisiä akkuja, sitä vosi tosiaan sanoa ajanvietteeksi ;-D -mutta myönnän että moni kiinalainen tarvikeakku on juuri tuollainen, itse akku rikki ja kennotkin räpelletty jostain muusta laitteesta...
 
Taas oli yhdessä Parksidessä akun plusnapa rikki. Nyt ei ollut teräs pettänyt, vaan tälllä kertaa juotokset. Kuusi kortin juotosta auki, kortti nurin ja juotin plusnavan uusiksi...
 
joten tyhmillä laitteilla ei siis kannata ladata eikä myöskään purkaa.
Hmm, kannattaakohan näitä sitten ostaa jos aikomuksena olisi käyttää näitä ns. tyhmien laitteiden kanssa jotka suojapiirin puuttuessa imaisee akun vaikka täysin tyhjiin? Tuommosen 160 wattitunnin akun hinta/kapasiteetti on ihan "ok" verrattuna Nikonin omiin akkuihin ja ylivertainen vaikka lyijyakkuihin verrattuna jos mukaan otetaan vielä massa/varaus -suhde.

Tarkoitus olisi siis syöttää akusta kameran linssin lämmityspantaa ja itse kameraa.
 
Parksiden akkuja on monta sukupolvea. Ensin tyhmät, sitten tuli balanced-versiot, joka lukee lootassa, ja nyt nämä Performance-versiot joissa "toositarpeellinen" bluetooth jne. Tosin niiden suurin uudistus lie uudet suuremmat kennot, joilla akkupaketin kokoa on pienennetty.

ja tuossa performance:

Kaupassa kannattaa olla tarkkana: tyhmiä myydään edelleen!
 
Viimeksi muokattu:
Joo PAPS 208 A1 on se malli mihin viittasin. On siinä jotain älyä oltava koska alarajajännitteen voi asettaa Lidl Home -sovelluksella.
 
En ole moisesta softasta koskaan kuullutkaan, mutta eihän noissa vanhemmissa ole edes mitään verkkotoimintoa kuten uudessa, joten se appi varmaan keskustelee laitteen, eikä akun kanssa? Eli laite katkaisee valitussa alajännitteessä?
 
Ei, kyllä se yhdistää suoraan akkuun. Päivittelen tässä sen firmwarea parhaillaan. Jos kerran akussa on älyä, niin tämähän käy hyvin kaikenlaiseen virransyöttöön.
 
Enpäs ole Parkiside-akkujen osalta tosiaan firwaren päivityksiin kyllä törmännyt ennen bluutuuth akkuja, mutta en silti sanoisi että jos jossain on firmware, että siinä olisi sitten jotain älyä. ;-)
 
Paljonko noista Parksideistä saa virtaa ulos?

Onko joku tehnyt näistä kustannus tehokkaan 12V akun vaikka sähköperämoottorille?
 
Paljonko noista Parksideistä saa virtaa ulos?

Onko joku tehnyt näistä kustannus tehokkaan 12V akun vaikka sähköperämoottorille?

Kyllä noista Kompernassin valmistamista 4 Ah akuista tulee yli 20 A ulos. Mainio Parkside-akkukahvinkeitin pystyy yhdellä tällaisella akulla keittämään juuri ja juuri kaksi kuppia kahvia kylmään veteen keitettynä, yhteen kupilliseen menee tasan puolet kapasiteetista eli noin 2 Ah. Tuolla kuormituksella akku on jo yhden kupillisen jälkeen aika lämmin, toisen kupillisen jälkeen akun ylilämpösuoja saattaa laueta ja Parksiden älylaturi ilmoittaa tästä. En ole toistaiseksi rohjennut kytkeä yhtään akkuani kapasiteettia mittaavaan keinokuormaani, että mitä akku tykkäisi 25 tai 30 ampeerin kuormitusvirrasta. Tosin, onhan ainakin noissa uudemmissa, balansserilla varustetuissa 4 Ah Parkside-akuissakin nykyään kolmen vuoden takuu, joten ehkä siinä mielessä uskaltaisi kokeilla.

Olen ajatellut tehdä sähköpotkulautaani lisäakut kahdesta sarjaan kytketystä 4 Ah Parkside X20V-akusta. Sopivat akkutelineet 3D-tulostamalla ja siihen kaveriksi joku järeä vaihtokytkin, jolla voi kytkeä joko laudan oman akun tai sitten nuo lisäakut käyttöön. Kytkimen kolmas asento voisi valita molemmat akustot kytkettynä rinnan, jolloin akustoja puretaan hieman maltillisemmin ja toimintasäde olisi optimaalinen. Siihen potkulaudan omaan 7,8 Ah akkuun pitäisi kyllä vaihtaa balansoiva BMS-moduli myös, ei sekään maksa Ali-kaupassa kuin pari kymppiä, kuukauden odottelun plus yhden illan askartelun.

Toki paras lopputulos tässäkin pellepelottoman kokeilussa olisi, jos joskus raaskisi ostaa noita isommilla kennoilla varustettuja Parksiden 8 Ah akkuja, maksavat tänäkin syksynä noin 70 euroa/kappale. Ne taitavat olla Parksiden uudemman työkalutoimittajan Grizzly Toolsin valmistamia, kuten Parksiden uusimmat sähkötyökalutkin. Niillä tuo mun kahden akun akkumoottorisahakin (Saksasta hankittu PKSA 40 Li B2) olisi silloin jo ihan käyttökelpoinen.

Sähköperämoottori voisi varmaan vaatia jonkin järeän jänniteregulaattorin, jos siinä on 12V tasavirtamoottori. Saattaa nimittäin ottaa turhan paljon virtaa tuollaisesta n. 19 voltin akusta, ja kalatkin siinä pelästyvät kun potkuri kavitoi... Toki en ole varma, päteekö tämä esim. Suomessakin hyvin tunnettuun ЭПЛ-2-У-5 sähköperämoottoriin, jonka teho on/oli varmaankin hyvin rajoitettu jopa ylijännitteellä ajoa ajatellen. Yksi tämän moottorin suunnitteluperusteista oli huhujen mukaan nimittäin se, että sen avustamana ei kovin helposti pääsisi loikkaamaan esim. kumiveneellä Tallinnasta Helsinkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa vanhoissa 18650 pökäleitä käyttävissä akuissa lienee yhden kennon maksimipurkuvirta jotain 20A luokkaa, eli siinä vanhassa 4Ah "läskissä" akussa lienee järkevä purkuvirta jotain 40A luokkaa. Näissä uudemmissa 21700 pökäleitä käyttävissä bluetooth-perseensuristimissa lienee järkevät purkuvirrat jotain 30-40A per pökäle, eli 4Ah bt-versiossa tuo 30-40A ja vastaavasti sitten 8Ah versiosta voisi uskaltaa ottaa 80A jatkuvaa ulos, olettaen että saa luotua tukevan ja tärinättömän kontaktin akun liittimien kanssa.



ps. omat kokemukset näistä Lidlin älyakuista ja niiden etähallittavasta BMS:stä on että ne säädöt eivät tee yhtään mitään, vaikka sieltä säätäisi maksimi purkuvirraksi 1A tai 5A tai mitä tahansa muuta niin "tyhmällä" kuormalla ne akut antavat ihan niin paljon mehua ulos kuin se "tyhmä" kuorma sitä vaatii, aivan Kirchoffin lakien mukaisesti.
 
Kytkimen kolmas asento voisi valita molemmat akustot kytkettynä rinnan, jolloin akustoja puretaan hieman maltillisemmin ja toimintasäde olisi optimaalinen.

Tässä kannattaa sitten huomioida se että jos nuo akut eivät ole täsmälleen identtiset napajännitteiltään niin elektronit lähtevät vinkumaan heti kun ne kytketään rinnakkain, ja purku/latausvirtaa rajoittaa ainoastaan liitokset ja rinnankytkettyjen kaapelien vastus tuossa kohtaa. Parhaillekin kennoille on valmistajan ilmoittamat maksimilatausvirrat vain jotain 10A luokkaa (ja tavallisesti 4-5A mihin sisältyy 99.9% kennoista) mutta rinnankytkennässä saattaa helposti sujahtaa 100A hetkellisesti johtojen yli akulta toiselle. Ei varmaankaan riko vielä mitään kerran tehtynä, mutta pidemmän päälle ei tervettä.
 
Tässä aihetta ohihipoen, puuilossa on poistossa niiden tamforce merkkisiä akkuja. 2ah hinnaksi jää 9,95€ ja 4ah 19,95€. 2ah on 5kpl 18650 kennoja ja 4ah 10kpl. 10A keinokuormalla testatessa tuntuu jännite pysyvän kohtuu ylhäällä ja 3A purkaustesterillä sain 2ah akusta 1900mah tulokseksi. 4ah akkua en ole mitannut mutta olettaisin jotain tuossa samassa linjassa. Jos tarvii suojapiirittömiä 18650 kennoja niin noille jää 2€/kpl hinnaksi.
 
Tässä kannattaa sitten huomioida se että jos nuo akut eivät ole täsmälleen identtiset napajännitteiltään niin elektronit lähtevät vinkumaan heti kun ne kytketään rinnakkain, ja purku/latausvirtaa rajoittaa ainoastaan liitokset ja rinnankytkettyjen kaapelien vastus tuossa kohtaa. Parhaillekin kennoille on valmistajan ilmoittamat maksimilatausvirrat vain jotain 10A luokkaa (ja tavallisesti 4-5A mihin sisältyy 99.9% kennoista) mutta rinnankytkennässä saattaa helposti sujahtaa 100A hetkellisesti johtojen yli akulta toiselle. Ei varmaankaan riko vielä mitään kerran tehtynä, mutta pidemmän päälle ei tervettä.

Juu, juuri tuon takia tarvitaan sitä balansointia lataukseen, että kaikki pojat on samassa rintamassa...
 

Tuolla nyt vähän avattu älyakkujen älykkyyttä (spoiler: tyhmiä ovat ja älyn pitäisi olla käyttävässä laitteessa).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 776
Viestejä
4 546 818
Jäsenet
74 846
Uusin jäsen
Urnaakkeliz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom