Parhaat ja pahimmat grafiikka-asetukset

Liittynyt
30.03.2017
Viestejä
1 202
Kun PC-pelaaja käynnistää uuden pelin, hän painuu ensimmäisenä säätämään asetuksia. Olisi kiinnostavaa kuulla millaisia grafiikkasäätöjä te muut suositte ja millaista hajontaa mielipiteissä on. Jokainen nuppi tietenkin kaakkoon jos mahdollista, mutta jos koneessa ei riitä puhti, mistä karsitaan ensimmäiseksi? Mitkä asetukset pidetään aina päällä, vaikka sitten fps:n kustannuksella? Entä mitä ette siedä ollenkaan ja olette valmiita vaikka sukeltamaan konffitiedostoihin ottaaksenne ne pois?

Omia mielipiteitä:

Pakolliset - nämä mahdollisimman ylös, vaikka se tarkoittaisi että fps laskee kuudenkympin alapuolelle. Alhainen lukema näissä oikeasti haittaa pelikokemusta.
  • Tekstuurien resoluutio. Haluan tutkia pelimaailmaa läheltä ja kumartua haistelemaan kukkia. Suttuinen kartta tai taulu seinällä on minulle todella häiritsevä.
  • Piirtoetäisyys. Pelimaailmaa on nähtävä mahdollisimman kauas. Tällä on selvää pelillistä merkitystä ja tyhjästä popsahtelevat objektit rikkovat pahasti immersiota.
  • Vsync. Ruudun repeily rikkoo immersion. En pelaa mitään kilpailullista, joten parin framen lagi ei haittaa.
Karsittavat - "ihan sama" -asetukset, joita lasken ensimmäisenä jos peli ei pyöri kunnolla.
  • Varjojen resoluutio. En kiinnitä varjoihin juurikaan huomiota ja niiden kuuluukin olla suttuisia.
  • Säteenseuranta. Tekee pelimaailmasta erilaisen. Monilta osin paremman näköisen ja joiltain osin huonomman. Erittäin raskas.
Haitalliset - huonontavat merkittävästi pelikokemusta. Yrittävät yleensä imitoida elokuvakameroiden teknisiä heikkouksia. Aina pois.
  • Motion blur. Sumentaa liikkeen niin että sitä on mahdoton seurata. Pahimmillaan sekoittaa suuntavaiston, kun pelaaja ei saa tarkkaa kuvaa miten paljon kameraa käänsi, koska kuva oli kääntämisen aikana pelkkää suttua.
  • Cromatic aberration. Kuvan reunat näyttävät koiran oksennukselta.
  • Depth of field. Sumentaa suurimman osan kuvasta ja yleensä väärin. Pelasin äskettäin Crysis 3:a, jossa oli köysiratakohta, jossa kamera zoomasi tarkasti pelihahmon kainaloon ja sumensi kaiken muun.
Näilläkin on tosin joskus paikkansa erikoisefekteinä, jos pelihahmo esim. näkee painajaista tai on saanut myrkytyksen. Normaaliin pelitilanteeseen niillä ei ole mitään asiaa.

Villikortti: DLSS/FSR eli kuvan tarkentaminen tekoälyllä. Merkittävä buusti suorituskykyyn, mutta lisää kuvaan AI-artefakteja. Loistava kaveri säteenseurannalle. Pidän yleensä "Quality"-tasolla, jolla ei ole käytännön eroa natiiviresoluutioon mutta fps:ää tulee lisää.
 
Vignette on pahimman luokan kuraa, mitä peli voi tarjota. Witcher 3'ssa saa pois asetuksista , mutta pelaan toista kertaa Mass Effect:LE'tä (ei saa pois asetuksista) tällä hetkellä ja on kyllä raivostuttava ominaisuus. Ensimmäisesaä Mass Effect'ssä tämä ei ole niin paha, joten päätin antaa asian olla, mutta 2 ja 3 kohdalla voi joutua modien asennus puuhiin.

Itse kuulun siihen pieneen ja harvalukuiseen porukkaan, jotka pitävät DoF päällä, mutta makunsa kullakin.
 
Miksi peleissä ylipäätään on tuommoisia asetuksia kuin motion blur, film grain, oletuksena päällä? Ketä/mitä ne palvelee? Eivät taida kuitenkaan parantaa suorituskykyäkään?
 
Kai sillä saa piilotettua paskaa grafiikkaa.

Itse otan myös kaikki sumennukset aina pois suoriltaan, edes testaa peliä ne päällä vaikka ovat oletuksena.
 
Lens flare tmv filmiefektit joita saatetaan laittaa on useimmiten turhia. Turhia varsinkin 1st person kuvakulmasta pelatessa kun ihmissilmä ei näe niitä rinkuloita(aivot suodattaa ne pois). Joissain ajopelin replayssa (+ehkä myös 3rd personissa varauksin) on ok kun ne kuvattu kameroilla joihin sitä tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Motion blurrit, Chromatic aberration ja film grain ekana pois. DoF testataan pelikohtiasesti, onko hyvä vai ei. Muuten kaikki täysille ja DLSS kehiin, jos ei muuten pyöri tarpeeksi hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Motion blurin tarkoitus on kai saada eteenpäin liikkkuminen näyttämään nopeammalta, esim. auto peleihin voi sopia.

Ainoa mikä tulee itsellä pelikohtaisesti kalibroitua on terävyys.

Muuten oletus/ täysille kaikki
 
Jonkun kerran huomannut ettei ultra-asetukset ole sen väärti, kuvanlaadun parannus minimaalisesta olemattomaan verrattuna high ja fps voi tippua 15-30%.
 
Anistropic filtering to the max 16 oli ennen ainakin asetus joka oli aina pakko olla ja sen performansehitti oli aina olematon. En tiä mikö nykytilanne.

Dlss quality on aika hyvä asetus nykyään, tuntuu et monet pelit on jonku paskan aliasing asetuksen vuoksi ihan suttuisia ilman sitä.

Raytracing päällä jos se näyttää miltään. Kaikki lisäplussa valaistuksen realismiin lisää grafiikan näyttävyyttä merkittävästi.

Ylipäätään itellä ollut pitkään ajatus että graffan näyttävyys > ruudunpäivitys. Jotain sub60 fpsääkin sietää jos sillä saavutetaan jotain hienoa.

Chromatic aberration on oma inhokki film grainin lisäksi. Ylipäätään kaikki "elokuvalliset" ja linssiefektit kuten lens flaret ja depth of fieldit. En halua muistutusta siitä jatkuvasti että maailmaa katsotaan kameran läpi. Niinku se lisäisi immersiota witcherissä että kuvittelen lentävän kameran seuraavan hahmoa. Chromatic aberrationista kärsii jo silmälasien kanssa ihan tarpeeksi. Muutenni nämä ei toimi koska katse ruudulla ei oo aina keskellä ruutua.
 
Itse pidän kyllä motion blurrin päällä jos on hyvä per-pixel based toteutus varsinkin jos framerate matalahko (120fps). Ei ihmissilmäkään näe diskreetisti yksittäisiä kuvia vaan liike on jatkuvaa. Kun vaikka pidän tuuletinta tässä kesähelteillä päällä niin en näe tuulettimen lapojen paikkaa diskreetisti enkä selvästi vaan liike on jatkuvaa ja lapojen liike sumentuu. Peleissä samanlaiset tilanteet näyttää typerälle ku vastaavasti objekti liikkuu/pyörii niin siitä lähtee tietynlainen realismi pois kun poistaa tuon motion blurrin.

Harmi vain kun motion blur on monesti puolivillaisesti tehty eikä simuloitua suljinnopeutta edes muuteta vaikka framerate muuttuu isommaksi. Kameraperustainen liikesumennus ehkä pahin toteutus näistä jossa tasaisesti sumennetaan kaikkea ruudulla jos kamera liikkuu. Tuo ei ole hyvä. Sumennus pitää laskea per pikseli että mikä on sen pikselin todellinen nopeus framessa suhteessa muihin.

Chromatic Aberration on itselle peleissä semmoinen että en näe eroa onko se päällä vai pois. Ihan sama missä asennossa tuo on niin en näe missään mitään artifaktia, mutta silti porukka meuhkaa tuosta. Joku voisi jonkin esimerkin pistää missä pelissä tuo asetus tekee jotain. Tavallaan tiedän mikä tuo ilmiö on ja sitä tulee ihan ihmissilmällekkin eli eri allonpituudet osuu eri polttopisteeseen linssin (silmän) läpi mentäessä, mutta en minä peleissä näe tuota efektiä missään.
 
Itse pidän kyllä motion blurrin päällä jos on hyvä per-pixel based toteutus varsinkin jos framerate matalahko (120fps). Ei ihmissilmäkään näe diskreetisti yksittäisiä kuvia vaan liike on jatkuvaa. Kun vaikka pidän tuuletinta tässä kesähelteillä päällä niin en näe tuulettimen lapojen paikkaa diskreetisti enkä selvästi vaan liike on jatkuvaa ja lapojen liike sumentuu. Peleissä samanlaiset tilanteet näyttää typerälle ku vastaavasti objekti liikkuu/pyörii niin siitä lähtee tietynlainen realismi pois kun poistaa tuon motion blurrin.

Harmi vain kun motion blur on monesti puolivillaisesti tehty eikä simuloitua suljinnopeutta edes muuteta vaikka framerate muuttuu isommaksi. Kameraperustainen liikesumennus ehkä pahin toteutus näistä jossa tasaisesti sumennetaan kaikkea ruudulla jos kamera liikkuu. Tuo ei ole hyvä. Sumennus pitää laskea per pikseli että mikä on sen pikselin todellinen nopeus framessa suhteessa muihin.

Chromatic Aberration on itselle peleissä semmoinen että en näe eroa onko se päällä vai pois. Ihan sama missä asennossa tuo on niin en näe missään mitään artifaktia, mutta silti porukka meuhkaa tuosta. Joku voisi jonkin esimerkin pistää missä pelissä tuo asetus tekee jotain. Tavallaan tiedän mikä tuo ilmiö on ja sitä tulee ihan ihmissilmällekkin eli eri allonpituudet osuu eri polttopisteeseen linssin (silmän) läpi mentäessä, mutta en minä peleissä näe tuota efektiä missään.
Joo tuohan se on. Nykyään Motion Bluria kestää pitää päällä kun sitä osataan käyttää oikein, mutta silloin alkuaikoina se teki kuvasta aivan mössöä kun liikutti kameraa nopeasti.
 
Itse pidän kyllä motion blurrin päällä jos on hyvä per-pixel based toteutus varsinkin jos framerate matalahko (120fps). Ei ihmissilmäkään näe diskreetisti yksittäisiä kuvia vaan liike on jatkuvaa. Kun vaikka pidän tuuletinta tässä kesähelteillä päällä niin en näe tuulettimen lapojen paikkaa diskreetisti enkä selvästi vaan liike on jatkuvaa ja lapojen liike sumentuu. Peleissä samanlaiset tilanteet näyttää typerälle ku vastaavasti objekti liikkuu/pyörii niin siitä lähtee tietynlainen realismi pois kun poistaa tuon motion blurrin.

Harmi vain kun motion blur on monesti puolivillaisesti tehty eikä simuloitua suljinnopeutta edes muuteta vaikka framerate muuttuu isommaksi. Kameraperustainen liikesumennus ehkä pahin toteutus näistä jossa tasaisesti sumennetaan kaikkea ruudulla jos kamera liikkuu. Tuo ei ole hyvä. Sumennus pitää laskea per pikseli että mikä on sen pikselin todellinen nopeus framessa suhteessa muihin.

Chromatic Aberration on itselle peleissä semmoinen että en näe eroa onko se päällä vai pois. Ihan sama missä asennossa tuo on niin en näe missään mitään artifaktia, mutta silti porukka meuhkaa tuosta. Joku voisi jonkin esimerkin pistää missä pelissä tuo asetus tekee jotain. Tavallaan tiedän mikä tuo ilmiö on ja sitä tulee ihan ihmissilmällekkin eli eri allonpituudet osuu eri polttopisteeseen linssin (silmän) läpi mentäessä, mutta en minä peleissä näe tuota efektiä missään.
Dying Light hyvä esimerkki mistä opin laittamaan ton pois päältä. Ei ole mistään artifaktista kyse.

Muutenki tuo "ihmissilmä" on huono kun se näyttö ei tiedä mihin katson(poislukien ne harvat tobyeyetracking pelit vuodelta 201x). Ja tosiaan en paljoa muihin motionblurreihin törmännyt kun näihin joissa kameran liikkuessa blurraantuu niin automaattisesti pois.
 
Per Object /Pixel motion Blur on ihan jees. Siis semmonen, missä ruudun kääntäminen ei aiheuta mitään blurria, vaan vain nopeasti liikkuvista objekteissa on se blurri. Ei mulla ole mitään blurria näkökentässä, kun käännän päätä ,joten siinä ei ole kyllä yhtään mitään realistista, että kuvan liikuttaminen aiheuttaa blurria.
 
Per Object /Pixel motion Blur on ihan jees. Siis semmonen, missä ruudun kääntäminen ei aiheuta mitään blurria, vaan vain nopeasti liikkuvista objekteissa on se blurri. Ei mulla ole mitään blurria näkökentässä, kun käännän päätä ,joten siinä ei ole kyllä yhtään mitään realistista, että kuvan liikuttaminen aiheuttaa blurria.


Juu, tämmöisissä tapauksissa se on ihan ok olla päällä. Se takia täytyy aina hieman pelikohtaiasesti tutkailla miten tuo toimii. Tuo tosiaan kuvaan silloin luonnollisuutta.
 
Piirtoetäisyyden lisäksi nostan näissä open world city peleissä crowd densityn, isot kaupungit ja vanhanajan kylät pitää olla täynnä väkeä eikä mitään kotimaisia "kesäkaupunkeja juhannuksena".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 674
Viestejä
4 810 362
Jäsenet
77 965
Uusin jäsen
Drc8872

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom